RADIOSSA NYT:
Seuraava ohjelma:

Poimintoja

> Kaikki ohjelmat
Kultakuume

Esko Männikkö kuvaa uupuneita puita - Kaarina Kaikkoselle miesten vaatteet kuvaavat isän kaipuuta

Valokuvaaja Esko Männikkö vihaa sinistä taivasta, mutta rakastaa uupuneita puita. Taiteilijan uusissa teoksissa komeilee vanhoja, elämää nähneitä ja sitkeitä puuyksilöitä. Männikön puiden rinnalla Helsingissä Galerie Forsblomilla on esillä kuvataiteilija Kaarina Kaikkosen kierrätysvaatteista tehtyjä teoksia. Hannu-Pekka Björkman näki näytelmätekstin ensimmäisen kerran lavalla. Iranilaisen Nassim Soleimanpuorin näytelmä "Tyhjä" on kansainvälisen hittinäytelmän "Valkoinen kani, punainen kani" jatko-osa. Stage-festivaalilla nähdyn näytelmän tyyliin kuuluu, että näyttelijä näkee tekstin ensimmäistä kertaa vasta lavalla. Sebastian Fagerlundin säveltämä uutuusooppera "Höstsonaten - Syyssonaatti" aloittaa Kansallisoopperan syyskauden. Syyskuussa ensi-iltansa saava ooppera perustuu Ingmar Bergmanin samannimiseen elokuvaa vuodelta 1978. Tammikuussa 2019 saa ensi-iltansa Ulla-Lena Lundbergin Finlandia-palkittuun romaaniin "Jää" pohjautuva ooppera, jonka säveltää Jaakko Kuusisto. Kulttuurin ajankohtaisohjelman juontaa Sari Möttönen.

Klassista kahteen

Stravinsky johtaa Konserton jousiorkesterille D-duuri

Rimski-Korsakov: Sadko, sinfoninen runo (Seattlen SO/Gerard Schwarz). Fauré: Viisi yksinlaulua Armand Silvestren runoihin. (Barbara Bonney, sopraano, ja Warren Jones, piano). Couperin: Rondeau klaveerille B-duuri "Les Bergeries" (Nicholas McGegan, cembalo). Stravinsky: Konsertto jousiorkesterille D-duuri. (Columbia-SO/Igor Stravinsky). Rautavaara: Pelimannit (Aura Go, piano). Vejvanovsky: Serenadi C-duuri (Trompeten Consort Friedemann Immer ja Ensemble Tama). Konsertin on laatinut Tatu Tamminen.

Kuuluttajan vieras

Yle Urheilun toimituspäällikkö Sasha Ikonen

Penkkiurheilulle ei juuri ole sijaa Yle Urheilun toimituspäällikkö Sasha Ikosen arjessa - kädet ovat täynnä töitä urheilun parissa muutenkin. Joukkueurheilu sai aikanaan jäädä, kun nyt toistakymmentä vuotta kestänyt monipuolinen ura alkoi rakentua. Sasha Ikonen ehti käväistä Radio 1:n kuuluttamossa Marja Vehkasen jututettavana. Hän puhuu muun muassa urheilun merkityksistä ja kertoo alkuun, milloin urheilusta tuli osa elämää.

Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Giacomo Meyerbeer ja suosion salaisuus

