Artikkelit
Genrerajoja ja moraalia uhmaava mestariteos hätkähdyttää edelleen – Räsynukke Kino Klassikossa
Charles Laughtonin hurja jännäri jäi tekijänsä ainoaksi.
"Meillä on tehtävä Jumalalta" – musiikki on Blues Brothersin pääasia, juoni sivuseikka
Poskettomasta musiikkikomediasta tuli kulttiklassikko.
Sodanvastainen klassikkoelokuva on aina vain ajankohtaisempi – Kubrickin Kunnian poluissa sankari ei takaa onnellista loppua
Monessa maassa kielletty draama, pääosassa Kirk Douglas.
Murhamysteeri pikkupojan näkökulmasta – Kino Klassikossa Graham Greenen ja Carol Reedin Valheitten talo
Pieni Philippe uskoo tietävänsä murhaajan salaisuuden.
Seksi on nöyryytetyn naisen koston avain, mutta hinta on viattomuus: Kino Klassikossa Luis Buñuelin Tristana
Surrealistin melodraama nöyryytyksistä ja kostosta.
Oscar-viikonlopun klassikkoelokuva on mykistävä seitsemän Oscarin spektaakkeli Arabian Lawrence
David Leanin suurelokuva miehestä, joka on ikuinen arvoitus.
Peltirumpu on hurja sukellus natsiaikaan ja Saksan historian kaaokseen – Volker Schlöndorffin Oscar-palkittu menestyselokuva Kino Klassikossa
Lämmin ja lumoava, painajaismainen ja groteski elokuva.
Que sera, sera – Doris Dayn laulu toi yhden harvoista Hitchcockin elokuvien saamista Oscareista
Mies joka tiesi liikaa Kino Klassikossa.
La dolce vita antoi nimen paparazzien ammattikunnalle ja teki Trevin suihkulähteestä turistien kahluualtaan – Fellinin suosituin elokuva Kino Klassikossa
Melankolinen satiiri kuvaa seurapiirielämän tyhjyyttä.
"Vanhojen miesten pitäisi estää sodat" – Kuukauden westernissä John Wayne on eläkepäiviin valmistautuva ratsuväen kapteeni
John Fordin ratsuväkitrilogian toinen osa Teemalla.
Elokuva sodasta tehtiin, kun sota vielä jatkui: Kino Klassikossa Rooma – avoin kaupunki
Neorealismin ensimmäinen teos Kino Klassikossa.
Vielä kerran sade pesee kadut puhtaiksi saastasta – Kino Klassikossa Martin Scorsesen Taksikuski
Robert De Niro elämänsä roolissa 70-luvun mestariteoksessa.
Tästä alkoi film noir: Chandlerin Philip Marlowe Kino Klassikossa lauantaina
Klassista ja uutta noiria Marlowe-tuplanäytännössä.
Legenda on tärkeämpi kuin totuus – John Fordin Apassilinnake on helmikuun Kuukauden western
John Fordin elokuvien sarja alkaa Kuukauden westernissä.
Sherlock Holmes hyytävissä kauhutunnelmissa – Kino Klassikossa Baskervillen koira
Hammer-studion filmissä Peter Cushing ja Christopher Lee.
Kovaksikeitetyn dekkarin isä joutuu itse salapoliisiksi – Kino Klassikossa Wim Wendersin Hammett
Todellisen kirjailijan kuvitellut seikkailut!
Sota on helvettiä – Sukellusvene U-96 kertoo tutun sanoman mutta harvinaisen tehokkaasti
Sotaelokuvan klassikon pitkä versio Teemalla ja Areenassa.
Tätä elokuvaa ei olisi voitu tehdä aiemmin eikä myöhemmin – Charlie Chaplin halusi puhkaista natsismin kuplan
Maailman suurin tähti puhui suunsa puhtaaksi Hitleristä.
"Jos kuulut mihin tahansa jengiin, käy huonosti" – Chaplinin Nykyaika oli satiiri lama-ajan peloista
Komiikkaa tekniikasta – Kino Klassikko uudenvuodenpäivänä.
Klovnista kasvoi näyttelijä, ohjaajasta suuri mestari – Chaplin-sarja alkaa Teemalla jouluna
Chaplinin ensimmäinen pitkä oli liikuttava suurmenestys.
Steven Spielbergin ensimmäinen oikea elokuva oli täynnä aseita ja autoja – Yle esittää Kovat ratsastajat lauantaina
Takaa-ajojännäri perustuu tosielämän tapahtumiin.
Nuori Steven Spielberg aloitti elokuvauransa itsevarmasti kulttiklassikon asemaan nousseella maantiejännärillä
Kauhun kilometrit Kino Klassikossa Teemalla.
Kaikki ovat ostettavissa – Lee Marvin gangsteripomona Kino Klassikossa
Fritz Langin noir-klassikko enteili uudenlaista rikosfilmiä.
