FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä

29.3.2021

Koe koostuu neljästä osasta: kuullun ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, sanasto ja rakenteet sekä kirjallinen tuottaminen.

Voit tehdä tehtävät haluamassasi järjestyksessä. Noudata tehtäväkohtaisia vastaamisohjeita. Voit muuttaa antamiasi vastauksia koska tahansa kokeen aikana. Varaa aikaa kuullun ymmärtämisen tehtävien tekemiseen yhteensä noin 1 tunti.

Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen tehtävän vastaukselle varattuun tilaan, jota et halua jättää arvosteltavaksi.

Onnea kokeeseen!

Del 1: Hörförståelse

Koe sisältää kuullunymmärtämisen tehtäviä.

 
Äänen voimakkuutta voit säätää ruudun oikeasta yläkulmasta.

1. Trafikmeddelanden 9 p.

Lyssna på tre trafikmeddelanden. Du hör varje meddelande två gånger. Läs frågan och svara efter varje avsnitt.

I bussterminalen

1.1 Vilken information får passagerarna om busslinje 787? 3 p.

 
00:28
Lyssna på texten till fråga 1.1.
2 kuuntelukertaa jäljellä.

På järnvägsstationen

1.2 När ska du besöka www.vr.fi enligt utropet? 3 p.

 
00:28
Lyssna på texten till fråga 1.2.
2 kuuntelukertaa jäljellä.

På tåget

1.3 Vad informeras passagerarna om? 3 p.

 
00:27
Lyssna på texten till fråga 1.3.
2 kuuntelukertaa jäljellä.

2. På kampusområdet 7 p.

Lyssna på en diskussion mellan två studenter. Du hör diskussionen endast en gång. Läs frågan och svara efter varje avsnitt.

2.1 Vad ska man tänka på när man går till kursen? 2 p.

 
00:33
Lyssna på texten till fråga 2.1.
1 kuuntelukerta jäljellä.

2.2 Vad är speciellt med restaurangen? 2 p.

 
00:30
Lyssna på texten till fråga 2.2.
1 kuuntelukerta jäljellä.

2.3 Miksi mies ei ota lihaa? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

 
00:27
Lyssna på texten till fråga 2.3­­.
1 kuuntelukerta jäljellä.

3. Musik 12 p.

Lyssna på tre musikklipp av Bo Kaspers Orkester. Du får lyssna på dem så många gånger som du vill. Läs frågan och svara efter varje avsnitt.

3.1 Välj den bild som passar musikklippet bäst. 3 p.

 

3.2 Välj den bild som passar musikklippet bäst. 3 p.

 

3.3 Välj den bild som passar musikklippet bäst. 3 p.

 

3.4 Välj den bild som passar musikklippet bäst. 3 p.

 

4. En spökhistoria 11 p.

Lyssna på ett utdrag ur en spökhistoria. Du hör utdraget först i sin helhet och sedan i delar. Svara på frågorna efter varje avsnitt.
02:03
Lyssna på hela texten.
1 kuuntelukerta jäljellä.

4.1 Varför hade så många flyttat? 2 p.

 
00:34
Lyssna på texten till fråga 4.1.
1 kuuntelukerta jäljellä.

4.2 Vilket sällskap hade flickan den kvällen? 2 p.

 
00:21
Lyssna på texten till fråga 4.2.
1 kuuntelukerta jäljellä.

4.3 Mitä tyttö alkoi kuvitella, kun oksat heiluivat tuulessa? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

 
00:31
Lyssna på texten till fråga 4.3.
1 kuuntelukerta jäljellä.

4.4 Mitä hän uskoi kuulevansa yläkerrasta? (Kaksi asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.

 
00:39
Lyssna på texten till fråga 4.4.
1 kuuntelukerta jäljellä.

5. Sömn 12 p.

Lyssna på ett inslag om sömn. Du hör inslaget först i sin helhet och sedan i delar. Svara på frågorna efter varje avsnitt.
01:53
Lyssna på hela texten.
1 kuuntelukerta jäljellä.

