FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä
29.3.2021
Koe koostuu neljästä osasta: kuullun ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, sanasto ja rakenteet sekä kirjallinen tuottaminen.
Voit tehdä tehtävät haluamassasi järjestyksessä. Noudata tehtäväkohtaisia vastaamisohjeita. Voit muuttaa antamiasi vastauksia koska tahansa kokeen aikana. Varaa aikaa kuullun ymmärtämisen tehtävien tekemiseen yhteensä noin 1 tunti.
Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen tehtävän vastaukselle varattuun tilaan, jota et halua jättää arvosteltavaksi.
Onnea kokeeseen!
Del 1: Hörförståelse
Koe sisältää kuullunymmärtämisen tehtäviä.
1. Trafikmeddelanden 9 p.
I bussterminalen
1.1 Vilken information får passagerarna om busslinje 787? 3 p.
På järnvägsstationen
1.2 När ska du besöka www.vr.fi enligt utropet? 3 p.
På tåget
1.3 Vad informeras passagerarna om? 3 p.
2. På kampusområdet 7 p.
2.1 Vad ska man tänka på när man går till kursen? 2 p.
2.2 Vad är speciellt med restaurangen? 2 p.
2.3 Miksi mies ei ota lihaa? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.
3. Musik 12 p.
3.1 Välj den bild som passar musikklippet bäst. 3 p.
3.2 Välj den bild som passar musikklippet bäst. 3 p.
3.3 Välj den bild som passar musikklippet bäst. 3 p.
3.4 Välj den bild som passar musikklippet bäst. 3 p.
4. En spökhistoria 11 p.
4.1 Varför hade så många flyttat? 2 p.
4.2 Vilket sällskap hade flickan den kvällen? 2 p.
4.3 Mitä tyttö alkoi kuvitella, kun oksat heiluivat tuulessa? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.
4.4 Mitä hän uskoi kuulevansa yläkerrasta? (Kaksi asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.
5. Sömn 12 p.
5.1 Vad är det som mest inverkar på om man drömmer i svartvitt eller i färg? 3 p.
5.2 Vad ska man göra för att komma ihåg sina drömmar bättre? 3 p.
5.3 Vem kommer bäst ihåg sina drömmar? 3 p.
5.4 Vad ska man göra strax innan man lägger sig om man vill undvika mardrömmar? 3 p.
6. Nyheter 19 p.
6.1 Vilket miljöbeslut har den svenska regeringen fattat om växthusgaser? 3 p.
6.2 Hur har trafiksäkerheten utvecklats i år jämfört med förra året? 3 p.
6.3 Varifrån kommer inspirationen till de svenska namnen i solsystemet? 3 p.
6.4 Vad händer med rymdskeppet? 3 p.
6.5 Vad handlar nyheten om? 3 p.
6.6 Mikä on tunnusomaista mainituille yrityksille? Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.
7. Lögnen (video) 20 p.
7.1 Hur får klassen veta att Oscar har födelsedag? 3 p.
7.2 Hur motiverar Oscar att han inte vill bjuda klassen på sin fest? 3 p.
7.3 Vilken present nämner Oscar för kompisarna? 3 p.
7.4 Vad har Isak fått veta om Oscar? 3 p.
7.5 Miksi Oscar aikoo jäädä nykyiseen kouluun? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.
7.6 Mitä Oscarin pitää Stellan mielestä tehdä, jos aikoo jatkaa heidän koulussaan? (Kaksi asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.
Del 2: Läsförståelse
8. Sommaraccessoarer 6 p.
8.1 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.
Denna accessoar är behändig när du vill ha dina viktigaste tillhörigheter med dig uti sommarstaden. Man började producera dessa härligheter redan på 1800-talet då sjömännen lärde sig denna teknik som bygger på att knyta och fläta snöre. Om du är bra på att virka och sticka och tycker om fransar och den bohemiska 70-talsstilen kan du kanske göra en sådan själv.
8.2 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.
Denna gamla uppfinning kan du ha med dig en het sommardag. Den ryms bra i väskan men går lätt sönder. Den hjälper dig ute i värmen men är mycket praktisk även inne om luftkonditioneringen inte fungerar. Den är elegant och effektiv och du kan gömma dig bakom den om det behövs. Du hittar den i många souvenirbutiker, men om du vill ha en lyxigare variant så producerar många av världens modedesigner sina egna modeller också, både dekorativa och praktiska alternativ.
8.3 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.
