Kaikki jalkapallon MM-kisoista!
Kaikki FIFAn jalkapallon MM-kisoista!Kisasivuille

Lotta Harala säkenöi somessa, loistaa lehtien kansikuvissa ja houkuttelee isoja sponsoreita – näyttävä pika-aituri teki itsestään brändin, jolle satelee yhteistyötarjouksia

Pika-aituri Lotta Harala ei ole koskaan hankkinut ainuttakaan yhteistyökumppania itse. Sen sijaan firmat pyytävät häntä tekemään yhteistyötä kanssaan ja ovat valmiita maksamaan siitä.

Lotta Harala
Lotta Harala urheilee ammattimaisesti, vaikka apurahat ovat jääneet saamatta – pika-aituri teki itsestään brändin, jolle satelee yhteistyötarjouksia
Lotta Harala urheilee ammattimaisesti, vaikka apurahat ovat jääneet saamatta – pika-aituri teki itsestään brändin, jolle satelee yhteistyötarjouksia

– Anteeksi aivan kauheasti, että olen näin paljon myöhässä! Lotta Harala huudahtaa.

Hän on saapunut varttitunnin myöhässä kuvauspäiväksi sovittuihin harjoituksiin.

– Olin jo lähdössä, mutta sitten mulla alkoivat menkat ja olikin pakko mennä ensin kauppaan, Harala jatkaa naama peruslukemilla.

Miespuolinen kuvaaja katsoo hämmentyneenä lattiaan, mutta Harala tuskin huomaa sitä. Hän heittää kassinsa lattialle ja alkaa kursailematta vaihtaa treenivaatteita ylleen. Kun Harala vähän myöhemmin kertoo, että hänen brändiinsä kuuluu aitous ja rehellisyys, on häntä helppo uskoa. Hän on totisesti hyvin teeskentelemätön, ja sellaisen mielikuvan hän haluaa itsestään myös antaa.

– Jos loisin jotain feikkiä tai päälleliimattua, en koe, että se olisi pitkäjänteisesti järkevää, koska semmoista ei pysty kantamaan, pika-aituri pohtii.

Juuri Haralan brändistä tänne on tultu puhumaankin. Kaikki kunnia Haralan urheilu-uralle, mutta toistaiseksi hän on kiinnostavampi brändinä kuin pika-aiturina.

Lotta Harala muotikuvauksissa.
Lotta Harala on onnistunut luomaan itsestään mielenkiintoisen brändin, jolle satelee yhteistyötarjouksia.Jani Mattsson

Urheilutulokset ailahtelevat, brändi ei

Lotta Harala, 26, on urheilullinen, kaunis ja sosiaalinen. Toisin sanoen hän on ideaali kohde firmojen sponsorirahoille. Mutta kauniita ja sosiaalisia urheilijoita on Suomi täynnä, vieläpä Haralaa paljon menestyneempiä. Haralan aikuisiän paras urheilusaavutus on pika-aitojen Suomen mestaruus kesällä 2017. Se on hänen ainoa SM-mitalinsa ulkoradoilta. Aikuisten sarjan arvokisaedustuksia hänellä on vain EM-hallikisoista. Silti hän on yksi kiinnostavimmista sponsorointikohteista firmojen näkökulmasta, eikä se johdu vain hänen ulkonäöstään.

– Olen tietoisesti miettinyt ja laittanut ihan paperille ylös, miten pystyn hyödyntämään itseäni firmoille, Harala selittää.

– Voin toimia yrityksen kasvoina, olla heidän kampanjoissaan mukana kuvien muodossa tai vaikka juontaa heidän tilaisuuksiaan. Olen opiskellut liikunta- ja ravitsemusalaa, joten voin vetää yrityksille vaikka työhyvinvointipäiviä tai ravitsemusluentoja, liikuntaneuvojaksi opiskellut Harala listaa.

Toisin sanoen Harala ei ole riippuvainen ainoastaan urheilutuloksistaan, koska hänellä on tarjota yhteistyökumppaneilleen myös paljon muuta. Kun häneltä jäivät kesän 2015 kilpailut kokonaan väliin loukkaantumisten vuoksi, ei sillä ollut juurikaan vaikutusta hänen sponsoritilanteeseensa.

– Brändi ei katoa, vaikka tulee loukkaantuminen tai muuten hankala kausi, Harala huomauttaa.

Lotta Harala ylittää aidan.
Harala voitti pika-aitojen Suomen mestaruuden vuonna 2017.AOP

Turha itkeä

Yksilöurheilijat ovat kilvan valittaneet huonoa talous- ja tukitilannettaan viime aikoina. Pisimmälle meni ehkä kolmiloikkaaja Kristiina Mäkelä, joka suomi Suomen Urheiluliittoa blogissaan rajuin sanakääntein (siirryt toiseen palveluun). Turhautuminen on ymmärrettävää, sillä Ylen taannoin teettämän kyselyn mukaan suurin osa yksilöurheilijoista elää köyhyysrajan alapuolella.