5.1 Vad är det som mest inverkar på om man drömmer i svartvitt eller i färg? 3 p.

 
00:28
Lyssna på texten till fråga 5.1.
1 kuuntelukerta jäljellä.

5.2 Vad ska man göra för att komma ihåg sina drömmar bättre? 3 p.

 
00:31
Lyssna på texten till fråga 5.2.
1 kuuntelukerta jäljellä.

5.3 Vem kommer bäst ihåg sina drömmar? 3 p.

 
00:30
Lyssna på texten till fråga 5.3.
1 kuuntelukerta jäljellä.

5.4 Vad ska man göra strax innan man lägger sig om man vill undvika mardrömmar? 3 p.

 
00:24
Lyssna på texten till fråga 5.4.
1 kuuntelukerta jäljellä.

6. Nyheter 19 p.

Du hör en nyhetssändning med två inslag. Du hör sändningen först i dess helhet och sedan i delar. Svara på frågorna.
06:42
Lyssna på hela texten.
1 kuuntelukerta jäljellä.

6.1 Vilket miljöbeslut har den svenska regeringen fattat om växthusgaser? 3 p.

 
01:42
Lyssna på texten till fråga 6.1.
1 kuuntelukerta jäljellä.

6.2 Hur har trafiksäkerheten utvecklats i år jämfört med förra året? 3 p.

 
00:58
Lyssna på texten till fråga 6.2.
1 kuuntelukerta jäljellä.

6.3 Varifrån kommer inspirationen till de svenska namnen i solsystemet? 3 p.

 

6.4 Vad händer med rymdskeppet? 3 p.

 
01:40
Lyssna på texten till frågorna 6.3 och 6.4.
1 kuuntelukerta jäljellä.

6.5 Vad handlar nyheten om? 3 p.

 
00:43
Lyssna på texten till fråga 6.5.
1 kuuntelukerta jäljellä.

6.6 Mikä on tunnusomaista mainituille yrityksille? Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.

 
01:42
Lyssna på texten till fråga 6.6.
1 kuuntelukerta jäljellä.

7. Lögnen (video) 20 p.

Du ser ett utdrag ur en svensk ungdomsfilm. Oscar är ny i klassen och man vet inte allt om honom. Du får titta på videon så många gånger som du vill. Svara på frågorna.
Material
  1. Video: Lögnen

7.1 Hur får klassen veta att Oscar har födelsedag? 3 p.

 

7.2 Hur motiverar Oscar att han inte vill bjuda klassen på sin fest? 3 p.

 

7.3 Vilken present nämner Oscar för kompisarna? 3 p.

 

7.4 Vad har Isak fått veta om Oscar? 3 p.

 

7.5 Miksi Oscar aikoo jäädä nykyiseen kouluun? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.

 

7.6 Mitä Oscarin pitää Stellan mielestä tehdä, jos aikoo jatkaa heidän koulussaan? (Kaksi asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.

 

Del 2: Läsförståelse

8. Sommaraccessoarer 6 p.

Läs texten och välj den bild som bäst passar ihop med varje beskrivning.
Material
  1. Bilder

8.1 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

Denna accessoar är behändig när du vill ha dina viktigaste tillhörigheter med dig uti sommarstaden. Man började producera dessa härligheter redan på 1800-talet då sjömännen lärde sig denna teknik som bygger på att knyta och fläta snöre. Om du är bra på att virka och sticka och tycker om fransar och den bohemiska 70-talsstilen kan du kanske göra en sådan själv.

 Bild ABild BBild CBild DBild EBild F

8.2 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

Denna gamla uppfinning kan du ha med dig en het sommardag. Den ryms bra i väskan men går lätt sönder. Den hjälper dig ute i värmen men är mycket praktisk även inne om luftkonditioneringen inte fungerar. Den är elegant och effektiv och du kan gömma dig bakom den om det behövs. Du hittar den i många souvenirbutiker, men om du vill ha en lyxigare variant så producerar många av världens modedesigner sina egna modeller också, både dekorativa och praktiska alternativ.

