YLE A-Ö
Hae YLEstä:
   
 
 

Teksti-TV:n etusivulle

 
 
 
  < edelliselle sivulle
 


Valokuvia ja tekstiviestejä matkalta

 

 

Kuva: Matti Rämö
Adige-joen laakso kaksikielisessä Etelä-Tirolissa on tärkeää maatalousseutua. Alueen keskeisiä viljelykasveja ovat mm. viinirypäle, omena, päärynä ja parsa. Vanha maantie kiemurtelee paikoin maatalojen pihapiirien poikki.

Kuva: Matti Rämö
Adigen jokilaaksossa kulkee myös Italian pisin miltei yhtäjaksoinen pyörätie, joka on pääsääntöisesti myös hyvässä kunnossa. Reilun sadan kilometrin mittainen pyörätie seurailee joen tulvavallia hedelmäpuu- ja viinitarhojen reunustamana.

Kuva: Matti Rämö
Bolzanon kaupungista alkaa varsinainen nousuvaihe Brenneron solaan (1340 m), jonne on matkaa vielä 90 kilometriä, tie seuraa Adigeen laskevaa Isarco-jokea. Vaikuttavien vuorien ympäröimä Bolzano on itse asiassa yllättävän matalalla, reilussa 260 metrissä. Mutta pitkä nousu tarkoittaa myös sitä, että jyrkkiä osuuksia ei ole kovin paljoa. Myös Isarcoa pystyy seuraamaan kymmeniä kilometriä pyörätietä pitkin, mutta paikoin tie katoaa kokonaan ja paikoin se on huonokuntoinen. Lähtiessä sää Bolzanossa oli huono, ja pilvet makasivat huolestuttavan matalalla. Niinpä reipas sade alkoi jo 500 metrin polkemisen jälkeen, ja aurinko pilkisti varovaisesti esiin vasta yli kahden tunnin sateen jälkeen. Pyörätien erikoisuutena olivat kevyen liikenteen omat melko pitkätkin tunnelit, jotka olivat vanhan maantien tunneleita. Itse sain maistaa ratamestarin ”erikoista” sateen jo tauottua, kun pyörätietön osuus päättyi pienessä kylässä. Suuntasin hyväuskoisena pyörätielle. Silmäänpistävän kurjassa kunnossa ollut pätkä herätti ensi metreillä epäilyni, mutta siitä huolimatta 400 metriä myöhemmin äkkijyrkän mutkan takaa tullut puinen silta, jonka pinta oli limaisen kostea, pääsi yllättämään. Kävelyvauhdilla menin nurin yhtä hulppeasti kuin kesärenkailla menee nurin jäisen luisteluradan kurvissa.

Kuva: Matti Rämö
Viitisenkymmentä kilometriä Bolzanosta melko kapeana noussut Isarcon laakso laajenee avariksi ylänkölaaksoiksi, joita pitkin matka etenee lähes yhtä helposti kuin tasangoilla, laaksojen välissä on pieniä nousuja. Maissipeltoja reunustavat jyrkät rinnemetsät.

Kuva: Matti Rämö
Vasta 16 kilometriä ennen Brenneron solaa alkaa Vipitenon kaupungin jälkeen työläämpi nousuvaihe, mutta rankin osuus on vain kuutisen kilometriä. Isarco kapenee kohisevaksi isoksi puroksi. Kaiken kaikkiaan nousu Brenneron solaan etelästä on pitkä, muttei erityisen raskas. Nousun profiili on Itävallan suunnasta reilusti jyrkempi. Alppien ylitystäni ei keli suosinut, sillä Bolzanossa edellispäivänä alkanut sade saattoi ajokkiani lähes Innsbruckiin saakka, onneksi ei sentään yhtäjaksoisena. Ylhäällä Brenneron solassa lämpötila oli laskenut lähes kymmeneen asteeseen, lisäksi ajoittain vastatuuli puhalteli melko reippaasti.

 

1. Latvian maaseudulla

2. Tien päällä Liettuassa

3. Itä-Puolassa

4. Krakovaa kohti

5. Auschwitz Etela-Puolassa

6. Tshekista Slovakiaan

7. Bratislava ja Tonava

8. Itävalta - Unkari

9. Zagreb Alppien juurella

10. Slovenian vuoristossa

11. Trieste

12. Po-joen suisto

13. San Marino

14. Apenniineilla kohti Roomaa

15. Ikuinen, ajaton, monikasvoinen Rooma

16. Roomasta Napoliin

17. Napoli

18. Kalabria

19. Sisilia

20. Etna

21. Palermon seutu

22. Pantellerian saari

23. Brianin elämää Tunisiassa

24. Kohti suolajärveä

25. Chott El Jerid -suolajärvi

26. Keidaskaupunki Tozeur

27. Tamerzan vuoristokeidas

28. Dyynejä autiomaassa

29. Aavikolta vuoristoon

30. Tataouine - kääntöpaikka

31. Tunis - Veltolta tukea

32. Back in the EU - Sisilia

33. Sardinian vuorilla

34. Korsika

35. Genovasta Po-joen tasangolle

36. Garda-järveltä alpeille

37. Brenneron solaa kohti

38. Alpeilta Tšekkeihin

39. Saksan kautta kotiin


Katso myös sarjakuvat!

   
   
 
 
YLE Teksti-TV, PL 64, 00024 Yleisradio
Puh. +358 9 1480 5190 | Sähköposti: teksti-tv@yle.fi