Hyppää pääsisältöön

konsertot

  • Magea sillisalaatti Terry Rileylta

    13.01.2018 Klassinen

    Levyarvio

    Vuonna 1964 valmistunut In C teki Terry Rileysta minimalismin johtohahmon, mutta itse asiassa Riley on vain vähän varsinainen minimalisti – tyylillisesti pikemminkin eklektinen ja spontaani. On mukavaa kuulla, millaista musiikkia Riley on tehnyt tällä vuosikymmenellä. Kahdeksaakymppiä lähestyvän säveltäjän sähköviulukonsertto The Palmian Chord Ryddle ja urkukonsertto At the Royal Majestic ovat kiinnostavia juurikin moninaisuudessaan.

  • Haluan lisää Viktor Ullmannia!

    13.01.2018 Klassinen

    Levyarvio

    Toinen maailmansota ja natsien hirmuteot aiheuttivat käsittämätöntä kärsimystä, tuhosivat ihmishenkiä ja samalla suuren määrän ainutlaatuista taidetta ja kulttuuria – olevaa ja tulematonta. Huippulahjakkaan Viktor Ullmannin (1898–1944) hieno sävellystuotanto jäi lähes tyystiin pimentoon vuosikymmenten ajaksi, ja sitä on vasta viime vuosikymmeninä alettu uudelleen nostaa esiin.

  • Erik Chisholm vaatii kompassia

    10.11.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Tehdäpä jonkin maantieteellisen alueen béla bartókit, omalla maalla tai vieraalla ja kaukana. Tämä ajatus on ehtinyt olla jo kauan suuntaviiva, kun on puhuttu perinnemusiikkiainesten tislaamisesta ja uuttamisesta taidemusiikin käyttöön.

  • Soittimia, jotka elävät nyt orkesterin herran elämää

    10.11.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Joskus on vaarassa unohtua, että säveltäjäpotrettilevyt voivat olla kiinteälle esittäjistölleen aivan samanlaista mannaa kuin mitä ovat kaikista suurimman kansifontin saavalle nimelle, säveltäjälle. Jyväskylä Sinfonia nauttii nykyään nuoren taiteellisen johtajansa Ville Matvejeffin visioista ja uusimmalla levyllään ennen kaikkea Olli Virtaperkon mukaansatempaavuudesta.

  • Täysveristä Mozartia nuorelta debytantilta

    27.10.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Warner Classicsia voisi helposti syyttää nuoruudella ratsastamisella, ellei heidän uusin nuori artistinsa, viulisti Noa Wildschut kerta kaikkiaan soittaisi niin hyvin ja aseistariisuvasti. Teknisesti valmiin ja ilmaisullisesti kypsän viulistin kyky eläytyä Mozartin musiikin elohopeamaisiin käänteisiin on tavattoman hätkähdyttävä ottaen huomioon, että viulisti oli vuosi sitten syksyllä, debyyttilevynsä tekohetkellä, vasta 15-vuotias. Mihinkä Noa Wildschutin ura tästä kehittyykään!

  • Klarinetistin unelmalevy

    01.09.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Klarinetista on tullut liki kolmesataa vuotisen historiansa aikana jatkuvasti enemmän ja enemmän mainstream-soitin. Se omaa puhaltimeksi laajan rekisterin sekä oivat mahdollisuudet eri väreihin, sekä hiljaisiin että voimakkaisiin. Klarinetin ilmeistä kansanomaisuutta on käytetty hyväksi sekä vanhassa että uudessa musiikissa. Suomessa soihdunkantajana on kunnostautunut Kari Kriikku, ja naapurimaassa Ruotsissakin on Martin Fröst. Viime vuosina kansainväliseksi tähdeksi noussut ruotsalainen Emil Jonason loistaa uudella levyllään kahden itselleen hienosti sopivan uuden teoksen parissa: Christian Lindbergin näyttävän Klarinettikonserton sekä Osvaldo Golijovin Kvinteton – klezmer-klarinetille ja jousikvartetolle.

  • Fideleitään kutittavien herrasmiesten oivallinen löytö

    02.06.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Englantilainen, kutkuttavasti nimetty ”The Harmonius Society of Tickle-Fiddle Gentlemen” on erikoistunut kaivamaan esiin tuon ajan parasta ja nykyisin huonommin tunnettua musiikkia. Uusimmalla levyllään yhtye kutittelee määriläisen Josef Guretzkyn konserttoja. Guretzky oli yksi ajan kiertävistä virtuooseista ja ilmeisen kekseliäs säveltäjä. Hän yhdisteli italialaista tyyliä omaan persoonalliseen määriläis-slaavilaiseen rytmikkaansa, ja hänen muotoratkaisunsa ovat bachmaisesti sujuvia ja orgaanisia vältellen perusitalialaista blokkiintumista.