 Bild ABild BBild CBild DBild EBild F

8.3 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

Äntligen har vi fått en accessoar som passar för både kvinnor och män. Det gäller bara att välja den färg och stil man mest tycker om och glömma tunga och stora ryggsäckar om man ändå inte bär hela sin egendom med sig. Bär den som du själv föredrar: vid midjan eller på axeln.

 Bild ABild BBild CBild DBild EBild F

9. Att flytta hemifrån 6 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

9.1 Vilket av följande matlagningstips kan Sandra ge idag? 3 p.

 

9.2 Varför tycker Joel om att bo med kompisarna? 3 p.

 

10. Lämna bilen hemma – åk med andra! 20 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

10.1 Mitkä kaksi vastakkaista asiaa autoilun ympäristöystävällisyydestä kerrotaan? Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.

 

10.2 Mistä syystä lehti halusi saada toisilleen tuntemattomat matkustajat keskustelemaan keskenään? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.

 
Bekanta dig med tio spårvagnspassagerare i materialet. Svara sedan på frågorna 10.3–10.10. Du kan välja bara en passagerare per fråga.

10.3 Vem har barn? 1 p.

 CalleAnnaJosefinJillMariTuulaMartinJonasVojeMats

10.4 Vem gillar att läsa? 1 p.

 CalleAnnaJosefinJillMariTuulaMartinJonasVojeMats

10.5 Vem är pensionerad? 1 p.

 CalleAnnaJosefinJillMariTuulaMartinJonasVojeMats

10.6 Vem har egna husdjur? 1 p.

 CalleAnnaJosefinJillMariTuulaMartinJonasVojeMats

10.7 Vem arbetar ofta utomhus? 1 p.

 CalleAnnaJosefinJillMariTuulaMartinJonasVojeMats

10.8 Vem är på väg till arbetet? 1 p.

 CalleAnnaJosefinJillMariTuulaMartinJonasVojeMats

10.9 Vem sysslar med hjälpverksamhet? 1 p.

 CalleAnnaJosefinJillMariTuulaMartinJonasVojeMats

10.10 Vem är intresserad av samhällsfrågor? 1 p.

 CalleAnnaJosefinJillMariTuulaMartinJonasVojeMats

10.11 Översätt den understrukna meningen i det femte stycket i materialet till finska:
Tuula föredrar att klä sig bekvämt alltid när hon har möjlighet att göra det. 4 p.

 

10.12 Översätt den understrukna meningen i det sjätte stycket i materialet till finska:
I dag är det mycket folk i rörelse. 2 p.

 

11. Intervju med en idrottare 8 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

11.1 Varför nämns den kända barnboken? 2 p.

 

11.2 Vad motiveras Daniel av? 2 p.

 

11.3 Vad innebär idrotten för Daniel? 2 p.

 

11.4 Vad är Daniels viktigaste metod som tränare? 2 p.

 

12. Ungdomars frågor 20 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

12.1 Mikä voi olla esteenä kysymyksen vastaanottamiselle, ja mitä ehdotetaan ratkaisuksi? Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.

 
Kombinera ungdomarnas frågor (12.2–12.5) med lämpliga rubriker. Det finns tre rubriker för mycket.