Meyerbeerin virhe oli menestyä ulkomailla aikana, jolloin saksankielisessä Euroopassa oli herätty nationalismiin ja jolloin taiteen tehtävänä nähtiin kansan yhtenäisyyden lujittaminen. Kun tällaisena aikana saksalainen säveltäjä menee Pariisiin ja käynnistää ranskalaisen operahistorian tärkeimmän muutoksen, on ehkä ymmärrettävää vaikka typerää, että niin monet saksalaiset käänsivät hänelle selkänsä. Äänekkäitä oli paljon, mutta äänekkäin oli tietysti Richard Wagner, seuraavan sukupolven liero, joka oli yksinkertaisesti pakahtua kateuteen, kun vain ajattelikin Meyerbeeriä: miljonääriä, jolle kaikki elämässä oli tavattoman helppoa. - Minna Lindgren esitelmöi. Ohjelman musiikit (katkelmia): Giacomo Meyerbeer: Pohjan tähti - Irlannin kansallinen sinfoniaorkesteri ja Wexfordin oopperajuhlien kuoro, joht. Vladimir Jurowski, sol. Elizabeth Futral, sopraano, Vladimir Ognev, basso, Darina Takova, sopraano, Aled Hall, tenori, Christopher Maltman, baritoni, Juan Diego Flórez, tenori, Agnete Munk Rasmussen, sopraano, Patrizia Cigna, sopraano, Robert Lee, tenori, Fernand Bernadi, basso, ja Luis Ledesma, baritoni Hugenotit - Lontoon New Philharmonia Orchestra ja Ambrosian-oopperakuoro, joht. Richard Bonynge, sol. Joan Sutherland, sopraano, Anastasios Vrenios, tenori, Gabriel Bacquier, baritoni, Martina Arroyo, sopraano, Huguette Tourangeau, mezzosopraano, Nikola Gjuzelev, basso, Dominic Cossa, baritoni, John Wakefield, tenori, Joseph Ward, baritoni, John Noble, baritoni, Glynne Thomas, baritoni, Kiri Te Kanawa, sopraano, Josephte Clement, sopraano, Arleen Auger, sopraano, Maureen Lehane, altto, ja Alan Opie, baritoni Vasco da da Gaman resitatiivi ja aaria "Pays merveilleux - O Paradis" oopp. Afrikatar - Plácido Domingo, tenori, ja Los Angelesin filharmoninen orkesteri, joht. Carlo Maria Giulini Profeetta - Lontoon kuninkaallinen filharmoninen orkesteri, Ambrosian-oopperakuoro ja Haberdashers' Aske's Schoolin poikakuoro, joht. Henry Lewis, sol. Marilyn Horne, mezzosopraano, Renata Scotto, sopraano, James McCracken, tenori, Jules Bastin, basso, Jerome Hines, baritoni, Jean Dupouy, tenori, Christian Du Plessis, baritoni, Patricia Clark, sopraano, Shirley Minty, mezzosopraano, Vernon Midgley, tenori, Leslie Fyson, baritoni, Neilson Taylor, baritoni, Bruce Ogston, baritoni, John Treleaven, tenori, sekä Nicolas Webb ja Mark Richardson, poikasopraano Gioacchino Rossini: Surumarssi Meyerbeerille kok. Vanhuuden syntejä - Chorus Musicus ja Marcel Jorand, lyömäsoittimet

43:44 Audio: Detroit City
Muistojen bulevardi

Detroit City

Morgan: You're nobody till somebody loves you (Dean Martin). Mononen: Polttava liekki (Brita Koivunen). Rautavaara: Farfars halmhatt (Cornelis Vreeswijk). Tillis: Detroit city (Bobby Bare). Jobim:O Morro nao tem vez (Sergio Mendes). Dominguez: Frenesi (Perez Prado). Menendez-Utrera:Aquellos ojos verdes (Ibrahim Ferrer). Kraft: Bella Maria de mi alma (Antonio Banderas). Modugno: Giovane amore (Domenico Modugno). Lennon: Eight days a week (Alma Cogan). Kosma: Las hojas muertas (Andrea Bocelli ja Veronica Berti). Piazzolla: Adios Nonino (Anibal Troilo)

Brysselin kone

Mikä on Saksan poliittinen tilanne.Yliopistonlehtori Kimmo Elo Helsingin yliopistosta

Nyt Saksan liittopäivävaalien alla Angela Merkelin kristillisdemokraattit(CDU) ovat menestyneet gallupeissa hyvin. Mutta mitkä puolueet todennäköisemmin muodostavat tulevan hallituksen Saksan tulevien vaalien jälkeen ja mikä merkitys sillä tulee olemaan EU:n politiikkaan. Ja mikä merkitys EU:n tulevaisuuteen on Saksan ja Ranskan keskinäisillä suhteilla.. Haastateltavana on poliittisen historian yliopistonlehtori Kimmo Elo Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta ja toimittajana Maija Elonheimo.

