Hyppää pääsisältöön

BIS Records

  • Mahlerin sinfonia kamariorkesterilla - mikä voisi mennä pieleen?

    23.04.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Gustav Mahlerin kymmenes sinfonia jäi säveltäjän kuollessa kesken, mutta valmiina oli niin paljon niin innoittunutta materiaalia, että sinfoniaa on kärkkäästi täydennelty esityskelpoiseksi. Palavan tunteikas ja paikoin kokeellinen sävelkieli on vaikea tulkita massiiviselle orkesterille Mahlerin aikomalla tavalla, mutta maltalainen säveltäjä Michelle Castelletti onkin valinnut toisen suunnan, ja pelkistänyt sinfonian kamariorkesterille. BIS-yhtiön uutuuslevyllä sovituksen soittaa Lapin kamariorkesteri - mutta toimiiko se?

  • Jaakko Kuusiston Bach-soitto on mutkattoman taitavaa

    26.03.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Suomen musiikin päivystävä dosentti Jaakko Kuusisto on viime aikoina tehnyt muutakin kuin VOS-uudistusmuistioita, orkesterisovituksia, kapellimestarintöitä ja mittatilaussävellyksiä. Hän on nimittäin harjoitellut Bachin soittamista viululla ja saattanut työn tulokset levylle, joka palauttaa mieleen, että myös tämä Kuusiston veljeksistä vanhempi on erittäin hyvä päätyössään, viulun soittamisessa.

  • Paul Ben-Haim raikasti myöhäisromantiikkaa Lähi-itä-vaikuttein

    26.03.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Vuonna 1897 syntynyt saksalainen säveltäjä Paul Frankenburger oli ensimmäisen maailmansodan veteraani, joka musiikkiopintojen jälkeen löysi germaanisen musiikkielämän keskiöstä paikan kapellimestarina, pianistina ja Mahler-vaikutteisena säveltäjänä. Juutalaistaustan takia Frankenburger joutui kuitenkin pakenemaan natseja nykyisen Israelin alueelle, ja otti nimekseen Paul Ben-Haim. BIS-yhtiön uutuuslevy esittelee hienosti, kuinka muutto vaikutti Ben-Haimin musiikkiin.

  • Helsingin kamarikuoron tyyli ei sovi kaikkeen

    29.01.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Helsingin kamarikuoro ansaitsee kaiken ihailun vaativan nykymusiikin ammattimaisena esittäjänä ja nopeana omaksujana, mutta BIS-yhtiön julkaisemalla uutuuslevyllä kuoro on päättänyt luodata Suomen kuoroperinteen historiaa esittämällä kuoroharvinaisuuksia Suomen suuriruhtinaskunnasta. 1800-luvun kotimaisten pikkusäveltäjien orastavaa kansallisromantiikkaa on kuitenkin vaikea esittää tyylikkäästi pienen kamarikuoron ja täysjännitteisen äänenmuodostuksen yhdistelmällä.

  • Apostel - se erilainen Wienin toisen koulukunnan säveltäjä

    29.01.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Uusien levyjen virrassa on tasaisin väliajoin niin sanottuja löytöjä eli tuntemattomia säveltäjiä historiasta. Harvoin löytö osoittautuu mestariksi, mutta sangen usein tarjolla on kiinnostava, uusi kuulokulma taidemusiikin suppeaan kaanoniin. Sellainen on myös Hans Erich Apostel, itävaltalainen säveltäjä, jonka pianomusiikkia Thérèse Malengreau on vastikään levyttänyt BISille.

  • Ahon konserttoprojekti tuottaa kuuntelumusiikkia

    15.01.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Kalevi Aho on ottanut asiakseen säveltää konserton jokaiselle orkesterisoittimelle. Projekti etenee hyvin eikä turnausväsymyksestä ei ole tietoakaan - BIS-yhtiön uusin Aho-levy sisältää konsertot pasuunalle ja trumpetille, ja edelleen Aho pitää kuulijan otteessaan sekä varmalla laadulla että uusilla löydöillä.

