Hyppää pääsisältöön

mainokset

  • Sodanjälkeinen Suomi - jälleenrakennuksesta 90-luvun lamaan

    26.10.2017 Yle Teema

    Sotakorvausten ja jälleenrakentamisen jättiurakka

    Teeman Elävä arkisto sukeltaa kolmen viikon ajaksi Suomen sodanjälkeiseen historiaan. Ankarien sotakorvausten ja jälleenrakennuksen vuosien jälkeen mennään 60-luvun kulutuskulttuurin ensihuumaan ja lopulta 90-luvun alun suureen talouslamaan.

  • Saako elokuvateatteri näyttää mainoksia ilman rajoituksia?

    10.02.2016 Kuningaskuluttaja

    Elokuvissa voi olla kaupallisia mainoksia enintään 12 min/h.

    Turkulainen mies meni katsomaan kello 21 alkavaksi ilmoitettua elokuvaa Finnkinon teatteriin. Elokuva alkoi kuitenkin vasta kello 21.15, kun mainokset päättyivät. Mies oli mielestään ostanut lipun elokuviin, ei mainoksiin.

  • Nyt valmistamme talon

    20.11.2015 Elävä arkisto

    Sodan jälkeen talopaketit yleistyivät myös Suomessa.

    Sodan jälkeen tehdasvalmisteiset talopaketit tekivät vauhdilla tuloaan myös Suomeen, kun siirtoväkeä asutettiin ja kun sodan tuhoamaa asuntokantaa korvattiin uudisrakentamisella. Vuonna 1948 valmistuneessa filmissä opetetaan kädestä pitäen, miten talopaketti pystytetään ”nopeasti ja vaivatta”.

  • Kuitulevy on kylmän kotinne oivallinen villapaita

    18.11.2015 Elävä arkisto

    Huokoinen kuitulevy lämmittää ja kaunistaa kotinne.

    Kun ulkona myrskyää, tuulee ja on kylmä, niin hyytävä viima pyrkii myös sisätiloihin. Onneksi on olemassa kuitulevy, kodin villapaita, jolla kodin saa pidettyä vähällä vaivalla lämpimänä. Kuitulevyn ansiosta vilu, nuha ja reumatismi pysyvät poissa, jos mainokseen on uskomista.

  • Valistusfilmeissä koti oli emännän mitta

    20.10.2015 Elävä arkisto

    Miten naisen rooli on muuttunut sitten 1950-luvun?

    Aikanaan lyhytelokuvat tarjosivat valistusta naisille: ne opettivat siivoamista, kodinhoitoa, ruoanlaittoa sekä esittelivät uusia kodinkoneita. Koti oli emännän mitta ja keittiö naisen valtakunta. Miltä näyttää naisen rooli 1940–1960-lukujen valistusfilmeissä ja mainoksissa 2000-luvun naisten silmin?

  • Kummelin Simo ruumishuoneelta, moi

    11.09.2015 Elävä arkisto

    Kolmen päivän pakastukset, yhden hinnalla.

    Uusrahvaanomaisella tyylillä palveluitaan markkinoinut patologi Simo iski lama-Suomen markkinarakoon kuin sika limppuun. Erikoistarjouksessa oli peräti kolmen päivän pakastus alle kahdellasadalla ja sukulaistarjous, jota kilpailijoiden oli vaikea ylittää.

  • Yle vastaa: Yle on ei-kaupallinen palvelu kaikille suomalaisille

    17.06.2015 Yleisradio

    Vastaus mielipidekirjoitukseen Ylen rahoituksesta.

    Vastaamme mielipidekirjoitukseen, jossa tiukin sanoin vaaditaan Yle-veron poistoa ja Ylen rahoittamista mainostuloin.

  • TV:n ruokamainoksissa miehet juovat olutta ja syövät makkaraa ‒ naiset laihduttavat

    29.05.2015 Kuningaskuluttaja

    Vanhat sukupuoliroolit elävät television ruokamainoksissa.

    Pinttyneet sukupuoliroolit elävät yhä vahvasti television ruokamainoksissa. Suomen televisiossa mainostettava ruoka on kuitenkin terveellisempää verrattuna Yhdysvaltoihin, selviää tekeillä olevasta tutkimuksesta.

  • Harmaan charmin voittokulku

    11.04.2015 Puoli seitsemän

    "Kun ei pukeudu kuin muut, ei tarvitse ajatella kuin muut."

