Hyppää pääsisältöön

syntetisaattori

  • Avaruusromua: Soita e tai y!

    14.08.2019 Kulttuuri

    Soita y-sävel ympäristön puolesta!

    Soita e-sävel! Soita se ympäristön puolesta! Näin innostavat kollegoitaan norjalaiset muusikot Guro Skumsnes Moe ja Ole-Henrik Moe. Heidän valitsemansa e-sävel saa selityksensä, kun lukee heidän viestinsä englanniksi: Play the tone E for the environment. Avaruusromussa ympäristöaktiivisten sävelten lisäksi muun muassa softamoogia, variaatioita pöydälle ja musiikkia Akaasisista arkistoista. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    10.07.2019 Kulttuuri

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • YleX Nosteessa: Malla tekee musiikkia elämän muutosvaiheista, koska kaikki ovat olleet joskus palasina tai hukassa

    20.03.2019 YleX

    YleX Nosteessa elektropoppia tekevä Malla.

    YleX Nosteessa elektropoppia tekevä Malla.

  • Avaruusromua: Ne oli suunniteltu muuttuvaan maailmaan

    14.03.2019 Kulttuuri

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi.

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi. Niiden ei ollut tarkoitus olla ikuisia, vaan niiden rooli oli väistyä, kun tilalle tulisi jotakin uudempaa ja ehkä parempaa. Ne ovat värikkäitä ja sulavasti muotoiltuja tuoleja 1960-luvun alusta. Punainen, keltainen ja sininen. Edessä matala pöytä. Värikkäiden huonekalujen yläpuolella kuvassa lukee suurilla valkoisilla kirjaimilla: Optimistic Modernism. Optimistista modernismia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Olisiko nyt oikea aika?

    14.02.2019 Kulttuuri

    Analogisen syntesoijan voi ostaa parilla sadalla eurolla.

    4000 dollaria. Plus rahtikulut Yhdysvalloista Suomeen. Se oli edullisin vaihtoehto. Vuoden 2019 valuutassa se on noin 19 000 euroa. Sen verran olisi maksanut edullisin modulaarinen analoginen syntesoija vuonna 1974, amerikkalaisen Moog-yhtiön vähittäismyyntihinnaston mukaan. En taatusti ollut ainoa, joka unelmoi saavansa jostakin yhtäkkiä kasan dollareita. Ajat muuttuvat. Nyt analogisen syntesoijan voi ostaa parilla sadalla eurolla. Nyt olisi mahdollista toteuttaa nuoruuden unelmat. Olisiko nyt oikea aika ostaa oma syntikka? Tai useampi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Eräs historian mullistavimmista sähkösoittimista

    07.02.2019 Kulttuuri

    Digitaalisuus oli päivän sana 1980-luvun alussa.

    Digitaalisuus oli päivän sana 1980-luvun alussa. Eräs tuon ajan kiinnostavimmista soittimista oli Yamaha DX7. Se oli digitaalinen syntesoija, edelleen eräs kaikkien aikojen eniten myydyistä syntesoijista. Vuonna 1983 aloitteleva englantilainen elektronimuusikko Ian Boddy hankki DX7:n ja perehtyi siihen. Laitteen ohjelmointi oli työlästä, mutta palkitsi lopulta. DX7 sai aikaan täysin uusia ääniä. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Kohti uusia seikkailuja!

    05.12.2018 Kulttuuri

    Aitoja ääniä uuden musiikin kunniakkaasta historiasta.

    Darmstadt on pieni kaupunki eteläisessä Saksassa, Hessenin osavaltiossa, lähellä Frankfurt am Mainia. Kaupunki kärsi pahoin toisen maailmansodan aikaisista pommituksista, mutta jo niinkin pian kuin kesällä 1946 kaupunkiin kokoonnuttiin kuuntelemaan outoa puhetta ja uutta musiikkia. Berliiniläinen äänitaiteilija ja säveltäjä Hanno Leichtmann on päässyt penkomaan Darmstadtin kesäkurssien ääniarkistoa ja sen mukana kantautuu korviimme aitoja ääniä uuden musiikin kunniakkaasta historiasta. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Kuinka nämä voidaan yhdistää?