  • Japanin Bach-kollegiumin juureton joulu

    18.12.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Japanin Bach-kollegium tunnetaan tyylikkäistä ja eläväisistä barokkitulkinnoista, joiden kulttuuri- ja perinnetietoisuuden takeena on yhtyeen johtaja Masaaki Suzuki, luterilaisempi ja eurooppalaisempi kuin joulukirkkonne kanttori. Siksi odotin paljon BIS-yhtiön levyltä, jolle Masaakin poika Masato Suzuki on tehnyt kuorosovituksia yleiseurooppalaisista joululauluista. Väleissä Masato soittaa ranskalaisen barokkisäveltäjä Louis-Claude Daquinin jouluisia urkukappaleita.

  • Ruotsalainen kansanmusiikki- ja kuorojoulu

    18.12.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Kansanomaisuus on kautta aikain ollut joulumusiikin ominaispiirre, mutta varsinaisen nykykansanmusiikin ja joulumusiikin yhdistäminen on tullut muotiin vasta hiljattain. Eräs pioneeri on Tukholman Pyhän Jaakobin kirkon kamarikuoro, joka jo kymmenen vuotta sitten julkaisi levyn Folkjul. Kuoroperinteen ja urkujen maustaminen etnoelementeillä oli menestys, ja tänä jouluna BIS on julkaissut levylle odotetun jatko-osan.

  • Riittävän vaihteleva aikamatka neljän maan barokkiin

    20.11.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Triosonaatilla tarkoitetaan barokkisävellystä, jossa on kaksi melodiasoitinta ja continuo. BIS-yhtiön julkaisemassa kahdeksan levyn boksissa esitellään triosonaatteja neljästä eri maasta, kahdelta eri vuosisadalta. Matka maiden, kappaleiden, säveltäjien ja vuosisatojen läpi alkaa 1600-luvun Englannista, mikä on osuvaa, koska matkaoppaana toimii kokenut London Baroque -yhtye. Boksi on koottu sen 2000-luvulla tekemistä levytyksistä.

  • Musiikin pohjavirtoja Bergman-faneille

    20.11.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Ruotsissa on tänä vuonna juhlittu ohjaaja Ingmar Bergmania, jonka syntymästä tuli kuluneeksi sata vuotta. Bergman muokkasi merkittävästi paitsi elokuvan ja teatterin ilmaisua myös ruotsalaisten nykyistä identiteettiä. Bergmanin ilmaisu oli latautunutta ja moniselitteistä, mikä kuuluu myös BIS-yhtiön uutuuslevyllä, jolle pianisti Roland Pöntinen on koonnut taidemusiikkia Bergmanin elokuvista.

  • Kun kulttuurit kohtaavat ohuesti ja turhaan

    13.11.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Viulisti-säveltäjä Lakshminarayana Subramaniam on intialaisen karnaattisen musiikin suuri nimi ja 70-luvulta lähtien päivystävä yhteistyökumppani niille länsimaisille taidemuusikoille, joita Intia kiinnostaa. Menuhin, Rampal, Grappelli ja Hancock jonottivat aikanaan Subramaniamin crossover-vastaanotolle, ja uusin innokas on tuubisti Öystein Baadsvik, jonka levy-yhtiö BIS on innolla julkaissut yhteistyön tulokset. Mutta vieläkö crossover kantaa?

  • Dramaattiset vibratoaallonpituudet Fagerlund-levytyksen riesana

    23.10.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Sebastian Fagerlundin ooppera Höstsonaten nousi viime syksyn oopperatapaukseksi. Säveltäjänä jatkuvasti nouseva tähti, librettona Gunilla Hemmingin vapaa muokkaus Ingmar Bergmanin synkästä perhedraamaelokuvasta, solisteina kansainvälisiä ja kotimaisia tähtiä, kapellimestarina hyvä tunnehöystäjä John Storgårds - pakkohan sen oli toimia. Mutta mikä toimii lavalla ei aina toimi levyllä.

