Hyppää pääsisältöön

lentoemännät

  • ”Lentokoneen vessa ei ole mikään tuntihuone mihin voi vaan mennä ja hoitaa homman.”

    12.06.2017 Ohjelmat

    Kysy mitä vaan ja neljä avartavaa juttutuokiota

    Kysy mitä vaan ja neljä avartavaa juttutuokiota

  • Valtion tapoja ärsyttää tahallaan [Osa 7^(N!+1) ]

    05.10.2016 Näkökulmat

    "Suolattiinko" Kouvola-asian todistajat?! Mikä kalisee! Ym!

    "Ja varsinkin jos on itse keskeyttänyt toisen puheen, näyttäen kädellä, että aivastan justiinsa, oota hetki, niin kun se aivastus ei tulekaan, niin tuntuu, että jää jotenkin aivastuksen velkaa sille keskeytetylle."

  • Aarteenetsintä: Finnairin astiastot

    24.06.2015 Kulttuuri

    Tapio Wirkkala suunnitteli Finnairin astiastot 1960-luvulla

    Vuonna 1960 Suomi siirtyi suihkukoneaikaan. Caravelle -koneiden ensimmäisessä luokassa pöydät katettin Tapio Wirkkalan muotoilemilla valkoisilla muoviastioilla.

  • Nousuja ja laskuja – lentoemännän arkea

    14.08.2014 Elävä arkisto

    Haaveissa unelma-ammatti

    Brita Pousar kirjoitti koulussa aineen unelma-ammatista. Hän halusi tulla lentoemännäksi, nähdä maailmaa ja päästä Pariisiin kerran viikossa. Kun hänestä todella tuli lentoemäntä, hän ei useinkaan muista olevansa unelma-ammatissa. Ohjelmassa vuodelta 1964 Pousar kertoo ammattinsa eri puolista.

  • Toteuta unelmasi ja lennä Caravellellä

    27.05.2014 Elävä arkisto

    Finnair siirtyi suihkukauteen keväällä 1960.

    Fennada-Filmi Juniorin vuonna 1960 valmistamassa Finnairin mainoselokuvassa palaamme aikaan, jolloin lentomatkustamisessa oli sitä jotakin: elämyksiä, tasokkuutta ja mukavuutta.

  • Lentävällä ryijyllä halki Euroopan

    02.07.2013 Elävä arkisto

    "Eräänä päivänä tänä ihmeellisenä aikana, jolloin etäisyydet ovat suuresti supistuneet, saapui Suomesta, keskiyön auringon ja revontulten maasta, suomalaisella lentokoneella rahtipaketti." Värikylläinen vuonna 1961 valmistunut Finnairin mainosfilmi paljastaa, mitä paketti sisälsi.

  • Haaveissa siintää lentoemännän ammatti

    19.03.2012 Elävä arkisto

    Lentoemäntien kouluttaminen alkoi Suomessa 1947, kun Aero järjesti ensimmäisen lentoemäntäkurssin. Kurssille tuli suoranainen ryntäys, ja 270 toiveikkaan joukosta valittiin vain kuusi onnellista. Lentoemäntäkoulutuksen varhaisina vuosina fyysinen soveltuvuus oli tärkeää, mutta tänä päivänä myös kielitaito ja kokemus asiakaspalvelusta ovat arvostettuja.

  • Automaatio mullisti lentämisen

    28.12.2010 Elävä arkisto

    Ensimmäisen autopilotti-järjestelmä käyttöön 1965.

    Suomessa ohjattiin lentokoneita pelkällä käsiohjauksella vielä 1960-luvulle asti. Vuonna 1965 Aero (sittemmin Finnair) asensi Super Caravelle koneeseen ensimmäisen autopilotti-järjestelmän.

  • Maarianhaminan lentoturma 1963

    16.12.2010 Elävä arkisto

    Turma vaati 22 ihmisen hengen

    Helsingistä Turun kautta Maarianhaminaan matkalla olleen matkustajakoneen putoaminen vaati 22 ihmisen hengen marraskuussa 1963. Palavasta koneesta pelastui kolme ihmistä.

  • Lentoemännän ammatti 1960-luvulla

    10.12.2010 Elävä arkisto

    Lentoemännän ammatti siintää monen nuoren naisen haaveissa. 1960-luvun ajankohtaiskatsaus paljastaa, ettei lentoemännän ammatti ole todellakaan mitään lomailua.

  • A. Aimo ja Dallape-orkesteri

    17.02.2010 Elävä arkisto

    Ruiskumaalari A. Aimo aloitti levylaulajan uransa vuonna 1932, mutta pysyi siviiliammatissaan koko elämänsä ajan.

  • Miss Suomi 1961 Ritva Wächter

    18.11.2009 Elävä arkisto

    Vuonna 1961 Helsingin Messuhallin estradille nousi 19 kaunotarta. Heistä kauneimmaksi valittiin naantalilainen Ritva Wächter.

  • Kolme mummoa

    17.06.2009 Elävä arkisto

    Karo-pojalla on kolme mummoa, mutta koulussa sitä ei uskalla kertoa. Mummot ovat nimittäin yhdessä ja samassa ihmisessä.

  • Finnairin kone Oulusta Helsinkiin kaapattiin Seutulaan

    08.09.2006 Elävä arkisto

    30. syyskuuta vuonna 1978 oululainen liikemies Aarno Lamminparras kaappasi Finnairin matkustajakoneen matkalla Oulusta Helsinkiin.

  • Rissalan lento-onnettomuus järkytti lokakuussa 1978

    08.09.2006 Elävä arkisto

    Onnettomuus sattui 3.10. 1978

    15 ihmistä sai surmansa ilmavoimien DC-3-kuljetuskoneen syöksyttyä Juurusveteen Rissalan lähistöllä 3. lokakuuta 1978. Kyseessä oli sodan jälkeen kolmanneksi tuhoisin lento-onnettomuus Suomessa.