Hyppää pääsisältöön

kaupallisuus

  • Toimittajalta: Kirjamessut ovat kaupallista roskaa – ja niin pitääkin olla!

    26.10.2017 Puoli seitsemän

    Toimittaja Juha Roiha liputtaa kirjamyynnin puolesta.

    Kirjamessujen aikaan alkaa aina napina siitä, miten messut on läpeensä kaupallinen tapahtuma. Puoli seitsemän kirjallisuustoimittaja Juha Roiha ei valitusta ymmärrä. Kirjojahan on nimenomaan tarkoitus myydä ja ostaa.

  • Keräilysarjoilla haviteltiin lasten markkoja

    19.11.2014 Elävä arkisto

    ”Minä kerään purkan kuvia. Mulla on tässä monia laatuja: on Tarzania, Viidakkokirjaa ja Batmania”, kertoo poika vuoden 1970 kuluttajavalistusohjelmassa. Lapset ja mainonta -ohjelma selittää, minkälaista mainontaa lapsille suunnataan.

  • Hylkäsikö televisio seniorikatsojat?

    15.10.2014 Kulttuuri

    Televisiota katsovat eniten eläkeläiset, mutta ohjelmat ja mainokset halutaan tehdä ennen kaikkea nuorille katsojille.

  • Merkkituote-ohjelma pui futiksen loistoa ja kurjuutta

    25.06.2014 Elävä arkisto

    Jalkapallosta tuli 1990-luvun kuluessa suurta kansainvälistä viihdettä ja myös kulttuuriohjelmien aihe. Futisfani Juha Pekka Pulkkisen Merkkituote-lähetyksissä puhuivat pelin teollistumisesta ja median merkityksestä lajille mm. jalkapallokirjoittaja Simon Kuper, teologi Matti Myllykoski ja mediaprofessori Mikko Lehtonen.

  • Mestaripelimanni Tauno Krossin syksyisiä mietteitä

    27.03.2014 Elävä arkisto

    Kansanmuusikon henkilkökuva vuodelta 1977.

    Tauno Krossi soittaa haitaria ja kertoo pelimannien kulttuurityön haasteista. Henkilökuvaa on kuvattu Krossin kotikylässä Laihian Potilassa 1977, vuosi mestaripelimannin arvonimen myöntämisen jälkeen ja vain reilu vuosi ennen Krossin kuolemaa.

  • Totuus Joulupukista

    16.12.2013 Elävä arkisto

    Onko Joulupukki pelottava, ikkunain takaa kurkisteleva hyypiö vai koko perheen yhteinen leikinaihe? Ajoittain kovin kriittisiä sävyjä saava reportaasi vuodelta 1966 käsittelee aihetta gallupin ja haastatteluiden avulla. Myyttinen perinnehahmo jakaa mielipiteitä ikään katsomatta.

  • Joulun kaupallisuutta pakoon

    13.12.2013 Elävä arkisto

    Nokialainen Kaija Helle nimittää itseään joulukarkuriksi. Hän ei ole viettänyt joulua pariin vuosikymmeneen, mutta perinteistä luopuminen vei kauan aikaa. Eniten häntä joulussa ärsyttää sen kaupallisuus.

  • Renny Harlinin Planet FunFunin piti tarjota kaikille jotain

    08.10.2013 Elävä arkisto

    Keravalla toiminut sisähuvipuisto.

    Elokuvaohjaaja Renny Harlin, tuottaja Markus Selin ja joukko liikemiehiä halusivat luoda hauskimman huvimaailman koko maailmassa. Paikaksi valikoitui Suomen Kerava ja sisähuvipuisto nimettiin Planet FunFuniksi.

  • Kirka on Jeesus

    12.09.2013 Elävä arkisto

    Hän välttelee turhamaisuutta ja kertoo olevansa ortodoksi.

    Hän välttelee turhamaisuutta ja kertoo olevansa ortodoksi.

  • Irwinin, Kikan ja Pasin imagot reposteltavina

    12.09.2013 Elävä arkisto

    Sabatti-ohjelma käsitteli imagoja 1990.

    Sabatti-ohjelma ruoti keväällä 1990 kolmen laulajan julkisuuskuvaa. "Kiltti perheenisä" Pasi Kaunisto, "valtiovallalle haistatteleva" Irwin Goodman sekä Kikka — "nainen jolla kaikki on hartioiden alapuolella" — puolustautuvat ennakkokäsitysten ja mielikuvien rumputulessa.

  • Kisamaskotti muistetaan, vai muistetaanko?