    29.11.2018 Kulttuuri

    Ratkaisu alkoi hahmottua Japanissa vuonna 1981.

    Ratkaisu alkoi hahmottua Japanissa. Roland-yhtiön perustaja Ikutaro Kakehashi teki ehdotuksen elektronisten soitinten ja musiikkilaitteiden valmistajille: kehitetään yhteinen järjestelmä. Kehitetään tekninen standardi, jolla kaikki laitteet voidaan kytkeä toimimaan keskenään: syntesoijat, sekvensserit, rumpukoneet, efektilaiteet ja tietokoneet. Samaan aikaan Suomessa eräs nuori mies, Tommi Lindell, hankki ensimmäisen syntesoijansa. Oli vuosi 1981 ja sillä tiellä herra Lindell on edelleen. Hän kyllä muistaa, mikä on MIDI. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kokeellisen musiikin ekspertti Viktor Toikkanen: "Soittamalla kasveja voi saada aikaan ihan mielettömiä ääniä!"

    25.09.2018 Yle Uutiset

    Maailmassa on vain muutama ihminen, jotka tekevät musiikkia kasveilla. Yksi heistä on helsinkiläinen Viktor Toikkanen, 24, jonka omaperäinen musiikki syntyy kasvin sähkönvarauskyvystä.

  • Hardcore-punkkia, kaasunaamareita ja toisiin tajunnantiloihin vieviä keikkakokemuksia – mutta oikeasti 60 vuotta täyttävä Läjä Äijälä on ujo ihminen

    23.09.2018 Yle Uutiset

    Terveet Kädet -yhtyettä luotsannut Läjä Äijälä on lumoutunut sähköisistä äänistä ja Albrecht Düreristä.

  • Avaruusromua: Musiikissa on maailmankaikkeuden harmonia

    26.07.2018 Kulttuuri

    Avaruusromua itäisillä mailla Itämaisen heinäkuun hengessä

    Ääni johdattaa meidät maailmankaikkeuden perimmäisen olemuksen äärelle. Todellisuuden syvimmän olemuksen voi saavuttaa musiikin kautta. Intialainen taidemusiikki on eräs vanhimmista edelleen kehittyvistä musiikkiperinteistä maailmassa. Vanhojen kertomusten mukaan japanilaiset ovat johtaneet musiikkinsa suoraan jumalten lauluista ja tansseista. Lintu ei laula siksi, että sillä olisi vastaus johonkin. Se laulaa siksi, että sillä on laulu. Näin sanoo kiinalainen sanalasku. Avaruusromussa ollaan Itämaisen heinäkuun merkeissä itäisillä mailla ja elektronisen musiikin maisemissa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Outoja ääniä jo vuodesta 1964!

    12.07.2018 Kulttuuri

    Avaruusromussa uutta suomalaista musiikkia monelta taholta.

    1960-luvun alussa Tukholmaan päätettiin rakentaa Ruotsin ensimmäinen elektronisen musiikin studio. Studion esikuvana oli legendaarinen Kölnin studio, jossa Karlheinz Stockhausen oli työskennellyt jo 1950-luvulla. Vuonna 1964 Tukholman Södermalmissa avattiin Elektronmusikstudion eli EMS. Siellä tapahtuu edelleen. Muiden muassa suomalainen Eero Pulkkinen on työskennellyt EMS-studiossa. Avaruusromussa uutta suomalaista musiikkia monelta taholta. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Rosoisessa helsinkiläislähiössä tapahtuu yllättäviä kohtaamisia – Kontulassa raikaa kokeellinen elektromusiikki, noise ja ambient

    21.04.2018 Yle Uutiset

    Vaihtoehtoiseen elektromusiikkiin keskittyvä Kontula Electronic järjestetään nyt kolmannen kerran.

  • Pum, tsäk ja wuuh – Suistamon sähkön soundimaailmasta

    16.03.2018 Yle Teema

    Eero Grundström soittaa "kansanelektroa"

    Eero Grundström konemusisoi ”kansanelektroa” soittavassa Suistamon sähkössä. Soundinsa hän kokoaa rajantakaisessa Karjalassa tehtyjen kenttämatkojen, arkistoäänitteiden rahinan ja sattumanvaraisuuden yhteistyönä.

