Hyppää pääsisältöön

Hyperion Records

  • Yksityiskohdat ja sointi lumoavat Alban Gerhardtin Bachissa

    26.03.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Saksalainen sellisti Alban Gerhardt lupasi itselleen, ettei levytä Bachin soolosellosarjoja ennen kuin täyttää viisikymmentä - mutta huomasi yhtäkkiä täyttävänsä. Niinpä Hyperion on nyt julkaissut hänen luentansa tästä sellistien Raamatusta. Aluksi Gerhardt ei tunnu lisäävän mitään lukemattomiin aiempiin tulkintoihin, mutta vähitellen levytyksen yksityiskohdat ja sointi vetävät mukaansa.

  • Isserlis ja Mustonen ne yhteen sopii

    12.03.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Sellotähti Steven Isserlis tunnetaan suolikielistä ja kiharoista, pianotähti Olli Mustonen elohopeana pisaroivasta kosketuksesta. Yhdessä he ovat soittaneet jo vuosikymmeniä, pääasiassa 1900-luvun materiaalia. Kokemus kuuluu kaksikon uutuuslevyllä, jonka ytimenä ovat Shostakovitshin ja Kabalevskin sellosonaatit.

  • Poikkeuksellisen hyvä amatöörikuoro johdattaa paastoon

    12.03.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Renessanssin vokaalipolyfonian meditatiivinen kirkkaus sopii paastonaikaan - myös silloin kun teksti olisi tarkoitettu muuhun yhteyteen. Asturialaisen El Leon de Oro -kuoron uutuuslevy toteuttaa tätä näkemystä yhdistämällä valitusvirsiä ja paastotekstejä Maria-antifoneihin ja kiitosvirsiin, säveltäjinä Lasso, Cardoso, Victoria, Palestrina ja muut mestarit. Lisäksi levy ensiesittelee yhden maailman parhaista amatöörikuoroista.

  • Charpentieria hämäränhyssyyn

    13.11.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Marc-Antoine Charpentier ei saanut töitä hovista eikä oopperasta, vaan päätyi pätkäsäveltäjäksi, ja hyvä niin. Vapauden ansiosta Charpentier teki 1600-luvun lopulla monipuolisen ja omaperäisen tuotannon, jonka eräs huippu on Lecons de Tenebres. Näitä Valitusvirsien synkkiä tekstejä oli tapana esittää hiljaisen viikon palveluksissa, samalla kun kynttilät vähitellen sammutettiin ja tuli pimeää. Niinpä teos sopii myös alkavaan kaamokseen, etenkin kuunneltuna Hyperion-yhtiön loistavalta uutuuslevyltä.

  • Pavel Kolesnikovin herkkä nerous ulottuu Beethoveniin

    18.09.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Pavel Kolesnikov on harvinainen nuori pianistitähti: hänen soittonsa erottuu, vieläpä edukseen. Keväällä ylistin hänen hellää, raikasta ja radikaalia Couperin-levyään neroudeksi, ja ilokseni voin todeta, että nerous tai ainakin edukseen erottuminen jatkuu tuoreella Beethoven-levyllä.

  • Se oikea tapa laulaa englantilaista renessanssipolyfoniaa

    23.04.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Renessanssin vokaalipolyfonia on musiikkina yhtä tarpeellista kuin raikas vesi juomana, mutta Iso-Britanniassa sitä levytetään yli kohtuuden. Brittiläisen Hyperion-yhtiön kuukausikirjekin esittelee viisi levyllistä vokaalipolyfoniaa. Moninaisuuden äärellä musiikinkuluttaja hämmentyy. Onko kaikille tarvetta, ja ovatko kaikki hyviä? Ei hätää - joukosta voi valita The Gesualdo Six -yhtyeen uutuuden English Motets, se riittää.

  • Pavel Kolesnikovin Couperin-levy on neroutta

    09.04.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Siitä lähtien kun Tzimon Barto levytti Rameauta olen uskonut konserttiflyygelin mahdollisuuksiin ranskalaisen cembalomusiikin parissa. Autenttisuus joutaa mennä, koska flyygelin kulttuurinen etäisyys cembalosta vapauttaa tulkitsijan ajan ja tyylin kahleista. Ainakin niin tapahtuu, kun pianon nero Pavel Kolesnikov soittaa Louis Couperinin musiikkia Hyperion-yhtiön uutuuslevyllä.

  • Sielua silittävä h-molli-messu paastonaikaan

    11.02.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Vasta alkanut paastonaika muistuttaa joulua sikäli, että oikeaan tunnelmaan pääsemiseksi kotona kuunnellaan samaa musiikkia kuin ennenkin, ja yleensä vieläpä samoilta levyiltä. Tästä huolimatta levy-yhtiöt tuovat tarjolle yhä uusia versioita Bachin suurista kirkkomusiikkiteoksista, ja kyllä niille käyttöä löytyy, koska levytysten keskimääräinen laatu paranee jatkuvasti. Esimerkiksi Valistuksen ajan orkesterin ja Stephen Laytonin uusi levytys Bachin h-molli-messusta silittää sielua tavalla, joka raivaa sille tilaa itse kunkin levyhyllystä.

