Hyppää pääsisältöön

Johannes Brahms

  • RSO:n käyrätorvisti Jukka Harju esittää Knussenin konserton orkesterin solistina

    22.02.2018 RSO

    Myöhäisillan kamarimusiikissa kuullaan Harjun sävellys.

    RSO:n soolokäyrätorvisti Jukka Harju esiintyy orkesterin solistina 2.3. Musiikkitalossa. Hän soittaa konsertin kapellimestarin Oliver Knussenin säveltämän käyrätorvikonserton. Myös Jukka Harju esittäytyy säveltäjänä, sillä hänen teoksensa Lähtöjä klarinetille, fagotille, sellolle ja lyömäsoittimille kuullaan myöhäisillan kamarimusiikissa sinfoniakonsertin jälkeen.

  • Suoraan syvään päähän levyä tekemään

    11.02.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Suomen taidemusiikin uusimman sukupolven monipuolisuusihme Taavi Oramo osaa esimerkiksi äänittää, editoida, miksata, masteroida ja soittaa klarinettia. Näitä kaikkia taitoja hän on päässyt käyttämään tekemällä levyn. Ohjelmisto hyppää suoraan klarinettimusiikin syvään päähän Brahmsin kahdella klarinettisonaatilla. Niiden piano-osuuden Oramo on sentään joutunut delegoimaan Matleena Nymanille. Mutta riittääkö paljosta lahjakkuudesta tarpeeksi jokaiselle osa-alueelle?

  • Martín ja gävleläiset tekevät sen jälleen

    24.11.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Suuri yleisö tuntee Johannes Brahmsin parhaiten tämän sinfonioista ja konsertoista, mutta Brahms oli huomattavassa määrin enemmän kamarimusiikki- ja laulusäveltäjä kuin orkesterisäveltäjä. Nämä kaksi elementtiä – laulu ja orkesteri – myös yhdistyvät hänen tuotannossaan siellä täällä. Suurimittaisen Ein deutsches Requiemin lisäksi Brahms sävelsi myös muun muassa kantaatteja sekakuorolle ja orkesterille. Gävlen sinfoniaorkesteri ja Eric Ericson -kamarikuoro tekevät niille kunniaa Ondinen uudella levyllä.

  • Syvällä elämän sietämättömässä keveydessä

    24.11.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Felix Mendelssohnin kamarimusiikki on suotta jäänyt romantiikan raskassarjalaisten, Schumannin ja Brahmsin varjoon. Soinnillisesti kevyempi ja luonteeltaan näin vähemmän painavaksi koettu Mendelssohn oli todellisuudessa monella tavoin kypsän romanttisen ilmaisun tienraivaaja siinä missä Schumannkin – ja usein ennen häntä. Mendelssohn oli ajan hermolla jo parikymppisenä, useita vuosia ennen tulevaa hyvää ystäväänsä.

  • Mozartiaanit Andrew Manze ja Francesco Piemontesi esiintyvät RSO:n konsertissa

    12.09.2017 RSO

    Piemontesi soittaa Mozartin pianokonserton nro 27.

    ”Mozart-dreamteamiksi” ylistetty pianisti Francesco Piemontesi ja kapellimestari Andrew Manze esiintyvät RSO:n kanssa [link:https://yle.fi/aihe/tapahtuma/2017/09/20/209-keskiviikkosarja-2;20.9.;standard;] Musiikkitalossa. Ohjelmassa on Mozartin viimeinen pianokonsertto nro 27, Hubert Parryn Brahmsin muistolle säveltämä Elegia sekä Schönbergin Brahmsin pianokvartetosta sovittama orkesteriteos.

  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    01.09.2017 Klassinen

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    31.08.2017 Klassinen

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kokoparrat rinnakkain, osa 2

    09.05.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Koska Leif Segerstamin ja Johannes Brahmsin kokopartaiset kuunaamat näyttävät samalta, on ollut vain ajan kysymys, koska myös heidän musiikkinsa asetetaan rinnakkain vertailuun. Nyt Alba-yhtiö on julkaissut jo toisen levyn, jolla Brahmsin sinfonia ja Segerstamin sinfonia kuullaan peräkkäin, ja projektin merkitys alkaa avautua. Kyse lienee kytkykaupasta, jonka ansiosta Segerstam intoutuu johtamaan Brahmsia Turun filharmonisen orkesterin edessä aivan erityisen hyvin.