Äntligen har vi fått en accessoar som passar för både kvinnor och män. Det gäller bara att välja den färg och stil man mest tycker om och glömma tunga och stora ryggsäckar om man ändå inte bär hela sin egendom med sig. Bär den som du själv föredrar: vid midjan eller på axeln.
9. Att flytta hemifrån 6 p.
9.1 Vilket av följande matlagningstips kan Sandra ge idag? 3 p.
9.2 Varför tycker Joel om att bo med kompisarna? 3 p.
10. Lämna bilen hemma – åk med andra! 20 p.
10.1 Mitkä kaksi vastakkaista asiaa autoilun ympäristöystävällisyydestä kerrotaan? Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.
10.2 Mistä syystä lehti halusi saada toisilleen tuntemattomat matkustajat keskustelemaan keskenään? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.
10.3 Vem har barn? 1 p.
10.4 Vem gillar att läsa? 1 p.
10.5 Vem är pensionerad? 1 p.
10.6 Vem har egna husdjur? 1 p.
10.7 Vem arbetar ofta utomhus? 1 p.
10.8 Vem är på väg till arbetet? 1 p.
10.9 Vem sysslar med hjälpverksamhet? 1 p.
10.10 Vem är intresserad av samhällsfrågor? 1 p.
10.11
Översätt den understrukna meningen i det femte stycket i materialet till finska:
Tuula föredrar att klä sig bekvämt alltid när hon har möjlighet att göra det.
4 p.
10.12
Översätt den understrukna meningen i det sjätte stycket i materialet till finska:
I dag är det mycket folk i rörelse.
2 p.
11. Intervju med en idrottare 8 p.
11.1 Varför nämns den kända barnboken? 2 p.
11.2 Vad motiveras Daniel av? 2 p.
11.3 Vad innebär idrotten för Daniel? 2 p.
11.4 Vad är Daniels viktigaste metod som tränare? 2 p.
12. Ungdomars frågor 20 p.
12.1 Mikä voi olla esteenä kysymyksen vastaanottamiselle, ja mitä ehdotetaan ratkaisuksi? Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.
12.2 Välj en rubrik som passar. 2 p.
12.3 Välj en rubrik som passar. 2 p.
12.4 Välj en rubrik som passar. 2 p.
12.5 Välj en rubrik som passar. 2 p.
12.6
Översätt den understrukna meningen i text 12.2 i materialet till finska:
det har börjat påverka mitt dagliga liv.
4 p.
12.7
Översätt den understrukna meningen i text 12.4 i materialet till finska:
Jag är väldigt rädd för vad framtiden för med sig.
4 p.
13. Flygteknikutbildningen 15 p.
13.1 Vad är typiskt för arbetsuppgifterna inom flygteknikbranschen? 3 p.
13.2 Vad styr behovet av regelbunden kontroll av flygplan? 3 p.
13.3 Varför är kännedom om samspelet mellan människa och flygplan viktigt? 3 p.
13.4 På vilket sätt beaktas hållbarhet i utbildningen? 3 p.
13.5 Varför är språkfärdigheter viktiga i yrket, enligt texten? 3 p.
Del 3: Ordförråd och strukturer
14. A4-papperets historia 15 p.
15. Svenska ord och begrepp 5 p.
15.1 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.
En person som har en relation med någon men som inte delar lägenhet med hen.
15.2 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.
Många svenskar får dåligt samvete av att resa.
15.3 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.
Vi satt på soffan, tittade på vår favoritserie och åt godis. Kvällen var riktigt trevlig.
15.4 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.
Jag vill äta något smått och gott.
15.5 Välj lämplig synonym till det understrukna uttrycket. 1 p.
Många svenskar har en hemlig plats där de stortrivs.
16. Prat om hälsan 15 p.
Anna: | Nå men hej Bettan. Länge sen sist. |
Bettan: | |
Anna: | Tack detsamma. Hur är läget? |
Bettan: | |
Anna: | Du ser trött och krasslig ut. Håller du på att bli sjuk? |
Bettan: | |
Anna: | Har du kunnat äta något idag? |
Bettan: | |
Anna: | Bra. Kom ihåg att vi har fest på lördag och du är varmt välkommen. Om du inte känner dig bättre i morgon, ring doktorn. |
Bettan: |
Del 4: Skriftlig framställning
17. Kort skrivuppgift 33 p.
Vastaa joko kohtaan 17.1 tai 17.2.