  • Magnificat innosti sekä Bachia että poikia

    29.01.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Brittiläinen Hyperion lienee nykyään taidemusiikin ahkerimpia levy-yhtiöitä. Onneksi laatukin on kunnossa, koska maassa riittää taidemusiikkiosaamista josta ammentaa. Malliesimerkki tilanteesta on Hyperionin uusi levy, jolla kuullaan Bachin ja hänen poikiensa kolme Magnificatia. Melko tavallisesta ohjelmistosta, tutusta orkesterista ja kansallisen tason solisteista on saatu aikaiseksi suorastaan riemukas levy.

  • Angela Hewitt jatkaa Scarlatti-nautiskeluaan

    30.10.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Domenico Scarlattin sonaatit ovat kosketinsoitinmusiikin aarteisto, josta riittää ammennettavaa. Tähtipianisti Angela Hewitt ammensi noista yli viidestäsadasta sonaatista levyllisen jo pari vuotta sitten, muttei malttanut lopettaa. Nyt Hyperion on julkaissut Hewittin toisen Scarlatti-levyn, joka keskittyy harvinaisempiin mutta Hewittin henkilökohtaisesti kokemiin sonaatteihin.

  • Virtuoosi Hamelin löysi jotain ihan muuta Feldmanista

    13.09.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Marc-André Hamelin tunnetaan teräsnäppisenä virtuoosina, joka kaivelee musiikin historiasta unohdettua mutta näyttävää soitettavaa, mitä vaikeampaa sitä parempi. Mutta ohhoh! Nyt Hamelin on löytänyt soitettavakseen minimalisti-eksentrikko Morton Feldmanin teoksen For Bunita Marcus: yli seitsemänkymmentä minuuttia hitaita, yksittäisiä säveliä, joista ei muodostu mitään mitä voisi pitää musiikkina. Virtuositeetin sijalla on meditaatio, ilmaisun sijalla on jatkuva hiljaisuus, draaman sijalla on tapahtumattomuus. Mitä siitä seuraa?

  • Toiseen maailmaan viidensadan vuoden taakse

    13.09.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    John Sheppard vetäisi musiikin historiassa sikäli lyhyen tikun, että hänen tarkkaa syntymävuottaan ei tiedetä - niinpä viisisataavuotisjuhlat jäävät viettämättä, kokonaislevytykset julkaisematta ja merkitys uudelleenarvioimatta. Onneksi Westminsterin katedraalikuorolla on niin pitkä historia, ettei se välitä pikku epätarkkuuksista, vaan juhlii Sheppardin noin viittäsataa vuotta upealla levyllä, jossa paljastuu hänen vokaalipolyfoniansa laveus, outous ja upeus.

  • Ihan kiva ei riitä Mozartissa

    01.03.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Pianisti Cédric Tiberghien ja viulisti Alina Ibragimova ovat kahlanneet Mozartin sonaatteja läpi jo kahden tuplalevyn verran. Mozartin mukaan kahlatessa pianisti kulkee edellä ja viulu seuraa, vaikka Ibragimova lienee astetta kirkkaampi tähti kuin Tiberghien. Kaksikon aiemmat edesottamukset Mozartin parissa saivat kiittäviä arvioita, mutta nyt ilmestynyt kolmas tuplalevy kuulostaa minun korvissani valjulta, ehkä toiston myötä. Mozartin sonaateissa "ihan kiva" ei riitä.

  • Orlando Consortista seniorikuoroksi

    13.02.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Kauan sitten 80-luvun lopulla periodi-intoilu oli uutta ja ihmeellistä, ja vankan kuoroperinteen pohjalta Britanniassa sikisi vanhaan musiikkiin keskittyneitä lauluyhtyeitä, sellaisia kuin Hilliard Ensemble, Tallis Scholars - ja Orlando Consort. Viimeksi mainittu on juuri tehnyt uuden levyn, joka osoittaa, että muutos seniorikuoroksi on alkanut, kuten muillakin ikätovereilla.

  • Peilikirkasta wow-arkkitehtuuria

    06.02.2015 Klassinen

    Tähtipianisti Marc-André Hamelin tunkeutui vastustamattomasti osaksi elämääni kaikella muulla kuin perusohjelmistolla. Hän uskalsi tarttua sellaisiin möhkäleisiin kuin Charles-Valentin Alkanin konsertto soolopianolle, Isaac Albenizin Iberia ja Leopold Godowskyn Chopin-etydit. Nämä ovat ylittämättömiä levytyksiä, eikä vähiten siksi, että Hamelinin ainutlaatuinen motoriikka ei tunne niissä minkäänlaisia rajoituksia.