  • 20.9. Wednesday series 2

    03.04.2017 RSO in English

    Andrew Manze, conductor Francesco Piemontesi, piano Hubert Parry: Elegy for Brahms, fp in Finland W. A. Mozart: Piano Concerto No. 27 K 595 Johannes Brahms / Arnold Schönberg: Piano Quartet in G minor BUY TICKET Watch and listen LIVE Sep 20th at 7 pm EET.

  • Nuori pianovirtuoosi debytoi sisäistyneesti

    31.03.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Jos pianonsoitto olisi urheilua, muulla maailmalla ei olisi mahdollisuuksia Kiinaa vastaan. Mutta onneksi ajatus ei osu kutiinsa: ensinnäkään pianonsoitto ei ole urheilua, ja toiseksi Kiinassa kasvaa aivan oikeita taitelijoita. Van Cliburnin kansainvälisen pianokilpailun 19-vuotiaana vuonna 2009 voittanut Haochen Zhang on sittemmin esiintynyt jo BBC:n Promseilla ja päässyt tekemään ensimmäisen oman levynsä Bis-levymerkille. Sillä nuori taituri esittää teoksia, jotka hänen mukaansa “paitsi puhuttelevat häntä itseään hyvin intiimisti, myös muodostavat kokonaisuudessaan ainutlaatuisen musiikillisen kertomuksen.”

  • 2.3. Perjantaisarja 10

    30.03.2017 RSO

    Oliver Knussen, kapellimestari Jukka Harju, käyrätorvi Ferruccio Busoni: Rondò Arlecchinesco op. 46 Ferruccio Busoni: Nocturne Symphonique op. 43 Oliver Knussen: Käyrätorvikonsertto op. 73 Johannes Brahms: Sinfonia nro 2 Myöhäisillan kamarimusiikki: Jukka Harju: Uusi teos, kantaesitys (Ylen tilaus) OSTA LIPPU Katso ja kuuntele suora lähetys 2.3. klo 19.

  • 20.9. Keskiviikkosarja 2

    28.03.2017 RSO

    Andrew Manze, kapellimestari Francesco Piemontesi, piano Hubert Parry: Elegy for Brahms, ensiesitys Suomessa W. A. Mozart: Pianokonsertto nro 27 K 595 Johannes Brahms / Arnold Schönberg: Pianokvartetto g-molli OSTA LIPPU Katso ja kuuntele suora lähetys 20.9. klo 19.

  • Serenadit saavat valonsa

    24.03.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Johannes Brahmsin kaksi Serenadia orkesterille kumpuavat säveltäjän nuoruudesta 1850-luvun lopulta, ajalta jolloin hän oli ennenkaikkea lupaava pianisti ja kamarimusiikkisäveltäjä ja vasta aloittelemassa orkesterisäveltäjän uraansa. Ensimmäinen sinfonia oli haaveissa Serenadien säveltämisen aikoihin, mutta valmistui vasta kaksikymmentä vuotta myöhemmin. Serenadit saivat vaihtelevan vastaanoton, niiden orkestrointia esimerkiksi kehuttiin mutta pituutta ihmeteltiin – sisällön moitittiin olevan pintaa heikompaa.

  • Glanert pitää Brahmsista

    25.01.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Detlev Glanert on saksalainen viisikymppinen säveltäjä, joka tuntee sielunveljeyttä Johannes Brahmsin kanssa siinä määrin, että on muun muassa sovittanut ja täydentänyt Brahmsin Neljä vakavaa laulua sekä säveltänyt omalaatuisen Brahms-kunnianosoituksen nimeltä Weites Land (Kaukainen maa). Kun näihin teoksiin yhdistetään Luciano Berion orkesterisovitus Brahmsin ensimmäisestä klarinettisonaatista, tuloksena on oudolla tavalla ilmaisuvoimainen Brahms-tribuuttilevy.

