Hyppää pääsisältöön

orkesterimusiikki

  • Kesän kynnyksellä - toivo musiikkia Sävel on vapaa -ohjelmaan

    13.05.2019 Yle Radio 1

    Toivoa voi jo nyt!

    Toivoa voi jo nyt!

  • Oopperatähti Anu Komsi laittoi Puoli seitsemän -ohjelman juontajat kurkottamaan kohti koloratuuria

    03.11.2017 Puoli seitsemän

    Koloratuurisopraani Anu-Komsin piti laulukoulua juontajille

    Anu Komsi on Suomen kansainvälisimpiä koloratuurisopraanotähtiä. Hän on työskennellyt maailman arvostetuimpien sinfoniaorkesteriden solistina ja esiintynyt huikeilla oopperalavoilla. Musiikilllisesti laaja-alaisen laulajan ohjelmistoon kuuluu teoksia renessanssista nykymusiikiin ja jopa proge-jazziin saakka.

  • Omalle ajalleen rehellinen on yhä ajankohtainen

    11.12.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Bernd Alois Zimmermann on eräänlainen omantunnon ääni Toisen maailmansodan jälkeisessä modernismissa. Dodekafonian ja sarjallisuuden eetos, joka pyrki eroon sentimentaalisuudesta ja osoittelevasta representaatiosta, kilpistyy Zimmermannin paljaan raakaan, ihmiskunnan sisimpään käyvään humanismiin. Länsi-Saksan Kölnin radion sinfoniaorkesterin uudella julkaisulla Zimmermann esittäytyy sekä moni-ilmeisenä että ehdottoman ajalleen rehellisenä säveltäjänä, jonka musiikki tuntuu yhä tuoreelta ja ajankohtaiselta.

  • Ylettömän aikamme heijastuksia

    11.11.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Vuonna 2012 edesmennyt Hans Werner Henze on mainittu aikamme monipuolisimmaksi ja vaikuttavimmaksi säveltäjäksi. Henze sävelsi suurissa ja pienissä teoslajeissa, hän oli sinfonikko joka sävelsi oopperaa tai ehkäpä oopperasäveltäjä, joka kunnostautui myös sinfonian parissa, vaikka kyseenalaisti itse jälkimmäisen lajin ajankohtaisuuden. Mahlerin tapaan Henze oli sinfonikkona eklektinen: Henzen Seitsemäs sinfonia on yhtä aikaa sekä saksalainen että heijastelee, säveltäjän sanoin, “aikaamme ylettömine konflikteineen, maailmaa jossa elämme, ja johon meillä on alati herkkä, latautunut suhde”.

  • Uusi uljas maailma

    28.10.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Tanskalaissäveltäjien kärkikastiin nousseen färsaarelaissyntyisen Sunleif Rasmussenin Toinen sinfonia, ”The Earth Anew”, syntyi Sibeliuksen Kullervon sisarteokseksi mestarimme taannoisia 150-vuotisjuhlia varten. Kullervon tapaan kerronnallinen teos sai kantaesityksensä Sibeliuksen Neljännen sinfonian parina viime syksynä Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa, ja samassa yhteydessä se myös levytettiin.

  • Jälleen yksi unohdettu mestari 1930-luvun varjoista!

    28.10.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Monen keskieurooppalaisen taiteilijan tapaan myös tsekkiläisen Jaromír Weinbergerin ura kariutui kansallissosialismin vainoihin 1930-luvulla. Weinberger sentään pääsi pakenemaan Yhdysvaltoihin mutta ei kuulunut niihin sopeutujiin, jotka kykenivät siellä jatkamaan vanhalla mantereella alkanutta menestystään. Ja vanhalla mantereella hänen kohtalokseen koitui unohdus samalla tavoin kuin monelle muullekin juutalaisia juuria omanneelle.

  • Elävää Bartókia draivilla

    28.10.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Esa-Pekka Salosella on kyky saada partituuri soimaan vakuuttavasti ja saada muusikot käyttämään ilmaisuasteikkoaan luontevasti yhteissoinnin kärsimättä. Viimeisin livejulkaisu Signum classicsin Philharmonia orchestra -sarjassa kärsii kaiketi äänityspaikan, Lontoon Royal Festival Hallin vuoksi lämmön ja syvyyden puutteesta; Béla Bartókin ekspressiivisen orkesterimusiikin kuumaveriset, tosissaan heittäytyvät tulkinnat tekevät Salosen ja Philharmonian levystä silti erikoismaininnan arvoisen. Kokonaisuuden kruunaa yhtä tenhoava ja ensiluokkainen näkemys Bartókin Kontrasteista viululle, klarinetille ja pianolle.

