Suora

  • Taitoluistelun MM: jäätanssin rytmitanssi
  • Taitoluistelun MM: naisten vapaaohjelma
  • UP-dokkari: Kaikki vain faneja varten
  • Taitoluistelun MM, naisten vapaaohjelma
  • Elävä arkisto esittää
  • Taitoluistelun MM, jäätanssin rytmitanssi
  • Mäkihypyn MC: Planica, lentomäki
  • Planica, miesten lentomäen kilpailu
  • Oslo, miesten pikakilpailu
  • Tukholman Dota 2 -major: Pudotuspelit
  • Ampumahiihdon MC: Oslo, miesten pikakilpailu
  • Jääkiekkokierros
  • March Madness: Cincinnati - Iowa 22.3.
  • Quebec, sprintit

Driftingiin hurahtaneen Kalle Rovanperän MM-rallin kisasuunnitelmat odottavat vielä päivänvaloa – "Totta kai haluaisin ajaa mestaruudesta"

MM-rallikauden jälkeen Kalle Rovanperä suuntasi kolmeksi viikoksi Japaniin harrastamaan driftingiä.

ralliautoilu
Kalle Rovanperä kuvassa
Miika Wuorela

Sensaatiomaisia suorituksia MM-ralleissa takonut Kalle Rovanperä jatkaa Skodalla myös ensi kaudella. Tulevaisuus WRC-auton ratissa saa odottaa. Ensin on opittava kaikkien osakilpailujen niksit.

Rovanperä osallistui kauden aikana seitsemään MM-osakilpailuun. Kausi alkoi upeasti Monte Carlo -rallin kakkossijalla, mutta seuraavaa kovaa tulosta saatiin odottaa aina loppukesään asti. Kotikisassa sijoitus jäi luokan neljänneksi teknisistä ongelmista johtuen, mutta Saksassa tuli jo vahva kakkossija.

Vieläkin parempaa oli luvassa, sillä lokakuussa, heti 18 vuotta täytettyään, Rovanperä olikin sitten jo pitelemätön. Voitot Walesissa ja Kataloniassa olivat osoitus nopeasta huipputasolle kypsymisestä.

– Kauteen voi olla tyytyväinen, vaikka paremminkin olisi voinut mennä. Siihen nähden kaikki sujui hyvin, että jokainen kisa oli uusi meille, Rovanperä myhäilee Yle Urheilulle.

Ainut mieltä kaihertamaan jäänyt ralli osui kotikisaan, kun rikkoutunut jousitus vei varman voiton.

– Wales oli hieno kisa ja Katalonia heti perään – kummatkin olivat kauden kohokohtia. Jyväskylässä olisi pitänytkin ajaa voitosta, se on ihan selvä, mutta siellä emme päässeet voittamaan.

Uusi Fabia R5 oli jo näytteillä Prahassa, kun tiimi palkitsi kuluvan kauden menestyjät, ja antoi maistiaisia tulevasta. Uudesta autosta Rovanperällä ei vielä ollut liiemmin kerrottavaa.

– On se ainakin facelift ja uudet teipit. Kyllä siinä jotain parannuksia voi olla.

Rovanperän kanssa tiimissä jatkaa WRC2-luokan mestariksi ajanut Jan Kopecky. Useampia autoja ei tehdastiimin ilmoittamana jatkossa nähdä kuin satunnaisesti. Kolme osakilpailuvoittoa kaudella ajanut Pontus Tidemand ei jatka tiimissä, vaan etsii uusia haasteita todennäköisesti WRC-auton ratista.

Vielä tällä hetkellä Rovanperän kisasuunnitelmat odottavat päivänvaloa. Nuorukaisen oma toive liittyy eniten kokemuksen keräämiseen. Tähän mennessä Rovanperä on osallistunut Monte Carlon, Meksikon, Argentiinan, Suomen, Saksan, Walesin, Katalonian ja Australian ralleihin, joten koko lailla puolet osakilpailuista on vielä vieraita nuorelle rallitähdelle.

– Ohjelma ei ole vielä tarkentunut. Sen näkee sitten kun alkaa tulla kisoihin osallistumisia. Totta kai, mestaruudesta haluaisin ajaa, vaikka se ei niin tärkeä henkilökohtaisesti olekaan minulle. Pääasia on, että ensi kauden jälkeen olisi kokemus kaikista ralleista sarjassa. Sitten olisi tavoite täynnä.

Hankkinut drifting-auton niin Suomeen kuin Japaniinkin

Oman kisakautensa jälkeen Rovanperä suuntasi kolmeksi viikoksi Japaniin harrastamaan driftingiä, josta pitää harrastuksena erittäin paljon. Jopa siinä määrin, että on hankkinut itselleen drifting-auton niin Suomeen kuin Japaniinkin.

Työ ralliammattilaisena pitää Rovanperän kuitenkin kiireisenä jatkossakin. Kilpailujen lisäksi Rovanperä istuu kilpa-autoon säännöllisesti testien merkeissä, ja imee jokaisesta tilaisuudesta lisää oppia.

– En ole laskenut matkapäiviä, mutta aika paljon niitä tulee. Ajamme paljon testiä ja kisat siihen päälle. Oppiminen riippuu vähän siitä, mitä testataan. Jos ajetaan vain kilometrejä autoon, niin silloin ei niinkään, mutta jos säädetään autoa, niin siitä jää fiilis. Joka paikasta sitä oppia tulee, mutta kisoista tietysti eniten.

Mediassa on jo useampaankin kertaan rummutettu Rovanperän tulevaisuutta WRC-autolla kilpailevassa tehdastiimissä. Nuorukainen ei itse asian kanssa hätäile, eikä lähde spekuloimaan, millainen ensimmäinen tulos WRC-autolla saattaisi MM-rallissa olla.

– Ihan mahdotonta sanoa, mitä kävisi siinä vaiheessa. Koetetaan ennen sitä saada kokemus kaikista kisoista, jos sitten joskus pääsee WRC:llä ajamaan. Skodan kanssa riittää vielä paljon hommaa, Rovanperä vahvisti.

Lue myös:

Tommi Mäkisellä ja Toyotan pääjohtajalla hervotonta mestarusjuhlintaa Australiassa – Puuppolassa soitettiin samaan aikaan torvia säkkipimeässä

Teemu Suninen vaihtaa kartanlukijaa – "Haluan vaihtelua ja sitä kautta vauhtia"

Suosittelemme

Tuoreimmat