Hyppää pääsisältöön

selkokieli

  • Sunnuntai 7.4.2019 (radio)

    07.04.2019 Yle Selkouutiset

    Monet ovat äänestäneet eduskuntavaaleissa ennakkoon. Maahanmuuttajien kielikoulutus oli yksi teema Ylen Selkokielisessä vaalikeskustelussa. Sunnuntaina myytiin kallis muumimuki. Ilmassa on siitepölyä.

  • Perjantai 5.4.2019 (radio)

    05.04.2019 Yle Selkouutiset

    Britannian EU-ero ehkä siirtyy. Eduskuntavaaleissa on enemmän naisehdokkaita kuin ennen. Vaaleista saa tietoa myös selkokielellä. Näyttelijä Lasse Pöysti on kuollut.

  • Perjantai 5.4.2019 (tv)

    05.04.2019 Yle Selkouutiset

    Sijaisperheitä tarvitaan lisää. Vaaleista saa tietoa myös selkokielellä. Viikonloppuna myydään harvinainen muumimuki. Naisten jääkiekon MM-kilpailut ovat alkaneet Espoossa. Säätiedot.

  • Torstai 4.4.2019 (radio)

    04.04.2019 Yle Selkouutiset

    Jihadistinen toiminta on vilkastunut. Työttömyyseläkkeelle yhä useampi. Maksuhäiriöt lisääntyivät. Etiopian turmakoneessa ei havaittua vikaa. Kesänopeusrajoitukset tulevat voimaan. Yle järjesti selkokielisen vaalikeskustelun.

  • Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa punnittiin kansanedustajaehdokkaiden kyvyt

    04.04.2019 Yleisradio

    Jopa 750 000 suomalaista tarvitsee selkokieltä.

    Ylen ensimmäisessä selkovaalipaneelissa oli mukana edustaja yhdeksästä eduskuntapuolueesta.

  • Torstai 4.4.2019 (tv)

    04.04.2019 Yle Selkouutiset

    Ennakkoäänestys alkoi vilkkaana. Ylellä ensimmäinen selkokielinen vaalikeskustelu. Koululaiset haluavat vaikuttaa. Kajaanissa kuvattiin kansainvälistä rikossarjaa. Säätiedot.

  • Osaavatko poliitikot puhua niin, että kuka vain ymmärtää? Vastaus selviää Ylen selkokielisessä vaalikeskustelussa – katso tästä koko lähetys

    04.04.2019 Yle Uutiset

    Poliitikkojen oli keskustelussa onnistuttava puhumaan ymmärrettävää suomea, vaikka aihe olisi kuinka vaikea.

  • "Selkokieli on sisäänheittäjä lukemisen maailmaan" – selkokielisiä julkaisuja tarvitaan koko ajan enemmän

    01.04.2019 Yle Uutiset

    Selkokirjailija Sanna-Leena Knuuttila haluaa nostaa selkokirjallisuuden arvostusta.

  • Perjantai 29.3.2019 (radio)

    29.03.2019 Yle Selkouutiset

    Pääministerin EU-erosopimus ei kelpaa Britannian parlamentille. Paperittomien ihmisten määrä on kasvanut Suomessa. Perussuomalaisten kannatus on noussut. Vaaleista saa tietoa myös selkokielellä.

  • Perjantai 29.3.2019 (tv)

    29.03.2019 Yle Selkouutiset

    Perussuomalaisten kannatus on noussut. Ensi viikolla järjestetään selkokielinen vaalikeskustelu. Selkosanomien verkkolehti esittelee eduskuntapuolueet. Äitiyspakkauksen vaatteissa näkyy tänä vuonna metsäteema. Paralumilautailun MM-kilpailut ovat nyt Suomessa. Säätiedot.

  • Tiistai 26.3.2019 (tv)

    26.03.2019 Yle Selkouutiset

    Poliitikkoja vastaan on hyökätty. Humalassa autoilu on lisääntynyt. Peliongelmia on paljon. Keskustakirjasto Oodissa miljoona kävijää. Kirja suomalaisesta formulatähdestä julkaistaan selkokielelle. Säätiedot.

  • Eduskuntavaalit

    13.03.2019 Yle Selkouutiset
  • Perjantai 8.2.2019 (radio)

    08.02.2019 Yle Selkouutiset

    Suomessa asuu paljon ihmisiä. jotka tarvitsevat selkokieltä. Perustulokokeilu ei lisännyt työllisyyttä, mutta se lisäsi hyvinvointia. Hallitus selvisi vanhustenhoidon välikysymyksestä. Lapista löytyi timantti. Daruden ensimmäinen euroviisukappale julkaistiin.

  • Perjantai 8.2.2019 (tv)

    08.02.2019 Yle Selkouutiset

    Selkokielen tarve kasvaa. Hallitus sai eduskunnan luottamuksen välikysymyksessä vanhustenhoidosta. Matti Nykänen haudataan Jyväskylään. Säätiedot.

  • Torstai 13.12.2018 (tv)

    13.12.2018 Yle Selkouutiset

    Theresa May jatkaa Britannian pääministerinä. Helsinki aikoo parantaa kaupungin selkokielistä viestintää. Helsingissä aloitti tänä syksynä saamenkielinen luokka. Hämeenlinnan taidemuseossa on esillä Rudolf Koivun kuvia joulusta. Säätiedot.

  • Keskiviikko 28.11.2018 (tv)

    28.11.2018 Yle Selkouutiset

    Lasten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet. Suomalaiset eivät halua Natoon. Suomalaiset aikovat syödä ensi vuonna enemmän kalaa ja kasviksia. Ylessä vietetään tänään selkokielen päivää. Säätiedot.

  • Selkokieli ei ole vieläkään selviö kaikissa virastoissa

    28.11.2018 Yle Uutiset

    Tottumattomalle selkokielen käyttäminen ei ole niin helppoa kuin miltä se alkuun kuulostaa. Asian kanssa kipuillaan yhä myös virastoissa.

  • “Selkokieli ei ole pelkästään kielikysymys, vaan siinä on kysymys tasa-arvosta, ihmisoikeuksista ja demokratiasta.”

    05.10.2018 Kulttuuri

    Yli kymmenen prosenttia väestöstä hyötyy selkouutisista.

    Yli kymmenen prosenttia väestöstä hyötyy selkouutisista.

  • Tiistai 2.10.2018 (radio)

    02.10.2018 Yle Selkouutiset

    Oikeudenkäynti poliisijohtajia vastaan on alkanut. Indonesiassa on löydetty jo yli 1200 maanjäristyksen ja tsunamin uhria. Koulupojan kuolema Move-testin jälkeen johtui sairaudesta. Keskiviikko on lakkopäivä. Selkouutisten uusi Asioilla-sarja tutkii, saako virastoissa palvelua selkokielellä.

  • Tiistai 2.10.2018 (tv)

    02.10.2018 Yle Selkouutiset

    Monen suomalaisen suu on huonossa kunnossa. Hallituksella on uusi suunnitelma siitä, miten työntekijöiden irtisanomista helpotetaan. Uusi lastensairaala on voittanut Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon. Selkouutisten uusi Asioilla-sarja tutkii, saako virastoissa palvelua selkokielellä. Säätiedot.

Sivut