  • Hekumallista orkesteritaidetta elvyttämässä

    30.09.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Richard Straussin jälkeen vuosisadan alun arvostetuin ja kiinnostavin oopperasäveltäjä, Richard Wagnerin seuraaja ja työn jatkaja; saksalaisen uuden musiikin kärkeen kiilaava tuntematon suuruus, jota Arnold Schönberg kutsui ”eturivin säveltäjäksemme”. Jos natsit eivät olisi tuhonneet Franz Schrekerin uraa ja mainetta 1930-luvulle tultaessa, hänen merkitystään ei tarvitsisi näin perustella. Onneksi viime vuosina on herätty huomaamaan Schrekerin arvo yhtenä varhaisen modernismin hienoimmista orkesteri- ja oopperasäveltäjistä.

  • Nordalin tummasävyisiä orkesteriteoksia tinkimättömästi

    16.09.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Vuonna 1926 syntynyt Jón Nordal on Maailmansodan jälkeisen modernismin merkittävimpiä islantilaissäveltäjiä. Hänen musiikissaan sarjallinen sävellystekniikka kohtaa islantilaisen kansanlaulun sävymaailman—joskaan Nordal ei juuri käyttänyt kansanlaulumelodioita. Kun kuuntelen Nordalin musiikkia, aivan tahtomattani mieleeni hiipii mielikuvia Islannista: laavan, meren, kiven, matalalla roikkuvien pilvien, kosteuden, purojen, putousten, kuumien lähteiden ja hämmästyttävien värien maasta.

  • Prokofjevia paahdettuna

    16.09.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Hehkuvasti, ehkäpä suorastaan kekälemäisesti soittava Vadim Gluzman on epäilemättä yksi aikamme suurista virtuooseista. Minun makuuni hänen uudessa Prokojfev-levytyksessään solistin soitto jää soinnillisesti yksipuoliseksi sekä kokonaisuudesta irralliseksi. Sääli sinänsä, sillä Neeme Järven johtama Viron kansallinen sinfoniaorkesteri vaikuttaisi syvästi tuntevan Sergei Prokofjevin Viulukonserttojen sävymaailman ja kerronnallisuuden.

  • Italialainen sinfonikko dramaattisena

    27.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Siihen nähden kuinka laaja italialaisen Ottorino Respighin sävellystuotanto on, on suorastaan silmiinpistävän kummallista, kuinka hänen teoksistaan esiin nousevat aina ja vain kolmen sinfonisen fantasian sarja eli Rooman suihkulähteet, pinjat ja festivaalit. Kymmenien orkesteriteosten, oopperoiden, balettien ja kamarimusiikin joukossa on kuitenkin runsaasti kiinnostavaa musiikkia—kuten juuri Ensimmäisen maailmansodan alla syntynyt Sinfonia drammatica. Sen kohtaloksi koitui heti tuoreeltaan sota Itävaltaa ja myöhemmin Saksaa vastaan, mikä sai italialaiset kääntämään selkänsä myös saksalaiseksi kokemalleen sinfonialle.

  • Uninäkyjä ja raikasta orkesterinkäyttöä

    27.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Käen kukunta johdattelee Marjatan legendaan Erkki Melartinin orkesterilaulussa, jonka Aino Ackté tilasi säveltäjältä vuonna 1914 saatuaan juuri edellisvuonna Sibeliukselta vastaavan teoksen, Luonnottaren. Sibeliuksen sfäärejä syleilevän alkuvoimaisen teoksen jälkeen Marjatta on omalla tavallaan raikas ja värikäs teos Kalevalan versiosta neitsyt Maria -myytistä. Soile Isokoski tulkitsee puheenomaisen soolostemman tunnelmallisesti ja selkeästi. Radion sinfoniaorkesterilta ja Hannu Linnulta on kansallinen kulttuuriteko tuoda Erkki Melartinin parhaita orkesteriteoksia esiin, ja RSO:n nykykunnolla se onnistuukin täysipainoisesti.

  • The flow must go on

    20.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Se kuinka suurelta osin tahallisesti Leif Segerstamin ja Johannes Brahmsin kypsät ulkomuodot muistuttavat toisiaan lienee sivuseikka, kuten myös se, ovatko Segerstamin liki kolmesataa sinfoniaa ylipäätään verrannollisia Brahmsin neljään. Vuorovaikutusta kuitenkin koetellaan Turun filharmonisen orkesterin uudella levyllä.