Humphrey Bogartin kenties paras roolityö osui liiankin lähelle häntä itseään – Nicholas Rayn noir-klassikko on outo, romanttinen ja surullinen tarina loppuunpalamisesta
Hermot pinnalla kertoo kahdesta ihmisestä lähellä loppua.
Moka on lahja – Buster Keaton Kino Klassikossa, osa 2/2
Keatonin mestariteos oli aikanaan katastrofi.
Se, miten kaadutaan hassusti, on hassua tänäänkin – Buster Keaton Kino Klassikossa, osa 1/2
Miro Lopperi eläytyy Busterin rooliin nyrkkeilykehässä.
Billy Wilder teki Sherlock Holmesista inhimillisen ja inspiroi Uuden Sherlockin luojia
Omaperäinen ja huikean kallis tulkinta etsivänerosta.
Billy Wilderin Todistaja oli Agatha Christien oma suosikki Christie-filmatisoinneista
Ohjaajamestari lisäsi huumoria oikeussalidraamaan.
Kaikkien true crime -elokuvien isoäiti: Erään murhan anatomia
Otto Premingerin kohuteos Kino Klassikossa.
Kukaan ei ole enää turvassa: Alfred Hitchcockin Psyko
Kino Klassikon elokuvana trilleri, joka loi uuden genren.
Etkö voisi rakastaa minua sellaisena kuin olen? – Hitchcockin Vertigo, maailman paras elokuva
Unelmat ovat harhaa huimaavassa, hämmentävässä trillerissä.
Hitchcockin täydellisin, täyteläisin ja täyttävin elokuva – Takaikkuna avaa uudistuneen Kino Klassikon
Uudenlaiset klassikkoillat lauantaisin 4.9. alkaen.
Hyvä kyttä, paha kyttä – elokuvien poliisit Teemalla
Elokuvasarjassa klassikkoja ja harvinaisuuksia.
"Miksi niin mukava nainen tekee niin väkivaltaisia elokuvia?" – Kathryn Bigelow ja Detroit
Oscar-voittaja ohjasi rajun tositarinan rotumellakasta.
Tehtävä Suomessa, Michael Caine!
Salainen agentti saapuu talviseen Helsinkiin.
Rakkaus ja romahdus oli Buster Keatonin oma suosikkielokuva
Harvemmin nähty mykkäkomedia on mestariteos.
Kuinka George Harrison piirsi nimensä elokuvahistoriaan – Monty Python ja HandMade Films
Teema juhlii brittielokuvan merkkitekijöitä.
Likaista peliä USA:n politiikassa – Trumpin aikakaudella ei paljon uutta
Klassikkoelokuva valtapelistä Washingtonissa.
Kaksoiselämää on film noir -klassikko murhanhimoisesta mustasukkaisuudesta
Kahden Oscarin jännärissä näyttelijä tulee hulluksi.
Irvokas satiiri ruoppaa ihmisyyden pohjamutia – Rumat, likaiset ja ilkeät on nimensä mukainen elokuva
Ettore Scola kuvaa köyhyyden alennustilaa kaunistelematta.
Pakeneva kuningaspari keskellä sekalaista seurakuntaa – Hyvää yötä, majesteetti on mestarikäsikirjoittajan viimeinen elokuva
Sergio Amidei oli moninkertainen Oscar-ehdokas.
Kulttuuriväen juhlissa kulissit rapisevat – Terassi on sarkastinen kuvaus vasemmiston kriisistä
Ettore Scolan elokuva on ajankohtainen 40 vuoden jälkeen.
Ettore Scolan mestariteos Mehän rakastimme toisiamme niin paljon kertoo sodanjälkeisestä Italiasta
"Halusimme muuttaa maailman, mutta se muutti meidät."
Ettore Scola Teemalla joulukuussa 2018
Kino Klassikossa italialaisohjaajan elokuvia.
Kummisetien välissä tehty salaliittotrilleri Keskustelu osui paranoidiin ajan henkeen
Coppolan mestariteos on myös elokuva äänistä.
Onko 500 elokuvan säveltäjä Ennio Morricone koskaan tehnyt huonoa musiikkia?
Mahtavien teemojen mies säveltää yhä.
Kurosawan samurait Kino Klassikossa
Kuusi Akira Kurosawan klassikkoa Teemalla syksyllä 2018.
Matka ranskalaiseen elokuvaan Teemalla
Ranskalaisen elokuvan historiaa 1930-luvulta 1970-luvulle.
Aleksei German kuvasi Neuvostoliiton kipeitä aikakausia
Venäläisen elokuvaohjaaja Aleksei Germanin syntymästä tulee
Musikaalikesä 2018 Teemalla: Värejä, tanssia, iloa, laulua
Edustava kattaus musikaalien satumaasta lauantai-iltaisin.