Hyppää pääsisältöön

Jan Lehtola

  • Ahmas ottaa urut vakavasti

    05.11.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Fagotisti-säveltäjä Harri Ahmaksen musiikki on yleensä mukavaa kuultavaa ja soittimellista. Pidän hänen leppoisan värikkäistä puhallinkappaleistaan, mutta Ahmas välttelee modernismin harmaita alueita menestyksekkäästi myös suuren mittakaavan teoksissa, etenkin konsertoissa. Urkutohtori Jan Lehtolan levytystehtaan uutuustuote esittelee nyt Ahmaksen urkuteokset, ja niiden perusteella Ahmas ottaa urut vakavasti, ehkä liiankin.

  • Urkusonaattien puuduttava vaikutus

    12.02.2019 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Urkuri Jan Lehtola levyttää melkein yhtä paljon kuin Kalevi Kiviniemi, mutta muuten nämä neliraajasoiton mestarit ovat vastakohtia. Siinä missä Kiviniemi tarjoaa kuulijoille pullaa ja sirkushuveja, Lehtola väkertää kotimaisten nykysäveltäjien kokonaislevytyksiä tai kahlaa keskieurooppalaista perusohjelmistoa. Lehtolan uusin levy sisältää liki yhdeksänkymmentä minuuttia urkusonaatteja 1800-luvun tuntemattomilta saksalaissäveltäjiltä, ja kelpaa vain ajoittain muuhun kuin unilääkkeeksi.

  • Gustafssonin uusasiallisuus on sekä harmautta että värejä

    05.09.2018 Yle Klassinen

    Levyarvostelu

    Kaj-Erik Gustafsson on tehnyt pitkän ja monipuolisen uran urkurina, opettajana, kirkkomuusikkona ja säveltäjänä. Gustafssonin sävellystuotanto painottuu suuriin kirkkomusiikkiteoksiin ja liturgiseen käyttömusiikkiin, mutta tokihan säveltäjä-urkurilta aina löytyy sen verran urkuteoksia, että niistä saa levyn aikaiseksi - varsinkin kun toimeen tarttuu toimelias urkutohtori Jan Lehtola.

  • Lehtola vaihteeksi urkuperinteen ytimessä

    27.05.2018 Klassinen

    Levyarvostelu

    Urkutohtori Jan Lehtola levyttää sangen ahkerasti. Viime vuodet hän on tavallaan perustellusti keskittynyt tallentamaan kotimaisen urkuperinteen hämäriäkin nurkkia, ja yllätyin iloisesti kun työpöydälle ilmaantui Lehtolalta levyllinen Marcel Duprén teoksia suoraan urkumusiikin ranskalaisesta ytimestä, vieläpä levytettynä asianmukaisilla uruilla Luxemburgissa.

  • Urkureduktio tukee Kokkosen Requiemiä

    15.11.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Joonas Kokkosen Requiem orkesterille, kuorolle ja solisteille syntyi tuskallisen hankalasti, mutta siitä tuli hänen kaunein suurteoksensa, täynnä kimmeltävää valoa, säihkyviä harmonioita, herkkyyttä ja voimaa. Teosta on esitetty ihmeen vähän - pääsiäisaikaan suuret esittäjistöt pelaavat varman päälle tutummilla passioilla ja requiemeillä. Kenties tilanne muuttuu nyt, kun Jouko Linjama on tehnyt Kokkosen requiemistä urkureduktion, joka uuden levyn perusteella toimii vallan mainiosti.

  • Amatööri laarinpohjalta vai kunnianpalautuksen ansaitseva sävelseppo?

    30.10.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Suomessa on vuosien mittaan ollut niin paljon kulttuuritahtoa, että tärkein osa tärkeimmästä musiikkiperinnöstämme on saatu dokumentoitua levylle. Liekö kulttuuritahto säilynyt ennallaan mutta tärkeä musiikkiperintö loppunut, kun levylle on nyt dokumentoitu myös Juhani Pohjanmiehen piano- ja urkusävellyksiä. Tämä kansallisromanttinen jokapaikanhöylä kun ei ollut terävimmillään sävelvalitsijana. Pianisti Annikka Konttori-Gustafssonin ja urkuri Jan Lehtolan uutuuslevy on silti paikoitellen mehevää kuultavaa, koska Pohjanmies ymmärsi soinnin päälle.

  • Hempeän kirkollisia käyrätorvitunnelmia

    24.10.2017 Klassinen

    Levyarvostelu

    Yksitunnelmaisen levyn tekeminen on tasapainottelua: kuulija pitää saada pysymään luvatussa tunnelmassa mutta kuoliaaksi pitkästymättä. Käyrätorvensoittaja Petri Komulaisen ja urkuri Jan Lehtolan uutuuslevy lupaa tunnelmaksi "Andante religioso", ja siinä pysytään uskollisesti koko tunti. Mielenkiinto kuitenkin säilyy, koska teokset ovat melko tuntemattomia ja sävellysten genre kiinnostava.