  • Kalevi Aho on tutkinut myös puupuhallinkvintetin värit ja tunnelmat

    09.10.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Säveltäjä Kalevi Aho on ahkera, mutta hän ei ole aivan yltänyt segerstamiaaniseen tuotteliaisuuteen, koska yhdistää ahkeruuteen huolellisuuden. Kenties tästä syystä Ahon musiikilla on tarjonnan lisäksi kysyntää toisin kuin Segerstamilla. Tästä todisteeksi kelpaa BIS-yhtiön uutuuslevy, jolla Berliinin filharmoninen puupuhallinkvintetti soittaa Ahon kaksi puupuhallinkvintettoa, ja on niistä selvästi innoissaan.

  • Korttitalon varaan rakennettu kokonaisuus

    01.10.2018 Klassinen

    Korttitalon varaan rakennettu kokonaisuus

    Korttitalon varaan rakennettu kokonaisuus

  • Frank-Gemmillin virtuositeetti tekee huonoista käyrätorvikonsertoista huippulevyn

    27.05.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Alec Frank-Gemmill soittaa maailman pirullisinta soitinta kuin ei tietäisi sen haasteista mitään. Scottish Chamber Orchestrasta soolouralle ponnistanut suvereeni huulivirtuoosi äimistytti musiikinystäviä jo edellisellä levyllään, joka keskittyi romantiikan käyrätorvimusiikkiin autenttisilla soittimilla. Frank-Gemmillin uutuus "Before Mozart" on vielä hämmästyttävämpi, koska Mozartin kuuluisia konserttoja edeltävät varhaisklassismin käyrätorvikonsertot vaativat nykyisestä tyystin poikkeavan taituritekniikan.

  • Kalevi Ahon konserttoprojekti jatkuu patarummuin

    14.05.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Säveltäjä Kalevi Aholla on pitkään ollut projektina säveltää konsertto jokaiselle orkesterisoittimelle. Urakointi on synnyttänyt soolosoitettavaa monelle harvinaisen soittimen taitajalle, mutta vielä ilahduttavampaa on se miten Aho on kehittynyt säveltäjänä konserttojen myötä. Muusikko- ja soitinlähtöisyys tuntuu kirkastaneen hänen ilmaisuaan. Tämä tulee hyvin ilmi BIS-yhtiön uutuuslevyllä, jolla tuoreen patarumpukonserton lisäksi kuullaan ensimmäinen pianokonsertto parin vuosikymmenen takaa.

  • Petterssonin yksinäinen ääni ansaitsee edelleen laajempaa huomiota

    16.04.2018 Klassinen

    Petterssonin yksinäinen ääni ansaitsee edelleen laajempaa hu

    Petterssonin yksinäinen ääni ansaitsee edelleen laajempaa hu

  • Nykymusiikkia jota tekee mieli kuunnella ja kuunnella

    23.03.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Sebastian Fagerlundin sävellyksissä on yksi kiinnostava piirre. Kun laitoin uuden levyn soimaan, kuuntelin sen kokonaan, keskittyneesti, ja nautin. Sitten kuuntelin sen uudestaan, silmät kiinni unen rajalla, ja nautin yhtä lailla. En ihmettele, että Fagerlundilta tilataan musiikkia niin paljon kuin hän ehtii sitä tehdä. Onneksi se päätyy yleensä tuoreeltaan levylle, siitä pitävät huolen BIS ja RSO.

  • Sitä kunnon hyvää alttoviulunsoittoa

    15.01.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Kun syksyllä toimitin Tampereen kansalliset alttoviulukilpailut, jäin miettimään, millainen on nuorten alttoviulistien taso kansainvälisesti, ja riittääkö tulijoita. Yhden vastauksen mietintääni esittää ruotsalainen alttoviulisti Ellen Nisbeth debyyttilevyllään Let Beauty Awake.

  • Kuorojoulu perinteisin menoin

    21.12.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Helsingin kamarikuoro on saanut BIS-yhtiön kautta julkaistua joululevyn "Riemuitkaamme", jonka perinteisyys vetää vertoja lanttulaatikolle. On täysijännitteisesti laulava sekakuoro, urkusäestys ja ohjelmassa tärkeimmät klassikot, Sibeliusta ja Piae Cantionesia. Mukaan on hyväksytty pari eurooppalaista joululaulua, kaksi urkusooloa ja Matthew Whittallin tilaussävellys Aattoilta, joka loistaa hempeän kirkkaana kuin tähti kuusen latvassa.

Sivut