Suora

  • PUBG Global Summit: Lontoo, pudotuspelit
  • Futsal-liiga, Miesten 2. loppuottelu Leijona Futsal - KaDy
  • Jääkiekon Nordic cup, Suomi - Norja
  • SM-liigan pronssiottelu Tappara - HIFK
  • Sandra Eriksson ja kadonneet tunteet
  • Jääkiekon U18 MM: BLR - FIN
  • Jääkiekon U18 MM, Valko-Venäjä - Suomi
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Kommentti: Toyotan vaikeasti ymmärrettävä päätös – Kauhukakara Meekeä koko rahalla

Ralliteiden kauhukakara Kris Meeke on Toyotalle äärimmäisen suuri riski. Kahden maailmanmestaruudesta taistelevan kuljettajan rinnalle palkattiin sähläri, joka pahimmillaan sotkee koko tiimin tasapainon, kirjoittaa Miika Wuorela.

urheilu
Arvaamaton. Kris Meeke kykenee hyvänä päivänä osakilpailuvoittoon, mutta on myös iso riski ratin takana.
Arvaamaton. Kris Meeke kykenee hyvänä päivänä osakilpailuvoittoon, mutta on myös iso riski ratin takana.Miika Wuorela

Paniikkiratkaisu. Kris Meeken palkkaamista Toyotan tiimiin on vaikea ymmärtää järkisyin. Ikänsä (39 vuotta) puolesta Meekeä ei voi enää kakaraksi kutsua, mutta hänen tekemänsä virheet ovat junnumokia, jotka syntyvät tilanteessa, jossa into voittaa järjen.

Toisaalta, Toyotan ratkaisua palkata Meeke, on kuin arvostelisi toisen ihmisen parisuhdetta. Tallipäällikkö Tommi Mäkinen näkee asioita, joita hän arvostaa, mutta jotka eivät avaudu rallifaneille aivan yhtä helposti.

Kenties Mäkinen laskee kahden auton riittävän merkkimestaruudesta taistelemiseen, jolloin Meeken tuloksille ja suorituksille sälytetään vain viihdearvon verran painolastia.

Meeke tarkoittaa ennen kaikkea jännitystä. Pohjoisirlantilainen ei ole niinkään vastaus Toyotan tarpeisiin, vaan koko MM-sarjan. Lajin kansainvälinen tunnettuus kasvaa henkilötarinoiden kautta, ja kukapa olisi parempi viestinviejä kuin oppi-isänsä Colin McRaen kouluttama Meeke.

Tunnettu rallinimi

Siinä missä useat kuljettajat jäävät etäisiksi, ja nopeudestaan huolimatta lajin tuntemattomiksi suuruuksiksi, pärjäävät tulisieluiset taistelijat ja suuret persoonat parhaiten - tuloksiin katsomatta. Niin oli myös McRaen kohdalla. Skottia on paljosta kiittäminen, kun pohditaan hänen videopeliensä tuottamaa kassavirtaa, edustamiensa autojen myyntilukuja ja maineen vaikutusta rallin yleiselle kiinnostavuudelle.

Realistisesti ei ole odotettavissa, että Meeken profiili kuljettajana muuttuisi juurikaan aiemmasta. Hänen varaansa ei voi laskea varmoja MM-pisteitä missään tilanteessa. Meeke hyökkää sutena voiton kimppuun, omaa etuaan ajatellen – oli kyseessä sitten rallin ensimmäinen tai viimeinen erikoiskoe. Meeken sovittaminen tiimipelaajan rooliin olisi kuin palikkatestissä neliskanttisen palikan tunkeminen pyöreään reikään.

Niin kauan kuin kansainvälinen autoliitto FIA ei rankkaa kuljettajia sen mukaan, kuinka vaarallisia he ovat itselleen, kartanlukijalleen tai katsojille, Meeke saa jatkaa MM-sarjan erikoiskokeilla. Mikäli riskiluokitus ja kehittyneempi turvallisuusajattelu tulisivat lajiin, olisi Meeke ensimmäisenä palauttamassa kilpailulisenssiään liitolle.

