Hyppää pääsisältöön

oppimiskäsitykset

  • Muistin tukemiseksi on monia kikkoja

    26.02.2016 Oppiminen

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä.

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä - jopa eri tyyleillä eri aikoina elämässämme. Tarkkaavaisuuteni kohdistuu eri asioihin. Hahmotan ympäristöäni ja muistan opittua eri tavoin. Olemme kaikki erilaisia oppijoina.

  • Oppimiseen on paljon apuvälineitä

    26.02.2016 Oppiminen

    Oppiminen vaatii joskus tavallista enemmän työtä.

    Oppiminen saattaa vaatia tavallista enemmän työtä, mutta vaivannäkö kannattaa. Oppimisen helpottamiseksi on kehitetty oivaltavia apuvälineitä. Eikä kannata unohtaa myöskään vanhoja kikkoja: esimerkiksi taskupeiliä voi käyttää apuvälineenä ääntämisen harjoittelussa.

  • Oletko sinäkin vetkuttelija?

    26.02.2016 Oppiminen

    Vetkutteluko vaikeaa? Ehei!

    Vetkutteluko vaikeaa? Ehei! Tarvitaan juttu, joka pitäisi tehdä. Sitten vain homman hoitamisen sijaan aloitetaan puolen tusinaa epäoleellista sijaistoimintaa, joiden parissa kuluu se aika, joka jutun tekemiseen oli varattu.

  • Oppija luonnollisessa ympäristössään

    18.08.2015 Oppiminen

    Opi tuntemaan itsesi oppijana.

    Oppimisen suunnittelu ei ole vain sopivan ajan varaamista opiskelulle – on järkevää suunnitella myös sitä, miten ja missä opiskelee.

  • Jani Kaaro: Onko kouluoppiminen paras tapa oppia taitoja?

    20.07.2015 Oppiminen

    Jani Kaaro: Toimiiko kouluopetus?

    Kouluoppiminen on historiallisesti hyvin uusi oppimisen tapa. Siinä oppiminen tapahtuu kuuntelemalla opetusta ja harjoittelemalla annettuja tehtäviä. Ovatko aivomme sopeutuneet oppimaan kouluopetuksen kautta?

  • Väärinkäsitys: Jokaisella on oma oppimistyylinsä

    16.07.2015 Tiede

    Väärinkäsitys: Jokaisella on oma oppimistyylinsä

    Väärinkäsitys: Jokaisella on oma oppimistyylinsä

  • Ei päivääkään koulua - André, 43, on oppinut kaiken leikkimällä

    02.09.2014 Tiede

    Pariisilainen André Stern kuvailee itseään 43-vuotiaaksi lapseksi, joka on leikkinyt koko elämänsä. Hän on oppinut kaiken mitä osaa leikkimällä eikä ole koskaan käynyt päivääkään koulua. Mitä hänestä tuli isona?

  • Koti ja koulu

    26.09.2012 Oppiminen

    Koti ja koulu

    Koti ja koulu tekevät yhteistyötä monella tavalla. 6-osaisessa sarjassa mm. kokeillaan uusia yhteistyön muotoja ja arvioidaan vanhempainvartteja ja vanhempainiltoja.

  • Pekka ja ehdoton kesä

    02.08.2011 Elävä arkisto

    Ehdot matematiikasta oli se viimeinen asia, minkä Pekka kesälomansa riesaksi halusi. Maalla olisi mielenkiintoisempaakin tekemistä, kuten vaikkapa kummallisten ufovalojen silmällä pitäminen.

  • Tytöt, naiset ja matematiikka

    08.03.2011 Elävä arkisto

    Tytöillä ja pojilla on yleensä yhtäläinen kiinnostus ja osaamistaso matematiikan suhteen, mutta yläasteella tapahtuu usein muutos. Matematiikan tohtori Marjatta Näätänen uskoo kulttuurin ja asenteiden vaikuttavan tyttöjen intoon opiskella matematiikkaa.