Luulitko matkustavasi luksusoloissa? Nämä MM-kisojen nelijalkaiset tähdet, Super-Toope-man ja muut supersankarit näyttävät mallia

Yle Urheilun Inka Henelius vie lukijat ratsastuksen megatapahtuman kulisseihin. Ratsastuksen MM-kisoja käydään vain joka neljäs vuosi!

Tässä sitä mennään, kohti Amerikan Yhdysvaltoja. Kohteena siis Pohjois-Carolinassa sijaitseva Tryon. Cherokee-intiaanien entisillä metsästysmailla sijaitseva parin tuhannen asukkaan maalaiskylä, johon odotetaan seuraavien kahden viikon aikana puolta miljoonaa vierailijaa. Siinä saattaa olla paikallisessa turisti-infossa himppasen ruuhkanpoikasta. Onneksi nykyään on kuitenkin olemassa ystävämme internet, josta sain näppärästi jo heti tähänkin tekstinpätkään apuja.

Kauas on pitkä matka, ja nyt sitä istutaan polvet koukussa ensin yhdeksän tuntia Lauri Markkasen Chicagoon, siitä nopealla lentokenttäkävelyllä toiseen koneeseen, ja uuden nousun kautta pari tuntia Charlotteen. Maahantulojonotuksen ja laukkujen perillepääsyjännityksen jälkeen saamme kuvaajani Ilkan kanssa allemme jonkinlaisen menopelin, jolla Ilkka kurvailee turvallisesti valtatietä tunnin verran majapaikkaamme.

Mutta mikäs tässä matkustaessa ja istuessa? Saa katsella rauhassa elokuvia, ruoka tarjoillaan silmien eteen säännöllisesti, eikä tiskeistäkään tarvitse välittää. Silmiäkin voi ummistaa jos siltä tuntuu. Tai jopa lukea kirjaa! Suorastaan bisnesluokan matkustamista porvoolaiselle perheenäidille, vaikka turistiluokassa istutaankin.

Käytätkö sinä muuten lentäessäsi tukisukkia? Tai otatko särkylääkettä? Itselläni on tietysti käytössä kaikki turvotusta ja veritulppia ehkäisevät keinot, eikä siinä sinänsä mitään ihmeellistä. Mutta mikä sen sijaan on ihmeellistä, niin yksi näiden kisojen nelijalkaisista huippu-urheilijoista, heppa nimeltä Dr. Doolittle matkusti Amerikkaan niin ikään tukisukissa. Tai no, oikeastaan painepuvussa!

Moi! Olen Dr. Doolittle, mutta minut tunnetaan myös nimeltä Super-Toope-Man.

Pararatsastaja Katja Karjalaisen kisaratsu ”Toope” on päässyt tuotetestaajaksi suomalaisyrityksen uuteen innovaatioon. Samainen tamperelainen yhtiö on valmistanut ratsastaja Karjalaiselle painevaatteita, jotka auttavat häntä hahmottamaan kehoaan ja tasapainoaan paremmin urheilusuorituksissa. Joskus oli sitten tullut puhetta siitä, millaista reissaamista kisahevosenkin arki kiivaimmillaan on, ja siitähän se ajatus sitten lähti.

Toopen uudessa matka-asussa kyse on tietenkin matkaturvotuksen vähentämisestä, mutta sitä voidaan käyttää myös kilparasituksesta palautumisessa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että mittatilauksella tehdyt painevaatteet kiihdyttävät aineenvaihduntaa, mutta myös rauhoittavat eläintä.

Kun vielä sata vuotta sitten hevoset palvelivat ihmisiä kulkuvälineinä, tänä päivänä kulkuvälineet kuljettavat kisahevosia ympäri maapallon. Joku voisi sanoa, että well played horses.

Toki kun kyse on huippu-urheilusta, täytyy kaikki tieteen ja teknologian keinot käyttää totta kai hyväksi. Ja jos kerran kisakameleihinkin satsataan, niin miksei myös hevosiin? Kyllä! Paitsi että Tampereella suunnitellaan pukuja ihmisille ja hevosille, niin yhtiöllä on käynnissä yhteistyöhanke kisa-dromedaareille Qatarissa.

Hevonen on herkkä saaliseläin, joka nukkuukin seisaaltaan. Jotkut saattavat toki pötkötelläkin, mutta harvemmin jännittävässä matkustustilanteessa.

MM-kisoihin monet eurooppalaiset hevoset ovat matkustaneet useita päiviä. Ensin autolla, laivalla, sitten lentäen, ja taas autolla. Osa hevosista ei haluaisi juoda, mutta siihenkin löytyy keinoja. Esimerkiksi sekoittaa omenamehua veteen. Se taitaa olla heppabaarin sky loungen suosituin drinkki.

Palvelu siis pelaa, mutta halpaa lystiä eläimen kanssa matkustaminen ei todellakaan ole. Jokainen suomalaisratsastajakin sai kaivaa omasta satulalaukustaan 10 000 euroa MM-kisakustannuksiin, vaikka liitto auttoi omalta osaltaan yli 100 000 eurolla. Sellaista se on tuo hevosurheilu.

Lue myös