Hyppää pääsisältöön

alkuperämerkinnät

  • Pitääkö ulkomaiset pakastemarjat kuumentaa vain, jos niitä tarjotaan riskiryhmille?

    25.03.2015 Kuningaskuluttaja

    Nainen osti Rainbow-pakastemarjapussin, jonka marjat olivat ulkomaisia. Hän varmisti vielä S-kuluttajaneuvonnasta, pitääkö marjat kuumentaa ennen käyttöä. Naiselle vastattiin, että kuumennus on tarpeen vain, mikäli marjoja tarjotaan riskiryhmille.

  • Näkökulma: Saako olla kotimaista?

    19.06.2014 Kuningaskuluttaja

    Kotimaisen leiman saa myös Kiinassa valmistettuja tuotteita.

    Kotimaisuus on myyntivaltti – jos ei aina ostopäätöksissä, niin ainakin mielikuvien tasolla. Ruokakaupan hyllyllä onkin aiempaa isänmaallisempi tunnelma. S-ryhmä perusti uuden oman merkin nimeltä Kotimaista. Kesko laputtaa tuotteitaan Sinivalkoisella jalanjäljellä. Mutta meneekö kuluttajan pää vain entistä enemmän pyörälle uusien nimien ja tunnusten kanssa?

  • Älä himoshoppaa, älä boikotoi

    14.04.2014 MOT

    Boikotoida vai ei? Suomalaiskuluttajan valinta on vaikea.

    Tavallisen suomalaiskuluttajan valinta on vaikea: boikotoinko Bangladeshissa valmistettuja vaatteita vai jatkanko iloisesti himoshoppailua?

  • Miksi pihvillä on monta kotimaata?

    13.02.2014 Kuningaskuluttaja

    S-marketin Rainbow tuotemerkin maustamaton naudan sisäfileepihvi ilmoittaa pakkauksen etupuolella valmistusmaaksi Alankomaat. Paketin takapuolella kuitenkin kerrotaan, että liha on peräisin Brasiliasta. Kumpi on naudanfileepihvin oikea kotimaa?

  • Kotoisen oloinen marja tulee usein kaukaa

    12.09.2013 Kuningaskuluttaja

    Mansikat hilloon Puolasta. Mustikat jugurttiin Virosta. Vadelmatiiviste mehuun Saksasta, Karpalot jopa Yhdysvalloista. Miksi kotimainen vaihtoehto ei kelpaa teollisuudelle, kun Suomen luonto ja pellot tuottavat ihan samoja marjoja?

  • Avoimuus vaihtelee pikaruokapaikoissa

    28.05.2013 Kuningaskuluttaja

    Patonkipaikkojen avoimuudessa on vielä parannettavaa.

    Toisin kuin ruokakaupoissa pikaruokapaikoilla ei ole velvoitetta ilmoittaa käyttämiensä lihojen alkuperää. Suurimmat hampurilaisketjut kertovat raaka-aineidensa alkuperämaat myös verkkosivuillaan. Kuningaskuluttajan selvityksen mukaan patonkipaikkojen avoimuudessa on vielä parannettavaa.

  • Tuotteita pestään kotimaisiksi mielikuvien voimalla

    20.03.2012 Kuningaskuluttaja

    Missä maassa tehdäänkään Ahma-pesukoneet, Jenkki-purukumit tai Havun mäntysaippuapalat? Kaupassa tutut tuotenimet herättävät mielikuvan kotimaisuudesta. Näin on, vaikka tavaran valmistus olisi siirtynyt ulkomaille. Kun valmistusmaa jätetään kertomatta ja markkinointi hehkuttaa Suomi-imagolla, voidaan puhua tuotteiden pesusta kotimaisiksi.