Hyppää pääsisältöön

YLE TUNNUS
Yhdellä tunnuksella kaikkiin Ylen palveluihin

Käyttöohjeet

Usein kysytyt kysymykset

Ongelmatilanteet ja Tunnuksen käyttö

  1. Rekisteröityminen, Yle Tunnuksen luominen
  2. Ongelmia kirjautumisessa: käyttäjätunnus tai salasana hukassa
  3. Salasanan vaihtaminen
  4. Tunnuksen käyttäminen Ylen palveluissa
  5. Uutiskirjeiden tilaaminen ja peruuttaminen
  6. Omien tietojen hallinta
  7. Tunnuksen poistaminen
  8. Yhteys asiakaspalveluun

Usein kysytyt kysymykset

Mikä on Yle Tunnus?

Yle Tunnus on yksi yhteinen tunnus, jolla pääset kirjautumaan kaikkiin Ylen verkkopalveluihin ja sovelluksiin, pl. lasten palvelut Lasten Areena ja Pikku Kakkonen.

Yle Tunnuksen avulla pääset hyödyntämään Ylen palveluiden kaikkia ominaisuuksia ja saat henkilökohtaisempaa palvelua. Tunnuksella voit: merkitä Areenassa ohjelmia suosikeiksi

  • tilata ilmoituksia sarjojen uusista jaksoista Areenan mobiilisovelluksissa
  • jatkaa Areenassa ohjelman katselua tai kuuntelua siitä mihin jäit – vaikka toisella laitteella
  • tallentaa Uutisvahdin aihepainotuksia ja siirtää ne laitteesta toiseen
  • tilata uutiskirjeitä itseäsi kiinnostavista aiheista
  • osallistua äänestyksiin ja visoihin
  • kommentoida osaa Ylen artikkeleita.

Yle Tunnuksella pääset kirjautumaan

  • Ylen verkkosivuille
  • Yle Areenaan verkossa
  • Yle Areenaan mobiilisovelluksissa (iOS ja Android)
  • Yle Areenaan Äly-tv- ja pelikonsolisovelluksissa (Samsung Orsay, Samsung Tizen, LG, Sony, PlayStation, Apple TV, Android TV)
  • Uutisvahtiin (iOS ja Android)
  • Yle.fi -sovellukseen (iOS ja Android).

Kirjautuminen Tunnuksella Ylen palveluihin ei ole pakollista eikä se vaikuta palveluiden tekniseen toimivuuteen.

Myös näihin palveluihin voit kirjautua Yle Tunnuksella:

Miten saan Yle Tunnuksen?

Voit ottaa Yle Tunnuksen käyttöön Yle Tunnuksen sivulla tai Ylen palveluissa, joiden yläpalkista tai vasemman laidan valikosta Tunnus-kirjautuminen löytyy. Valitse “Kirjaudu” ja siitä avautuvassa näkymässä kohta “Luo Yle Tunnus”.

Rekisteröitymisen yhteydessä sinulta pyydetään sähköpostiosoite, joka toimii myös käyttäjätunnuksenasi, salasana sekä syntymävuosi. Tunnuksen käytön voit aloittaa heti, kun olet vahvistanut sähköpostiosoitteesi.

Miksi sähköpostiosoite pitää vahvistaa?

Rekisteröitymisen jälkeen sinulle lähetetään antamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistuspyyntö sähköpostiviestillä. Näin voimme varmistaa, että osoite on toimiva ja sinä olet sähköpostiosoitteen omistaja. Yle Tunnuksen käytön voit aloittaa heti sähköpostiosoitteen vahvistuksen jälkeen.

Miten vahvistan sähköpostiosoitteeni?

Saat rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen viestin, jossa on “Vahvista sähköpostiosoite” -painike. Painiketta klikkaamalla vahvistat sähköpostiosoitteesi ja Tunnuksesi aktivoituu. Ilman sähköpostiosoitteen vahvistusta Tunnus ei toimi.

Vahvistusviesti päätyy toisinaan sähköpostiohjelman roskapostikansioon, joten tarkistathan myös sen, jos viestiä ei kuulu.

Voit vahvistaa sähköpostiosoitteesi 24 h sisällä vahvistusviestin saapumisesta.

Miten kirjaudun Yle Tunnuksella?

Voit kirjautua Yle Tunnuksella kaikkiin Ylen verkkopalveluihin ja sovelluksiin, pl. lasten palvelut. Kirjautumista varten tarvitset käyttäjätunnuksesi, joka on Tunnukseen antamasi sähköpostiosoite, ja salasanan.