12.2 Välj en rubrik som passar. 2 p.

  Hur får jag hjälp med social ångest? Jag har svårt att koncentrera mig Jag är trött på att min kompis vill styra mig Jag är rädd för att börja kasta upp Hur ska jag våga prata med en psykolog? Hur kan man veta vad andra tycker om en? Jag undrar om jag har allvarliga hörselproblem

12.3 Välj en rubrik som passar. 2 p.

  Hur får jag hjälp med social ångest? Jag har svårt att koncentrera mig Jag är trött på att min kompis vill styra mig Jag är rädd för att börja kasta upp Hur ska jag våga prata med en psykolog? Hur kan man veta vad andra tycker om en? Jag undrar om jag har allvarliga hörselproblem

12.4 Välj en rubrik som passar. 2 p.

  Hur får jag hjälp med social ångest? Jag har svårt att koncentrera mig Jag är trött på att min kompis vill styra mig Jag är rädd för att börja kasta upp Hur ska jag våga prata med en psykolog? Hur kan man veta vad andra tycker om en? Jag undrar om jag har allvarliga hörselproblem

12.5 Välj en rubrik som passar. 2 p.

  Hur får jag hjälp med social ångest? Jag har svårt att koncentrera mig Jag är trött på att min kompis vill styra mig Jag är rädd för att börja kasta upp Hur ska jag våga prata med en psykolog? Hur kan man veta vad andra tycker om en? Jag undrar om jag har allvarliga hörselproblem

12.6 Översätt den understrukna meningen i text 12.2 i materialet till finska:
det har börjat påverka mitt dagliga liv. 4 p.

 

12.7 Översätt den understrukna meningen i text 12.4 i materialet till finska:
Jag är väldigt rädd för vad framtiden för med sig. 4 p.

 

13. Flygteknikutbildningen 15 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

13.1 Vad är typiskt för arbetsuppgifterna inom flygteknikbranschen? 3 p.

 

13.2 Vad styr behovet av regelbunden kontroll av flygplan? 3 p.

 

13.3 Varför är kännedom om samspelet mellan människa och flygplan viktigt? 3 p.

 

13.4 På vilket sätt beaktas hållbarhet i utbildningen? 3 p.

 

13.5 Varför är språkfärdigheter viktiga i yrket, enligt texten? 3 p.

 

Del 3: Ordförråd och strukturer

14. A4-papperets historia 15 p.

Läs texten nedan och välj på varje punkt det alternativ som bäst passar in i sammanhanget.

Charlie Järpvall, mediehistoriker vid Linnéuniversitetet, har skrivit en avhandling  uromav1 p. kontorspapper.

Charlie, vad är det som fascinerar dig med A4?
– Bland de allra  vardagligarevardagligavardagligaste1 p. objekten finns nästan alltid en historia som är värd att  ökaslyftasstigas1 p. fram. Och det är ju A4-arket. Inom teknikhistorien  har det ofta varitdet har ofta varitdet ofta har varit1 p. det nya som tilldragit sig mest intresse men jag tänker  annarsgärnatvärtom1 p..

Hur föddes egentligen A4-standarden?
– Det var kaos på kontoren; bland annat brevpapper, blanketter, kataloger, postförsändelser − allt var i olika format. Rätt papper i rätt kuvert  användelånadesparade1 p. tid. Det var en aktiv tysk matematiker  vilketsomvem1 p. fick igenom A4 som standard på 1920-talet. Och med den här  lösningenkunskapenprincipen1 p. lever vi än i dag.

Vad tyckte man om hans  genial idégeniala idégeniala idén1 p. i Sverige?
– Debatten tog 25 år och var tidvis  ganskaförståsnoga1 p. aggressiv. Pappersindustrins representanter ogillade idén  högsttyngstmest1 p. och påstod att hela maskinparken måste bytas ut  föromatt1 p. ett sådant format blev verklighet.

Kommer A4-papperets ställning någonsin att bli hotad?
– Vilken  svår frågasvåra frågasvåra frågan1 p.! Man har länge förutspått att den starka digitaliseringen ska göra det. I fråga om informationsförmedlingen ses papper nuförtiden som ett problem men  sammaannatlikadant1 p. var det förr, då A4-papperet  uppfannsupptäckteshittades1 p.. Då började jobbet på kontoret rulla smidigare.

15. Svenska ord och begrepp 5 p.

Här är några svenska ord och begrepp. Kombinera ord eller begrepp med rätt förklaring.

