1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. ralliautoilu

Vieläkö muistat tämän faktan tänään 50 vuotta täyttävästä suomalaisesta rallimestarista?

Marcus Grönholm on edelleen viimeisin suomalainen, joka on pystynyt rallin maailmanmestaruuteen.

Kuva: Tomi Hänninen

Marcus Grönholm täyttää tänään 50 vuotta. Vaikka miehen ajouran loppumisesta on jo vierähtänyt pitkä tovi, pitää inkoolainen yhä hallussaan käsittämättömän tuntuista tilastofaktaa.

Lukuisista hyvistä yrityksistä huolimatta Grönholm on yhä edelleen viimeisin suomalainen, joka on pystynyt rallin maailmanmestaruuteen. Ja tuostakin tähtihetkestä on kulunut jo 16 pitkää vuotta.

Kuljettajista ei ole ollut pulaa. Suomalainen rallijatkumokin on olemassa, vaikka potentiaalisimmat nimet ovat vasta kypsymässä huipulle. Kyse onkin lähinnä rallitilastoihin jääneestä kummajaisesta, sillä ennen nykyistä kuivaa kautta, pisin rallin MM-sarjassa kulunut ajanjakso ilman suomalaismestaria on 80-90-lukujen taitteesta.

Tuolloin Juha Kankkusen mestaruuksien väliin jäi kausina 1987-1991 kolme vuotta, jolloin titteli matkasi muualle kuin Suomeen.

Useissa huipputalleissa

Grönholmin ura rallin MM-sarjassa oli loistokas. Etsikkoaika oli pitkä, sillä ensimmäisen kerran pitkänhuiskea inkoolainen nähtiin Suomen MM-rallissa jo vuonna 1989.

Yksityistiiminsä voimin Grönholm kolkutteli tehdastiimien ovia käytännössä koko 1990-luvun. Ensimmäinen todellinen näytönpaikka miehelle siunaantui jo vuonna 1992, kun Grönholm sai kotikisaansa alleen Toyotan tehdasauton.

Se tuli kuitenkin 24-vuotiaalle kuljettajalle liian nopeasti. Ensimmäisen erikoiskokeen pohja-aika vaihtui vierailuun ojan pohjalla. Uutta mahdollisuutta piti odottaa viisi pitkää vuotta.

Sillä kertaa kaikki sujui Grönholmin nuottien mukaan, mutta Toyota Corolla WRC -mallin debyyttiin liittyi niin paljon uutta ja ihmeellistä, että bensankulutus laskettiin sunnuntain toiselle lenkille sen verran pieleen, että polttoaine pääsi loppumaan vain muutama kilometri ennen huoltoaluetta.

Seuraavana vuonna Grönholm sai jälleen haalittua yksityiskuljettajalle mittavan MM-ohjelman. Kuudesta osakilpailusta ei viitossijaa kummempaa hellinnyt, mutta vahvat näytöt kotikilpailussa Jyväskylässä olivat tällä kertaa riittävästi. Jokaisen sarjassa mukana olleen tiimin tallipäälliköt lähestyivät Grönholmia sopimusta tarjoten.

Monien vaiheiden jälkeen Grönholm ja kartanlukija Timo Rautiainen päätyivät Peugeotin tiimiin, ja loppu on rallihistoriaa. Maailmanmestaruuden miehet voittivat kausina 2000 ja 2002. Osakilpailuvoittoja (30) heillä on yhä kirkkaasti eniten suomalaiskuljettajista.

Kaksikko lopetti ralliuransa Fordilla kauden 2007 päätteeksi. Grönholm keskittyi jo aktiiviuransa aikana auttamaan nuoria suomalaisia saamaan näytönpaikkoja MM-ralleissa. Työ on yhä tuottanut hedelmää, sillä Hyundain tehdastiimistä paikan saanut Jari Huttunen on yksi Grönholmin apua saaneista kuljettajista.

Rallicrossin MM-sarjassa Grönholm kilpailee alkavalla kaudella ajattaen kahden Hyundain tiimiä. Toisessa autossa istuu Grönholmin oma poika Niclas, 21.