  • Pianisti Matleena Nyman: "Musiikiopistossa aloitin 13-vuotiaana, minulla on aivan kuriton tausta."

    11.01.2017 Klassinen

    Tutustu musiikin maisteriksi valmistuneeseen Matleenaan.

    "Valmistumisen jälkeen en ole kuunnellut neuvoja keneltäkään, olen hyvin ärsyttävä", sanoo pianisti Matleena Nyman itsestään. Vammalasta kotoisin oleva Matleena matkusti päivittäin bussilla Tampereelle lukioon ja konservatorioon. Nyt hän on pianonsoiton ammattilainen, joka haluaisi vain konsertoida.

  • Vaihtuvia tunnelmia kahdella ja neljällä kädellä

    16.12.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Francis Poulencin musiikin voi helposti ohittaa ihastuttavan charmanttina. Poulenc oli kuitenkin tuottelias säveltäjä sekä soitin- että laulumusiikin parissa, ja etenkin kuoroteoksissaan hän osoittaa myös vakavat puolensa; yksinlaulujen parissa hän oli Faurén jälkeen varmasti yksi parhaita ranskalaisia. Omalle soittimelleen, pianolle Poulenc sävelsi laajan tuotannon, joka läpäisee hänen elämänsä teini-iän varhaisista kokeiluista viimeisiin vuosiin.

  • Humaani virtuoosi vuosikymmenten takaa

    11.12.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Historian muisti on valikoiva, ja välillä on syytä muistutella mieliin nimiä, jotka ansaitsevat tulla muistetuiksi. Pianotaiteilija Maire Halava opiskeli kotimaan konservatorio-opintojen jälkeen 1930-luvulla Keski-Euroopassa, muun muassa Pariisissa legendaarisen Nadia Boulangerin johdolla. Hänen humaani, lämmin virtuoosisuutensa sykähdyttää yhä, ja tuoreen kolmen CD:n kokoelman myötä pääsemme sukeltamaan 1950- ja 60-lukujen suomalaisen musiikkielämän huipulle.

  • Hannu Lintu ”Mahlerin kolmas sinfonia on valtava matka”

    10.11.2016 RSO

    ”Mahlerin kolmas sinfonia on valtava matka”

    Hannu Lintu kertoo Lotta Emanuelssonin haastattelussa, kuinka Mahlerin kolmannessa sinfoniassa on kuultavissa säveltäjän ihailu kollegojaan Brahmsia ja Beethovenia kohtaan.

  • Taiteilijaystävykset rakkaimpansa äärellä

    14.10.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Kuuntelin tätä levyä monilla eri laitteilla ja vielä varmuuden vakuudeksi Spotifystä, mutta niin vain on etenkin levyn alkupuolella äänitys epäonnistunut. Omituista sinänsä, sillä Joshua Bell, Steven Isserlis ja Jeremy Denk ovat sen luokan taiteilijoita, ettei Sony Classicalin luulisi moiseen alentuvan. Onneksi levyn päättävän Johannes Brahmsin Pianotrion H-duuri varhaisversion tulkinta on erinomainen.

  • Brahmsin sydämellisyys esiin - taas

    29.08.2016 Klassinen

    Levyarvostelu

    Viulisti Christian Tetzlaff ja pianisti Lars Vogt lukeutuvat Ondine-yhtiön laatuartisteihin. Tetzlaff on tuupannut kuuluville lukuisia hallittuja viulukonserttonäkemyksiä, ja Vogt on hurmannut minut sekä lempeällä Schumannilla että pehmeänkauniilla Goldberg-muunnelmilla. Nämä perusohjelmiston elegantit kyntäjät ovat soittaneet yhdessä vuosikaudet - ja levyttäneet nyt Brahmsin rakastetut viulusonaatit. Mutta nostetaan kissa heti pöydälle - duo levytti samat sonaatit jo neljätoista vuotta sitten EMIlle, eikä uusi tulkinta eroa entisestä juuri lainkaan.

Sivut