Massiivisen konttialuksen matkaa Taiwanista Hollannin satamaan varjosti ikävä käänne, kun konttialus jäi jumiin Suezin kanavaan keväällä.
Maaliskuussa Suezin kanavan tukkinut konttialus viipyi pitkään ankkuroituna Suezilla ennen kuin alus päästettiin jatkamaan matkaansa Egyptistä kohti Hollantia.
Egypti vaati Ever Given -konttialuksen omistajilta satoja miljoonia euroja korvaukseksi kanavan tukkimisen ja laivan irrottamisen aiheuttamista kuluista. Pitkän kiistan päätteeksi korvauksista päästiin viikonloppuna viimein sopuun.
Alun perin Suezin kanavaviranomaiset vaativat aluksen omistajilta korvauksia jupakasta yli 900 miljoonaa dollaria. Lopullisen sopimuksen yksityiskohdista tai summista osapuolet eivät ole kertoneet julkisuuteen.
Maailmankaupan liukuhihna voi pysähtyä monesta syystä. Merenkulkuun kohdistuvien kyberhyökkäysten määrän on arvioitu jopa nelikertaistuneen pandemia-aikana. Varustamot eivät kerro julkisuuteen kaikista kiristysyrityksistä.
Suezin kanavahallinto vaatii Ever Givenin japanilaista omistajaa pulittamaan kuluja muun muassa menetetyistä kanavan kauttakulkumaksuista sekä konttilaivan irrotuksesta.
Lastin arvoa ja S-ryhmän osuutta siitä ollaan vasta laskemassa.
Sulku keräsi enimmillään yli 400 alusta Välimeren ja Punaisenmeren päätyihin.
Etenkin paperin vienti väheni tammikuussa. Korona-aikana pienten yritysten vienti on sujunut selvästi paremmin kuin suurten.
Kevään kausituotteet, kuten grillit ja polkupyörät, saattavat loppua kesken toimitusvaikeuksien takia.
Satakunta alusta on päässyt maanantain jälkeen kanavan läpi.
Seinäjokelaisella Atrialla on pitkä kokemus Aasian viennistä. Merikuljetusten epävarmuus on tullut tutuksi ja siihen osataan varautua.
Ever Given -aluksen omistava yhtiö on syyttänyt tuulta kanavan reunaan ajamisen syyksi. Taustalla saattoi ennemminkin olla ilmiö, jossa veden paine imaisee aluksen perän rantaan ja työntää sen keulaa keskemmälle väylää.
Ever Given -alus on määrä siirtää odotusalueelle, jotta kanavaan kertynyt laivasuma saadaan purettua.
Suezin kanavayhtiön mukaan onnettomuuden pääsyynä ei ollut tuuli vaan mahdollisesti inhimillinen virhe tai tekninen vika.
Laivakonteissa on yhteensä neljä miljoonaa kiloa sianlihaa matkalla Aasian markkinoille. Tulpan aiheutti jättialuksen kääntyminen kanavassa poikittain.
Suezin kanavaan jäi alkuviikosta jumiin 400-metrinen Ever Given -konttialus, jota ei ole vielä saatu irrotettua.
Panamaan rekisteröity konttialus on ollut jumissa tiistaista lähtien.
Suezin kanavan kautta liikkuu tavaraa lähes 8,5 miljardin euron arvosta päivittäin. Liikenne on ollut jumissa jo neljättä päivää.
Meriliikenne yhdellä maailman vilkkaimmista kauppareiteistä on ollut pysähdyksissä.