Hyppää pääsisältöön

Johann Sebastian Bach

  • Miksi suunnittelen tulevaisuutta, kun voin milloin tahansa olla kuollut? — työväenmusiikkimies Väinö Pesolan päiväkirja 1918

    24.03.2018 Klassinen

    Silminnäkijänä sisällissodan Helsingissä.

    Maaliskuun 24. päivänä kuoronjohtaja Väinö Pesola kysyy itseltään, mitä järkeä on lukea tenttiin, jos seuraavaksi kuolee sodassa.

  • Sielua silittävä h-molli-messu paastonaikaan

    11.02.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Vasta alkanut paastonaika muistuttaa joulua sikäli, että oikeaan tunnelmaan pääsemiseksi kotona kuunnellaan samaa musiikkia kuin ennenkin, ja yleensä vieläpä samoilta levyiltä. Tästä huolimatta levy-yhtiöt tuovat tarjolle yhä uusia versioita Bachin suurista kirkkomusiikkiteoksista, ja kyllä niille käyttöä löytyy, koska levytysten keskimääräinen laatu paranee jatkuvasti. Esimerkiksi Valistuksen ajan orkesterin ja Stephen Laytonin uusi levytys Bachin h-molli-messusta silittää sielua tavalla, joka raivaa sille tilaa itse kunkin levyhyllystä.

  • Magnificat innosti sekä Bachia että poikia

    29.01.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Brittiläinen Hyperion lienee nykyään taidemusiikin ahkerimpia levy-yhtiöitä. Onneksi laatukin on kunnossa, koska maassa riittää taidemusiikkiosaamista josta ammentaa. Malliesimerkki tilanteesta on Hyperionin uusi levy, jolla kuullaan Bachin ja hänen poikiensa kolme Magnificatia. Melko tavallisesta ohjelmistosta, tutusta orkesterista ja kansallisen tason solisteista on saatu aikaiseksi suorastaan riemukas levy.

  • Svengaako Bach?

    15.01.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Espoon tuomiokirkon kanttori Petri Koivusalo on äänittänyt kotikirkkonsa uruilla levyllisen Bachia. Ohjelmisto kiertelee Schübler-koraaleista Es-duuri-triosonaatin kautta Toccataan ja fuugaan d-molli, mutta punaiseksi langaksi Koivusalo nostaa lehdistötiedotteessa svengin. "Ehkäpä Bachin ajan muusikoille 'sivistyneiden' hovitanssien poljento olikin hyvin samankaltainen kuin kansanomaisempien esikuviensa", Koivusalo spekuloi. Ehkäpä - mutta miten se kuuluu levyllä?

  • Kelpo barokkilevy onkin kiinnostava nykymusiikkilevy

    13.01.2018 Klassinen

    Levyarvio

    Mitään uutta ei luoda tyhjästä. Uusien sävelteosten aikaansaaminen vaatii väistämättä moninaisten, eri suunnista ja estetiikoista tulevien – yllättävienkin! – osasten yhdistelyä ja sekoittelua. Riippuu lähinnä hyvästä mausta ja konventioista sopiiko säveltäjän käyttämät osaset yhteen – toki komponoinnin voi tehdä taidokkaasti tai taitamattomasti. 1900-luvun modernistisessa estetiikassa oli hyve väistää mahdollisimman tarkasti kaikkea, mikä voisi muistuttaa vanhasta. Tätä jatkettiin niin pitkään, että modernismista itsestään tuli konventio ja traditio.

  • Lempeän karhumaista kuiskintaa

    24.11.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Matthias Goerne levytti Bachin isot ja suurenmoiset bassokantaatit Ich will den Kreuzstab gerne tragen ja Ich habe genug jo kaksikymmentä vuotta sitten Camerata Academica Salzburgin ja Roger Norringtonin kanssa. Uusi levytys harmonia mundille on syvempi ja värikkäämpi: sekä Goernen oma ääni että Freiburgin barokkiorkesterin soitto ovat vivahteikkaampia – syvyyttä ja tulkintaa on tullut sekä nykyiseen barokkisoittoon että Goernen itsensä laulutaiteeseen.

  • Maailmankuulu kamariorkesteri työllistää kaksi suomalaista – "Australiassa ei piitata klassisesta musiikista"

    06.11.2017 Yle Uutiset

    Australian Chamber Orchestra vierailee parhaillaan ensimmäistä kertaa Suomessa. – Australiassa pitää koko ajan taistella, jotta meidät otetaan vakavasti, sanoo viulisti Satu Vänskä.

  • Matthew Whittallin pianokonserton Suomen ensiesitys kuullaan RSO:n ja PianoEspoo -festivaalin yhteistyökonsertissa

    02.11.2017 RSO

    Pianosolistina soittaa Risto-Matti Marin.

    RSO ja PianoEspoo-festivaalin yhteistyökonsertissa 10.11. kuullaan Matthew Whittallin pianokonserton Suomen ensiesitys. Kapellimestari Olari Eltsin johdolla konsertin ohjelmassa on myös Respighin ja Rahmaninovin teoksia.

  • Kömpelö editointi pilaa soolosellosarjat - ja ECM:n maineen

    30.10.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    ECM New Series on vuosien mittaan kehittänyt brändin levy-yhtiönä, joka huipputuottaja Manfred Eicherin johdolla vaalii ensiluokkaista äänenlaatua. Siksi en uskonut korviani, kun kuuntelin sveitsiläisen konkarisellisti Thomas Demengan ECM-levytystä Bachin soolosellosarjoista. Levy oli niin täynnä äänen leikkaamiseen eli editointiin liittyviä virheitä, etten pystynyt seuraamaan musiikkia. Tuottajankorvani ja kriitikonkorvani hälyttivät jatkuvasti perustason virheistä. Mitä ihmettä?

