Liikunta auttaa masennukseen

Säännöllinen liikunta kohentaa mielialaa ja vähentää masentuneisuutta. Liikunnalla on myös sosiaaliset ulottuvuutensa.

Liikunta ehkäisee ja vähentää masentuneisuuden lisäksi ahdistusta, jännitystiloja ja unettomuutta.

Liikunnan vaikutus mielialaan perustuu luultavasti siihen, että lihasten luonnollinen kuormittaminen ja rentouttaminen purkaa niihin patoutuneita jänntystiloja. Liikunta vaikuttaa kuntouttavasti myös sydämeen, verenkiertoelimistöön sekä keskushermostoon.

Liikunta on tehokas terapiamuoto

Mielenterveyspotilaiden hoidossa ja kuntoutuksessa kiinnitetään huomiota luovaan liikuntaan. Liikuntaa käytetään terapeuttisena välineenä esimerkiksi jännittyneisyyden ja ahdistuneisuuden lieventämisessä.

Liikunnan avulla voidaan parantaa yleistä aktiivisuutta, luoda edellytyksiä sosiaaliseen kuntoutukseen ja lisätä hyvänolon tunnetta.

Liikunnan on todettu myös lyhentävän hoitoaikoja sairaalassa. Muiden terapiamuotojen kanssa käytettynä liikuntaterapia saattaa vähentää lääkehoidon tarvetta.

Liikunnan tunnuttava mielekkäältä

Liikunta auttaa masennukseen, kun sitä harrastetaan säännöllisesti, tarpeeksi usein ja riittävän pitkinä jaksoina.

Tärkeintä kuitenkin on, että liikkuminen on mielekästä. Ikävältä tuntuva puurtaminen on hyödytöntä, ja pakonomainen suorittaminen saattaa jopa lisätä pahaa oloa.

Kävelemällä säännöllisesti vähintään tunnin kolmesti viikossa voi jo lievittää masennusta. Masentuneille sopivia lajeja ovat mm. reipas kävely, sauvakävely, uinti, vesijumppa, pyöräily ja muut raittiin ilman liikuntamuodot.

Lähde:Kuntourheiluliitto

Julkaistu: 13.12.2011

Kaikki kuntoliikunta/liikunta ja hyvinvointi - alueen artikkelit

Atoopikko voi nauttia liikunnasta

Hyvin hoidettuna atooppinen ihottuma ei ole este liikunnalle.

Kesäistä liikuntaa säiden mukaan

Kesällä kannattaa liikkua ulkona. Vaihtelevissa kesäsäissämme on toki omat haasteensa. Hellesää on tottumattoman elimistölle koettelemus, ja sadepäivä liimaa jotkut meistä sohvalle television ääreen. Eri säihin löytyy omat niksinsä.

Liikuntaa sairauksien ehdoilla

Moniin kroonisiin sairauksiin liittyvät kivut saattavat vähentää tai täysin estää liikkumista. Toisaalta toimintakyvyn säilyminen vaatisi säännöllistä liikuntaa.

Lumileikit saavat lapsiin liikettä

Talvinen maisema on muovailtavissa lumen avulla monipuoliseksi leikkipaikaksi. Monet perinteiset pihaleikit sopivat myös talvioloihin.

Koululiikunnan perinteet murtuvat?

Liikunnan osuus koulutunneista kasvaa. Parhaimmillaan liikunta on positiivinen kokemus, mutta toisinkin voi käydä. Koululiikunnassa tulisi kehittää taitoja, ja jättää keskinäinen vertailu vähemmälle.

Perheen yhteinen liikunta aktivoi

Perheen yhdessä harrastama liikkuminen vaikuttaa lapsen liikunta-aktiivisuuteen enemmän kuin lapsen kannustaminen liikkumaan tai vanhemman esimerkki oman liikuntaharrastuksen parissa.

Liikunta ehkäisee rintasyöpää

Syöpäjärjestöjen Roosa nauha -kampanja kehottaa tänä vuonna liikkumaan. Liikunta pienentää riskiä sairastua rintasyöpään ja vähentää myös muita syöpiä.

Lisää terveitä päiviä urheilijalle

Vanhan sanonnan mukaan urheilija ei tervettä päivää näe. Liikuntavammoja sattuu paljon, vaikka monet niistä olisi helppo ehkäistä.

Liikunta työtehtävien vastapainona

Teetkö fyysistä työtä? Vai istutko päivät paikallasi? Työn luonne vaikuttaa siihen, millaista liikuntaa kehomme eniten tarvitsee.

Miksi teini lopettaa liikunnan?

LIKESin selvitys lasten ja nuorten harrasteliikunnasta kertoo, että jopa puolet nuorista aktiiviliikkujista luopuu liikuntaharrastuksestaan 15-19 -vuotiaana. Vain joka kymmenes heistä siirtyy muihin lajeihin.

Liikuntaa kolme varttia päivässä

Tuoreen ajankäyttötutkimuksen mukaan suomalaiset harrastavat liikuntaa keskimäärin 46 minuuttia vuorokaudessa. Nuoret liikkuvat enemmän kuin aikuiset.

Lasten liikkumattomuus on yleistä

Lasten tulisi liikkua vähintään 1 - 2 tuntia päivässä. Tämä on terveysliikunnan minimisuositus, johon vain osa lapsista yltää.

Kuinka lapsiin saisi liikettä?

Kouluikäisten liikkumismotivaatio syntyy harvoin pitkäaikaisista terveyshyödyistä. Liikkumisen tulisi olla mielekästä ja kyetä tuottamaan iloa ja elämyksiä.

Liikunta auttaa masennukseen

Säännöllinen liikunta kohentaa mielialaa ja vähentää masentuneisuutta. Liikunnalla on myös sosiaaliset ulottuvuutensa.

1 2

Muualla Yle.fi:ssä