  • Avaruusromua: Mikä ihmeen mo-du-laa-ri-nen?

    15.03.2018 Musiikki

    Modulaarisilla syntesoijilla tehtyä uutta musiikkia!

    Olet ehkä kuullut tuon sanan aiemmin jossakin. Modulaarinen. Jos et muualla, niin ainakin Avaruusromua-ohjelmassa. Modulaarinen ja analoginen ovat tulleet esiin säännöllisin väliajoin. Monesti ne on mainittu silloin, kun on ollut puhetta vanhoista syntesoijista, 1960- ja 70-lukujen suurista ja monimutkaisen näköisistä elektronisista soittimista. Modulaarisuus ja analogisuus ovat myös osa tämän päivän elektronista musiikkia. Avaruusromussa muun muassa modulaarisilla syntesoijilla tehtyä uutta musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Koko todellisuus on evoluutiota!

    08.03.2018 Musiikki

    Avaruusromussa suomalaista musiikkia nyt!

    Kaikki on tapahtumien kehittymistä ajassa, kirjoittaa brittiläinen tiedemies Julian Huxley kirjassaan Luova kehitys. Se on jatkuva, palautumaton ja itsestään muuntuva tapahtumien sarja, joka muuntuessaan luo vaihtelevuutta ja uusia piirteitä. Samaa voidaan sanoa musiikista: sen luomisesta ja esittämisestä. Suomalainen konemuusikko Sebastian ”Kebu” Teir palkittiin äskettäin saksalaisella Schallwelle-elektronimusiikkipalkinnolla. Avaruusromussa suomalaista musiikkia nyt! Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Maailman kosmisin autotalli. Avaruusromua 4.3.2018

    01.03.2018 Musiikki

    1980-luvun kosmista menoa suoraan c-kasetilta!

    The Nightcrawlers teki 1980-luvun Yhdysvalloissa mahdollisimman epämuodikasta ja epäkaupallista musiikkia. Marginaalimusiikkia. Se soitti improvisoitua elektronista musiikkia. Se oli kerrassaan outoa musiikkia omana aikanaan. Aikana, jolloin kaikki muu oli joko uutta aaltoa, viihdepoppia tai diskoa. The Nightcrawlers loi maineensa autotallissa, jossa ei ollut studionauhuria eikä äänipöytää, vaan yhtyeen soitto tallennettiin kannettavalla c-kasettinauhurilla. Toimittajana Jukka Mikkola

  • Amorphiksen uudelle levylle haetaan "tuomiopäivän soundia" Paavalinkirkon uruista

    16.12.2017 Yle Uutiset

    Metalliyhtye Amorphiksen kosketinsoittaja Santeri Kallio löysi Helsingin Paavalinkirkon urut, kun hänet tilattiin soittamaan CMX:n musiikkia hautajaisiin. Nyt samoja urkuja kuullaan jo kolmannella Amorphis-levyllä.

  • Soittimia, jotka elävät nyt orkesterin herran elämää

    10.11.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Joskus on vaarassa unohtua, että säveltäjäpotrettilevyt voivat olla kiinteälle esittäjistölleen aivan samanlaista mannaa kuin mitä ovat kaikista suurimman kansifontin saavalle nimelle, säveltäjälle. Jyväskylä Sinfonia nauttii nykyään nuoren taiteellisen johtajansa Ville Matvejeffin visioista ja uusimmalla levyllään ennen kaikkea Olli Virtaperkon mukaansatempaavuudesta.

  • Mikä ihmeen Ginette – kotimaisessa kokeellisessa musiikissa keksitään omaperäisiä soittimia ja ollaan tyytyväisinä marginaalissa

    21.10.2017 Yle Uutiset

    Monet muusikot rakentavat tällä hetkellä soittimiaan itse ja perinteisilläkin soittimilla tehdään rohkeita kokeiluja.

Sivut