Koe uusi yle.fi

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Näillä vinkeillä poluille!

Aivan kuten juoksijoita, myös polkuja on erilaisia. On pehmeitä neulaspolkuja, juurakkoisia ja kivisiä polkuja, pitkospuilla kulkevia reittejä, jyrkkiä nousuja ja vauhdikkaita alamäkiä. Näillä kaikilla pärjää oikein hyvin tavallisilla lenkkareilla ja ulkoiluvaatteilla. Jos kuitenkin haluat saada harrastuksestasi irti vielä enemmän, polkujuoksussa on useita varta vasten lajia varten kehiteltyjä vaatteita ja varusteita. Seuraavassa esitellään näistä muutamia.

Polkujuoksun pääset aloittamaan näillä varusteilla

Aloittelija

Polkujuoksun aloittamiseen tarvitaan hyvät ja tukevat kengät sekä ulkoliikuntaan sopivat vaatteet. Metsässä ei yleensä tuule tai sada samalla tavalla kuin avoimessa maastossa. Samalla tavalla metsän varjoissa lämpötila poikkeaa aurinkoisesta paikasta. Tuotemerkkejä on lukuisia ja vain kokeilemalla löydät itsellesi sopivat asusteet.

kuva
Juoksupaita, juoksulippis, juoksutakki, juoksuhousut, hihaton juoksupaita, juoksushortsit, juoksupaita, juoksusukat, lenkkitossut ja kevyt juoksutakki.

Edistynyt

Aktiivisen harrastajan tärkein hankinta on polkujuoksukengät. Ne ovat epätasaisella tai liukkaalla alustalla tukevammat ja pitävämmät, kestävät kivien iskuja paremmin eivätkä ime kosteutta sisäänsä. Malleja ja merkkejä on useita, ja sopivat kengät löytyvät testaamalla. Monet harrastajat vannovat myös pitkien juoksusukkien ja teknisten vaatemateriaalien nimeen.

kuva
Hengittävä juoksupaita, hihaton kompressiopaita, tuubihuivi, lämmittävä juoksutakki, juoksutrikoot, juoksushortsit kompressiosisähousulla, juoksuhanskat, tuulelta suojaavat juoksuhousut, juoksukengät, pitkät juoksusukat, varvassukat, kompressiosukat ja polkujuoksukengät.

Erikoisvarusteet

Pitkiin polkujuoksukisoihin kuuluu, että juoksija kantaa mukanaan tarvitsemansa varusteet. Erilaiset juomareput ja -vyöt mahdollistavat paitsi nesteen ja energian myös esimerkiksi pakollisten varusteiden kantamisen. Otsalampulla polkujuoksukautta voi jatkaa pitkälle syksyyn, ja nastakengillä vaikka ympäri vuoden. Tässä muutamia yleisimpiä varusteita.

kuva
Juomavyö, rannetietokone, varavirtalähde, aurinkolasit, juomareppu, kartta, pehmeä geelipullo, säärystimet, glukoosipastillit, urheilujuomatabletti, otsalamppu, avaruuslakana, ensiside, juomareppu, juoksuvyö, juomavyö ja geelipullo.

Polkujuoksun tekniikka kehittyy juoksemalla

Polkujuoksu on nimensä mukaisesti juoksemista polulla. Tekniikka paranee vain juoksemalla. Aloita kävelemällä ja totuta jalat erilaisiin alustoihin. Silmä-jalka-koordinaation kehittyessä voit nostaa vauhtia ja myös katsettasi ylöspäin.

Yleistä tekniikasta

Katso alaviistoon, lyhennä askelta, rytmitä käsillä. Näillä kolmella vinkillä pärjäät pitkälle.

Alamäki

Tärkein ohje: älä jarruta reisillä menoasi. Hyvällä alamäkitekniikalla teet hetkessä pesäeroa muihin.

Ylämäki

On täysin OK kävellä ylämäet. Seuraavassa esitellään erilaisia tapoja ylämäkien kapuamiseen.

Julkaistu 13.4.2018

Tekijät

Teksti: Marko Krapu, videot: Mårten Lampén, kuvat: Tuomo Björksten, suunnittelu ja toteutus: Stina Tuominen ja Eemeli Martti

Suosittelemme