15.1 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.

En person som har en relation med någon men som inte delar lägenhet med hen.

 smultronställeplockamysigsegelsällskapflygskamkäkasärbolugnt

15.2 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.

Många svenskar får dåligt samvete av att resa.

 smultronställeplockamysigsegelsällskapflygskamkäkasärbolugnt

15.3 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.

Vi satt på soffan, tittade på vår favoritserie och åt godis. Kvällen var riktigt trevlig.

 smultronställeplockamysigsegelsällskapflygskamkäkasärbolugnt

15.4 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.

Jag vill äta något smått och gott.

 smultronställeplockamysigsegelsällskapflygskamkäkasärbolugnt

15.5 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.

Många svenskar har en hemlig plats där de stortrivs.

 smultronställeplockamysigsegelsällskapflygskamkäkasärbolugnt

16. Prat om hälsan 15 p.

Anna och Bettan träffas på universitets café. Läs först dialogen och översätt sedan Bettans repliker till svenska.
Anna:Nå men hej Bettan. Länge sen sist.
Bettan:
Anna:Tack detsamma. Hur är läget?
Bettan:
Anna:Du ser trött och krasslig ut. Håller du på att bli sjuk?
Bettan:
Anna:Har du kunnat äta något idag?
Bettan:
Anna:Bra. Kom ihåg att vi har fest på lördag och du är varmt välkommen. Om du inte känner dig bättre i morgon, ring doktorn.
Bettan:

Del 4: Skriftlig framställning

17. Kort skrivuppgift 33 p.

Vastaa joko kohtaan 17.1 tai 17.2.

Valitse seuraavista kohdista 17.1 ja 17.2 vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

17.1 Födelsedagshälsning 33 p.

Ruotsalainen serkkusi järjestää juhlat 20-vuotissyntymäpäivänään. Sinut on kutsuttu, mutta et pääse osallistumaan. Kirjoita serkullesi onnitteluviesti, jossa selität tilanteen.
 

17.2 Hälsning från en följare 33 p.

Seuraat ruotsalaisen bloggaajan/vloggaajan/tubettajan kanavaa sosiaalisessa mediassa. Kirjoita hänelle viesti, jossa kerrot, miksi seuraat hänen kanavaansa.
 

18. Längre skrivuppgift 66 p.

Vastaa joko kohtaan 18.1 tai 18.2.

Valitse seuraavista kohdista 18.1 ja 18.2 vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 400–550 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

18.1 Mångkulturella inslag 66 p.

Ruotsalaisella nettipalstalla keskustellaan siitä, miten monikulttuuriset vaikutteet näkyvät arjessamme ruokakulttuurissa, pukeutumisessa, urheilussa, viihteessä ja ihmisten välisissä kohtaamisissa. Kirjoita oma mielipiteesi aiheesta siten, että käsittelet vähintään kahta edellä mainittua aihealuetta. Voit halutessasi hyödyntää oheisia kuvia inspiraationa.
Material
  1. Bilder
 

18.2 Ett barndomsminne 66 p.

Osallistut abiturienteille suunnattuun ruotsinkieliseen kirjoituskilpailuun. Aiheena on kirjoittaa aine lapsuusmuistosta ajalta, jolloin olit alle 10-vuotias. Otsikko on ”Ett barndomsminne”. Voit halutessasi hyödyntää oheisia kuvia inspiraationa.
Material
  1. Bilder
 

