Hyppää pääsisältöön

Mindfulness

  • Haluatko laihtua? Vaakakapina kehottaa valitsemaan toisenlaisen tien hyvinvointiin

    19.12.2017 Vaakakapina

    Vaakakapinan selviytymispaketti auttaa alkuun!

    Stressaako syöminen? Kommentoiko läheinen painoasi? Ahdistaako lääkäriin meno? Vaakakapinan selviytymispaketista löytyy asiantuntija-apua yleisimpiin mieltä askarruttaviin painonhallinnan kysymyksiin.

  • Unihäiriöihin tepsii lempeys ja rauhallisuus

    29.09.2017 Akuutti

    Aamuyön heräämiset. Lue psykologin ohjeet.

    Ahdistavatko aamuyön heräämiset? 20 prosenttia suomalaisista kärsii pitkäaikaisista uniongelmista. Psykologi Mikael Saarinen suosittelee pitkäaikaiseen unettomuuteen mieluummin unikoulua tai terapiaa kuin lääkkeitä. Parhaiten tepsivät kognitiiviset menetelmät eli terapia, joka tarkastelee uneen vaikuttavia tunne-, ajattelu- ja käytöstapoja sekä tarvittaessa muokkaa niitä.

  • Mindfulness hillitsee tulehdusgeenien toimintaa – pystytkö pysähtymään elämässäsi, edes hetkeksi?

    22.07.2017 Tiede

    Tällä treenillä saat myös lisää massaa korvien väliin!

    Kun mindfulness-harjoitus rauhoittaa mielen, elimistössä tapahtuu myös fyysisiä muutoksia. Kokeile tietoista läsnäoloa MBSR-menetelmän isän Jon Kabat-Zinnin kanssa!

  • Oletko läsnä kesän hetkissä? Tässä neljä mindfulness-vinkkiä mielen hyvinvointiin

    12.06.2017 Vaakakapina

    Vinkit, kuinka kesästä irti juuri sinulle itsellesi hyvää.

    ”Juhannuksena päivä alkaa jo lyhenemään ja mennään kohti syksyä.” Kuinka moni tunnistaa tunteen, että murehtii jo tulevaa kun paras kesä on käynnissä? Tai että omat tai läheisen kesähäät vilahtavat ohi hirveän stressin kourissa eikä jälkikäteen edes muista mitä tapahtui? Ota talteen vinkit, joilla saat kesän pienistä ja isommistakin hetkistä mahdollisimman paljon irti itsellesi hyvää.

  • Tiedätkö millaista ravintoa kehosi tarvitsee? Tietoisessa syömisessä ruokia ei jaotella kiellettyihin ja sallittuihin

    15.05.2017 Vaakakapina

    Opettele kuuntelemaan oman kehosi tarpeita ja merkkejä.

    Nälkä kurnii vatsassa, mutta ravinto-ohjelman mukaan ruoka-aika on vasta kahden tunnin päästä. Ei auta kuin kärvistellä nälissään. Näin moni ajattelee. Ravitsemusterapeutti Maare Kauppisen mielestä ulkoapäin annettujen ohjeiden sijaan kannattaisi opetella kuuntelemaan oman kehon tarpeita ja merkkejä. Omat tarpeet huomioiden ja ruokailuun keskittyen voi löytää rennon syömisen sekä vapauden nauttia ruoasta ja syömisestä.

  • Rentoutusohjaajan vinkit jouluun: “Iloinen zen ja helpotuksen huokaus”

    23.12.2016 Akuutti

    Rentoutuminen ei tarkoita laiskottelua vaan antaa voimaa.

    Oululaisen Soile Suvannon matka kohti parempaa oloa alkoi viisi vuotta sitten läheisen ihmisen kuoleman jälkeen. Kuten niin usein käy, Suvantokin alkoi kyseenalaistaa tapojaan ja toimiaan vasta rankan kokemuksen jälkeen. Nyt rentoutusohjaajana töitä tekevä nainen katselee elämää hiukan eri näkövinkkelistä ja toivoo ihmisten jouluun rentoa mieltä ja epätäydellisyyden hyväksymistä.

  • Marjo Niemi: Ajattelemattomuuden bisnes

    26.10.2016 Kulttuuricocktail

    Länsimaissa uskontojen paikan on ottanut mainosteollisuus.

    Ahdistaako? Se on luonnollinen tunne juuri tänään. Erään mainoksen profeetallinen viesti viisitoista vuotta sitten ärsytti, mutta tässä sitä nyt sitten ollaan: kaikkialla, kaikkien kanssa ja kaiken aikaa.

  • Elä hetkessä ja anna luonnon hoitaa - tässä vinkit luontohuoltoon

    27.09.2016 Luonto

    Aistit avoinna luonnon hoiviin.

    Ahdistaako, stressaako, onko vaikea keskittyä? Ota avuksi luonto! Ohjattu luontohuolto vie ihmisen lempeästi kohti tyynempää mieltä luonnon ja omien aistien avulla.

  • Oletko itsesi puolella vai itseäsi vastaan? Opettele itsemyötätunnon kolme askelta

    02.08.2016 Marja Hintikka Live

    Osaatko olla ystävä itsellesi?

    Kuvittele tapaavasi ystäväsi. Sinulla on huono päivä, sillä olet saanut pakit ihastukseltasi. Ystäväsi on onneksi läsnä, antaa sinulle myötätuntoa ja muistuttaa, että olet hyvä ja rakastettava juuri tuollaisena. Osaisitko olla itse itsellesi tällainen ystävä?

  • Lempeys muutti painonhallintani - miten lopetin himotreenaamisen ja aloin laihtua

    22.07.2016 Marja Hintikka Live

    Hyväksyvä lempeys tuottaa tulosta painonhallinnassakin

    Entinen supersuorittaja Mari Rasimus oppi lapsena varomaan lihomismörköä. Lempeän joogan ja meditaation avulla hän pääsi kasvamaan ulos painontarkkailun maailmasta. Tunnesyöjästä tuli mindfulness-ohjaaja, joka nykyisin treenaa silloin kun oikeasti jaksaa.

  • Mindfulnessin, rentoutumisen ja positiivisen ajattelun avulla kohti parempaa elämää

    03.05.2016 Oppiminen

    Kohti parempaa elämää

    Tuntuuko siltä, että elämä on yhtä kaaosta? Pinnisteletkö jaksamisen äärirajoilla etkä kuitenkaan ole tyytyväinen itseesi tai tekemisiisi? Muistatko enää, kuka olet ja mistä pidät? Olosuhteiden radikaali muuttaminen on vain harvoin mahdollista, mutta jotain voi kuitenkin tehdä - nimittäin parantaa päänsisäistä oloa!

  • Hyvä valmentaja auttaa menestymisessä

    17.03.2016 Elektroninen urheilu

    Weldon Green valmentaa maailman parhaita eUrheilujoukkueita.

    Weldon Green on Jyväskylän yliopiston opettaja, joka on opiskellut yliopistossa urheilupsykologiaa vuodesta 2010. Green toimii myös elektronisen urheilun ammattivalmentajana.

  • 4 tapaa rauhoittua kesken työpäivän

    24.11.2014 Tuhkimotarinoita

    Näin päästät irti huolista.

    Kun päästää hetkeksi irti huolista, mielessä pyörivistä tehtävälistoista ja ikävistä ajatuksista, olo kevenee ja jaksaa taas paremmin. Miten se onnistuu?

  • Mindfulness - havainnoi tunteesi

    19.02.2014 Elämä

    Miksi emme osaa olla onnellisia, vaikka meillä on jo kaikkea? Onko onni esimerkiksi isompi asunto tai parempi työpaikka? Olemme harvoin tyytyväisiä siihen, mitä meillä jo on tai siihen elämään jota nyt elämme.