Suora

  • Urheiluruutu
  • Uinnin MM, aamun kilpailut

Jäämies tuli ryminällä Ferrarille, mutta hyytyi myöhemmin – näin Kimi Räikkösen ura eteni Maranellon punaisissa

Kimi Räikkönen jättää Ferrarin tämän kauden jälkeen. Suomalaiskuljettajan Ferrari-uran kohokohdaksi jäi vuoden 2007 maailmanmestaruus.

Formula 1
Kimi jättää Ferrarin
Kimi jättää Ferrarin
Kimi Räikkönen 2007
Kimi Räikkönen juhli maailmanmestaruutta vuonna 2007.AOP

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Kimi Räikkönen
Syntynyt: 17.10.1979
Ura: 2001–2009, 2012–
Tallit: Sauber, McLaren, Ferrari, Lotus
Kisojen määrä: 287
Voittojen määrä: 20
Maailmanmestaruudet: 1 (2007)
Tartu hiirellä autosta ja aja läpi kuljettajan F1-ura. Voit käyttää ajamiseen myös nuolinäppäimiä. Matkalla näet kuljettajan F1-osakilpailuvoitot.

F1-kuljettaja Kimi Räikkösen urasta Ferrarilla tuli lopulta kahdeksan kauden mittainen. Viimeinen näistä kausista on yhä kesken, mutta Yle Urheilu kertasi Räikkösen ikimuistoiset vaiheet Ferrarilla.

Syyskuu 2006 – sopimus Ferrarin kanssa

Ferrari ilmoitti vuoden 2006 Monzan gp:n jälkeen, että Kimi Räikkönen siirtyy talliin kauden jälkeen kolmen vuoden sopimuksella. Räikkönen korvasi Ferrarin ratissa mestarikuljettaja Michael Schumacherin, joka oli ilmoittanut lopettavansa uransa. Räikkönen siirtyi Ferrarille McLarenilta, jossa hän oli viiden kauden aikana parhaimmillaan MM-sarjassa toinen.

Maaliskuu 2007 – ikimuistoinen alku

Brasilialaisen Felipe Massan tallikaveriksi siirtynyt Räikkönen räväytti heti ensimmäisessä kilpailussaan Ferrarilla. Räikkönen ajoi Australiassa paalulle ja myös kilpailun voittoon. Hänestä tuli ensimmäinen Ferrari-kuljettaja 18 vuoteen, joka voitti ensimmäisen kilpailunsa Maranellon punaisissa. Edellinen oli Nigel Mansell vuonna 1989.

Lokakuu 2007 – mieletön nousu mestaruuteen

Kauden avauskilpailun jälkeen Räikkönen joutui jahtaamaan seuraavaa täysosumaansa pitkään. Suomalaiskuljettaja ajoi kuusi kilpailua ilman voittoa, mikä jätti hänet MM-taistossa takamatkalle Lewis Hamiltonista ja Fernando Alonsosta.

Räikkönen palasi voittokantaan heinäkuussa Ranskan gp:ssä, jonka jälkeen hän ajoi yhdeksässä seuraavassa kilpailussa kahdeksan kertaa palkintokorokkeelle. Ennen kauden päättänyttä Brasilian osakilpailua suomalaisen tilanne näytti kuitenkin tukalalta. Räikkönen oli seitsemän pisteen päässä sarjaa johtaneesta Hamiltonista ja kolmen pisteen päässä toisena olleesta Alonsosta.

Kauden päätöskisassa Räikkösellä oli mukana myös hieman onnea. Suomalainen lähti radalle kolmannesta lähtöruudusta Massan ja Hamiltonin jälkeen. Räikkönen ohitti heti startissa Hamiltonin, joka kärsi myöhemmin vaihdelaatikko-ongelmista. Hamilton nousi kilpailussa ongelmien jälkeen seitsemänneksi. Kisassa ykköseksi ajanut Räikkönen voitti maailmanmestaruuden pisteen erolla Hamiltoniin ja Alonsoon.

Kimi Räikkönen 2007
AOP

Kausi 2008 – nopeita kierroksia, mutta vain kaksi voittoa

Hallitseva maailmanmestari oli monen mielestä yhä Formula ykkösten nopein kuljettaja, vaikka hän sijoittui MM-sarjassa kolmanneksi. Räikkönen ajoi kilpailun nopeimman kierroksen peräti kymmenessä kisassa, mutta voittoja hänelle tuli kauden aikana vain kaksi. Massa nousi kauden aikana Ferrarin ykköskuljettajaksi, kun Räikkönen putosi mestaruustaistelusta. Hamilton vei maailmanmestaruuden vain yhden pisteen erolla Massaan.

