Hyppää pääsisältöön

Sisältöä aiheesta Saavutettavuus

Pääsisältö

Saavutettavuus Ylen palveluissa

Kiinnitämme erityistä huomiota sisältöjemme ja palveluidemme saavutettavuuteen. Symbolit kertovat millaisia saavutettavuutta parantavia palveluita sisältöön liittyy. Voit nähdä osan symboleista myös televisio-ohjelmien alussa.

Symbolikuva kaiuttimesta.

Ääni

Osassa ohjelmiamme on valittavissa erilaisia ääni- ja kielivaihtoehtoja.

Symbolikuva kaiuttimesta ja sen alapuolella teksti Suomi AD.

Kuvailutulkkaus

Kuvailutulkkauksessa näköaistin välittämä tieto kuvaillaan sinulle sanallisesti.

Symbolikuva ruudusta missä on tekstitysraita.

Tekstitys

Lähes kaikkiin ohjelmiimme on valittavissa erilaisia teksitysvaihtoehtoja, joista voit valita mieleisesi.

Symbolikuva puhekuplasta missä on tekstitysraita.

Tekstitys Areenassa

Areenassa saat tekstityksen näkyviin ruudun oikeassa alareunassa näkyvän puhekupla-ikonin kautta. Voit myös hidastaa tallenteen toistonopeutta 0,75-kertaiseksi, kun käytät Areenaa selaimella.

Symbolikuva ruudusta missä tekstitysraita ja ääniaaltoja nousee ylöspäin.

Äänitekstitys

Kun valitset äänitekstityksen, ruudulla näkyvä käännöstekstitys luetaan ääneen synteettisenä puheena.

Symbolikuva ruudusta missä teksti Selko.

Selkokieli

Selkokielisissä uutisissa aiheet kerrotaan sinulle helposti ymmärrettävällä suomen kielellä. Yle tekee myös uutisia selkoruotsiksi.

Symbolikuva kahdestä kädestä jotka viittovat.

Viittomakieliset sisällöt

Löydät viittomakielisiä sisältöjämme televisiosta ja verkosta.

Asiakaspalvelumme viittomakielisille

  • Ylen Asiakaspalvelulla ja Teknisellä neuvonnalla on käytössä Chabla-palvelu viittomakielisille asiakkaille. Lataa maksuton iOS-sovellus tai Android-sovellus.

  • Ylen Asiakaspalvelu puh. 020 690 414 arkisin klo 10–12 (muina aikoina puhelinvastaaja) 

  • Tekninen neuvonta puh. 09 1480 5500 arkisin klo 10–14 (muina aikoina puhelinvastaaja)