Voit kirjautua palveluihin Kirjaudu-linkistä sivun ylälaidasta tai vasemman laidan valikosta useimmissa Ylen sovelluksissa.

Jos olet unohtanut salasanasi, voit vaihtaa sen näiden ohjeiden mukaisesti.

Miten saan uuden Tunnuksen?

Yhdelle sähköpostiosoitteelle voi olla rekisteröitynä vain yksi Tunnus. Jos haluat luoda uuden Tunnuksen samalla sähköpostiosoitteella, jolla olet jo luonut Tunnuksen, sinun tulee poistaa nykyinen Tunnuksesi. Tunnuksen poiston yhteydessä menetät kaikki siihen liitetyt tiedot (ohjelmasuosikit, aihepainotukset, käyttöhistorian, ym.).

Voit luoda uuden Tunnuksen näiden ohjeiden mukaisesti.

Mikä on nimimerkki?

Nimimerkki on nimi, jolla haluat esiintyä muille Ylen palveluiden käyttäjille, kun esimerkiksi kommentoit artikkelia. Nimimerkki näkyy kaikille Ylen palvelujen käyttäjille. Yle Tunnus luo sinulle anonyymi-alkuisen oletusnimimerkin. Voit hyväksyä sen sellaisenaan tai muuttaa sitä omissa tiedoissasi. Nimimerkki voi olla vaikkapa oma nimesi tai lempinimesi. Nimimerkkisi pitää olla asiallinen, eikä se saa viitata toisen ihmisen henkilöllisyyteen.

Mitä tietoja minusta tallennetaan ja mihin tarkoituksiin niitä käytetään?

Kysymme tietojasi, jotta voimme tarjota sinulle henkilökohtaisempaa palvelua ja kiinnostavia sisältöjä kaikilla laitteilla. Voit itse tarkastaa mitä tietoja sinusta on kerätty sekä ladata tietosi sivun https://tunnus.yle.fi/#omat-tiedot alalaidasta. Emme luovuta tietojasi ulkopuolisten palvelujen käyttöön ilman erillistä lupaasi.

Lisätietoja henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä kysymyksistä löydät Yle Tunnuksen tietosuoja -sivulta
sekä Ylen tietosuojalausekkeesta.

Miten kauan tietojani säilytetään?

Yle Tunnukseesi liittyvät tiedot säilyvät niin kauan kun Tunnuksesi on aktiivinen. Tiedot poistuvat, jos poistat Tunnuksesi itse tai et käytä Tunnustasi kahteen vuoteen.

Kun Tunnus poistetaan,

  • Tunnukseesi liitetty sähköpostiosoite ja yksilöivä tunniste poistetaan Ylen palvelimilta. Tällöin yhteys kaikkiin Tunnukseesi liitettyyn tietoon katkeaa eikä siis ole enää yhdistettävissä sinuun
  • Liitokset mahdollisiin ulkopuolisiin palveluihin poistetaan
  • Lähettämiäsi kommentteja tai muita julkaisuja ei poisteta Ylen sivustoilta.

Tiedot poistuvat järjestelmistämme tunnin sisällä Tunnuksen poistamisesta.

Miksi minun pitää hyväksyä käyttöehdot?

EU:n uusi tietosuoja-asetus määrää, että henkilötietojen käsittelyyn ja säilyttämiseen on oltava laillinen oikeusperuste. Yle Tunnuksen osalta peruste syntyy käyttäjän ja Ylen välille käyttöehtojen hyväksymisessä. Käyttöehdoissa kerrotaan mm. ne käyttäjälle ja Ylelle kuuluvat oikeudet ja vastuut, jotka liittyvät Yle Tunnuksessa kerättyihin henkilötietoihin ja niiden käsittelyyn.

Kun hyväksyt käyttöehdot, annat Ylelle luvan käsitellä Yle Tunnuksen luomisen ja käytön yhteydessä antamiasi ja syntyviä henkilötietojasi käyttöehtojen mukaisesti.

Miten hyväksyn käyttöehdot?

Jos sinulla jo on Tunnus, voit hyväksyä käyttöehdot kirjautuneena Ylen verkkopalveluissa, omassa profiilissasi ja suurimmassa osassa mobiilisovelluksia näytölle avautuvassa ikkunassa. Riittää, että hyväksyt käyttöehdot kerran yhdessä palvelussa.

Uudet käyttäjät hyväksyvät käyttöehdot Tunnuksen luomisen yhteydessä.

Voiko Tunnuksen luoda ulkomailta?

Kyllä, voit luodan oman Yle Tunnuksen kaikkialta maailmassa.