Harala ei ole koskaan saanut esimerkiksi Olympiakomitean jakamaa urheilija-apurahaa, mutta valittamaan hän ei ryhdy. Ensinnäkään hän ei halua leimautua kitisijäksi – se ei sopisi brändiin – ja siksi toisekseen hän näkee urheilijoiden tilanteen paljon valoisampana kuin moni muu.

– Olen halunnut ajatella aina tosi positiivisesti. En ole halunnut katkeroitua ja alkaa valittaa, että meillä on nyt niin huono tilanne. Olen kääntänyt energian siihen, mitä voin tehdä, jotta firmat haluavat auttaa ja tukea urheilu-uraani.

Tässä Haralan voi sanoa onnistuneen, sillä hänellä on useampi iso yhteistyökumppani, jotka tarjoavat hänelle resurssien ja varusteiden lisäksi puhdasta rahaa yhteistyöstä. Kun hän hiljattain teki mittavan sopimuksen saksalaisen urheiluvaatejätin kanssa, sai kyseinen firma pikemmin suostutella Haralaa kumppanikseen kuin toisinpäin.

Lotta Harala lukee lehteä sängyllä.
Jani Mattsson

”Koskaan ei ole näkynyt enempää kuin kisa-asussa”

Harala suhtautuu itseensä kuin yritykseen, jota tulee markkinoida ja tehdä kiinnostavaksi. Hän tajusi sosiaalisen median voiman jo varhaisessa vaiheessa ja käyttää sitä paitsi taitavasti, myös luontevasti. Se on osa hänen arkeaan, mutta myös erittäin tärkeä markkinointikanava. Haralalla on esimerkiksi oma YouTube-tili, johon hän päivittää videoita vähintään kerran viikossa. Sen tarkoitus on puhtaasti kaupallinen.

– Se on luonteva tapa tuoda esille yhteistyökumppaneitani. Minulla on paljon kumppaneita, jotka näkyvät arjessani päivittäin tai ainakin viikoittain. Sillä tavalla pystyn näyttämään, miten ne näkyvät ja aidosti tuomaan niitä laajemmin esille.

Harala ei pelkää julkaista rohkeitakaan kuvia. Välillä hän esiintyy kuvissaan vain alusvaatteet tai bikinit yllään, mutta se ei kuulemma ole itsetarkoitus.

– Minusta ei ole koskaan näkynyt yhtään sen enempää missään kuvissa kuin kisa-asussa. Tuntuu, ettei se voi olla liikaa. Jos kisa-asussa juoksen aitoja telkkarissa niissä vaatteissa, niin ehkä voin samanlaisissa laittaa kuvan Instagramiin, Harala järkeilee.

Haralan sometilit ovat toki muutakin kuin markkinointia, paljasta pintaa ja kauniita kuvia. Taas päästään siihen, että Harala haluaa olla myös aito, tavallinen ihminen.

– Katso tätä kuvaa, pika-aituri näyttää kännykästään kuvaa, jossa hän irvistäen ylittää aitaa.

Asento on sellainen, että vatsan päälle rullaantuu makkaroita.

– Haluan, että läheiseni tunnistavat minut täältä. Tämä ei saa olla pelkkää kaunisteltua kiiltokuvaa. Nuoret elävät kuitenkin niin paljon somessa.

Lotta Haralan Instagram-kuva puhelimen näytöllä.
Harala panostaa paljon Instagram-tiliinsä.Jani Mattsson

Ärsyttävä, mutta onnistunut

Lotta Harala myös ärsyttää. Hän kertoo saaneensa osakseen paljon kritiikkiä, ehkä osin kateuttakin, koska kaikki eivät ymmärrä, miksi hän tuo itseään esiin. Joidenkin mielestä hän on saanut liian paljon liian helposti.

– Olen ehkä saanut joskus enemmän huomioita kuin urheilulliset saavutukseni olisivat pelkästään tuoneet, Harala myöntää.

Ylimääräinen huomio on joskus hävettänyt Haralaa.

– Olen halunnut pienentää itseäni, jotta ihmiset eivät ajattele, että olen jotenkin tyrkky tai haluaisin huomiota ihan itsessään.

Ajatteli Haralasta mitä tahansa, hänen taitavuuttaan sponsorimarkkinoilla on mahdoton kiistää. Hänen ei tarvitse valittaa tukieurojen vähyyttä tai resurssien puutetta. Taitavalla brändäämisellä hän on mahdollistanut itselleen sen, mistä moni häntä parempi urheilija voi vain haaveilla.

– Miksi toisaalta häpeilisin jotain sellaista, jossa olen onnistunut? Tavoitteenani on ollut, että pystyisin tekemään ammattimaisesti urheilua ja nyt olen siinä. Nyt minulla on avaimet siihen, että saavutuksia saattaa tulla, jos vain itse tekee asiat oikein.

Lue myös:

Koulukiusattu, hakattu ja hyljeksitty poika käveli pakoon kauhujaan – urheilusta löytyi pakotie, joka on vienyt jo olympialaisiin asti: ”Päätin, että minusta tulee vielä jotain”

Suosittelemme

Tuoreimmat