  • Matkantekoa, lauluja ja kukintaa idän ja lännen kohdatessa

    20.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Kuten usein käy, vasta omasta maasta pois muuttaminen tuo riittävästi etäisyyttä, mahdollisuuden löytää niin omat juurensa kuin mielenkiinnon kohteensa. Opiskeltuaan Helmut Lachenmannin, Brian Ferneyhough’n ja Klaus Huberin johdolla eurooppalaista modernismia Toshio Hosokawa palasi vuonna 1983 kotimaahansa Japaniin oppiakseen lisää sen perinnemusiikista—sekä zenbuddhalaisuudesta.

  • Värikästä barokkiorkestrointia

    20.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Philadelphian barokkiorkesteri Tempesta di mare on julkaissut kaksi albumia ranskalaisen oopperan ja baletin tanssinumeroita ja välisoittoja. Vuosi sitten ilmestyi levyllinen Aurinkokuninkaan ajoilta Lullyn, Marais’n ja Rebelin musiikkia. Nyt sarja jatkuu Molièren viimeisellä produktiolla, komediabaletilla Luulosairas Marc-Antoine Charpentierin musiikkiin sekä Aurinkokuninkaan ajan jälkeisillä baleteilla Jean-Marie Leclairilta ja Jean-Philippe Rameaulta.

  • Marie Jaëll sävähdyttää

    13.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Vuonna 1846 Steinseltzissä aivan Ranskan ja Saksan nykyisellä rajalla syntynyt ja vuonna 1925 kuollut Marie Jaëll tunnetaan nykyisin lähinnä pianopedagogina. Hänen kehittämänsä opetusmetodi rakentui pitkällisen pianistin, pedagogin ja tutkijanuran tuloksiin. Hän oli uranuurtaja myös musiikin psykofysiologian tutkimuksessa eli kuuluu varhaisiin neurotieteilijöihin pianonsoiton sekä musiikkipedagogian alalla.

  • Uusromanttista kuoroherkkua Latviasta

    13.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Vuonna 1977 syntyneen Ēriks Ešenvaldsin kuoromusiikkia on ilmestynyt levyllinen Ondinelta, ja vertailua tällä viikolla niinikään esiteltyyn Rautavaara-levyyn ja Musiikkitalon kuoroon ei voi välttää. Kuorosäveltäjänä Ešenvalds osaa hyödyntää Latvian radiokuoron monipuolista väripalettia mestarillisesti. Persoonallisista äänenväreistä koostuva laulajisto soi myös täydellisen saumattomasti yhteen, ja sen sointi pysyy kiinteänä ja projisoituu kaikissa dynamiikoissa hiljaisesta voimalliseen.

  • Rautavaaran vimmaiset persialaissäkeet

    13.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Einojuhani Rautavaara on kymmenisen vuotta sitten läpikäymänsä vaikean sairauden jälkeenkin jatkanut elinvoimaista säveltäjänuraansa. Sen viimeisimpiin todistuksiin kuuluu Ondine juuri julkaisema levyllinen Rautavaaran musiikkia lauluäänelle, kuorolle ja orkesterille. Gerald Finleyn viime vuonna Helsingin kaupunginorkesterin kanssa ensiesittämä Rubáiyát on jo sinänsä tapaus, mutta kiinnostavia ovat levyn muutkin teokset.

  • Lempeästi svengaava Stravinskya

    13.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Bach-tulkinnoistaan kuuluisa japanilainen kapellimestari Masaaki Suzuki kävi viime vuoden keväällä Tapiola Sinfoniettan vieraana johtaen muun muassa Igor Stravinskya. Tuon vierailun dokumenttina on nyt ilmestynyt levyllinen modernistin uusklassisia teoksia Bis-levymerkiltä. Levyn avaava Pulcinella-sarja nousee kiinnostavimpien Pulcinella-levytysten joukkoon uusbarokkisen svenginsä myötä.

  • Haydnia 200-vuotiaalta Haydn-orkesterilta

    06.05.2016 Klassinen

    Levyarvio

    Haydn-levy orkesterilta, joka perustettiin silloin kun Haydn oli vielä uutta musiikkia! Viime vuonna 200-vuotisjuhliaan viettänyt Bostonin Handel and Haydn Society on Yhdysvaltojen vanhin yhä toimiva esittävän taiteen yhteisö. Sen meriittilistalla on muun muassa Händelin Messiaan, Haydnin Luomisen, Verdin Requiemin ja Bachin Matteus-passion Yhdysvaltain ensiesitykset. Ja seuran periodisoitinorkesteri sekä kuoro kuuluvat yhä Yhdysvaltojen parhaisiin.

Sivut