Hyppää pääsisältöön

sonaatit

  • RSO-festivaalin avajaiskonsertissa soivat Mozartin, Bergin ja Lisztin sonaatit sekä Schubertin Wanderer-fantasia

    03.10.2019 RSO

    Teosesittelyt 11.10.

    Teosesittelyt 11.10.

  • FRSO-Festival - My Black-and-white Love

    24.04.2019 RSO in English

    Seong-Jin Cho, piano BUY TICKET

  • Olari Elts & Andrea Mastroni

    05.04.2019 RSO in English

    Olari Elts, conductor Andrea Mastroni, bass BUY TICKET

  • 12.5. Chamber Music Concert 9 / MOSTLY MOZART

    13.04.2018 RSO in English

    Annika Palas-Peltokallio, artistic planning W. A. Mozart: Sonata for Violin and Piano No. 26 in B Minor K.378 Aulis Sallinen: String Quartet No. 4 W. A. Mozart: String Quartet No. 4 in G Minor KV 516 BUY TICKET

  • 17.3. Chamber Music Concert 7 / BRAND NEW SONATAS FOR BASSOON AND PIANO

    13.04.2018 RSO in English

    Otto Virtanen, artistic planning and bassoon Kirmo Lintinen, piano Jorma Valkka, English horn and oboe d'amore Giuseppe Gentile, clarinet and bass clarinet BUY TICKET

  • 16.12. Chamber Music Concert 4 / HOMAGE TO THE TRIO DE LUTÈCE

    13.04.2018 RSO in English

    Sivan Magen, artistic planning and harp Yuki Koyama, flute Tuomas Lehto, cello Claude Debussy (arr. Salzedo): Children’s Corner Gabriel Fauré (arr. Magen): Elegy for Cello and Harp Claude Debussy (arr. Magen): Sonata for Cello and Harp Bernard Andres: Narthex Lowell Liebermann: Sonata for Cello and Harp Maurice Ravel (arr. Salzedo): Sonatina for Flute, Cello and Harp BUY TICKET

  • 12.5. Kamarimusiikkikonsertti 9 / MOSTLY MOZART

    05.04.2018 RSO

    Annika Palas-Peltokallio, taiteellinen suunnittelu ja viulu Annemarie Åström, viulu Albert Papp, alttoviulu Jakob Dingstad, alttoviulu Tuija Rantamäki, sello Jouko Laivuori, piano W. A. Mozart: Sonaatti viululle ja pianolle nro 26 b-molli K. 378 Aulis Sallinen: Jousikvartetto nro 4 ”Hiljaisia lauluja” W. A. Mozart: Jousikvintetto nro 2 c-molli K. 406 / K. 516b OSTA LIPPU

  • Haluan lisää Viktor Ullmannia!

    13.01.2018 Klassinen

    Levyarvio

    Toinen maailmansota ja natsien hirmuteot aiheuttivat käsittämätöntä kärsimystä, tuhosivat ihmishenkiä ja samalla suuren määrän ainutlaatuista taidetta ja kulttuuria – olevaa ja tulematonta. Huippulahjakkaan Viktor Ullmannin (1898–1944) hieno sävellystuotanto jäi lähes tyystiin pimentoon vuosikymmenten ajaksi, ja sitä on vasta viime vuosikymmeninä alettu uudelleen nostaa esiin.

  • Syvällä elämän sietämättömässä keveydessä

    24.11.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Felix Mendelssohnin kamarimusiikki on suotta jäänyt romantiikan raskassarjalaisten, Schumannin ja Brahmsin varjoon. Soinnillisesti kevyempi ja luonteeltaan näin vähemmän painavaksi koettu Mendelssohn oli todellisuudessa monella tavoin kypsän romanttisen ilmaisun tienraivaaja siinä missä Schumannkin – ja usein ennen häntä. Mendelssohn oli ajan hermolla jo parikymppisenä, useita vuosia ennen tulevaa hyvää ystäväänsä.

  • Charles Ivesia inspiroituneimmillaan

    27.10.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Charles Ives, pöytälaatikkoon pitkään säveltänyt vakuutusneuvos, sai tunnustusta vasta eläkeiässä ja ehti nähdä Toisen maailmansodan jälkeisestä maineestaan vain välähdyksiä. Ainutlaatuisen säveltäjän, monella tavalla yhdysvaltalaisen klassisen musiikin pioneerin ja uusklassisten modernistien esikuvan musiikki on nerokkaan yksilöllistä, mutta juuri siksi haastavaa. Joonas Ahonen vastaa haasteeseen samalla mitalla uudella levyllään legendaarisessa Concord-sonaatissa. Levyn täydentää Pekka Kuusiston kanssa tehty tulkinta 1910-luvulla syntyneestä Neljännestä viulusonaatista “Children’s Day at the Camp Meeting”.

  • Raffiinerattu levydebyytti barokin harvinaisilla helmillä

    27.10.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Sekä tutkijana että sellistinä toimiva espanjalaissyntyinen Guadalupe López-Íñiguez tuo debyyttilevyllään barokin vähemmän tunnettuja helmiä esiin. Ensimmäisiin sellovirtuooseihin ja säveltäjiin lukeutuva Domenico Gabrielli on inspiroinut nuorta Suomessa asuvaa sellistiä: López-Íñiguez tulkitsee debyyttilevyllään vanhaa välimerellistä musiikkitraditiota, kokonaislevytyksessä Gabriellin ja Alessandro Scarlattin selloteoksista.