Marraskuu 2009 – ensimmäiset jäähyväiset

Ferrari oli jo aikaisemmin ilmoittanut, ettei Räikkönen jatka tallissa, vaikka hänellä oli sopimus myös kaudelle 2010. MM-sarjassa kuudenneksi jääneen suomalaisen paikan Ferrarilla otti Fernando Alonso.

Huhujen mukaan Räikkönen neuvotteli sopimuksesta muun muassa McLarenin, Mercedeksen ja Toyotan kanssa, mutta uutta tallia ei löytynyt. Räikkönen päätti jättää F1-kauden 2010 kokonaan väliin. Lopulta Räikkönen piti kaksi välivuotta Formula ykkösistä.

Maaliskuu 2014 – paluu Ferrarille

Lotuksella kaudet 2012 ja 2013 ajanut Räikkönen palasi Ferrarin rattiin maaliskuussa 2014 Melbournen osakilpailussa. Räikkönen korvasi Ferrarilla entisen tallikaverinsa Felipe Massan. Kahden vuoden sopimuksen tehneen suomalaisen tallikaverina oli Fernando Alonso.

Räikkösen paluu Ferrarille ei alkanut ruusuisesti. Kauden 2014 kymmenessä ensimmäisessä osakilpailussa hän oli parhaimmillaan seitsemäs. MM-sarjassa 12:nneksi sijoittunut Räikkönen ei ajanut kauden aikana kertaakaan palkintokorokkeelle. Tallikaveri Alonso sijoittui kolmen joukkoon kaksi kertaa kauden aikana.

Kimi Räikkönen 2014
Kimi Räikkönen Ferrarin ratissa vuonna 2014 Melbournessa.AOP

Kausi 2015 – tallikaveri vaihtui

Räikkönen jatkoi Ferrarilla seuraavalla kaudella, mutta tallikaveri vaihtui Alonsosta Sebastian Vettelistä. Se teki hyvää Ferrarin työskentelyilmapiirille, sillä Räikkönen ja Vettel olivat jo valmiiksi ystäviä. Ferrarin iskukyky parani ja Räikkönen hätyytteli lähes kaikissa kisoissa kärkisijoja. Palkintokorokkeelle hän nousi kauden aikana kolme kertaa. Vettel oli MM-sarjassa kolmas ja Räikkönen neljäs.

2016 ja 2017 – tulokset nousussa, mutta Vettelin varjossa

Räikkösen toinen aikakausi sujui Ferrarilla nousujohteisesti - jokainen kausi oli MM-pisteillä mitattuna edellistä parempi. Tämä kausi on toki vielä kesken. Räikkönen ei kuitenkaan millään kaudella pystynyt vastaamaan tallikaverinsa Sebastian Vettelin vauhtiin. Saksalainen oli Räikköstä parempi etenkin aika-ajoissa. MM-pisteissä Räikkönen oli 2016 kuudes ja 2017 neljäs.

Syyskuu 2018 – toiset jäähyväiset

Ferrari kertoi syyskuussa, että Räikkönen ei jatka Ferrari-tallissa enää kaudella 2019. Ferrarin ilmoitusta edelsi yksi Räikkösen komeimmista kilpailusuorituksista viime vuosina. Räikkönen ajoi Ferrarin kotiradalla Monzassa paalulle ja ajoi kisassa toiseksi viime viikonloppuna. Räikkönen itse kertoi Instagram-tilillään F1-uran jatkuvan Sauberilla.

Lue myös:

Kimi Räikkönen jätti ammattikoulun kesken ja lähti Ladalla Eurooppaan – F1-väki piti tulevaa maailmanmestaria turvallisuusriskinä

Kimi Räikköselle jäi ryyppyputki päälle jopa kilpailukauden aikana – kertoo elämäkerrassaan viinanhuuruisista hulivilivuosista F1:ssä

Elämäkerran kirjoittaja Kari Hotakainen: "Vuosi Kimi Räikkösen seurassa oli urani oudoin" – Joutui pukeutumaan Ferrarin takkiin ja selvittelemään rilluttelureissujen tapahtumia

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat