Hyppää pääsisältöön

palautus

  • Miten kauan virheellisen maksun palautukseen saa mennä?

    27.10.2015 Kuningaskuluttaja

    Laki ei määritä rahanpalautuksen sallittua kestoa.

    Laissa ei oteta kantaa, miten nopeasti kuluttajan rahat pitäisi palauttaa virheellisesti veloitetusta maksusta.

  • Voiko verkkokauppa viedä asiakkaalta sekä rahat että tuotteen?

    26.11.2014 Kuningaskuluttaja
  • Oikeus ilmaiseen palautukseen verkkokaupassa loppuu

    06.06.2014 Kuningaskuluttaja

    Oikeus verkkokauppaostosten ilmaiseen palautukseen loppuu kuluttajansuojalain muutoksen myötä. Ostoksen saa jatkossakin perua, mutta palautuksen maksaja ei enää automaattisesti ole kauppias. Ilmainen palautus on 13.6.2014 alkaen verkkokaupan vapaaehtoista asiakaspalvelua, ei enää kuluttajan lakisääteinen oikeus. Ilmaiseen palautukseen tottuneille suomalaiskuluttajille muutos on huononnus aiempaan.

  • Saako puhelimitse ostettua mokkulaa testata?

    18.03.2014 Kuningaskuluttaja
  • Hyvitetäänkö ala-arvoisen konsertin lippu?

    29.01.2014 Kuningaskuluttaja
  • Epäselvä etämyynti aiheuttaa ongelmia

    11.12.2013 Kuningaskuluttaja

    Halpa tai ilmainen tutustumistarjous voi tulla kalliiksi.

    Puhelinmyyjän tarjoama halpa tai ilmainen tutustumistarjous saattaa tulla kuluttajalle kalliiksi. Jo tutustumistarjouksen tilaaminen voi olla kauppiaan mielestä suostumus jatkuvaan sopimukseen. Asian selvittäminen saattaa osoittautua asiakkaalle yllättävän hankalaksi, koska myyjän yhteystietoja ei löydy mistään. Kuluttajaneuvojat saavat epäselvään etämyyntiin liittyviä yhteydenottoja yhä enemmän.

  • Ostoksen palautusoikeus on kirjattu lakiin vain etäkaupassa

    05.12.2013 Kuningaskuluttaja

    Myymälässä virheettömän tavaran palautukseen ja kaupan perumiseen ei ole oikeutta, siellä palautusmahdollisuus on aina kaupan asiakaspalvelua. Kotimaisessa verkkokaupassa taas laki takaa kuluttajalle oikeuden palauttaa tuote ja saada rahat takaisin. EU-maiden verkkokaupoissa lakisääteinen aika palautukseen ja kaupan purkuun vaihtelee viikosta kahteen viikkoon.

  • Saako K-raudassa palautetuista tuotteista rahat takaisin?

    15.11.2013 Kuningaskuluttaja

    Remontoija oli ostanut K-raudasta levyä vaatehuoneeseensa mutta huomannut jälkikäteen, että naapuriliikkeestä löytyi sopivampi ja halvempi tuote. K-raudan kuitissa oli luvattu tuotteelle palautusoikeus. Asiakkaan mennessä palauttamaan ostamaansa tuotetta hänelle kuitenkin sanottiin, että tuotteen voi ainoastaan vaihtaa tai he voivat antaa siitä hyvityksenä lahjakortin. Saako palautetuista tuotteista rahat takaisin?

  • Miksi DNA myi jo kertaalleen huollossa käyneen puhelimen uutena?

    15.11.2013 Kuningaskuluttaja

    Katsojamme oli ostanut DNA:n liikkeestä toimimattoman puhelimen. Hän palautti puhelimen seuraavana päivänä. Yleensä pikaisesti palautetut tuotteet menevät niin sanottuun DOA-käsittelyyn. Puhelimen käsittely kuitenkin hylättiin koska ostamisesta oli kulunut niin pitkä aika. Katsojamme selvittäessä asiaa huoltofirmasta kävi ilmi, että puhelin oli myyty toiselle asiakkaalle jo paria kuukautta aikaisemmin. Miksi jo kertaalleen huollossa käynyt puhelin myytiin uutena?

  • Miksi CDON.COMiin ei voi palauttaa rikkinäistä dvd-levyä?

    25.09.2013 Kuningaskuluttaja

    Elokuvien ystävä tilasi verkkokauppa CDON.COM:ista DVD-elokuvan. Levy ei toiminut ja mies yritti palauttaa sen. CDON.COMin asiakaspalvelussa kuitenkin sanottiin, että palauttaa voi vain avaamattomat levyt, joiden sinetti on ehjä.

