Pääministeri Petteri Orpo
Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että Euroopan pitää edelleen tukea paljon Ukrainaa, joka käy puolustussotaa Venäjää vastaan. Orpo sanoi Ylen Pääministerin haastattelutunnilla myös, että Euroopalla pitää olla oma vahva puolustus. Eurooppa ei voi Orpon mielestä odottaa, että USA hoitaa Euroopan puolustuksen.
Pääministeri Orpo sanoi, että Venäjä ei ole Suomelle uhka juuri nyt. Venäjän tekoja on kuitenkin vaikea arvata etukäteen, sanoi pääministeri Petteri Orpo.
Espanjan tulipalo yökerhossa
Espanjassa ainakin 13 ihmistä kuoli, kun yökerhossa syttyi tulipalo. Onnettomuus tapahtui Murcian kaupungissa Kaakkois-Espanjassa. Tulipalossa loukkaantui 4 ihmistä.
Tulipalosta tuli hälytys noin kello 6 paikallista aikaa. Pelastajat pääsivät kuitenkin sisään rakennukseen vasta monta tuntia myöhemmin.
Murcian pormestari julisti kaupunkiin 3 päivän suruajan.
Turvatarkastajien ulosmarssi
Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuksen työntekijät marssivat ulos työpaikalta ensi torstaina. Ulosmarssi keskeyttää turvatarkastuksen puolen tunnin ajaksi torstaina iltapäivällä. Ulosmarssin tarkoituksena on osoittaa mieltä Suomen hallituksen politiikkaa vastaan.
Myös ammattiliitto Pro ja Teollisuusliitto järjestävät ulosmarsseja ensi viikolla.
Miina Sillanpää
Tänään sunnuntaina on liputuspäivä, eli Suomen lippu nostettiin salkoon virastoissa ja talojen pihoilla. Sunnuntaina liputettiin Miina Sillanpään kunniaksi. Samalla osoitettiin kunniaa kansalaisvaikuttamiselle.
Vaalilaki tuli Suomessa voimaan 1.10. vuonna 1906. Sekä miehet että naiset saivat Suomessa samat poliittiset oikeudet.
Miina Sillanpää valittiin kansanedustajaksi vuonna 1907. Miina Sillanpää oli myöhemmin Suomen 1. naisministeri.
Sää
Sää on maanantaina enimmäkseen poutainen. Lämpötila on yöllä enimmäkseen 0 ja 9 asteen välillä. Päivälämpötila vaihtelee maanantaina 10 ja 16, pohjoisessa 3 ja 10 asteen välillä.
Maanteillä ajokeli on huono Pohjois-Lapissa, koska tiet ovat liukkaita.