YLE A-Ö
Hae YLEstä:
   
 
 

Teksti-TV:n etusivulle

 
 
 
  < edelliselle sivulle
 


Valokuvia ja tekstiviestejä matkalta

 

 

Kuva: Matti Rämö
Viimeinen vuoristokiipeily vei Tshekeistä metsien läpi itäisen Saksan Dresdeniin, jonka keskustassa näkyi vielä menneiden vuosikymmenien kaupunkisuunnittelun jälkiä, myönteisiäkin sellaisia.

Kuva: Matti Rämö
Kaupunkikuvaa värittivät myös polkupyörätaksit, joiden ajaminen vaatii melkoista kuntoa, sillä pyörät ovat raskaita ilman asiakkaitakin. Taksikuskit valittelivat eri yritysten toimintatapoja, sillä käytännössä on tavallista, että kuljettaja vuokraa välineen yritykseltä, eikä yhtään huonommalla säällä ole takeita siitä, että päivän saldo jää plussan puolelle.

Kuva: Matti Rämö
Dresden on Euroopan Hiroshima, joka tuhottiin toisen maailmansodan lopussa perusteellisesti massiivisilla pommituksilla. ”Suotuisten” sääolojen ansiosta yhdysvaltalaiset ja englantilaiset pommittajat saivat kolmessa päivässä aikaan tulimyrskyn, joka 1500 asteen lämpötilan voimin imaisi kaupunkiin ilmaa ja maa-aineksia ympäröivältä maaseudulta nostattaen sienimäisen pilven koristamaan tuhoa. Arviot kuolleista vaihtelivat suuresti, mutta nykyarvion mukaan 25000 – 40000 ihmistä menehtyi ylimitoitetuissa pommituksissa. Dresdenin jälleenrakennus on yhä käynnissä yli 60 vuotta myöhemmin. Saksojen yhdistämisen jälkeen uutta puhtia saanut kaupunki muuttuu vauhdilla. Muutoksen symbolina voi pitää Frauenkircheniä. Kirkko saatiin restauroitua rauniokasoista entiseen loistoonsa vuonna 2005. Luther patsastelee Frauenkirchen edessä keskustan rakennustöiden jatkuessa.

Kuva: Matti Rämö
Berliini on hieno esimerkki Saksan yhdistymisestä. Itäiset ja läntiset elementit ovat sulautuneet toisiinsa harmoniseksi kokonaisuudeksi. Muurista on jäljellä enää pieniä pätkiä turistien ihmeteltäväksi. Arkkitehtuurin vuosikymmeniset erot näkyvät toki, Berliiniä ympäröivällä maaseudulla ne näkyvät selvemmin. Kaupungissa riittää nähtävää ja tekemistä. Pyöräilijän kannalta Berliini on hieno paikka, jossa kaupunkisuunnittelussa on otettu hyvin huomioon kevyen liikenteen tarpeet myös ydinkeskustassa. Toki pyöräteiden pinnan laadun suhteen Berliinissäkin riittää paikoin toivomisen varaa.

Kuva: Matti Rämö
Saksa yllättää metsäisyydellään. Ja metsiä on monenlaisia. Vaikutelmaksi jäi, että luonnontilan kaltaista metsää löytyy helpommin Saksasta kuin esimerkiksi eteläisestä Suomesta, jossa talousmetsien yksitoikkoisuus on päässyt latistamaan jokamiehen käsitystä metsien pyhyydestä. Kokemukseni Saharan puuttomilta taipaleilta vain alleviivasit sitä vakaumusta, että puut ja metsät ylläpitävät ympäristön tasapainoa, ja ylipäänsä mahdollistavat ihmislajin olemassaolon Maassa.

Kuva: Matti Rämö
Aurinkoinen aamu, ja pieni turistikierros kotikaupungissa. Välimerelliset vaikutukset näkyvät täälläkin.

Kuva: Matti Rämö
Perillä Itä-Pakilassa odotti vastaanottokomitea. Paikalla olivat vanhemmat, valtiovalta, superystävä, pyöränkorjaustieteiden tohtori sekä kuvan ottanut täti. Kiitos kaikille, jotka kannustivat eteenpäin!

 

1. Latvian maaseudulla

2. Tien päällä Liettuassa

3. Itä-Puolassa

4. Krakovaa kohti

5. Auschwitz Etela-Puolassa

6. Tshekista Slovakiaan

7. Bratislava ja Tonava

8. Itävalta - Unkari

9. Zagreb Alppien juurella

10. Slovenian vuoristossa

11. Trieste

12. Po-joen suisto

13. San Marino

14. Apenniineilla kohti Roomaa

15. Ikuinen, ajaton, monikasvoinen Rooma

16. Roomasta Napoliin

17. Napoli

18. Kalabria

19. Sisilia

20. Etna

21. Palermon seutu

22. Pantellerian saari

23. Brianin elämää Tunisiassa

24. Kohti suolajärveä

25. Chott El Jerid -suolajärvi

26. Keidaskaupunki Tozeur

27. Tamerzan vuoristokeidas

28. Dyynejä autiomaassa

29. Aavikolta vuoristoon

30. Tataouine - kääntöpaikka

31. Tunis - Veltolta tukea

32. Back in the EU - Sisilia

33. Sardinian vuorilla

34. Korsika

35. Genovasta Po-joen tasangolle

36. Garda-järveltä alpeille

37. Brenneron solaa kohti

38. Alpeilta Tšekkeihin

39. Saksan kautta kotiin

Tekstiviestit:

- 7.9. Dresden, Saksa, 9000 km
Nousu kohti entisen DDR:n rajaa.Tshekin puolella tienvarressa tarjolla tatteja, puutarhatonttuja, kirkkoveneitä. Dresden, Euroopan Hiroshima.

- 9.9. Berliini, 9250 km
Rehevien sekametsien ja maissipeltojen reunustamaa reittiä. Koivuja! Berliini, pyöräilijät huomioitu hyvin kaupunkisuunnittelussa keskustassakin.

- 12.9. Rostock, 9535 km
Metsiä. Tuulivoimaloita. Pää punaisena huutaen kuittailevia autoilijoita. Reippaaseen vastatuuleen matkan viimeinen pitkä ajopäivä. Laiva odottaa.

- 14.9. Helsinki, 9555 km
Aurinkoinen päivä laivan kannella,aavaa kuin suolajärvellä. Viileä aamu. Pieni turistikierros kotikaupungissa. Perillä Itä-Pakilassa vastaanottokomitea.

- 18.9. Käpylä, 4 km
Rengastöitä työmatkalla.


Katso myös sarjakuvat!

   
   
 
 
YLE Teksti-TV, PL 64, 00024 Yleisradio
Puh. +358 9 1480 5190 | Sähköposti: teksti-tv@yle.fi