Hyppää pääsisältöön

automerkit

  • Rambler American pärjäsi myös Suomen talvessa

    12.02.2013 Elävä arkisto

    Pikkuinen amerikanrauta pärjäsi Moottoriruudun testissä.

    Pitkät ja leveät dollarihymyt eivät Suomen talvessa 1960-luvulla pärjänneet, mutta toista oli ”typistetty” Rambler American. Moottoriruudun testistä pikkuinen amerikanrauta selvisi hyvin.

  • Lada on idän ihme

    22.05.2012 Elävä arkisto

    Lada oli myydyin neuvostoauto

    Siperian kuoppaisille teille suunniteltu Lada oli Suomessakin 70- ja 80-luvuilla varsinainen kansanauto. Karkeatekoinen neuvostoauto oli pitkään myydyin automerkki.

  • Juoppo kuski

    04.11.2010 Elävä arkisto

    Känninen kuski on aina vaaraksi liikenteelle.

    Viina ja mies eivät sovi samaan autoon. Känninen kuski on aina vaaraksi liikenteelle. Tämä todettiin ajokokeessa, jossa kuski juotettiin tarkoituksella humalaan.

  • Suomalainen ruletti: Turvavyö

    28.10.2010 Elävä arkisto

    Syksyn 1974 kuuma puheenaihe oli autoihin kaavailtu turvavyöpakko. Hannu Karpo ja Ensio Itkonen konkretisoivat tv-katselijoille, miksi laajasti vastustettua turvavyötä kannatti käyttää.

  • Bemarit ja kääpiöautot

    09.06.2010 Elävä arkisto

    Huvittavat kääpiöautot ja komeat Bemarit kuuluivat saksalaisen BMW-tehtaan tuotantoon 1950- ja 1960-luvuilla. Kääpiöauto oli näppärä oikean auton korvike ja iso Bemari monen miehen statussymboli jo tuolloin.

  • Saksalainen kansanauto

    31.05.2010 Elävä arkisto

    Missä on Volkkarin moottori, kun sitä ei löydy edestä eikä takaa, ihmetellään Moottoriruudun autotestissä vuonna 1965.

  • Hillman Imp - pikku paholainen

    18.05.2010 Elävä arkisto

    "Mieluimmin ilman kuin Hillman."

    Mieluimmin ilman kuin Hillman, huudeltiin teiden varsilla 60-luvulla. Auton ihailijat kutsuivat kuitenkin menopeliään pikku paholaiseksi, koska auton takaosassa oli terhakas moottori.

  • Simca tonni - korjaamon onni

    11.05.2010 Elävä arkisto

    Ranskalainen Simca 1000 eli kansan suussa Simca tonni oli 1960-luvulla pikkupoikien irvailun kohteena. Moottoriruudun toimittajakin vitsailee, että Simcan varaosiksi tarvitaan aina toinen Simca.

  • Moskvitsh Elite esittelyssä

    22.03.2010 Elävä arkisto

    Uutta Mossea kokeiltiin Moottoriruudussa 1966.

    Moskvitsh 408, joka Suomessa tunnettiin Elitenä, pääsi Neuvostoliitossa tuotantoon vuonna 1964. Uutta Mossea kokeiltiin Moottoriruudussa tammikuussa 1966.

  • Osta oikea auto

    13.11.2009 Elävä arkisto

    Autokaupoissa ei kannata hötkyillä.

    Heikki Hätänen hötkyili autokaupoissaan ja osti pirssinsä epämääräiseltä puoskarilta. Ja kuinkas kävi – Heikin auto sippasi hetken ajon jälkeen tielle.

  • Sinappidiesel - kotimainen biopolttoaine

    27.07.2009 Elävä arkisto

    Sinappidieseliä on käytetty polttoaineen jatkeena vuodesta 1993. Sinappidieselin kehittäjä on pöytyäläinen insinööri Väinö Laiho. Hän aloitti ensimmäiset kokeilut maatilansa dieselkalustolla.

  • Pobeda - auto Neuvostoliitosta

    12.09.2008 Elävä arkisto

    Mies ja auto -sarjan jaksossa tutustuttiin syyskuussa 2008 neuvostoliittolaiseen Pobedaan, jolla voi tarvittaessa kaataa puitakin.

  • Poliisin suuri liikenneratsia 1968

    28.08.2008 Elävä arkisto

    Toimittajakin vielä uteli auton kuntoa

    Liikenneturvallisuus nosti päätään lokakuussa 1968, kun poliisi järjesti Helsingin ulkopuolella suurratsian. Autoilijoiden huumorintaju oli silminnähden koetuksella, kun jokaisen auton kunto tarkastettiin.

  • Päivä Helsingin liikenteessä

    04.02.2008 Elävä arkisto

    Ratikat, bussit ja lähijunat kuljettavat Helsinkiläisiä.

    Ratikat, bussit ja lähijunat hoitavat Helsingin joukkoliikennettä. Lähiöistä ja naapurikunnista Helsinkiin johtavat pääväylät tukkeutuvat myös yksityisautoista.

  • Karpo: Enemmän suolaa maanteille?

    23.01.2008 Elävä arkisto

    Ikuisen kelirikon tuoja, autojen ruostuttaja, maiseman ja pohjavesien pilaaja vai talviteiden turvallisuuden takaaja?

  • Autovarkauksien estäminen 50-luvulla

    16.01.2008 Elävä arkisto

    Autovarkaudet lisääntyivät Suomessa 1950-luvulla kiivaaseen tahtiin, eikä aikakauden autojen heikot lukot pystyneet estämään pitkäkyntisiä.

  • Kun kelirikko yllätti Lapin

    10.01.2008 Elävä arkisto

    Kelirikkoinen Lappi on melkoista kynnöstä.

    Melkoista kynnöspeltoa olivat Lapin tiet keväällä 1955, kun kelirikko iski pahimmalla mahdollisella tavalla.

  • Lapinlahden silta valmistuu

    03.01.2008 Elävä arkisto

    Helsingistä länteen suuntautuva autoliikenne helpottui merkittävästi vuonna 1965, kun Ruoholahdesta Lauttasaareen kulkeva Lapinlahden silta valmistui.

  • Ensio Itkosen Liikennekoulu

    30.11.2007 Elävä arkisto

    Autokoulunopettaja Ensio Itkonen (1926-2010) johdatti suomalaisia oikeaan liikennekäyttäytymiseen usean vuosikymmenen ajan.

  • On aikamme kallis

    06.06.2007 Elävä arkisto

    Yksi Reino Paasilinnan kohuohjelmista oli ”On aikamme kallis”, jossa Paasilinna jahtasi erikoisviritetyllä autolla hengenvaarallisia ohittelijoita - virsien säestyksellä.

Sivut