  • Yhdistetyt maut herkullisena kattauksena

    02.06.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Aurinkokuninkaan ajan ykkössäveltäjä Ranskassa, Jean-Baptiste Lully, nousee Parnassós-vuorelle François Couperinin teoksessa L’Apothéose de Lully. Sinne hänet noutaa itse Apollo, joka ensi työkseen tutustuttaa Lullyn italialaisen musiikin muusiin ja erityisesti Lullyn italialaiseen kollegaan, myös jumalten joukkoon nostettuun Arcangelo Corelliin. Apollo vakuuttaa Lullyn ja Corellin siitä, että musiikki täydellistyy vasta kun ranskalaiset ja italialaiset maut yhdistyvät.

  • Jälleen Beethovenin pianokonserttoja – ja hyvä niin!

    19.05.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Beethovenin musiikillisen kielen puhe välittyisi meille varmasti esikuvallisemmin aikalaissoittimin soitettuna, fortepianolla ja niin edelleen. Sanoisin silti, että Lars Vogt on uudella levyllään onnistunut kääntämään tuon puheen nykyflyygelille ja -orkesterille Ludwig van Beethovenin Ensimmäisessä pianokonsertossa. Musiikillinen viesti välittyy vahvasti ja uskottavasti.

  • Lempeän hyväntuuliset ja raikkaat konsertot

    05.05.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Yevgeny Sudbin ja Osmo Vänskä ovat saaneet Tapiola Sinfoniettan orkesteriksi kolmanteen levyynsä Beethovenin Pianokonsertoista Bis-levymerkille. Pianotekstuurin rikas käsittely, raikas sointi niin pianossa kuin orkesterissa sekä yleinen energinen, hyväntuulinen tunnelma tekevät tästä hyvän kilpailijan kahdelle ensimmäiselle, Minnesotan orkesterin levyille. Toki konsertot, Beethovenin Ensimmäinen ja Toinen, ovat astetta kevyempiä kuin kolme viimeistä konserttoa; mutta aiempien levytysten hyveet ovat tallella ja yleissoinnissa sekä soitossa on rapeutta jota edellisiltä levyiltä ehkä puuttui.

  • Youtube-ajan lavatähden voittoisa Rachmaninov

    31.03.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Georgialainen Khatia Buniatishvili lukeutuu tämän ajan pianon supertähtiin, niihin, jotka soittavat häkellyttävän täydellisesti ja samalla myös näyttävät ja pukeutuvat kuin pop-tähdet. Buniatishvili teki 23-vuotiaana vuonna 2010 levytyssopimuksen Sonyn kanssa ja on sen jälkeen tehnyt levyjä romanttisella ohjelmistolla saaden vaihtelevia arvioita. On trendeistä mitä mieltä hyvänsä, uusimmassa julkaisussa Sergei Rachmaninovin Toisesta ja Kolmannesta pianokonsertosta on vastaansanomattomia musiikillisia hyveitä.

  • Romanttisten pianokonserttojen hehkua

    24.02.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Hyperion-levymerkin klassisen ja romanttisen pianokonserton kokoelmasarjat löytävät tiensä aika ajoin myös Uusiin levyihin. Piano on tavannut olla säveltäjien omin soitin ja pianokonsertot sen myötä säveltäjiensä henkilökohtaisimpia teoksia. Uusimmalla levyllä romanttisten konserttojen sarjassa esiin pääsee kolme myöhäisromanttisen hehkuvaa konserttoa, säveltäjinään Amy Beach, Cécile Chaminade ja Dorothy Howell.

  • MacMillanin tuoreet orkesteriteokset tekevät vaikutuksen

    10.02.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Kuten brittisäveltäjät yleisemmin, myös James MacMillan tukeutuu vahvasti vanhiin sävellyksellisiin hyveisiin: melodiaan, säestykseen, polyfoniaan, hyvään orkestrointiin ja sopuisaan sävelkieleen. Toisin kuin jotkut britit, MacMillan hakee kuitenkin myös vieraannuttavia keinoja, ottaa riskejä, kontrastoi yllättävästi ja tukeutuu tuntemattomaan. Kirkon piiristä tulevana MacMillan on ehkä myös taipuvainen tietynlaiseen mystisyyteen.