  • Romanttista referenssiä ylväällä soittimella

    01.09.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Skotlannin kamariorkesterin soolokäyrätorvisti Alec Frank-Gemmill sekä oiva pianisti Alasdair Beatson käyttävät uudella levyllään neljää eri luonnontorven ja fortepianon yhdistelmää kattaen niillä koko 1800-luvun Beethovenin ajasta 1900-luvun alkuun. Sointierot ovat huomattavia, ja ilmaisullisesti erilaisten torvien käyttäminen – mäntämallisilla venttiileillä ja ilman – auttaa ymmärtämään miltä ne ovat aikanaan kuulostaneet yleisön ja säveltäjien korviin.

  • “1900-luvun kiinnostavimman venäläissäveltäjän” kunnianpalautus

    02.06.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Ottaen huomioon sen, kuinka huomattavan upeita Nikolai Andrejevitš Roslavetsin pianoteokset ovat, on suorastaan sääli, ettei tämän Neuvostoliiton nitistämän futuristin musiikkia kuule useammin. Epäkohtaa korjaa Olga Andryuschenko uudella tupla-CD:llään: Roslavetsin pianoteokset saavat hioituneet, musiikillisesti tyydyttävät tulkinnat hivenen mattaisina ja kapeina äänityksinä.

  • Rikas resitaali yksin viululle

    05.05.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Runsas vuosi sitten ensimmäisen Bach2 The Future -levynsä julkaissut Fenella Humphreys on persoonallinen solisti, joka on onnistunut tuottamaan kiinnostavan teoskokonaisuuden Bachin Sooloviulusonaattien ympärille. Varta vasten tilatut uudet teokset sekä kokonaisuutta täydentävät klassikot muodostavat resitaaliohjelman, jota Humphreys on esittänyt useilla festivaaleilla. Projektin toinen levyllinen tuli ulos viime syksynä ja pitää yhä kutinsa.

  • Shostakovitshin ehdoton selittämättömyys

    21.04.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Pianisti-säveltäjä Lera Auerbach on löytänyt alttoviulussa oivallisen soittimen ilmaisemaan Shostakovitshin varhaisten Preludien vaihtelevia ja syvälle käyviä tunnelmia. Ja vieläkin enemmän: alttoviulun mystisen sointimaailman läpikotaisin hallitsevalle Kim Kashkashianille Auerbachin sovitukset sopivat kuin hanska käteen. Auerbach teki Preludit-sovituksensa kumppaniksi Shostakovitshin Sonaatille alttoviululle ja pianolle; tällä levyllä Preludeja kuitenkin seuraa Auerbachin oma sonaatti, Arcanum, joka ei aivan yllä Shostakovitshin tasolle tietystä sukulaisuudesta huolimatta.

  • 15.4. Kamarimusiikkifestivaali Aurinko nousee idästä / KAIKUJA TIIBETISTÄ

    30.03.2017 RSO

    József Hárs, kapellimestari RSO:n muusikot Sergei Prokofjev: Jousikvartetto nro 2 F-duuri op. 92 ”Kabardinian” Francis Poulenc: Sonaatti käyrätorvelle, trumpetille ja pasuunalle Chinary Ung: Oracle OSTA LIPPU

  • Saksofonin supertähden täydellistä lasitaidetta

    24.02.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Australialaisen saksofonistin Amy Dicksonin uudella soololevyllä Philip Glassin puhtoinen sointipinta kohtaa yhden aikamme hienoimmista solisteista. Siloitellusta lopputuloksesta huolimatta – tai ehkä juuri sen myötä – Dickson tarjoilee Glassia aidosti virtuoosisella tavalla amerikkalaisminimalistin musiikin todellista syvyyttä kosketellen.

  • Soolosellolevy koskettaa syvältä

    13.01.2017 Klassinen

    Levyarvio

    Pianisteilta on tottunut odottamaan soololevyjä, mutta aivan osattomia tällä saralla eivät ole viulistit ja sellistitkään. Voisi ajatella, että parasta kokonaisuutta voisi rakentaa hieman tunnelmia ja tyylejä vaihtelemalla, mutta tehdä voi myös niin kuin Natalie Clein: hän rakentaa runsaan tunnin mittaisen ohjelman 1940- ja 50-luvuilla sävelletyistä sooloselloteoksista, joissa on tyylillisesti enemmän yhteisiä kuin eriäviä piirteitä. Erinomainen soolosoitto ja onnistunut äänitys tuovat esiin teosten omaperäisyyden ja ainutlaatuisuuden, ja kokonaisuus on kaikkiaan onnistunut.

  • Vaihtuvia tunnelmia kahdella ja neljällä kädellä

    16.12.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Francis Poulencin musiikin voi helposti ohittaa ihastuttavan charmanttina. Poulenc oli kuitenkin tuottelias säveltäjä sekä soitin- että laulumusiikin parissa, ja etenkin kuoroteoksissaan hän osoittaa myös vakavat puolensa; yksinlaulujen parissa hän oli Faurén jälkeen varmasti yksi parhaita ranskalaisia. Omalle soittimelleen, pianolle Poulenc sävelsi laajan tuotannon, joka läpäisee hänen elämänsä teini-iän varhaisista kokeiluista viimeisiin vuosiin.

  • Portteja maan ja taivaan rajalla

    30.09.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Risto-Matti Marin on tehnyt Alballe useita levyllisiä romanttisten pianotranskriptioiden helmiä. Uudella levyllään “Gateways—portteja” Marin rakentaa resitaaliohjelman, jonka kantavaksi voimaksi nousee kerronnallisuus: jokainen taitekohta vaikuttaa portilta seuraavaan teokseen. Erinomaiseksi kokonaisuus nousee käydessään Bachilla ja Schubertilla rakennetusta portista levyn viimeiseen teokseen, Franz Lisztin faustiseen Sonaattiin h-molli.

Sivut