Suora

  • Urheiluruutu
  • Huuhkajia ja panelistijuoruja
  • Urheiluruutu
  • Elävä arkisto esittää

Kalle Rovanperä avaa ihaillun tempun taustat: Konepelti ylhäällä 100 kilometrin tuntivauhdissa 14 kilometriä ilman varsinaista iskunvaimenninta – ”Onhan se vähän surullista”

Kalle Rovanperä suhtautui maltilla vertauksiin Timo Mäkisestä. Rallilegenda ajoi Rovanperän tapaan vuonna 1967 Jyväskylän MM-rallissa erikoiskokeen konepelti ylhäällä.

ralliautoilu
Kalle Rovanperä
Tomi Hänninen

JYVÄSKYLÄ. 17-vuotias Kalle Rovanperä iski itsensä suomalaisen rallikansan sydämiin Jyväskylän MM-rallin lauantain huipennuksessa.

Rovanperältä hajosi ensiksi iskunvaimennin, kun hän osui ilmeisesti kiveen Päijälän erikoiskokeella. Sen jälkeen auto hajosi enemmän. Rovanperä ja hänen kartturinsa Jonne Halttunen virittivät kuitenkin varajärjestelmän korvaten iskunvaimentimen vaihdetangolla.

Ennen ongelmia ylivoimaisesti WRC2-luokkaa johtanut Rovanperä selvisi päivän viimeiselle erikoiskokeelle Pihlajakoskelle. Pian kuitenkin konepelti lähti irti kiinityksistään.

- 500 metrin jälkeen se meni, Rovanperä avasi Paviljongin huoltoalueella.

Hän tuli maaliin reilut 14 kilometriä niiin, että on nyt reilut kolme minuuttia kärjestä. Ennen ongelmia Rovanperä oli johtanut kisaa 54 sekunnilla.

Moni rallia vähemmän seuraava ihmetteli, miten Rovanperä pystyi ylipäätänsä ajamaan ralliautoa konepelti ylhäällä. Näkyvyys on kuitenkin suhteellisen heikko.

- Eihän siinä mitään. Ajettiin kuitenkin sen verran hiljaa, Rovanperä heitti ja kertoi, että vauhtia oli kuitenkin normaaliautoilijalle kovat 100 kilometriä tunnissa.

Rovanperä sai heti temppunsa jälkeen vertauksia rallilegenda Timo Mäkiseen. Rallilegenda ajoi vuonna 1967 Ouninpohjan erikoiskokeen konepelti ylhäällä.

Millaista on mennä ensin kuin tuulennopea teinisensaatio ja sitten mennä kuin Timo Mäkinen konepelti ylhäällä?

- Ei kai siinä mitään ihmeellistä. Onhan se vähän surullista, Rovanperä totesi ja viittasi siihen, että hänen voittomahdollisuutensa uran ensimmäisessä Jyväskylän MM-rallissa menivät.

Kalle Rovanperä
Riku Tahko

Mäkinen voitti jopa aikanaan koko rallin konepeltiepisodivuonna. Rovanperällä ei ihan sellaiseen ole mahdollisuuksia, ellei tapahdu aivan käsittämätöntä ihmettä. Jo kolmossija on kova tavoite. Matkaa Gus Greensmithiin on 46 sekuntia.

Erikoiskoekilometrejä on suunnillen saman verran neljällä sunnuntain erikoiskokeella. Ylen ralliradion asiantuntija Riku Tahko ei pitänyt asiaa mahdottomana. Rovanperä ei allekirjoittanut taistelua kolmossijasta.

- Kyllä se 46 sekuntia on aika paljon. En usko, että lähdetään repimään, Rovanperä totesi.

Lue lisää:

Katso ikoninen kuva! 17-vuotias Kalle Rovanperä selvisi uskomattomasti Jyväskylässä maaliin konepelti ylhäällä ja osoitti upeaa urheiluhenkeä: ”Olen pahoillani"

Uskomatonta epäonnea! Jyväskylän MM-rallissa dominoineelta Kalle Rovanperältä hajosi auto – superteini oli jo keskeyttämässä, kunnes korjaukset toimivat

Kalle Rovanperä oli jo luovuttamassa Jyväskylän MM-rallin voiton, mutta päättikin yrittää jatkaa matkaa – vauhti riitti

Esapekka Lapilta käsittämätön veto Jyväskylän MM-rallissa ennen kisan loppuhuipennusta: ”Ei mitään järkeä, aivan megaluokan suoritus”

Pystyykö Kalle Rovanperä Jyväskylässä kukistamaan jonkun MM-sarjan tähden? ”Toivottavasti ei tarvitse tehdä sitä”

MM-rallin kärkikuljettajien renkaat lopussa, suomalaislupauksen päivä otti musertavaan käänteen

Jyväskylän MM-ralli huipentui jännitysnäytelmään ja suomalaisten kiivaaseen takaa-ajoon

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat