Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Suomalaiskonkari Mika Kallio olisi kaivannut nuoren kohukuskin härskistä kostoyrityksestä kovempaa rangaistusta: ”Mitä tuohon oikein sanoisi?”

Mika Kallio ihmettelee, mitä kohuissa ryvenneelle entiselle huippulupaukselle Romano Fenatille olisi tehtävissä.

MotoGP
Mika Kallio
AOP/Heidi Koivunen

Ratamoottoripyöräilyssä on kuohuttanut viimeisen vuorokauden aikana Moto2-luokan tapahtumat San Marinon osakilpailussa. Italialaiskuljettaja Romano Fenati sai kahden kilpailun pannan vastuuttomasta ajamisesta.

22-vuotias Fenati painoi kisassa Stefanon Manzin jarrukahvaa yli 200 kilometrin tuntivauhdissa. Manzi horjahti tilanteessa, mutta ainekset vakavaankin onnettomuuteen olivat olemassa.

Temppu oli kosto siitä, että Manzi oli omalla kovalla ohitusyrityksellään ajanut Fenatin ja itsensä ulos radalta. Manzi sai myös kuuden lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan kisaan vastuuttomasta ajamisesta.

MotoGP-piireissä Fenatille on vaadittu kovempaa rangaistusta, jopa elinikäistä kieltoa kisoihin. Konkarikuljettaja Mika Kalliokin olisi toivonut suurempaa rangaistusta.

– Mitä tuohon oikein sanoisi, Kallio hämmästeli Yle Urheilulle.

– Mielestäni kahden kisan rangaistus oli ehdottomasti liian lievä. Olisi voinut harkita, että tämän vuoden ajot olisivat ohi. Mietityttää, mitä kaverille voi tehdä. Usein Fenatille sattuu tuollaisia temppuja. Tuo oli äärettömän vaarallinen tilanne. Siinä oli tosi isot riskit kaatua. Nyt oli tuuria matkassa, että ei käynyt mitään pahempaa.

"Tämä ei ehdottomasti kuulu lajiin"

Fenati on ollut aiemmin kohujen pyörteissä. Häntä pidettiin aikanaan yhtenä lajin suurimmista tulevaisuuden nimistä. Mutta kohut ovat vieneet suuntaa alaspäin.

Kaudella 2015 suomalaiskuljettaja Niklas Ajo sai kokea Fenatin arvaamattomuuden.

Fenati potki Ajon pyörää ja lopulta myös sammutti tahallaan suomalaisen pyörän harjoituslähdöissä Argentiinan kilpailuviikonloppuna Moto3-luokassa. Katso tilanne täältä (siirryt toiseen palveluun).

Kauden 2016 keskellä Fenati laitettiin pihalle lajin ikonin Valentino Rossin Sky VR46-tallista, koska hän oli rikkonut tallin kurinpitosääntöjä.

Renato Fenati.
Renato Fenati.EPA

Erityisesti aiempien tapahtumien takia Kallio olisi kaivannut kovempaa pannaa.

– Tämä ei ehdottomasti kuulu lajiin. Sen tietävät kaikki. Siinä on harkinnan paikka, mitä on tehtävissä. Jos jatkossa tapahtuu samanlaista, niin rangaistusten pitää olla tuota kovempia.

– Ehkä tästä tulee Fenatille joku opetus ja hän pystyy harkitsemaan, mitä tekee. Siellä ei ajeta vain oman hengen vuoksi. Muitakin kuljettajia pitää kunnioittaa.

Kallio katsoo luottavaisena omaan tulevaisuuteen

35-vuotias Kallio ei ole tällä hetkellä itse mukana ajopuuhissa. Hän kuntoutuu tällä hetkellä vakavasta polvivammastaan heinäkuun puolivälin Saksan kisaviikonlopulta.

Heinäkuun lopussa asiantuntijat olivat todenneet realistiseksi ennusteeksi kuuden kuukauden kuntoutumisjakson.

Kaikki polven nivelsiteet, etu- ja takaristisiteet sekä sivusiteet, olivat poikki Saksan kisaviikonlopun toisten harjoitusten jälkeen.

Kallio on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että pystyy kävelemään. Vielä hän ei kuitenkaan pysty laittamaan painoa polvelle. Edelleen on vaikeaa sanoa tarkasti, milloin Kallio pystyy nousemaan takaisin pyörän päälle.

– Itse pyrin ja toivon, että toipuminen olisi nopeampi kuin puoli vuotta. Mutta aika sen näyttää, kun on menty eteenpäin joitain viikkoja ja kuukausia. Sitten ollaan viisaampia. Itselläni on tavoitteena olla pyörän päällä tämän vuoden puolella, Kallio kertoo.

Mika Kallio
AOP/imago sport

Joka tapauksessa Kallio katsoo luottavaisena tulevaisuuteen. KTM-tallin pomoilta on tullut vihreää valoa jatkamiselle ensi kaudelle samanlaisessa roolissa kuin aiempinakin vuosina.

– Kyllä ne meidän hommat ovat suhteellisen selvät. Varmaan jatkuvat samalla tyylillä. Pääasiassa testiä ja toivotaan, että jokunen kisakin ensi vuonna mahtuu mukaan. Olen todennäköisesti tuuraava kuljettaja, jos kisakuljettajille sattuu loukkaantumisia, Kallio kuvailee.

– Sopimusta ei ole vielä tällä hetkellä. Mutta aika pitkälti olemme yhteisymmärryksessä siitä, mikä kuvio tulee olemaan. Voi olla suhteellisen rauhallisin mielin.

"Uskotaan, että jossain kohtaa pyörällä voi ajaa jopa voitoistakin"

Ensi kaudelle KTM:llä on MotoGP:ssä neljä pyörää, koska myös satelliittitalli tulee mukaan sarjaan. Kallio on iloinen KTM-johdon antamasta tuesta, vaikkakin kuntoutumisaikataulu on vielä hyvin epätarkka. Tallissa on ollut paljon murheita viime aikoina, kun elokuun alussa loukkaantui myös kisakuljettaja Pol Espargaro.

– Ainahan se on hieno homma, että he luottavat minun pätevyyteeni kehittää asioita eteenpäin. Siinä mielessä tuntuu hyvältä. KTM:lläkin on ollut varmasti mietinnässä, mitä tässä on tehtävissä, Kallio sanoo.

– Mutta KTM ilmaisi aika nopeasti tavoitteensa, että he haluavat pitää minut. Se on hyvä juttu minulle ja ehdottomasti haluan jatkaa tässä. Meillä on hyvä projekti. Meillä on monen vuoden tähtäin pyörälle. Uskotaan, että jossain kohtaa pyörällä voi ajaa jopa voitoistakin.

Lue lisää:

Suomalaistakin sorsineen kuljettajan tuorein tempaus järkyttää – painoi kilpakumppanin jarrua 217 kilometrin tuntivauhdissa: ”Hän yritti tappaa minut”

Mika Kallio joutuu vakavan vamman takia puoleksi vuodeksi sivuun – kommentoi uransa jatkumista: ”On vain kysymysmerkkejä ilmassa"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat