|

Viimeinen vuoristokiipeily vei Tshekeistä metsien läpi itäisen Saksan Dresdeniin, jonka keskustassa näkyi vielä menneiden vuosikymmenien kaupunkisuunnittelun jälkiä, myönteisiäkin sellaisia.

Kaupunkikuvaa värittivät myös polkupyörätaksit, joiden ajaminen vaatii melkoista kuntoa, sillä pyörät ovat raskaita ilman asiakkaitakin. Taksikuskit valittelivat eri yritysten toimintatapoja, sillä käytännössä on tavallista, että kuljettaja vuokraa välineen yritykseltä, eikä yhtään huonommalla säällä ole takeita siitä, että päivän saldo jää plussan puolelle.

Dresden on Euroopan Hiroshima, joka tuhottiin toisen maailmansodan lopussa perusteellisesti massiivisilla pommituksilla. ”Suotuisten” sääolojen ansiosta yhdysvaltalaiset ja englantilaiset pommittajat saivat kolmessa päivässä aikaan tulimyrskyn, joka 1500 asteen lämpötilan voimin imaisi kaupunkiin ilmaa ja maa-aineksia ympäröivältä maaseudulta nostattaen sienimäisen pilven koristamaan tuhoa. Arviot kuolleista vaihtelivat suuresti, mutta nykyarvion mukaan 25000 – 40000 ihmistä menehtyi ylimitoitetuissa pommituksissa.
Dresdenin jälleenrakennus on yhä käynnissä yli 60 vuotta myöhemmin. Saksojen yhdistämisen jälkeen uutta puhtia saanut kaupunki muuttuu vauhdilla. Muutoksen symbolina voi pitää Frauenkircheniä. Kirkko saatiin restauroitua rauniokasoista entiseen loistoonsa vuonna 2005. Luther patsastelee Frauenkirchen edessä keskustan rakennustöiden jatkuessa.

Berliini on hieno esimerkki Saksan yhdistymisestä. Itäiset ja läntiset elementit ovat sulautuneet toisiinsa harmoniseksi kokonaisuudeksi. Muurista on jäljellä enää pieniä pätkiä turistien ihmeteltäväksi. Arkkitehtuurin vuosikymmeniset erot näkyvät toki, Berliiniä ympäröivällä maaseudulla ne näkyvät selvemmin. Kaupungissa riittää nähtävää ja tekemistä.
Pyöräilijän kannalta Berliini on hieno paikka, jossa kaupunkisuunnittelussa on otettu hyvin huomioon kevyen liikenteen tarpeet myös ydinkeskustassa. Toki pyöräteiden pinnan laadun suhteen Berliinissäkin riittää paikoin toivomisen varaa.

Saksa yllättää metsäisyydellään. Ja metsiä on monenlaisia. Vaikutelmaksi jäi, että luonnontilan kaltaista metsää löytyy helpommin Saksasta kuin esimerkiksi eteläisestä Suomesta, jossa talousmetsien yksitoikkoisuus on päässyt latistamaan jokamiehen käsitystä metsien pyhyydestä.
Kokemukseni Saharan puuttomilta taipaleilta vain alleviivasit sitä vakaumusta, että puut ja metsät ylläpitävät ympäristön tasapainoa, ja ylipäänsä mahdollistavat ihmislajin olemassaolon Maassa.

Aurinkoinen aamu, ja pieni turistikierros kotikaupungissa. Välimerelliset vaikutukset näkyvät täälläkin.

Perillä Itä-Pakilassa odotti vastaanottokomitea. Paikalla olivat vanhemmat, valtiovalta, superystävä, pyöränkorjaustieteiden tohtori sekä kuvan ottanut täti. Kiitos kaikille, jotka kannustivat eteenpäin!
|
|
1. Latvian maaseudulla
2. Tien päällä Liettuassa
3. Itä-Puolassa
4. Krakovaa kohti
5. Auschwitz Etela-Puolassa
6. Tshekista Slovakiaan
7. Bratislava ja Tonava
8. Itävalta - Unkari
9. Zagreb Alppien juurella
10. Slovenian vuoristossa
11. Trieste
12. Po-joen suisto
13. San Marino
14. Apenniineilla kohti Roomaa
15. Ikuinen, ajaton, monikasvoinen Rooma
16. Roomasta Napoliin
17. Napoli
18. Kalabria
19. Sisilia
20. Etna
21. Palermon seutu
22. Pantellerian saari
23. Brianin elämää Tunisiassa
24. Kohti suolajärveä
25. Chott El Jerid -suolajärvi
26. Keidaskaupunki Tozeur
27. Tamerzan vuoristokeidas
28. Dyynejä autiomaassa
29. Aavikolta vuoristoon
30. Tataouine - kääntöpaikka
31. Tunis - Veltolta tukea
32. Back in the EU - Sisilia
33. Sardinian vuorilla
34. Korsika
35. Genovasta Po-joen tasangolle
36. Garda-järveltä alpeille
37. Brenneron solaa kohti
38. Alpeilta Tšekkeihin
39. Saksan kautta kotiin
Tekstiviestit:
- 7.9. Dresden, Saksa, 9000 km
Nousu kohti entisen DDR:n rajaa.Tshekin puolella tienvarressa tarjolla tatteja,
puutarhatonttuja, kirkkoveneitä. Dresden, Euroopan Hiroshima.
- 9.9. Berliini, 9250 km
Rehevien sekametsien ja maissipeltojen reunustamaa reittiä. Koivuja! Berliini,
pyöräilijät huomioitu hyvin kaupunkisuunnittelussa keskustassakin.
- 12.9. Rostock, 9535 km
Metsiä. Tuulivoimaloita. Pää punaisena huutaen kuittailevia autoilijoita.
Reippaaseen vastatuuleen matkan viimeinen pitkä ajopäivä. Laiva odottaa.
- 14.9. Helsinki, 9555 km
Aurinkoinen päivä laivan kannella,aavaa kuin suolajärvellä. Viileä aamu. Pieni
turistikierros kotikaupungissa. Perillä Itä-Pakilassa vastaanottokomitea.
- 18.9. Käpylä, 4 km
Rengastöitä työmatkalla.
Katso myös sarjakuvat!
|