  • Tammisaaren kirkossa muistettin tasoristeysturmassa kuolleita

    27.10.2017 Yle Uutiset

    Raaseporin tasoristeysonnettomuus on koskettanut ihmisiä syvästi.

  • Kahden cembalon konsertot - muutakin kuin rätinää

    24.10.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Aapo Häkkinen ja Helsingin barokkiorkesteri ovat pitkään toimineet kansainvälisillä musiikkimarkkinoilla, ja siinä puuhassa keskeisen ohjelmiston levyttäminen on tärkeää. Valinta on luonnostaan osunut Bachin cembalokonserttoihin, joista Häkkinen ja HeBo ovat julkaisseet jo kolmannen levyn. Laatu on pysynyt tasaisena, ja nyt kun vuoroon tulivat kahden cembalon konsertot, mukaan saatiin cembalotähti Pierre Hantaï.

  • Soile Isokoski laulaa Bachia RSO:n solistina

    24.10.2017 RSO

    RSO esittää 1.–2.11. Bachin ja Händelin teoksia.

    RSO esittää konserteissaan 1.–2.11. barokkimusiikin mestarien, Bachin ja Händelin urku-, laulu-, ja orkesteriteoksia. Ohjelmassa on kaksi Händelin urkukonserttoa, joiden solistina esiintyy Aapo Häkkinen. Bachin kantaatin nro 82 tulkitsee Soile Isokoski.

  • Tetzlaff käyttää vapautta oikein ja väärin soolo-Bachissa

    02.10.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Christian Tetzlaff on Ondine-yhtiön tähtiviulisti, ja nyt hän on tehnyt niin kuin tähtiviulistin tietyssä uran vaiheessa kuuluu tehdä, eli levyttänyt Bachin sooloviulusonaatit ja -partitat sekä poseerannut levykannessa yksin, henkistyneenä, Jeesukselta näyttäen. Paitsi että nyt Tetzlaff tekee sen jo toistamiseen, aivan kuten teki Brahmsin sonaattien kanssa hiljattain. Kyseessä on hänen toinen levytyksensä Bachin sooloviulumusiikista, ja eroa kymmenen vuoden takaiseen Hänssler-levytykseen on vain juuri ja juuri riittävästi, ettei minun tarvitse protestoida keisarin uusista mutta olemattomista vaatteista.

  • Erik T. Tawaststjerna: "Taso vielä häikäisevämpi kuin osasin odottaa!"

    22.08.2017 Klassinen

    Maj Lind -pianokilpailun 5. alkueräpäivä

    Viidentenä ja viimeisenä alkueräpäivänä Maj Lind -hälinän keskellä seisoo onnellinen mies, prof. Erik T. Tawaststjerna. Kilpailutoimikunnan puheenjohtajalla on syytä todeta, että kisat ovat sujuneet vallan erinomaisesti. - Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi viidennen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Toisen kilpailupäivän huipensi kiinalainen pyörremyrsky

    20.08.2017 Klassinen

    Maj Lind -pianokilpailun alkuerät jatkuivat Musiikkitalossa.

    Yhdysvaltalainen Evan Wong ja nuori kiinalainen Tianxu An erottuivat Maj Lind -kilpailun toisen alkueräpäivän kovatasoisesta joukosta. Suomalaisista soittovuorossa olivat Aleksei Zaitsev ja Hannu Alasaarela.

  • Arvostetun Alankomaiden kamariorkesterin ensimmäinen Suomen-esiintyminen Kemin kirkossa

    17.08.2017 Yle Uutiset

    Korkeatasoisen ulkomaisen orkesterin vierailu Pohjois-Suomessa on harvinaista. Orkesterin ohjelmistossa on esimerkiksi Johann Sebastian Bachia ja Jean Sibeliusta.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Väinö Jalkanen

    15.08.2017 Klassinen

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Väinö Jalkanen on yksi kuudesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä suomalaispianistista. Hän on syntynyt Rovaniemellä 1989 ja opiskellut pianonsoittoa Sibelius-Akatemiassa, Berliinissä ja Budapestissa. ”Olen ollut etuoikeutettu, kun olen päässyt kuuntelemaan Lapin kamariorkesterin konsertteja koko lapsuuteni,” Väinö Jalkanen kehuu kotipaikkakuntaansa.

  • Kun silakka loppui Helsingistä

    28.07.2017 Klassinen

    Animaatioon olisi tarvittu yksi silakka

    "Terveisiä Kauppatorilta! Ei löydy perkaamatonta silakkaa, tarvitsisin animointia varten", pyytää Ylen animaattori Kirsi Kukkurainen tuttaviltaan apua sosiaalisessa mediassa.

  • Harmonikansoittaja Minna Ristamäki: "5-vuotiaana tein itselleni pahvista harmonikan."

    24.05.2017 Klassinen

    Tutustu ensimmäisen vuoden musiikinopiskelijaan Minnaan.

    Harmonikansoittoa ensimmäistä vuottaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa opiskeleva Minna Ristamäki on onnekas, sillä hän on nyt valitsemallaan tiellä: "Koko ikäni tavoitteenani on ollut tämän unelman saavuttaminen.

  • Mie Mikin haitari-Bach venyy kuin purkka

    24.05.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Mie Miki on japanin kuuluisin klassinen haitaristi - korkealle arvostettu sekä Keski-Euroopassa että Kaukoidässä ja paljon levyttänyt. Pianistitaustaisena Miki soittaa pianoharmonikkaa toisin kuin suomalaiset kollegansa, joten voisi kuvitella, että Bachin Das Wohltemperierte Klavier -kokoelman kosketinsoitinhitit luonnistuvat häneltä idiomaattisesti.

Sivut