Tommi Mäkinen tahkoaa rallitallillaan tulosta, josta 2010-luvun taitteessa vain haaveili – yhtiölle viime tilikaudella miljoonavoitot: "Tämä on juuri sitä mitä me laskeskelimme"

Toyotan rallin MM-sarjatallia luotsaavan Tommi Mäkisen yhtiö teki viime vuonna historiansa parhaan taloudellisen tuloksen. Vielä muutama vuosi sitten miljoonien eurojen voitot olivat kaukaisia.

ralliautoilu
Martin Järveoja, Tommi Mäkine, Ott Tänak
Tomi Hänninen

Rallin MM-sarjan ensimmäinen kilpailukausi viime vuonna toi Tommi Mäkinen Racing Oy:lle hurjan taloudellisen tuloksen. Yhtiön liikevaihto kipusi tuoreen tilinpäätöksen mukaan 67,7 miljoonaan euroon, josta kulujen jälkeen jäi voittoa 6,75 miljoonaan euroa.

–Tämä on juuri sitä mitä me laskeskelimme ja mitä oli käytännössä katsottu meidän tavoitteeksemme. Olen tietenkin ihan tyytyväinen siihen miten viime vuosi meni kokonaisuudessaan, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Tommi Mäkinen.

Tulos on sellainen, josta 2010-luvun taitteessa vain haaveiltiin. Mäkisen yhtiö teki tilinpäätöksien mukaan neljänä peräkkäisenä tilikautena liki miljoona euroa tappiota. Tuolloin uutisotsikoissa väläyteltiin myös sitä, että koko tehdas olisi tullut tiensä päähän.

– Kun lähdimme rakentamaan 2000-luvun alkupuolella toimintaa, ensimmäiset vuodet olivat erittäin kovaa kasvua. FIA:n sääntömuutokset johtivat siiihen, että meillä ei ollut enää huippuhaluttavaa tuotetta teossa. Sopimus oli yhden automerkin kanssa, joka ei pystynyt muuntautumaan. Se johti siihen, että pikkuhiljaa hiljeni.

– Näin jälkikäteen tällaista Toyota-projektia ei olisi 100 prosenttisen varmasti tapahtunut, jos emme olisi käyneet oppivuosia Subarun rakentamisessa. Tämä oppi, kokemus ja tiimin rakentaminen ovat olleet erittäin välttämättömiä.

Autojätti Toyota halusi palata vuonna 2015 rallin MM-sarjaan ja tuon tehtävän toteuttajaksi päätyi Mäkinen. Kyseisellä tilikaudella myös yhtiön taloudellinen tulos nousi uudelle tasolle, sillä voittoa kertyi liki 900 000 euroa. Sittemmin talouskehitys on ollut sitäkin hurjempaa. Toissavuonna voittoa kertyi neljä miljoonaa euroa ja viime vuonna rutkasti yli kuusi miljoonaa euroa.

Tuoreen tilinpäätöksen mukaan jakokelpoisia varoja on noin 11 miljoonaa euroa. Tänä vuonna Mäkisen yhtiöstä jaettiin osinkoa 875 000 euroa.

Liikevaihdon kehitys on kulkenut samoja linjoja. Muutaman miljoonan euron lukemien sijaan rahaa on virrannut kahden viime tilikauden aikana yritykseen kymmeniä miljoonia euroja.

Mäkinen ei halua avata tarkemmin sitä, mistä rahavirrat tulevat. Varatoimitusjohtaja Mia Miettinen on kertonut puolestaan Ilta-Sanomissa (siirryt toiseen palveluun), että liikevaihdosta suurin osa koostuu Japanista tulevasta budjetista.

– Me olemme sopineet pelisäännöt ja ne meidän taloudelliset tavoitteet ovat sitä mitä on sovittu. Me on menty juuri niin kuin on sovittu, Mäkinen toteaa.

Viron tukikohta valmis

Yhtiö on rakentanut viime aikoina Viroon toista toimipistettä. Autojen huollot toteutetaan Saksan MM-rallin jälkeen Virossa, jonne on palkattu Mäkisen mukaan parisenkymmentä työntekijää.

– Se, että Virossa palkkaus olisi kevyempää, ei oikeastaan pidä edes meidän alalla paikkansa. Me tarvitsemme spesiaalialan ammattilaisia ja oli ne sitten missä tai mistä tahansa, niin kyllä se palkkataso on hyvin sama. Se ei ole se vaikuttava seikka.

– Logistisella puolella tulemme säästämään kustannuksia varmasti huomattavan paljon, mutta myöskin siinä, että saamme autoille lisää huoltoaikaa. Operatiiviseen puoleen positiivisin vaikutus on sillä, että pystytään operoimaan tietä pitkin, Mäkinen summaa.

Toimitusjohtaja kertoo, että tiimiä pyöritetään yhä Jyväskylän pääkonttorista käsin, jonne ollaan rekrytoimassa lisää väkeä.

– Me emme tee muuttoa Viroon. Suurin osa ja tärkein toiminta tapahtuu Jyväskylässä ja sitä vahvistetaan koko ajan. Sehän se on meidän pääasia. Me tuotekehitämme ja teemme autoa nopeammaksi ja viemme sitä eteenpäin. Meillä on lähemmäs 100 ihmistä täällä töissä ja myös tulee olemaan. Me olemme hakemassa Jyväskylään koko ajan lisää.

Lue lisää:

"Viimeisiä kalusteita siirretään" – Toyotan rallitiimi on pian puoliksi virolainen, kilpa-autot eivät enää palaa Puuppolaan

Kaappaako Citroën rallimestari Ogierin? ”En voi vastata budjettikysymykseen”

Toyotan entinen urheilutoimenjohtaja arvioi Tommi Mäkisen tallin vaikeuksia: ”Luvattoman paljon pieniä juttuja”

Kouvolassa ryhdytään kouluttamaan autourheilumekaanikkoja yhdessä maailmanmestari Tommi Mäkisen rallitallin kanssa

Toyotan rallitalli on siirtämässä toimintaansa Suomesta Viroon

Toyotan rallitallin ydin ja pääkonttori säilyvät Puuppolassa – Tallinnassa tukena logistiikkakeskus

Suosittelemme

Tuoreimmat