Koe uusi yle.fi

Suora

  • Jalkapallon Mestarien liigan kooste
  • Futsal: Miesten 2. loppuottelu
  • Sportmagasinet
  • Urheiluruutu

Kiinasta mahtikäskyllä talviurheilumahti – tai ainakin mahtava urheilubisnes

Viime marraskuussa Kiinan hallitus ilmoitti, että 300 miljoonaa kiinalaista tutustutetaan talviurheiluun ennen Pekingin talviolympialaisia.

olympialaiset
Pekingin vuoden 2022 talviolympiakisojen logo.
AFP / Lehtikuva

Kun Kiinan kommunistinen puolue päättää jotakin, oksat, männynkävyt ja muut esteet saavat väistyä. Se näkyy talviurheilussa, johon Kiina puhaltaa jättipalkeilla ilmaa Pekingin 2022 talviolympialaiset tähtäimessään.

Kiinassa ei ole talviurheiluperinteitä - ensimmäinen kiinalaisurheilijan kultamitali talviolympialaisista tuli Salt Lake Citystä 2002 ja talvilajien harrastajamäärät ovat olleet jättivaltion mitassa mitättömiä.

Mutta Kiinassa perinteet voidaan polkaista pystyyn yhdellä mahtikäskyllä.

Viime marraskuussa Kiinan hallitus ilmoitti, että 300 miljoonaa kiinalaista tutustutetaan talviurheiluun ennen Pekingin talviolympialaisia.

- Olen kuullut isoja lukuja Kiinasta, Jokerien puheenjohtaja Harry Harkimo sanoi avatessaan Helsingissä seuransa järjestämän seminaarin Kiinan talviurheilubisneksestä.

Yksi noista isoista luvuista on 150 miljardia dollaria. Sen verran Kiinan ennakoidaan investoivan talviurheiluun vuoteen 2025 mennessä.

Kiinaan on tarkoitus rakentaa tuhat uutta jääkiekon sisäkaukaloa nykyisten 154:n jatkoksi ja satoja hiihtokeskuksia.

Näiden lukujen perässä suomalaiset yritykset rynnistävät Kiinaan kilpaa kanadalaisten, itävaltalaisten ja saksalaisten kanssa.

Kiinan presidentin Xi Jinpingin viimevuotisella vierailulla Suomessa sovittiin, että vuosi 2019 on suomalais-kiinalaisen talviurheiluyhteistyön vuosi. Suomalaisyritysten tietä Kiinaan tasoittamaan on perustettu talviurheiluvientiohjelma, jota johtaa Suomen Pekingin-suurlähetystön kaupallinen neuvos Kimmo Siira.

- Kiinassa on maailman suurimmat rakennusfirmat, niiden kanssa ei kannata lähteä kilpailemaan. Mutta suomalaiset pystyvät tuomaan projektiosaamista ja teknologioita kuten jäähdytystekniikkaa jäähalleihin tai hiihtoputkiin, Siira sanoi.

"Ei ihan kuin olisi toivottu"

Urheilu on muutakin kuin hallien ja hiihtoputkien rakentamista. Länsimaisia yrityksiä ja urheilubrändejä kiinnostaa maailman suurimman keskiluokan muodostama kuluttajamarkkina. Konsulttiyhtiö McKinsey on arvioinut, että Kiinan keskiluokkaisten kotitalouksien määrä on kasvanut jo 116 miljoonaan, kun vuosituhannen alussa luku oli kaksi miljoonaa.

- Kiinalaiset käyttävät noin prosentin tuloistaan hyvinvointiin ja urheiluun. Maan johdon tavoite on kymmenkertaistaa tämä luku ja lisätä kulutusta, Siira kertoi.

Länsimaissa talvilajien suurimmat katsojamäärät kerää jääkiekko. Kiinassa se on pärjännyt toiveitaan heikommin, vaikka KHL laajeni 2016 Kiinaan Kunlun Red Starin perustamisen myötä ja Kings ja Canucks pelasivat viime vuonna ensimmäisen NHL-näytösottelun Kiinassa.

- Se ei ole ihan mennyt sillä lailla kuin olisi toivottu, Kunlunin tavoin KHL:ssä pelaavan Jokerien toimitusjohtaja Jukka Kohonen myönsi.

Jalka- ja koripalloilu ovat saaneet Kiinasta ison jalansijan sekä harrastajamäärissä että katsojamäärissä mitattuna.

- Kaikkialla maailmassa on loputon urheiluviihteen tarjonta, ja erityisesti Kiinassa, Kohonen sanoi.

NBA-koripalloliigan tv-katsojamäärät Kiinan kanavilla lasketaan parhaimmillaan kymmenissä miljoonissa, ja myös Valioliiga on saanut mittavan jalansijan. Kori- ja jalkapallo ovat myös iskeneet internetin kautta Kiinaan.

- Jääkiekon medianäkyvyys Kiinassa on toistaiseksi osoittautunut pieneksi pettymykseksi. Me odotimme, että valtiolliset kanavat tukisivat vähän vahvemmin (KHL)-jääkiekkoa, mutta vähän marginaaliin se on jäänyt, Kohonen sanoi.

Kunlunin puheenjohtaja Zhao Xiaoyu myönsi, että talviurheilukulttuurin rakentaminen on paljon hitaampaa kuin pelkkä hallien rakentaminen.

- Se kestää sukupolvia.

"Siellä ovat rahat"

Kiinan pohjoisosissa on talvisin pakkasta ja jäätä, mutta kiinalainen jääkiekko haluaa kasvaa maan lämpimämpiin - ja vauraampiin - eteläosiin.

- Me haluamme mennä rannikolle ja etelään. Siellä ovat rahat, KHL-joukkue Kunlun Red Starin puheenjohtaja Zhao Xiaoyu sanoi.

Kiekko seuraa rahaa, sillä laji on Kiinassa kallis harrastus.

- Tämä on laji, joka vaatii taloudellista voimaa. Ei vain pelaajilta, vaan myös katsojilta.

Kiinassa suhtautuminen lasten harrastuksiin eroaa Pohjoismaista. Lasten harrastuksissa tähdätään huipulle, eikä kuluja lasketa.

- Perheet asuvat vaikka teltassa, jos lapsen harrastus sitä vaatii. Sellainen on kulttuuri. Lasten eteen ollaan valmiit tekemään mitä vain.

Aasialainen tiikeriäitiajattelu kääntyy kuitenkin harrastusta vastaan, jos noin 12 vuoden iässä alkaa näyttää siltä, ettei lapsella ole asiaa maailman huipulle.

- Silloin vanhemmat pakottavat lapsen lopettamaan, jotta hän voi keskittyä täysin opiskeluun ja parhaisiin kouluihin pääsemiseen. Siksi rakennamme järjestelmää koulunkäynnin ja jääkiekon yhdistämiseksi.

Kiinan kunnianhimoinen tavoite on saada maajoukkue pelaamaan Pekingin talviolympialaisten jääkiekkoturnaukseen.

- Miesten joukkueelle se on vaikeaa, mutta naisten joukkue on lähempänä, Zhao Xiaoyu sanoi.

Suosittelemme

Tuoreimmat