Valitse seuraavista kohdista 17.1 ja 17.2 vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
17.1 Födelsedagshälsning 33 p.
17.2 Hälsning från en följare 33 p.
18. Längre skrivuppgift 66 p.
Vastaa joko kohtaan 18.1 tai 18.2.
Valitse seuraavista kohdista 18.1 ja 18.2 vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 400–550 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
18.1 Mångkulturella inslag 66 p.
18.2 Ett barndomsminne 66 p.
Källor
- Källa: https://www.keski-uusimaa.fi/sites/default/files/styles/free_w768_-_esm_2018/public/neo/files/2520222.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://www.hsl.fi/sv/trafikmeddelanden/2017/andringar-i-tidtabellerna-busslinjerna-787-788-k-kv-991-och-996-i-sibbo-31. Hämtad: 5.1.2020. Bearbetning: SEN.
- Källa: https://www.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/231308. Hämtad: 5.1.2020. Bearbetning: SEN.
- Källa: https://www.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/231308. Hämtad: 5.1.2020. Bearbetning: SEN.
- Källa: SEN.
- Källa: https://3.bp.blogspot.com/-T34-JobLPE4/WlE8rUoud5I/AAAAAAAAB6Y/Sk1gaSd6E7gpZByP_anSISo9fO9ynfPxwCLcBGAs/s640/Syd%25C3%25A4nkakku.JPG. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://images.assetsdelivery.com/compings_v2/Elnur/Elnur1907/Elnur190707715.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/234b794f00fb4d749fdbe034a3b41187.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://www.youtube.com/watch?v=HaZiYDbnhX0. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://s3.amazonaws.com/cdn-origin-etr.akc.org/wp-content/uploads/2018/06/11134700/Bulldog-Puppy-Nose-Globe.jpg. Hämtad: 29.2.2020.
- Källa: https://cdn.europosters.eu/image/750/valokuvatapetit/afrikan-elaeimiae-i25159.jpg. Hämtad: 18.3.2020.
- Källa: https://crop.kaleva.fi/NVWLr0NQFEjYyjrqHxwofemekxQ=/800x535/smart/https%3A//lorien-media-prod.s3.amazonaws.com/images/archive/2019/08/17/2019.08.17.20.04.46_neo-3763063.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://www.youtube.com/watch?v=Qv04kueV4Ds. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/norges-7-vackraste-stader-och-byar/undredal-1.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_800,f_auto,fl_lossy,q_auto:eco/13-3-9879284.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://d.cdn-expressen.se/images/dc/4a/dc4a419db5484ed88d875e3524493442/16x9/640@60.jpg. Hämtad: 21.2.2020.
- Källa: https://www.youtube.com/watch?v=NbMRPuGdN9E. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://www.huonoaiti.fi/wp-content/uploads/2018/08/IMG_20180824_151123-1600x1083-1200x750.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://www.positiivarit.fi/wp-content/uploads/2017/06/tylsistynyt-lapsi.jpg. Hämtad: 18.3.2020.
- Källa: https://dress-fr.techinfus.com/images/article/orig/2018/09/kak-podobrat-podarok-zhene-na-bumazhnuyu-svadbu-11.jpg. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://www.youtube.com/watch?v=iZP_hN3-bEk. Hämtad: 1.3.2020.
- Källa: https://sverigesradio.se/avsnitt/154669. Hämtad: 2.1.2020. Bearbetning: SEN.
- Källa: https://blogg.learningtosleep.se/10-saker-du-inte-visste-om-somn/. Hämtad: 2.1.2020. Bearbetning: SEN.
- Källa: https://illvet.se/manniskan/hjarnan/13-saker-du-inte-visste-om-mardrommar. Hämtad: 2.1.2020. Bearbetning: SEN.
- Källa: På lätt svenska. Radio Sweden. https://sverigesradio.se/avsnitt/1429924. Publicerad: 17.12.2019. Hämtad: 2.1.2020.
- Källa: På lätt svenska. Radio Sweden. Publicerad: 8.11.2019. Hämtad: 17.12.2019.
- Källa: Damernas Värld 7/2019.
- Källa: Populär Historia 11/2019.
- Källa: SEN.
- Källa: SEN.
- Källa: https://dekoration.recepten.top/wp-content/uploads/2019/07/ec3b52f8d16cc6783f32c78505b2bc52-720x720.jpg. Hämtad: 13.12.2019.
Tarkista, että vastasit ohjeiden mukaiseen määrään tehtäviä. Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen tehtävän vastaukselle varattuun tilaan, jota et halua jättää arvosteltavaksi.