Hyppää pääsisältöön

tietoinen läsnäolo

  • Jatkuva itsekritiikki aiheuttaa kehossa stressireaktion – Oletko liian itsekriittinen? Kysy itseltäsi nämä viisi kysymystä

    29.03.2018 Akuutti

    Jatkuva itsekritiikkiryöpytys aiheuttaa stressireaktion.

    Ihan paska! Laiska, ruma ja tyhmä. Puhutko näin itsellesi, mutta et koskaan sanoisi samoin ystävällesi? Lähes jokainen kritisoi itseään joskus, mutta kun itsekritiikki on päivittäistä ja häiritsee arkea, on kyse vahingoittavasta itsekritiikistä. Keholle ja mielelle jatkuva itsekritiikkiryöpytys aiheuttaa stressireaktion.

  • Kiire on asennekysymys – näin aivotutkija selättää kiireen

    09.11.2017 Puoli seitsemän

    Kiire loppuu, kun vain päätät niin,

    Kiireessä päätöksentekonopeus kasvaa, mutta oppimiskyky pienenee eikä uutta tietoa pysty ottamaan vastaan. Kiireestä kannattaa siis pyrkiä eroon. Aivotutkija Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta neuvoo miten se onnistuu.

  • Unihäiriöihin tepsii lempeys ja rauhallisuus

    29.09.2017 Akuutti

    Aamuyön heräämiset. Lue psykologin ohjeet.

    Ahdistavatko aamuyön heräämiset? 20 prosenttia suomalaisista kärsii pitkäaikaisista uniongelmista. Psykologi Mikael Saarinen suosittelee pitkäaikaiseen unettomuuteen mieluummin unikoulua tai terapiaa kuin lääkkeitä. Parhaiten tepsivät kognitiiviset menetelmät eli terapia, joka tarkastelee uneen vaikuttavia tunne-, ajattelu- ja käytöstapoja sekä tarvittaessa muokkaa niitä.

  • Mindfulness hillitsee tulehdusgeenien toimintaa – pystytkö pysähtymään elämässäsi, edes hetkeksi?

    22.07.2017 Tiede

    Tällä treenillä saat myös lisää massaa korvien väliin!

    Kun mindfulness-harjoitus rauhoittaa mielen, elimistössä tapahtuu myös fyysisiä muutoksia. Kokeile tietoista läsnäoloa MBSR-menetelmän isän Jon Kabat-Zinnin kanssa!

  • Juoksu vapauttaa mielen – “Juoksulenkki voi olla meditatiivinen kokemus”

    26.06.2017 Akuutti

    Juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä

    – Ihminen on kokonaisuus, siksi juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä. Juoksun mahdollisuudet ovat valtavat ja se on fyysisten terveysvaikutusten lisäksi erinomainen väline ajatusten jäsentämiseen ja koostamiseen. Näin sanoo entinen kilpajuoksija ja psykoterapeutti Kirsi Valasti.

  • Tiedätkö millaista ravintoa kehosi tarvitsee? Tietoisessa syömisessä ruokia ei jaotella kiellettyihin ja sallittuihin

    15.05.2017 Vaakakapina

    Opettele kuuntelemaan oman kehosi tarpeita ja merkkejä.

    Nälkä kurnii vatsassa, mutta ravinto-ohjelman mukaan ruoka-aika on vasta kahden tunnin päästä. Ei auta kuin kärvistellä nälissään. Näin moni ajattelee. Ravitsemusterapeutti Maare Kauppisen mielestä ulkoapäin annettujen ohjeiden sijaan kannattaisi opetella kuuntelemaan oman kehon tarpeita ja merkkejä. Omat tarpeet huomioiden ja ruokailuun keskittyen voi löytää rennon syömisen sekä vapauden nauttia ruoasta ja syömisestä.

  • Inhimillinen tekijä: Uskalla parantua

    03.02.2017 Elämä

    Voiko mieltään hallitsemalla vaikuttaa paranemiseen?

    Karita Aaltonen on elossa kahden pahanlaatuisen aivokasvaimen jälkeen. Iso unelma vei JP Jakosen omaan kuolemanlaaksoon. Vieraana myös lääkäri Anu Raevuori.

  • Rentoutusohjaajan vinkit jouluun: “Iloinen zen ja helpotuksen huokaus”

    23.12.2016 Akuutti

    Rentoutuminen ei tarkoita laiskottelua vaan antaa voimaa.

    Oululaisen Soile Suvannon matka kohti parempaa oloa alkoi viisi vuotta sitten läheisen ihmisen kuoleman jälkeen. Kuten niin usein käy, Suvantokin alkoi kyseenalaistaa tapojaan ja toimiaan vasta rankan kokemuksen jälkeen. Nyt rentoutusohjaajana töitä tekevä nainen katselee elämää hiukan eri näkövinkkelistä ja toivoo ihmisten jouluun rentoa mieltä ja epätäydellisyyden hyväksymistä.

  • Elä hetkessä ja anna luonnon hoitaa - tässä vinkit luontohuoltoon

    27.09.2016 Luonto

    Aistit avoinna luonnon hoiviin.

    Ahdistaako, stressaako, onko vaikea keskittyä? Ota avuksi luonto! Ohjattu luontohuolto vie ihmisen lempeästi kohti tyynempää mieltä luonnon ja omien aistien avulla.

  • Oletko itsesi puolella vai itseäsi vastaan? Opettele itsemyötätunnon kolme askelta

    02.08.2016 Marja Hintikka Live

    Osaatko olla ystävä itsellesi?