  • Pianisti on löytänyt orkesterista hyvän kumppanin

    10.02.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Mitsuko Uchida kuuluu lempipianisteihini; hänen soitossaan tiivistyvät monet parhaina pitämäni modernin pianistin ominaisuudet. Hän on niitä harvoja, joiden soittamana viitsin kuunnella vanhempaa musiikkia konserttiflyygelillä. W.A. Mozartin myöhäisen musiikin ilmaisullinen rikkaus ja monikerroksisuus nousevat hänen tulkitsemanaan pintaan—vanhalla hyvällä tavalla. Näin myös Clevelandin orkesterin kanssa Mozartin upeiden Pianokonserttojen parissa.

  • Erinomainen norjalainen Ligeti-levy

    13.01.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Unkarilaissyntyinen György Ligeti on kiistatta yksi länsimaisen taidemusiikin kiinnostavimpia ja omaperäisimpiä säveltäjiä. Hänen kykynsä löytää aina uusia ja tuoreita näkökulmia sekä ajan virtauksiin että omaan materiaalinsa oli ainutlaatuinen jopa 1900-luvun mittakaavassa—puhutaan sitten modernismista tai postmodernimista. Norjalainen BIT20 Ensemble esittää uudella levyllään Ligetin konserttoja ja yhtyeteoksia verrattomasti partnereinaan maailmanluokan tekijät, sellisti Christian Poltéra ja pianisti Joonas Ahonen.

  • Barokkinen rekiretki

    16.12.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Folkbarokkia ennenkin tehnyt Kreeta-Maria Kentala panee nyt spelaten Vivaldin parissa. Pohjalaisten muusikoiden Barocco Boreale -yhtyen fraseerauksessa on merkkejä yhteisestä kansanperinteestä, ja mukana on niin kukkopillejä kuin kaksoislehdykköjen rosoisia urkuäänikertoja ja espanjalaista viuhelaa. Näin syntyy jälleen uusi, värikäs versio Vivaldin Vuodenajoista.

  • Sisäistyneen intohimoista Shostaa

    16.12.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Frank Peter Zimmermannin ote Shostakovitshiin tuntuu henkilökohtaisesti koetulta. Pari vuotta Toisen maailmansodan päättymisen jälkeen sävelletyn Ensimmäisen viulukonserton aloittava yökuvaelma onnistuu olemaan yhtäaikaa sekä intensiivinen että yöllisen etäinen. Kadenssiin huipentuvan kolmannen osan Passacaglian kitkainen liike, hidas ja kalmaisen tanssi välittyy kaikessa traagisuudessaan. Kirsikkana kakussa Passacagliaa seuraavassa Burleski-finaalissa tuntuu kuin karhu olisi päässyt irti sirkuksesta laukkaamaan omaan mahtipontiseen voitonparaatiinsa.

  • Vaihtuvia tunnelmia kahdella ja neljällä kädellä

    16.12.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Francis Poulencin musiikin voi helposti ohittaa ihastuttavan charmanttina. Poulenc oli kuitenkin tuottelias säveltäjä sekä soitin- että laulumusiikin parissa, ja etenkin kuoroteoksissaan hän osoittaa myös vakavat puolensa; yksinlaulujen parissa hän oli Faurén jälkeen varmasti yksi parhaita ranskalaisia. Omalle soittimelleen, pianolle Poulenc sävelsi laajan tuotannon, joka läpäisee hänen elämänsä teini-iän varhaisista kokeiluista viimeisiin vuosiin.

  • Emanuel ja Emmanuel alati vaihtuvissa tunnelmissa

    25.11.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Berliinin filharmonikkojen soolohuilisti Emmanuel Pahud on yksi aikamme armoitetuimmista solisteista ylipäätään ja kuuluu siihen kategoriaan muusikoita, jotka operoivat jossain tavanomaisen yläpuolella. Viime vuosina useammankin levyn verran Ranskan vallankumousajan musiikkia tehnyt Pahud on saanut uutukaisellaan verrattoman yhteistyökumppanin Trevor Pinnockin johtamasta Potsdamin Kammerakademiesta. Carl Philipp Emanuel Bachin konsertot olivat aikansa parasta musiikkia ja saavat tässä vertaisensa tulkinnat.

  • Eötvösin ihmisellisen puhuttelevat konsertot

    11.11.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Sukupolvensa merkittävimpiin säveltäjä-kapellimestareihin lukeutuva Peter Eötvös loistaa uudella konserttolevyllään Ranskan radion filharmonisen orkesterin ja erinomaisten solistien kanssa. Viimeisen viiden vuoden aikana syntyneet mainiot konsertot toimivat sekä yksin että muodostavat kokonaisuutena yhden tämän vuoden hienoimmista levytapauksista. Inhimillisen, leikkisän musiikin säveltäjä on tunnettu oopperoistaan ja yhtyeteoksistaan, ja tällä levyllään hän vain vahvistaa asemiaan!

Sivut