Ongelmatilanteet ja Tunnuksen käyttö

1. Rekisteröityminen, Yle Tunnuksen luominen

Miksi saan Tunnuksen luomisen yhteydessä ilmoituksen "Yritit rekisteröityä useasti tunnin sisällä. Ole hyvä ja yritä uudestaan 59 minuutin kuluttua"?
Olet toistuvasti yrittänyt luoda Tunnuksen samalla sähköpostiosoitteella. Järjestelmämme tulkitsee tämän spämmäykseksi ja estää sähköpostiositteesi tunnin ajaksi.

En saanut sähköpostin vahvistuspyyntöä. Mitä teen?
Normaalisti vahvistuspyyntö saapuu muutamassa sekunnissa. Joskus se viipyy internetin postinjakelussa joitakin minuutteja. Viesti voi myös vahingossa eksyä roskapostilaatikkoosi, joten kannattaa tarkistaa löytyisikö se sieltä. Jos vahvistuspyyntö ei ole saapunut tunnin sisällä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mikä on Tunnukseni salasana?
Voit määrittää itse salasanan Yle Tunnukselle. Suosittelemme tietoturvasyistä, että käytät eri salasanaa kuin muissa käyttämissäsi verkkopalvelussa.

Miksi vain 13 vuotta täyttäneet voivat luoda Yle Tunnuksen?
Lapsen ikäraja tietoyhteiskunnan palveluissa tulee olemaan Suomessa 13 vuotta. Siksi Yle Tunnuksen voivat luoda vain 13 vuotta täyttäneet emmekä kerää tai käsittele alle 13-vuotiaiden henkilötietoja.

Toimiiko Yle Tunnus muissa kuin Ylen palveluissa?
Yle Tunnusta voi käyttää joidenkin Ylen ulkopuolisten toimijoiden palveluissa, kuten Radiot.fi:ssä ja Helsingin kaupungin tilavaraus-järjestelmässä. Yle ei luovuta käyttäjien tietoja ulkopuolisille palveluille ilman käyttäjän lupaa. Voit hallita Ylen ulkopuolisille palveluille antamiasi tietoja omassa profiilissasi.

2. Ongelmia kirjautumisessa: käyttäjätunnus tai salasana hukassa

Olen unohtanut käyttäjätunnukseni, mikä se on?
Käyttäjätunnuksesi on se sähköpostiosoite, jolla olet luonut Yle Tunnuksesi tai jonka olet vaihtanut sähköpostiosoitteeksi omissa tiedoissasi. Käyttäjätunnus ei ole oma nimesi tai nimimerkkisi. Sisäänkirjautumiseen tarvitset sähköpostiosoitteen ja salasanan.

Olen unohtanut salasanani.
Voit pyytää uuden salasanan “Unohditko salasanasi?” -linkistä, joka näkyy Yle Tunnuksen kirjautumisikkunassa. Kirjoita kenttään sähköpostiosoitteesi, jolla olet luonut Tunnuksen ja klikkaa “Lähetä”-painiketta. Lähetämme sähköpostiisi salasananvaihtoviestin. Klikkaa viestissä olevaa “Vaihda salasana” -painiketta ja pääset vaihtamaan salasanasi.

Jos et ole saanut salasananvaihtoviestiä, tarkista sähköpostiohjelmasi roskapostikansio. Toisinaan viestit päätyvät sinne.

3. Salasanan vaihtaminen

En saanut salasananvaihtolinkkiä. Mitä teen?
Normaalisti sähköposti saapuu muutamassa sekunnissa. Joskus se viipyy kuitenkin internetin postinjakelussa joitakin minuutteja. Viesti voi myös eksyä vahingossa roskapostilaatikkoosi, joten kannattaa tarkistaa löytyisikö se sieltä. Jos viesti ei ole saapunut tunnin sisällä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Salasananvaihtolinkki on vanhentunut. Mitä teen?
Voit käyttää salasananvaihtolinkkiä vain kerran.Voit pyytää uuden salansanavaihtolinkin Yle Tunnuksen kirjautumisikkunasta kohdasta “Unohditko salasanasi?.

4. Tunnuksen käyttäminen Ylen palveluissa

Millä päätelaitteilla Yle Tunnus toimii Yle Areenassa?
Yle Tunnusta voit käyttää Areenassa;

  • Verkkoselaimilla (tietokoneet, mobiililaitteet ja tabletit)
  • iOS- ja Android-sovelluksissa (mobiili ja tabletti)
  • Apple TV:llä
  • Android TV:llä
  • Äly-tv-laitteilla
  • Samsung Orsay tai Tizen -käyttöjärjestelmää käyttävät äly-tv:t
  • LG äly-tv:t
  • Sony äly-tv:t
  • PlayStation 4:lla

Miten liitän äly-tv:n tai Apple TV:n Yle Tunnukseen?
Jotta voit liittää laitteen Yle Tunnukseen, sinulla tulee joka jo olla Yle Tunnus tai luoda sellainen.