    14.08.2013 Elävä arkisto

    Urheilumaskotit yleistyivät 1980-luvulla nopeasti.

    Yleisön kiihdyttäjä, omien sparraaja, markkinoinnin vetojuhta, se yksi hahmo, joka kisoista ainakin muistetaan. Urheilumaskotit yleistyivät 1980-luvulla nopeasti. Suurtapahtumien rinnalla myös vähemmän nostetta saaneisiin tapahtumiin kehiteltiin toinen toistaan erikoisempia hahmoja. Elävän arkiston kooste esittelee ikonisia markkinointivetureita, mutta myös nopeasti unohdettuja kentän laidalla märehtijöitä.

  • Lasse-jänis ja kaupallisuuden peikot vilistivät MM-kisoissa 1983

    07.08.2013 Elävä arkisto

    Yleisurheilujuhlien yhtenä kisalajina oli myös bisnes.

    Kun Suomessa järjestettiin kaikkien aikojen ensimmäiset yleisurheilun MM-kilpailut, yhtenä kisalajina oli myös bisnes. Helsingin MM-kisojen symbolina ja tuotemarkkinoinnin vetonaulana oli Lasse Virénin mukaan nimetty Lasse-jänis.

  • Finnkino tuli voimalla Suomen elokuvamarkkinoille

    08.08.2012 Elävä arkisto

    Vuonna 1986 elokuvalevitys keskittyi kun Suomen kolmen suurimman teatteriketjun Kinoston, Adams Filmin ja Kino Savoyn toiminta yhdistettiin. Elokuvamarkkinoiden hallitsijaksi nousi Finnkino Oy, mutta auttoiko kaupallisuuden lisääminen elokuva-alaa tai edes elokuvayleisöä?

  • Epämuodikasta katsottiin vähän hitaasti

    14.05.2012 Elävä arkisto

    Miksi pitää saada uudet farkut, vaikka vanhat ovat vielä ihan kestävät, äimistellään vuonna 1980 tehdyssä ohjelmassa. Muodista ja muodin orjuudesta tentataan kriittisesti vaatekauppiaita, tamperelaisia rokkareita ja muita nuoria.

  • Ajankohtaisen kakkosen seksibisnes-ilta

    16.08.2011 Elävä arkisto

    Kuka prostituutiota tarvitsee, ja kuka siitä kärsii?

    Laillisia bordelleja puolustavien mielestä seksi on kaikille kuuluva perusoikeus. Seksin oston kriminalisoinnin kannattajat puolestaan sanovat maksullisen seksin ja pornoteollisuuden palvelevan ainoastaan markkinoita sekä halventavan naista.

  • Internet oli ilmiö

    06.05.2011 Elävä arkisto

    Maailmanlaajuinen tietoverkko herätti myös uhkakuvia.

    Aikana ennen joka kodin World Wide Webia, 1990-luvun puolivälissä, oltiin huolissaan niin tietoliikenneverkkojen huonosta tietosuojasta, hitaudesta kuin kaupallistumisestakin. Maailmanlaajuinen tietokoneverkko oli avaamassa tiedon valtaväylän tai pervojen paratiisin.

  • Huoraamista politiikassa ja taiteessa

    01.04.2011 Elävä arkisto

    Huora-akatemian innoittamana A-studio pohtii huoruutta 1995.

    Helsingissä 1995 järjestetyn Huora-akatemian innoittamana A-studio pohtii huoruuden käsitettä. Jörn Donner ruotii huoraamista politiikassa ja taiteilija-prostituoitu itsensä myymistä taiteessa.

  • Tapahtui 1985: Radio City

    08.09.2010 Elävä arkisto

    Nuoren urbaanin sukupolven ääni murtautui eetteriin 1985.

    Radio Cityn nuoriin perustajiin lukeutunut helsinkiläinen Teppo Turkki muistelee hetkeä, jolloin radioaallot vapautuivat ja nuoren urbaanin sukupolven ääni murtautui eetteriin.

  • "Kurittomat kuvitelmat"

    03.05.2010 Elävä arkisto

    Kirjallisuudentutkija Markku Soikkeli johdattelee 1990-luvun kotimaiseen kirjallisuuteen.

  • Juppikulttuuri ei häpeillyt pinnallisuutta

    17.11.2008 Elävä arkisto

    Juppikulttuuri ei häpeillyt pinnallisuutta

    1980-luvun puolivälissä nosti Suomessa päätään uusi nuoruutta ja kunnianhimoa korostava sukupolvi, joka piti rahasta ja sen kuluttamisesta. Heitä kutsuttiin jupeiksi.

Sivut