    Kuvittele tapaavasi ystäväsi. Sinulla on huono päivä, sillä olet saanut pakit ihastukseltasi. Ystäväsi on onneksi läsnä, antaa sinulle myötätuntoa ja muistuttaa, että olet hyvä ja rakastettava juuri tuollaisena. Osaisitko olla itse itsellesi tällainen ystävä?

  • Lempeys muutti painonhallintani - miten lopetin himotreenaamisen ja aloin laihtua

    22.07.2016 Marja Hintikka Live

    Hyväksyvä lempeys tuottaa tulosta painonhallinnassakin

    Entinen supersuorittaja Mari Rasimus oppi lapsena varomaan lihomismörköä. Lempeän joogan ja meditaation avulla hän pääsi kasvamaan ulos painontarkkailun maailmasta. Tunnesyöjästä tuli mindfulness-ohjaaja, joka nykyisin treenaa silloin kun oikeasti jaksaa.

  • Tietoisen syömisen ABC

    07.07.2016 Marja Hintikka Live

    Kännykkä pois, kun syöt!

    Ruoka lautaselle, telkkari auki ja seuraavaksi kun havahdut, lautanen on tyhjä ja olet kävelemässä jääkaapille hakemaan lisää ilman mitään mielikuvaa, miltä ruoka oikeastaan maistui tai miten se päätyi mahalaukkuun… Kuulostaako tutulta?

  • Mindfulnessin, rentoutumisen ja positiivisen ajattelun avulla kohti parempaa elämää

    03.05.2016 Oppiminen

    Kohti parempaa elämää

    Tuntuuko siltä, että elämä on yhtä kaaosta? Pinnisteletkö jaksamisen äärirajoilla etkä kuitenkaan ole tyytyväinen itseesi tai tekemisiisi? Muistatko enää, kuka olet ja mistä pidät? Olosuhteiden radikaali muuttaminen on vain harvoin mahdollista, mutta jotain voi kuitenkin tehdä - nimittäin parantaa päänsisäistä oloa!

  • Sielukoulu tehtävä 2: Elä hetkessä - myös arkena!

    08.02.2016 Marja Hintikka Live

    Tietoinen läsnäolo auttaa hallitsemaan stressiä.

    Stressaa, pinnaa kiristää, hermostuttaa? Tietoisen läsnäolon säännöllisestä harjoittelusta on apua tilanteissa, joissa tunteiden säätely ja stressinhallinta ovat tarpeen.

  • Muista myös unohtaa!

    09.11.2015 Akuutti

    Muistaminen hopeaa, unohtaminen kultaa

    Hyvämuistiset ihmiset saavat osakseen ihailua. Koulussa ja työelämässä terävä muisti on valttia. Kun muisti pelaa, opit iskostuvat mieleen vaivatta. Mutta kun mennään ihmisten henkilökohtaisiin muistoihin, asialle on kääntöpuolensakin. Eikö joskus olisikin parempi unohtaa kuin muistaa?

  • Meneekö pienten lasten äidin elämä ohi?

    16.10.2015 Nyt tai ei koskaan

    Meneekö elämäsi ohi

    Nyt tai ei koskaan -sarjan toiseksi viimeisessä osassa pohditaan voiko pienten lasten äiti lähteä lastensa kanssa pitkäksi aikaa ulkomaille ilman tietoa turvaverkosta. Vai olisiko sittenkin parempi jäädä turvalliseen kotimaahan silläkin uhalla että pitkästyy kuoliaaksi? Sarjan käsikirjoittaja ja ohjaaja Katri Manninen miettii mikä pysähtymisessä on niin vaikeaa.

  • Akuutissa maanantaina: Rytmihäiriöt jäivät hammaslääkäriin?

    06.03.2015 Akuutti

    Tavallisin sydämen rytmihäiriö on eteisvärinä eli flimmeri, joka on tuttu vaiva myös espoolaiselle Ari Heinilälle. Aktiivisesti urheilevan miehen eteisvärinä diagnosoitiin reilut kymmenen vuotta sitten. Viiden sydämen tähystysoperaation jälkeenkin eteisvärinä alkoi aina uudelleen.

  • Mindfulness auttaa irti masennuspuheesta: "Mä en onnistu missään"

    04.02.2015 Akuutti

    Masennus on vakava sairaus, ja vielä ikävämpi masennuksesta tulee, jos se uusii. Jopa puolet ensimmäisestä masennuksesta toipuvista sairastuu uudelleen. Marjo Laurilalla on ollut nuoruudesta lähtien toistuva masennus, joka kylläkin diagnosoitiin vasta muutama vuosi sitten. Hän halusi päästä eroon depressiivisistä jaksoista ja kokeili tietoisuustaitokurssia.

  • 4 tapaa rauhoittua kesken työpäivän

    24.11.2014 Tuhkimotarinoita

    Näin päästät irti huolista.

    Kun päästää hetkeksi irti huolista, mielessä pyörivistä tehtävälistoista ja ikävistä ajatuksista, olo kevenee ja jaksaa taas paremmin. Miten se onnistuu?

  • Näin selätin korkeanpaikanpelkoni

    17.11.2014 Puoli seitsemän

    "Juuri silloin tajuan kuvottavan tunteen vatsassani. Olen jo kertonut, että kivekseni vetäytyivät, mutta sen tiesin kuuluvan asiaan. Mutta nyt kuvottaa! Mitä jos alkaisin voimaan niin pahoin, että oksentaisin ihmisten päälle ja pahimmassa tapauksessa vielä pyörtyisin? Huomaan olevani siinä samassa laskuvarjohyppytilanteessa, taas."

Sivut