Erilaisia ajovirheitä

Jos Jari-Matti Latvala on aiemmin kärsinyt maineestaan ajovirheisiin sortuvana kuljettajana, on Meeke tässä asiassa eri planeetalta. Latvalan virheet ovat olleet pääasiassa kevyitä lipsahduksia ja harmittavia ojaan juuttumisia, kuin täystuhoja ja päättömien riskien ottamista, kuten Meekellä on tapana.

Toyotan ratissa Meeke tuottaa parhaimmillaan hyvää viihdettä rallikatsojille. Hänen menoaan seurataan erityisellä tarkkuudella, mutta ei pelkästään hyvässä mielessä. Missä Meeke ikinä viilettääkin, on kohtalokkaan virheen mahdollisuus aina läsnä. Mutta silloin kun riskitaso ei ylity ja onnetar istuu koko matkan miehen olkapäällä, on Meekellä mahdollisuus taistella rallien voitoista silloin tällöin.

Pahimmassa skenaariossa Meekellä kestää tottua Yaris WRC:n metkuihin liian kauan, jolloin turhautuminen iskee kokeneiden ja nopeiden tallikaverien puristuksessa. Tänakin ajaessa äärimmäisen vauhdikkaasti ja eleettömästi taidolla voittoihin, joutuu Meeke ylittämään kaikki kynnyksensä päästäkseen samaan lopputulokseen.

Se on jopa todennäköistä, sillä Meeke osoitti mitättömät autontestaustaitonsa jo Citroenin uuden C3 WRC:n kanssa, kun johdatti tiimin täysin metsään auton säätöjen kanssa. Citroenilta kesti hyvinkin puolitoista vuotta toipua alun ongelmista, mutta nyt Citroen on jo oikealla polulla autonsa ja kuljettajiensa kanssa.

Iäkäs kapinallinen

Kuluvalla kaudella Toyotan kokonaistilanne on muuttunut pitkälti odotetun kaltaiseksi. Ott Tänak on tiimin tuettu ykkösnyrkki, jonka tehtävä on olla henkilökohtaisessa mestaruustaistelussa. Tässä yhtälössä Latvalalle ja tiimin jättäneelle Esapekka Lapille on väistämättäkin langennut varsin epäkiitollinen rooli virolaisen ja tiimin tavoitteiden tukijoina.

Myös Meekelle voi ehdottaa jonkinlaista roolia, mutta se on turhaa, sillä mies tekee joka tapauksessa omat ratkaisunsa ja vähät välittää yhteisistä sopimuksista. Kapinallisuus kuitenkin myy, sillä värikkään kuljettajan persoonasta saa revittyä monet otsikot.

On myös perusteltua uskoa, että Meeke tulee kalliiksi tiimille. Vaikka hän itse ei käytännössä mitään Toyota-sopimuksellaan ansaitsekaan, täytyy autojen korjauskuluihin varata enemmän rahaa kuin Toyotan tiimillä on tähän asti mennyt yhteensä – useampi miljoona euroa, siis.

Mitä muutakaan voisi odottaa kuljettajalta, joka ”eläkeikäisenä” saa vielä yhden armopalan osoittaa taitonsa? Omasta urastaan ja sen jatkosta ajaessaan Meeke on jo lähtöruudussa kovien paineiden alla.

Oikeastaan missä tahansa muussa tiimissä Meeken palkkaaminen olisi ollut jollain tavalla perusteltua, mutta ei osaksi Toyotan harmoniseksi muodostunutta kokoonpanoa, jolla yhä taistellaan kuluvan kauden maailmanmestaruuksista.

Ulkopuolelta on melko haastavaa nähdä järkisyitä Meeken palkkaamiseen, jos ajatellaan vain rallien lopputuloksia. Paremman kokonaistuloksen tiimi saavuttaisi ehdottomasti toisenlaisella sapluunalla, varmaa kuljettajaa hyödyntäen, mutta valinta on tehty ja sen kanssa pitää elää.

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat