Hyppää pääsisältöön

peliteollisuus

  • "Kyllä, olen imettävä isä" – kymmenen nuorta kuvaa elämänsä käännekohtia

    17.07.2017 Ohjelmat

    Kymmenen nuorta kuvaa elämänsä käännekohtaa

    Pakko-oireista kärsivä tubettaja, transsukupuolinen isä ja kahdeksan muuta Yhdysvalloissa elävää nuorta kuvaavat oman elämänsä taitekohtia sarjassa My Selfie Life.

  • Tulevaisuuden pelikampuksella matkitaan ekosysteemiä – ja uskalletaan epäonnistua

    06.10.2016 Yle Uutiset

    Oulun pelikampuksen tavoitteena on olla paras peli-ekosysteemi vuonna 2020.

  • Bitwisards - nuoret gurut kyberavaruudesta

    19.03.2016 Draama

    Osittain piirretty psykokomedia pelialan alkuajoista

    Bitwisards - nuoret gurut kyberavaruudesta yhdistelee näyteltyä ja piirrettyä sisältöä psykokomediaksi pelialan alkuajoista Suomessa 90-luvulla. Sarjakuvateoksen Matkailua pelialla tehnyt Miha Rinne seuraa luomiensa hahmojen heräämistä henkiin Pasilan kuvausstudiolla.

  • Mediapolis Game Jam 2015 päätökseen

    22.11.2015 Kulttuuri

    Jammailijat käänsivät vaikeudet voitoksi

    48 tuntia kestänyt pelijamitapahtuma Mediapolis Game Jam 2015 on saatu päätökseen. Sunnuntai-iltapäivällä ryhmät esittivät pelinsä Mo-cap-studiolla ja Lattia 1:llä pidetyissä demonstraatioissa. Kaikki pelidemonstraatiot tulevat nähtäväksi Yle Areenaan ja ne voi löytää myös Mediapolis Game Jam 2015 -etusivulta. Sivustolle ilmestyy uutta artikkeli- ja videomateriaalia aina marraskuun loppuun saakka.

  • Näin onnistuu mobiilipelin maksujen palautus

    01.10.2015 Kuningaskuluttaja

    Mobiilipelin erheostokset voi perua

    Jos lapsi tekee mobiilipelissä erehdyksessä tai luvatta ostoksia, voi rahat pyytää takaisin. Tässä ohjeet.

  • Lapset pelasivat 26000 euroa Clash of Clansissa – Google palautti rahat

    01.10.2015 Kuningaskuluttaja

    Windows-puhelimissa voi tehdä peliostoksia ilman salasanaa

    Kuningaskuluttaja tapasi naisen, jonka alakouluikäinen lapsi kavereineen oli käyttänyt Supercellin peleissä yli 26000 euroa.

  • Auttaako pelaaminen painajaisen hirviötä vastaan?

    25.09.2015 Tiede

    Pelaaminen suojaa painajaisissa, väittää kanadalaistutkija.

    Kanadalaistutkimus väittää pelaamisen valmentavan taistelussa painajaisen ahdistavia tilanteita vastaan. 360 asteen keinotodellisuus avaa uusia mahdollisuuksia tietoisuuden tutkimukselle.

  • Arvio: Neljästä suomalaispelistä löytyi koukuttavin

    21.08.2015 Kuningaskuluttaja

    Mukana Angry Birds 2, Boom Beach, Best Fiends ja Oddwings.

    Vertailimme kotimaisia mobiilipelejä. Mukana Angry Birds 2, Boom Beach, Best Fiends sekä Oddwings Escape.

  • FTW Back in the Game!

    18.08.2015 FTW

    FTW palaa ruutuun entistä villimpänä ja monipuolisempana.

    Syksyllä sekoitetaan pakkaa, kun tubettajanelikkoamme koetellaan uusilla haasteilla ja entistäkin päheämmillä peleillä.

  • Sukellus pelimaailmaan: Pelialan verkottaja Sonja Ängeslevä

    07.07.2015 Kulttuuri

    Peliala on haasteellista

    Kotimaisen peliteollisuuden historiaa ollaan kirjoittamassa vasta juuri nyt

  • Veli Laamanen ja unelma omasta pelifirmasta

    07.07.2015 Kulttuuri

    Veli Laamanen on juuri perustanut oman pelifirman.

    Mun mielestä peli on paras mahdollinen tarinankerronnan väline, sanoo Veli Laamanen. Hän nauttii siitä, kuinka hyvän pelin äärellä voi uppoutua tarinaan, unohtaa ulkopuolisen maailman – ja olla osallisena pelissä.

  • Maltan pelipomo: Suomikin vapauttaa pelialan

    16.03.2015 MOT

    Suomi ja muut Euroopan maat joutuvat purkamaan rahapelimonopolinsa, Maltan peliviranomaisen johtaja Joseph Cushcieri sanoo ainutkertaisessa haastattelussa.

  • Kun pelaamisesta tulee pakko

    26.09.2014 Elävä arkisto

    Harmittomana alkava pelaaminen voi hallita koko elämää

    Suomalaisiin iski pelihimo 1980-luvulla. Kansalaiset alkoivat törsätä suuria summia rahapeleihin jopa kansainväliselläkin tasolla. Jo silloin tiedettiin, että osa oli todellisia pelureita, jotka pelasivat aina kun oli mahdollista ja kaiken muun kustannuksella.

  • Sinivalkoisia pelimuistoja

    28.07.2014 Kuningaskuluttaja

    Kirja taustoittaa kotimaisen peliteollisuuden nousua.

    Peliala on ollut parin viime vuoden ajan otsikoissa enemmän kuin koskaan. Kotimaisten mobiilimenestyjien ohella on ihmetelty alan tulevaisuuden näkymiä Nokian matkapuhelinten takavalojen näkyessä vielä tummenevassa illassa. Toimittaja Juho Kuorikosken kirjoittama Sinivalkoinen pelikirja taustoittaa kotimaisen peliteollisuuden nousua siihen, missä se nykyään on.

  • 30-vuotias suomalainen peliala yksissä kansissa

    09.07.2014 Viihde

    Suomalainen peliala on noussut marginaalista maineeseen.

    Suomalainen peliala on noussut kolmessa vuosikymmenessä marginaalista maineeseen. Osittain joukkorahoitettu Sinivalkoinen pelikirja kokoaa alan historian.

  • PS4 ja Xbox One - tasavahvat kilpakumppanit

    07.05.2014 Kuningaskuluttaja

    Viime vuonna maailmalla julkaistiin vihdoin uusia ja odotettuja pelikonsoleita. Sonyn Playstation 4 ja Microsoftin Xbox One kilpailevat pelaajien kukkaroista, mutta kumpaan niistä kannattaa rahansa sijoittaa?

  • Pelin henki: Paperit tänne!

    05.05.2014 Yhteiskunta

    New Yorkissa järjestetyn Games for Change -festivaalin avainpelejä oli Papers, please joka voitti puolet kilpailusarjoista. Suurtenkin yritysten kannattaa satsata kehittäviin peleihin.

  • Quaken kasvattamat - huoli pelien turruttamista klaanilaisista

    22.02.2012 Elävä arkisto

    Kun tietokonepelaaminen täytti yhä useamman vapaa-aikaa, nousi huoli ihka uudesta ilmiöstä - peliriippuvuudesta. Silminnäkijän raportti vuodelta 2001 seuraa huolestuneena räiskintäpelejä pelaavia klaaneja ja maratonpelejä, mutta toisaalta eristäväksi uskotun pelaamisen nähtiin myös edistävän sosiaalisuutta.

  • Tietokonepeleistä kasvoi suuri suomalainen vientituote

    03.02.2012 Elävä arkisto

    Suomalaisten suunnittelemat pelit menestyvät maailmalla.

    Kun tietokonepeleistä alkoi tulla 1990-luvulla suomalaistekijöille tuottoisaa bisnestä, riitti siinä hämmästeltävää. Rahaa käytettiin pelien tekemiseen enemmän kuin ison budjetin elokuviin. Vuosituhannen vaihduttua pelialasta oli kasvanut jo massiivista viihdeteollisuutta ja hittipelejä tehtiin Suomessa. Max Payne näkyi uutis- ja ajankohtaisohjelmissakin.

  • Pelintekeminen - unelmaduunista vakavaksi bisnekseksi

    02.02.2012 Elävä arkisto

    Pelintekijän työhön liittyy erilaisia kliseitä ja myyttejä ylipalkatuista kolajuomia nauttivista teinipojista, joiden työ muistuttaa enemmän pelien pelaamista kuin niiden tekemistä. Pelinrakentajat kertovat hauskan ja palkitsevan työn kääntöpuolesta.

Sivut