    Kun täytin 30 vuotta, syntymäpäiväkutsussani oli Iris Apfelin kuva ja teksti: "ikääntyminen on etuoikeus". Ja etuoikeus se toden totta tuntuu olevan, kun seuraa, miten ikäihmisistä on tullut muotimaailman lemmikkejä.

  • Miten KappAhlin mainostekstiviestit saa loppumaan?

    03.03.2015 Kuningaskuluttaja

    Vaatemyymälä KappAhlin kanta-asiakkaaksi liittynyt katsojamme saa kerran viikossa tekstiviestin uusimmista tarjouksista. Asiakas kyllästyi viesteihin ja yritti ohjeiden mukaisesti kieltää mainosviestit, mutta viestien tulo ei lakannut.

  • Housut, jotka istuvat, teittepä te mitä tahansa

    24.11.2014 Elävä arkisto

    Ruletti-ohjelman vuoden 1962 mainosparodiassa esiteltiin Pettersson-housut, jotka istuvat aina ja takuuvarmasti.

  • Keräilysarjoilla haviteltiin lasten markkoja

    19.11.2014 Elävä arkisto

    ”Minä kerään purkan kuvia. Mulla on tässä monia laatuja: on Tarzania, Viidakkokirjaa ja Batmania”, kertoo poika vuoden 1970 kuluttajavalistusohjelmassa. Lapset ja mainonta -ohjelma selittää, minkälaista mainontaa lapsille suunnataan.

  • Unelmien prinssi omistaa Säästöpankin säästökirjan

    11.11.2014 Elävä arkisto

    Tälle naiselle ei kuka tahansa mies kelpaa

    Hän on nainen, jota tavoitellaan. Kosijoiden virta on ehtymätön. On vain yksi mies, jonka vetovoima on vastustamaton ja joka saa kauniin naisen juoksemaan perässään. Sille on selvä peruste: mies on Säästöpankin asiakas.

  • Mainoksen ja roskapostin erottaminen asiantuntijallekin hankalaa

    06.11.2014 Kuningaskuluttaja

    Tökeröimmät huijausyritykset roskaposteissa tunnistaa helposti, mutta monen viestin kohdalla sen lähettäjä ja tarkoitus jäävät hämäräksi. ET-lehden ja Kodin Kuvalehden mainokset jättivät paljon arvailtavaa myös Viestintäviraston asiantuntijalle.

  • Roskaposti tukkii tiedon valtateitä

    06.11.2014 Kuningaskuluttaja

    Harva sähköpostin käyttäjä välttyy roskapostilta. Varsinkaan kun jopa 90% kaikesta maailman sähköpostiliikenteestä on roskapostia. Aitojen tarjousten erottaminen roskapostista on joskus asiantuntijallekin haastavaa.

  • Porvarilehtien valta-asema huolestutti 1960-luvun lopulla

    22.10.2014 Elävä arkisto

    Kuinka puolueettomuus ja sananvapaus toteutuu, kun vain porvarilehdet jyräävät myynneissä? ”Sanan vapaus – rahan vapaus” -reportaasissa ruoditaan lehdistön muuttumista suurteolliseksi toiminnaksi.

  • Työväenlehdet tavoittelivat lisää lukijoita 1950-luvulla

    20.10.2014 Elävä arkisto

    Työväenlehtiä mainostettiin näkyvästi sodan jälkeen.

    ”Tämä on sinun lehtesi, sinä ja lehtesi tarvitsette toisianne. Vain yhdessä rakennamme voimakkaan lehdistön”, julistaa SKDL:n työväenlehtien mainos vuodelta 1955.

  • Hylkäsikö televisio seniorikatsojat?

    15.10.2014 Kulttuuri

    Televisiota katsovat eniten eläkeläiset, mutta ohjelmat ja mainokset halutaan tehdä ennen kaikkea nuorille katsojille.

  • Hallitse lihaksesi ja hermosi, tule mannekiinikouluun

    14.10.2014 Elävä arkisto

    Kansan Elokuva Oy:n toteuttamassa mainoselokuvassa seurataan nuoren naisen tarinaa, joka kuljettaa katsojan mannekiinikoulun penkiltä Messuhallin mannekiinikilpailun voittajaksi. Lyhytelokuva on vuodelta 1954 ja se on Suomen mannekiinikerhojen liiton tilaama.

  • Aristoteleen kantapää: Ovatko mainokset pöllöjä?

    23.09.2014 Kulttuuri

    Miten valtaisan suosion saanut mainoslausahdus keksitään? Miten ajan henki kiteytetään kahteen sanaa?

Sivut