Källor

  1. Källa: https://www.keski-uusimaa.fi/sites/default/files/styles/free_w768_-_esm_2018/public/neo/files/2520222.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
  2. Källa: https://www.hsl.fi/sv/trafikmeddelanden/2017/andringar-i-tidtabellerna-busslinjerna-787-788-k-kv-991-och-996-i-sibbo-31. Hämtad: 5.1.2020. Bearbetning: SEN.
  3. Källa: https://www.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/231308. Hämtad: 5.1.2020. Bearbetning: SEN.
  4. Källa: https://www.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/231308. Hämtad: 5.1.2020. Bearbetning: SEN.
  5. Källa: SEN.
  6. Källa: https://3.bp.blogspot.com/-T34-JobLPE4/WlE8rUoud5I/AAAAAAAAB6Y/Sk1gaSd6E7gpZByP_anSISo9fO9ynfPxwCLcBGAs/s640/Syd%25C3%25A4nkakku.JPG. Hämtad: 1.3.2020.
  7. Källa: https://images.assetsdelivery.com/compings_v2/Elnur/Elnur1907/Elnur190707715.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
  8. Källa: https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/234b794f00fb4d749fdbe034a3b41187.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
  9. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=HaZiYDbnhX0. Hämtad: 1.3.2020.
  10. Källa: https://s3.amazonaws.com/cdn-origin-etr.akc.org/wp-content/uploads/2018/06/11134700/Bulldog-Puppy-Nose-Globe.jpg. Hämtad: 29.2.2020.
  11. Källa: https://cdn.europosters.eu/image/750/valokuvatapetit/afrikan-elaeimiae-i25159.jpg. Hämtad: 18.3.2020.
  12. Källa: https://crop.kaleva.fi/NVWLr0NQFEjYyjrqHxwofemekxQ=/800x535/smart/https%3A//lorien-media-prod.s3.amazonaws.com/images/archive/2019/08/17/2019.08.17.20.04.46_neo-3763063.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
  13. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=Qv04kueV4Ds. Hämtad: 1.3.2020.
  14. Källa: https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/norges-7-vackraste-stader-och-byar/undredal-1.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
  15. Källa: https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_800,f_auto,fl_lossy,q_auto:eco/13-3-9879284.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
  16. Källa: https://d.cdn-expressen.se/images/dc/4a/dc4a419db5484ed88d875e3524493442/16x9/640@60.jpg. Hämtad: 21.2.2020.
  17. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=NbMRPuGdN9E. Hämtad: 1.3.2020.
  18. Källa: https://www.huonoaiti.fi/wp-content/uploads/2018/08/IMG_20180824_151123-1600x1083-1200x750.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
  19. Källa: https://www.positiivarit.fi/wp-content/uploads/2017/06/tylsistynyt-lapsi.jpg. Hämtad: 18.3.2020.
  20. Källa: https://dress-fr.techinfus.com/images/article/orig/2018/09/kak-podobrat-podarok-zhene-na-bumazhnuyu-svadbu-11.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
  21. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=iZP_hN3-bEk. Hämtad: 1.3.2020.
  22. Källa: https://sverigesradio.se/avsnitt/154669. Hämtad: 2.1.2020. Bearbetning: SEN.
  23. Källa: https://blogg.learningtosleep.se/10-saker-du-inte-visste-om-somn/. Hämtad: 2.1.2020. Bearbetning: SEN.
  24. Källa: https://illvet.se/manniskan/hjarnan/13-saker-du-inte-visste-om-mardrommar. Hämtad: 2.1.2020. Bearbetning: SEN.
  25. Källa: På lätt svenska. Radio Sweden. https://sverigesradio.se/avsnitt/1429924. Publicerad: 17.12.2019. Hämtad: 2.1.2020.
  26. Källa: På lätt svenska. Radio Sweden. Publicerad: 8.11.2019. Hämtad: 17.12.2019.
  27. Källa: Damernas Värld 7/2019.
  28. Källa: Populär Historia 11/2019.
  29. Källa: SEN.
  30. Källa: SEN.
  31. Källa: https://dekoration.recepten.top/wp-content/uploads/2019/07/ec3b52f8d16cc6783f32c78505b2bc52-720x720.jpg. Hämtad: 13.12.2019.

Tarkista, että vastasit ohjeiden mukaiseen määrään tehtäviä. Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen tehtävän vastaukselle varattuun tilaan, jota et halua jättää arvosteltavaksi.