Syötävät sävelet

Crusell ja kurttuiset vohvelit

Susanna Välimäki houkuttelee Janne Koskisen makunystyrämetsän siimekseen nautiskelemaan harvinaisia herkkuja - jumalaisesta muskotista aina paholaismaisiin aivoihin. Pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan jäsenen helppo tapa nauttia Crusellin vohveleita on mennä lähikauppaan. Sieltä voi ostaa pehmeitä vohveleita (yleensä neliönmallisia), pursotettavaa kermavaahtoa ja vadelmahilloa. Nautitaan Viaporin-lämpöisen punssin ja maitokahvin kanssa. Haetaan lapset tarhasta. Ruotsin keittotaidon äidin Cajsa Wargin (1703-1769) reseptit ovat niille, jotka itse haluavat valmistaa vanhanaikaiset vohvelit, tai komentaa palvelijansa ylimääräiseen keittiöpuuhaan. (Huomioikaa, että vadelmahillon valmistamiseen kuluu viikko.) Sokerivohvelit (Sockervåfflor) 6 kananmunaa 16 luotia raastettua sokeria (210 g) 16 luotia hyviä vehnäjauhoja (210 g) 8 luotia voita (100 g) suolaa (Vanha mittayksikkö luoti vastasi Ruotsissa 13,29 grammaa.) Vispaa kulhossa munat ja sokeri. Lisää suolalla maustettu vehnäjauhojen ja sulatetun voin seos. Lämmitä vohvelirauta tulella. Annostele taikinaa niin että rauta täyttyy. Paista vohveli molemmilta puolilta. “Nämä vohvelit ovat parempia kylmänä kuin kuumana”, Cajsa Warg neuvoo. Vanha vohvelirauta oli valurautainen, suljettava, usein varrellinen kapine, jonka kuvioituun pesään takina valutettiin. Myös Crusellin perheen keittiössä oli vohvelirauta. Vadelmahillo (Att sylta hallon) Ota suuria ja hyvin kypsyneitä vadelmia ja niiden painon verran sokeria. Liuota sokeri pieneen määrään vettä. Keitä siitä siirappi, jäähdytä ja valuta marjojen päälle. Anna marjojen tekeytyä kolmesta neljään päivää sekoittaen niitä päivittäin. Siivilöi seos, keitä jälleen pois valunut siirappi ja yhdistä siihen marjat. Anna seoksen keittyä, jäähdytä ja sekoita. Kun hillo on muutaman päivän saanut seistä, suljetaan se lasipurkkiin. Lähde: Margit Palmaer: Cajsa Warg och hennes kokbok. Stockholm: Norstedts faktapocket 1946, 1985. S. 195 ja 211. Ohjelman musiikki: Crusell: Allegro klarinettikvartetosta nro 2 c-molli. Kari Kriikku ja Avanti! Crusell: Marssi ja melodraama oopperasta Pikku orjatar. Radion sinfoniaorkesteri, joht. Osmo Vänskä. Crusell: Rondo klarinettikonsertosta nro 1 Es-duuri. Martin Fröst, klarinetti, ja Göteborgin sinfoniaorkesteri, joht. Okko Kamu. Crusell: Nej, ingen förskoning Profeten det bjöd (Ei, ei armahdusta profeettamme suo) oopperasta Pikku orjatar. Marjatta Airas, Raimo Laukka, Polyteknikkojen kuoro, Akademiska Damkören Lyran sekä Radion sinfoniaorkesteri, joht. Osmo Vänskä. Ohjelman äänitti Jari Rantakaulio ja äänisuunnitteli Pentti Männikkö. Ohjaus on Soila Valkaman.

Ykkösaamu

Miltä tiedustelulait suojaavat?

Sekä presidentti että pääministeri ovat kiiruhtaneet tiedustelulakeja. Effi ry:n hallituksen jäsen, Mikko Kenttälä on perehtynyt muutokseen kansalaisten kannalta. Puheenjohtajat Li Andersson(vas.) ja Touko Aalto (vihr) pohtivat, pitäisikö asian käsittely julistaa kiireelliseksi. Suomen Lontoon-suurlähettiläs Päivi Luostarinen joutuu asemapaikallaan vastaamaan moneen brexitistä juontavaan kysymykseen. Kari Enqvist katsoo kolumnissaan kauas. Jakke Holvas juontaa.

Draamaa

> Kuunnelmia ja äänikirjoja
21:31 Audio: osa 5/12
Verinen lyhty

osa 5/12

Edellisessä jaksossa on selvinnyt, että maantiellä murhattu Matti Peltola, Heikkilän Annan sulhanen, oli tulossa tuomaan Heikkilän taloon suurta rahasummaa pitääkseen talon palvelijatar Kirstin hiljaa heidän menneestä aviottomasta suhteestaan. Kirjoittanut Jalmari Finne. Ohjaus: Antero Alpola. Rooleissa: Hillevi Lagerstam, Esko Roine, Seppo Laine, Martta Reima, Ismo Kallio, Pekka Autiovuori, Esa Saario,Saara Pakkasvirta, Leena Uotila, Lauri Kuosmanen, Rauha Rentola, Seppo Kolehmainen ja Arja Pekurinen, Uusinta vuodelta 1979.

43:46 Audio: Katedraalin katto vuotaa - akustinen metafora kapeasta tiestä länteen
Radioateljee

Katedraalin katto vuotaa - akustinen metafora kapeasta tiestä länteen

Ihmisten tapa ajatella on sosiaalista ja sosiaalisuudessa on aina vallalla jokin ideologinen hegemonia. Nyt sen nimi on uusliberalismi. Se ei ole syntynyt tyhjästä, sillä on historia, joka on ihmisten tekemää – kielen, käsitteiden, ideoiden, haaveiden ja tavoitteiden synnyttämää toimintaa. Katedraalin katto vuotaa kuuntelee niitä assosiaatiota, joita nykyinen ideologinen hegemonia on synnyttänyt. Johdattelijana on Antonio-setä, joka kehitti hegemonia-käsitteen. Hän ja hänen äänimaisemansa toimivat historiallisina ankkureina Käsikirjoitus ja ohjaus: Harri Huhtamäki Äänimaisemamusiikki: Harri Huhtamäki, Esa Karjula, Tuomas Norvio ja Tapani Rinne. Kertojat: Minna Haapkylä ja Eero Saarinen sekä muusikot. Tekninen toteutus: Tuomas Norvio. Tuottaja on Harri Huhtamäki.

14:08 Audio: Kuunnelman esittely: Radioteatteri liikkeellä - Pori
Radioteatteri esittää

Kuunnelman esittely: Radioteatteri liikkeellä - Pori

Mitä tapahtuu kun piru ilmestyy kolmelle kaverille keskellä Porin toria ja vaatii itselleen yhden sielun? Jumi on porilaisen Rakastajat -teatterin ja Radioteatterin yhteistyötä. Miten kuunnelma syntyi ja millainen kirjoitusprosessi oli? Kuunnelman esittelyssä haastateltavina ovat käsikirjoittaja ja ohjaaja, Karen Egan sekä Rakastajat-teatterin johtaja Angelica Meusel. Toimittajana on Emilia Cronvall. Jumi -kuunnelma tulee Radio 1:ssä maanantaina 14.8. klo 19.03.

30:54 Audio: Radioteatteri liikkeellä: Pori
Radioteatteri esittää

Radioteatteri liikkeellä: Pori

Karen Egan: JUMI Radioteatteri on liikkeellä Porissa. Mitä tapahtuu kun piru ilmestyy kolmelle kaverille keskellä Porin toria ja vaatii itselleen yhden sielun? Teos on saanut inspiraationsa Porin Torilla sijaitsevasta kuvataiteilija Pertti Mäkisen patsaasta Toriparlamentti. Tämä surrealistinen komedia on porilaisen Rakastajat -teatterin ja Radioteatterin yhteistyötä. Käsikirjoitus ja ohjaus: Karen Egan Suomentaja: Juha Siltanen Sovitus: Työryhmä Rooleissa: Angelika Meusel, Jukka Keinonen, Kai Tanner ja Karen Egan Äänisuunnittelu: Johannes Vartola Tuottaja: Matti Kajander

Yle Radio 1

Yle Radio 1 vastaa

Radio 1 vastaa

Kaj Färm: Ihana maisteri Lindgren

Terveisiä kesälomalta, onpa mukavaa päästä tuosta joutilaasta raukeudesta tänne loputtomien linoleumilattioiden ja varjoisien kokoushuoneiden hämärään. Radio ei ole lomaillut ja se on myös huomattu. Toiveikas heinäkuu toi lukemattomia hienoja ohjelmia ja sarjoja kuuluville ja ne ovat saaneet paljon ja ansaittua kiitosta. Mutta vaikka heinäkuu loppui, toivo ei lopu koskaan. Eivätkä hyvät ohjelmat, kuten seuraava palautteenantajakin todistaa: ”Haluan kohdistaa kiitoksen sanani maisteri Lindgrenille täysin suvereenin ja ylittämättömän musiikkiesitelmän johdosta 16. elokuuta, kun hän kertoi, 'mitä tapahtui musiikille, kun jesuiittamunkki iski inkapäällikköä Raamatulla päähän': uskomattoman monipolviset trokeet ja jambit vuorottelivat verrattomassa esitelmässä, jossa siirryttiin perulaiseen kamarimusiikkiin. Voi, kuinka ihanasti arvoisa ja rakas maisterimme saatteli kuulijansa kaukomaille miltei tuntemattoman ja kiehtovan kamarimusiikin pariin! Lumouduin nauraen, niin että äreän vanhan sinkun puolisen eli lounaan laitto keskeytyi Sillbölen ruotsinvallanaikaisten kuninkaallisten rautakaivosten kaltaalla: lisää maisterin Lindgrenin valaisevia esitelmiä." Nimimerkki "Taru kaivosten herrasta" Kiitoksia ja olen aivan samaa mieltä niin kyseisestä ohjelmasta kuten koko sarjastakin. Mutta tuo Peru-jakso oli todellakin ylittämätön. Senhän voi yhä kuunnella Areenasta. Sitten kirje kuuntelijalta, joka voisi esiintyä nimimerkillä "yksi monien puolesta", mutta ei kuitenkaan esiinny: ”Ensin suuri kiitos ja kehuminen sunnuntaiaamun 6.8. aamu-uutisten jälkeen tulleesta 'Näistä levyistä en luovu'-ohjelmasta. Vieraina olivat Nopolan kirjailijasiskot. Oli ilo kuunnella. Mutta: saman aamun kello 8:n uutisten jälkeen oli Kirjakerhon Aarresaarella Pekka Lipponen ja Jone Nikula. Tosi kamalaa. Niinku-sanoja oli varmaan enemmän kuin muita yhteensä. Niinku tosi hirveää. Terveisin Yle Radio 1:n kuuntelija.” Tuo kyseinen jakso on saanut paljon huomiota ja juuri tuosta samasta syystä. Kyseessähän on alun perin Radio Suomelle muutama vuosi sitten tehdystä sarjasta, jonka halusimme tarjota kesäkuulemiseksi myös Radio yhden kuuntelijoille. Minusta se oli hieno sarja, mutta ymmärrän kyllä hyvin tuon niinkuttelun ärsyttävyyden. Mikäli olen ymmärtänyt, se on herra Nikulan tavaramerkki. Valitettavasti. Sitten vielä yksi täsmäkysymys ja samanlainen vastaus: ”Mikä viulusävellys soi kuunnelmassa Verinen lyhty?” Aina neuvokas kuuluttajamme Tuija Kurvinen penkoi Radioteatterin arkistoja ja löysi kuin löysikin vastauksen: ”Kyseessä on 'Kylmänojan valssi', jonka soittaa Erkki Jokisen johtama Raussin Pelimannit -yhtye. Levytys on vuodelta 1973.” Niin se on. Itse kuunnelmahan on vuodelta 1979 ja molemmat osat ovat vielä Areenassa. Näin tällä kertaa ja ruvetkaapa taas ahkeriksi palautteenantajiksi, täällä ollaan valmiudessa. Palautetta voi lähettää joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi.  Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin kautta osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio. Oikein nautinnollista loppukesän viikonloppua kaikille. Kaj Färm (Radio 1 vastaa 19.8.2017)

Muualla Yle.fi:ssä