Mene tv-laitteellasi Yle Areenan sovelluksessa laitteesta riippuen kohtaan Asetukset > Kirjaudu tai vasemman laidan valikossa Kirjaudu sisään. Näkymässä on “Liitä laite” -painike, jota klikkaamalla saat liittämistä varten tarvittavan koodin.

Mene selaimella (mobiililaite, tabletti tai tietokone) osoitteeseen https://tunnus.yle.fi/liita, kirjaudu sisään jos et jo ole kirjautunut, kirjoita koodi sivulla olevaan kenttään ja klikkaa Liitä laite -painiketta.

Voit milloin tahansa poistaa liitetyn laitteen.

Miten lisään ohjelman suosikiksi Areenassa?
Tunnuksella kirjautuneena voit lisätä ohjelman suosiksi klikkaamalla sydänkuvaketta sarja- tai jaksosivulla Areenassa. Omat suosikkiohjelmat löytyvät tämän jälkeen helposti valikosta kohdasta “Suosikit” tai etusivulta kohdasta “Omat”. Suosikiksi merkitty ohjelma on katseltavissa Areenassa julkaisun esitysoikeuden salliman ajan puitteissa, eli suosikiksi merkitty ohjelma ei tarkoita ohjelman tallentumista ladattavaksi.

Voit poistaa sarjan tai jakson suosikeista klikkaamalla sydäntä uudestaan tai “Suosikit”-näkymässä.

Miten tilaan ilmoitukset uusista jaksoista Areenassa?
Tunnuksella kirjautuneena voit tilata ilmoituksia sarjan uusista jaksoista painamalla kellokuvaketta sarjan sivulla tai muussa näkymässä. Tämä toiminnallisuus toimii ainoastaan Areenan mobiili- ja tablettisovelluksissa.

Voit laittaa tilaukset pois päältä sarjakohtaisesti joko painamalla kellokuvaketta tai Areena-sovelluksen asetuksista kohdasta “Ilmoitukset tällä laitteella”.

Miten jatkan katselua/kuuntelua Areenassa?
Ollessasi kirjautuneena Areenaa palvelu muistaa mihin kohtaan ohjelman katselu tai kuuntelu on keskeytynyt. Kesken jääneet ohjelmat löydät kohdasta “Jatka”. Voit jatkaa katselua tai kuuntelua käynnistämällä videon tai audion normaalisti.

Voit jatkaa keskeytyneen ohjelman katselua ja kuuntelua myös eri laitteella. Sinun tulee olla samanaikaisesti kirjautuneena Areenaan sekä sillä laitteella, jolla ohjelman katselu tai kuuntelu keskeytyi sekä sillä laitteella, jolla haluat jatkaa katselua tai kuuntelua.

Miten osallistun äänestyksiin, visoihin, yms. kirjautuneena?
Voit osallistua Yle.fi-sovelluksessa oleviin äänestyksiin vain kirjautumalla sovellukseen Yle Tunnuksella. Myös osallistuminen osaan Ylen muita äänestyksiä ja testejä ym. edellyttää kirjautumista. Kun teet Abitreenien tehtäviä kirjautuneena, vastauksesi tallentuvat ja voit jatkaa tehtävien tekemistä siitä mihin jäit.

Miten kommentoin kirjautuneena?
Osaa artikkeleista voit kommentoida vain kirjautuneena. Voit kirjautua sisään kommentoinnin yhteydessä olevan Kirjaudu-painikkeen kautta. Nimimerkkisi julkaistaan kommenttisi yhteydessä. Voit vaihtaa nimimerkkiäsi omassa profiilissasi. Huomaathan, että nimimerkkisi pitää olla asiallinen, eikä se saa viitata toisen ihmisen henkilöllisyyteen.

5. Uutiskirjeiden tilaaminen ja peruuttaminen

Miksi saan sähköpostiini uutiskirjeen, vaikka en ole sellaista tilannut?
Kun rekisteröit Yle Tunnuksen, hyväksyt Yle Tunnuksen käyttöehdot. Saat Tunnuksen käyttöehtojen mukaisesti sähköpostiisi kerran kuukaudessa Ylen asiakaskirjeen.

