2010-luvun iskelmä elää murroksessa.
2010-luvun iskelmä elää murroksessa. Se on kulttuuria, joka katsoo samanaikaisesti moneen suuntaan ja sekoittaa itseensä rockia, poppia ja kaiken maailman musiikkia eri tavoin. Osa iskelmästä saa voimaa traditiosta, osa erkaantuu siitä koko ajan kauemmaksi.
Akimowskaja Sisters & Bros oli Liisa Akimofin seuraava bändi Tavaramarkkinoiden jälkeen. YLE tallensi orkesterin keikan Tampereen yo-talolla vuonna 1988.
Bändi syntyi rakkaudesta alkoholipitoiseen outlaw-countryyn.
Freud Marx Engels & Jung perustettiin vuonna 1984 soittamaan suomenkielisiä versioita alkoholipitoisista outlaw-kantrikappaleista.
Ylen Rock-Suomi metsästi Suomen olennaisinta rock-levytystä.
Ylen Rock-Suomi metsästi syksyllä 2010 olennaisinta kotimaista rock-levytystä. Elävä arkisto kokosi ehdokasbiisejä katsottaviksi ja kuunneltaviksi.
Ylen Rock-Suomi metsästi Suomen olennaisinta rock-levytystä.
Ylen Rock-Suomi metsästi syksyllä 2010 olennaisinta kotimaista rock-levytystä. Elävä arkisto kokosi ehdokasbiisejä katsottaviksi ja kuunneltaviksi.
Dingo-ilmiö työllisti myös poliisia ja psykologega.
Dingo-ilmiö työllisti 1980-luvulla musiikkibisnestä, poliisia ja psykologeja. "Tääll on kovat dingot menossa", arvioi virkavalta keikkapaikan tuntumassa.
Vantaalaiskolmikko riehui 1980-luvulla vauhdikkaasti.
Vantaalaiskolmikko Melrose riehui 1980-luvulla niin vauhdikkaasti, että kitaristi Tokela arvioi viettäneensä lavalla "varmaan suurimman osan ajasta ilmassa".
Jiri Nikkinen lankesi The Beatlesin pauloihin kuusivuotiaana. Hänen Clifters-yhtyeensä vannoi 80-luvulla kuusikymmenluvun popin nimeen.
Marraskuu oli bändin ensimmäinen listaykkönen.
Jyväskyläläinen Miljoonasade teki läpimurtonsa 1980-luvun loppupuolella. Syksyistä yksinäisyyttä kuvaava Marraskuu oli bändin ensimmäinen listaykkönen.
Sakari Kukko löysi rytmin myös suomalaisesta kansanmusasta.
Piirpauke-yhtye teki 1970-luvulla uraaurtavaa työtä jazzin ja etnomusiikin yhdistelijänä. Se toi kuuluville maailmanmusiikkia aikana, jolloin käsitettä ei ollut vielä edes keksitty.
"Romanttisesta aihepiiristä on tullut vähän sanomista", Mamban lauluntekijä Tero Vaara totesi Yölinja-ohjelmassa vuonna 1988.
Eve jätti Dingon ja suunnisti soolouralle.
Jarkko Eve jätti Dingon basistin viran juuri kun bändi oli aloittanut nousunsa huipulle. Hänen oma bändinsä esiintyy Tampereen yo-talolla vuonna 1987.
Yö-yhtye perustettiin vuonna 1981
Yö oli 80-luvun Porirockin ensimmäinen lipunkantaja. Olli Lindholmin taustaan kuuluivat niin punk kuin äidinmaidossa imetty suomi-iskelmä.
"Bluesfiilis on tärkeämpi kuin bluesin kaavoissa pysyminen."
Honey B & The T-Bones kuului suomibluesin 1980-luvun aaltoon. Bändin musiikki on kuitenkin alusta asti rönsyillyt kauas yli puhdasoppisen bluesin rajojen.
Englannin kielellä itseään ilmaiseva The Nights of Iguana tähyili 1980-luvulla Atlantin taakse. Tampereen yo-talolla se kohtasi suomirockin legendan.
Kun helsinkiläinen Gringos Locos solmi levytyssopimuksen Polygramin kanssa vuonna 1987, asia huomioitiin television pääuutislähetyksessä.
Kappaletta ruoditaan ohjelmassa monelta kantilta
Erkki Aallon tv-dokumentti kuvaa Odysseus-laulun syntyvaiheita vuonna 1974. Coitus Int esittää uutuusbiisin Tampereen yo-talolla.
Kappaleita Tampereen yo-talon keikalta 1987.
Tamperelainen Ilona oli yksi 1980-luvun suosituimmista suomalaisista naisbändeistä. Syksyllä 1987 se heitti keikan kotikaupungin väelle Tampereen yo-talolla.
"Manserockista" tuli 70-luvulla yleisnimi Tampereen seudun rockille, mutta toisinaan sillä on tarkoitettu myös aivan määrättyä suomirokin tyylisuuntaa - "suomenkielistä, hieman huumorilla höystettyä". Tampereen rockelämää eri vuosikymmenillä pohtivat mm. Juice, Alwari Tuohitorven Jukka Rautiainen, Eppujen Juha Torvinen ja Popedan Costello.
Kouvolan perusjytääjät voittavat rockyhtyeiden SM-kilpailun vuonna 1984 ja ottavat työvoiton Tavastian yleisöstä helmikuussa 1985. Tampereen yo-talolla 1988 on paikalla jo uskollinen faniyleisö.