  • Palautusautomaatin hylkäämästä tölkistä voi saada pantin

    06.08.2013 Kuningaskuluttaja

    Rytätyn tölkin palauttaminen kauppaan on ekoteko. Pantin voi saada myös tölkistä, jota palautusautomaatti ei huoli. Myös pantittomien (esim. tax free) tölkkien palauttaminen kannattaa, se on ekoteko.

  • Yksinäinen vanhus on helppo kohde kaupustelijoille

    24.04.2013 Kuningaskuluttaja

    Vastentahtoisilta kaupoilta voi kuitenkin suojautua.

    Sinnikäs ovelta ovelle -myyjä saattaa helpostikin myydä vanhukselle tarpeettomia tavaroita, joihin tällä ei edes ole varaa. Ja mitä enemmän vanhuksia on, sitä enemmän heille myös suunnataan epämääräistä markkinointia. Selvitimme kalliita patjoja kauppaavan yrityksen toimia jutussamme vuonna 2013. Samat ongelmat jatkuvat edelleen - vain yrityksen nimi on vaihtunut. Vastentahtoisilta kaupoilta voi kuitenkin suojautua.

  • Mikä on elinikäinen takuu?

    17.10.2012 Kuningaskuluttaja

    Gigantin mainoslehdessä tarjottiin kännyköille näytön suojakalvoa, jolle luvattiin elinikäinen takuu. Vastaavaa elinikäistä takuuta on tarjottu muissakin kodinkoneliikkeissä eri tuotteille. Katsojamme epäilee, että lupaukset elinikäisestä takuusta ovat pelkkää myyntikikkailua. Mikä käytännössä on ”elinikäinen takuu”?

  • Vaatteita ei voi automaattisesti palauttaa

    20.03.2012 Kuningaskuluttaja

    Mitä tehdä, kun virheetön vaate ei tunnu enää kotona omalta tai se ei sovi yhteen muiden vaatteiden kanssa? Oikeudellisesti tavaran ostaminen merkitsee aina sopimuksen tekemistä, eikä kauppaa voi noin vain peruuttaa vaikka tulisikin katumapäälle. Virheettömän vaatteen voi palauttaa ja saada rahat takaisin vain, jos myyjäliike siihen suostuu.

  • Eikö vaihtolaitteella ole takuuta?

    16.03.2012 Kuningaskuluttaja

    Tietokoneella oli kahden vuoden takuu. Laite meni takuuaikana rikki ja omistaja kiikutti sen takaisin kauppaan. Konetta ei voitu korjata, joten asiakas sai uuden laitteen tilalle. Mutta uuden tietokoneen mukana ei tullutkaan uutta takuukuittia.

  • Miksi Makuunista ei saa kuittia elokuvien palautuksesta?

    16.03.2012 Kuningaskuluttaja

    Asiakas palautti elokuvia Makuunin tiskille. Hän halusi saada kuitin palautuksesta siltä varalta, että asiassa syntyy myöhemmin epäselvyyksiä. Makuunin myyjä ei suostunut kuittia antamaan. Myyjä väitti, että kuitin antaminen ei ole Makuunissa lainkaan tapana.

  • Valmistusvika on korjattava ilmaiseksi

    02.02.2012 Kuningaskuluttaja

    Asiakas palautti viallisiksi osoittautuneet kuulokkeet takuuaikana kauppaan. Hän sai uudet kuulokkeet tilalle. Mutta kuulokkeiden hinta oli ehtinyt nousta ostopäivän jälkeen. Asiakas joutui maksamaan uusista kuulokkeista kauppiaalle viisi euroa välirahaa!

  • Viisi väittämää vaihto- ja palautusoikeudesta

    07.12.2011 Kuningaskuluttaja

    Joulun alla kaupoissa tungeksitaan lahjaostoksilla, ja heti joulun jälkeen käy taas kuhina kun vääränkokoisia tai muuten epämieluisia lahjoja vaihdetaan sopivampiin. Esitimme viisi väittämää vaihto- ja palautusoikeudesta, vastaajana oli kuluttajaoikeusneuvoja Nina Konu Vantaalta.

  • Voiko myyjä pestä kätensä ohjelmistoviasta?

    26.08.2011 Kuningaskuluttaja

    Tietokoneiden myyjät pesevät hanakasti kätensä ohjelmistovioista. Niin kävi myös pirkanmaalaiselle naiselle. Hänen kaksi kuukautta vanhaan läppäriinsä tuli käyttöjärjestelmän häiriö.

  • Toppasaappaiden kesto

    10.03.2011 Kuningaskuluttaja

    Tamperelaisen katsojamme toppasaappaat hajosivat muutamassa viikossa. Liike kieltäytyi hyvittämästä mitään. Liikkeen mielestä kolmen kympin tarjoussaappaita kuluu kaudessa useampi pari ja parempia saa kuudella kympillä. Kuinka pitkään toppasaappaiden pitää kestää?

Sivut