Viestissä esitellään Yle Tunnuksen etuja, Yle Areenan mielenkiintoisimpia sisältöjä sekä muita Ylen tuoreita sisältöjä. Voit milloin tahansa perua kirjeen tilauksen suoraan kirjeessä olevasta Peruuta tilaus -linkistä ja omasta profiilistasi ottamalla ruksin pois kohdasta “Ylen asiakaskirje”.

Miten tilaan uutiskirjeitä?
Yle Tunnuksen käyttäjänä saat kerran kuussa sähköpostiisi Ylen asiakaskirjeen. Tämän lisäksi voit tilata uutiskirjeitä tietystä sisällöstä Viestiasetuksista omassa profiilissasi.

Joitakin uutiskirjeitä voi tilata suoraan sivulta, esim. päivittäisen Yle.fi-kirjeen osoitteesta https://yle.fi.

Miten peruutan uutiskirjeiden tilauksen?
Voit peruuttaa uutiskirjeen kirjeessä olevan “Peruuta tilaus” -linkin kautta, joka vie Viestiasetuksiin omassa profiilissasi. Voit peruuttaa kirjeen ottamalla ruksin pois kirjeestä, jonka tilauksen haluat peruuttaa.

6. Omien tietojen hallinta

Miten vaihdan sähköpostiosoitteeni?
Voit vaihtaa sähköpostiosoitteesi omassa profiilissasi. Kun vaihdat sähköpostiosoitteesi, lähetämme uuteen sähköpostiosoitteeseen viestin, jossa on “Vahvista sähköpostiosoite” -painike. Painiketta klikkaamalla vahvistat sähköpostiosoitteesi ja voit käyttää Tunnusta uudella osoitteellasi.

Missä näen mitä tietoa minusta on kerätty?
Kun käytät Ylen verkkopalveluita ja sovelluksia Yle Tunnuksella kirjautuneena, käyttöhistoriasi kertyy oman profiilisi Historia-välilehdelle. Tietoa kertyy video- ja audiosisältöjen käynnistyksistä ja artikkelien lukemisesta. Lisäämme tulevaisuudessa sivulle tietoa Tunnuksen käytöstäsi.

Voit tarkastella ja hallita tilaamiasi ilmoituksia ja tallentamiasi suosikkeja palvelujen omilla sivuilla .

Voit ladata tiedot itsellesi koneluettavassa muodossa avaamalla sivun Omat tiedot -sivun alalaidassa kohdan "Lataa omat tiedot" ja klikkaamalla "Pyydä kooste omista tiedoista" -painiketta. Tietojen kokoaminen kestää yleensä muutaman minuutin. Kun kooste on valmis, saat ilmoituksen sähköpostiisi, ja voit palata Omat tiedot -sivulle lataamaan tiedoston. Koska tiedosto sisältää kaikki Yle Tunnustasi koskevat tiedot, se kannattaa pitää hyvässä tallessa.

Voinko poistaa minusta kerättyjä tietoja?
Toistaiseksi Tunnuksesta ei voi poistaa yksittäisiä tietoja. Jos haluat käyttää oikeuttasi tulla unohdetuksi, sinun tulee poistaa Yle Tunnuksesi kokonaan omassa profiilissasi.

7. Tunnuksen poistaminen

Miten poistan Tunnuksen?
Voit poistaa Tunnuksesi omassa profiilissasi.

Tunnuksen poiston jälkeen et enää pysty kirjautumaan Ylen palveluihin. Kun poistat Tunnuksen,

  • Tunnukseesi liitetty sähköpostiosoite ja yksilöivä tunniste poistetaan Ylen palvelimilta. Tällöin yhteys kaikkiin Tunnukseesi liitettyyn tietoon katkeaa eikä ole enää yhdistettävissä sinuun.
  • Liitokset mahdollisiin ulkopuolisiin palveluihin poistetaan
  • lähettämiäsi kommentteja tai muita julkaisuja ei poisteta Ylen sivustoilta.

Voinko ottaa poistetun Tunnuksen uudelleen käyttöön?
Kerran poistettua Tunnusta ei voi ottaa käyttöön uudelleen, sillä kaikki käyttäjään liittyvät tiedot on poistettu käyttäjärekisteristä. Voit tehdä uuden Tunnuksen samalla sähköpostiosoitteella, jos edellinen Tunnus on poistettu. Tiedot poistuvat järjestelmistämme tunnin sisällä Tunnuksen poistamisesta.

8. Yhteys asiakaspalveluun

Voit lähettää ongelmatilanteissa sähköpostia asiakaspalveluumme yle.tunnus@yle.fi.