Suora

  • Ratsastuksen maailma
  • Taitoluistelun GP-finaali: Loppunäytös
  • Urheiluruutu

70-vuotispäiväänsä viettävä Keke Rosberg raotti uroteoillaan F1-sarjan mystisyyden verhoa Suomessa – "Me olemme aina siellä, missä mansikat ovat tuoreita"

Keke Rosberg täyttää tänään 70 vuotta. Rosberg muistetaan moottoriurheilun uranuurtajana aikana, jolloin lajin asema huippu-urheiluna kyseenalaistettiin.

Formula 1
Keke Rosberg F1-autossa.
Getty Images

Syyskuun 25. päivä vuonna 1982. Ruutulippu heilahtaa Yhdysvaltain Las Vegasissa. Keijo "Keke" Rosberg ylittää maaliviivan viidentenä ja varmistaa Formula ykkösten maailmanmestaruuden.

Rosberg nostaa kätensä pystyyn maaliviivalla ja tuulettaa historiallista saavutusta. Hän on rata-autoilun kuninkuusluokan ensimmäinen suomalainen maailmanmestari.

Muutamaa kuukautta myöhemmin Rosberg valitaan Suomessa Vuoden urheilijaksi. Ennen Rosbergia neljä suomalaista oli juhlinut maailmanmestaruutta moottoriurheilussa, mutta se ei ollut riittänyt Vuoden urheilija -titteliin.

– Se iänikuinen kiista on saatu pois päiväjärjestyksestä, että onko autourheilu urheilua, Rosberg lataa kiitospuheessaan vastaanotettuaan presidentti Urho Kekkosen terveiset kauppaneuvos Kalle Kaiharilta.

Keke Rosberg tuulettaa F1-autoa ajaessaan.
Getty Images

Rosberg syntyi 6. joulukuuta 1948 Ruotsin Solnassa. Nuoruutensa hän kuitenkin vietti Oulussa ja Iisalmessa. Kilpa-autoiluun hän tutustui isänsä karting-harrastuksen kautta. Se vei heti mennessään.

– Mikään muu urheiluväline ei tullut oikein kysymykseenkään, Rosberg muisteli Matti Kyllösen haastattelussa vuotta ennen maailmanmestaruuttaan.

Rosbergin tie vei pienempien formuloiden kautta F1-sarjaan, jossa hän aloitti vuonna 1978 Theodore Racing -tallissa. Ensimmäinen osakilpailuvoitto tuli Williamsilla neljä vuotta myöhemmin. Tuo kausi päättyi myös Rosbergin mestaruusjuhliin.

Rosberg oli muuttanut asumaan ulkomaille jo 1970-luvulla. Suomesta lähteminen oli kilpa-ajajan mukaan välttämätöntä moottoriurheilu-uran edistämiseksi.

– Siinä vaiheessa lähtö ei vielä tapahtunut verotussyistä, Rosberg sanoi.

Karismaattinen, mutta sanoissaan tarkka ja harkitseva Rosberg luonnehti kilpa-ajajan ammattia yhden miehen firman pyörittämiseksi.

– Pääsee itse määräämään työaikansa ja kuinka kovasti haluaa tehdä töitä. Ei tarvitse nousta ylös kahdeksalta joka aamu, mikä merkitsee minulle paljon.

Keke Rosberg polttaa tupakkaa.
Getty Images

Harrastuksestaan ammatin saanut Rosberg listasi rata-autoilun hyviin puoliin alussa myös matkustamisen mielenkiintoisiin paikkoihin. Aina paistoi aurinko.

– Me olemme aina siellä, missä mansikat ovat tuoreita.

Rosbergin menestymisen myötä F1-sarja alkoi kiinnostaa Suomessa enemmän. Rata-autoilun kuninkuusluokan mystinen ja glamourin täyteinen maailma kutkuttivat. Kuljettajien käyttäytymiseen rata-alueella tiedettiin liittyvän taikauskoa.

– Sanoisin, että rituaalinen osa liittyy pukeutumiseen. Tiedän kavereita, jotka käyttävät samaa vaatekappaletta koko ajan. Minulla se on kultainen kaulaketjuni, jota ilman en ikinä mene kilpa-autoon, Rosberg kuittasi.

Kysymykset tuloistaan Rosberg väisti taidokkaasti ja totesi Kyllöselle pilke silmäkulmassa tienaavansa "sen verran kuin kymmenentenä MM-sarjassa olevalle henkilölle kuuluu maksaa".

Sopimuskoukeroitaan hän kuitenkin avasi. Kaikki vaarallinen urheilu oli kielletty. Näihin lajeihin kuului esimerkiksi hiihtäminen.

– Kuulostaa tietysti erikoiselta, kun mies on kilpa-autoilija. Se perustuu siihen, että firma ja mainostajat investoivat suuria rahoja siihen varsinkin, kun olen nyt johtava kuljettaja tiimissä. Vahingot ovat suunnattomat, jos esimerkiksi loukkaannun kesken kauden.

Viimeisellä F1-kaudellaan vuonna 1986 Rosberg ajoi McLarenilla ja sijoittui MM-pisteissä kuudenneksi. Hän keskeytti viimeisen kilpailunsa Australiassa rengasrikkoon kärkipaikalta.

Mikä Häkkinen keskustelee managerinsa Keke Rosbergin kanssa.
Rosberg manageroi kilpauransa jälkeen muun muassa Mika Häkkistä, joka voitti kaksi maailmanmestaruutta.Getty Images

Kilpauransa jälkeen Rosberg toimi muun muassa Mika Häkkisen ja Jyrki Järvilehdon managerina. Rosberg oli tottunut median pyöritykseen ja erilaisiin edustustilaisuuksiin jo oman uransa aikana, jolloin Formula ykköset alkoivat kiinnostaa Suomessa.

– Se on täysin yhtä olennainen osa työtäni kuin ratin kääntäminen. Käytän paljon enemmän aikaa mainontaan, pr-työhön ja promootioon kuin autossa istumiseen, Rosberg selitti.

Vuonna 1983 Rosberg avioitui saksalaisen Gesine Gleitsmann-Dengelin kanssa. Kaksi vuotta myöhemmin Länsi-Saksan Wiesbadenissa heille syntyi poika.

Nico Rosberg seurasi isänsä jalanjälkiä ja saavutti F1-sarjan maailmanmestaruuden vuonna 2016. Keke totesi keväällä 2018 julkaistussa yhteishaastattelussa (siirryt toiseen palveluun), ettei hän pystynyt ennustamaan poikansa nousua rata-autoilun kuninkuusluokkaan.

– Formula ykkösiin pääseminen on niin paljon onnesta kiinni. Ei sitä voi suunnitella. Kyse ei ole vain siitä, että kartingissa menestyvät lahjakkaat lapset kasvavat F1-kuskeiksi.

Poikaansa Rosberg ei koskaan varsinaisesti manageroinut. Tiettyyn pisteeseen asti hän kuitenkin oli tukemassa Nicon uraa isän roolissa.

– Tiesin, että oli aika päästää irti, kun hän alkoi kyseenalaistaa neuvoni. Oli mielestäni suurin saavutukseni, että annoin hänen mennä juuri oikeaan aikaan, Keke muisteli.

Keke Rosberg poikansa Nico Rosbergin kanssa.
Nico Rosberg lopetti uransa maailmanmestaruutensa jälkeen vuonna 2016.AOP

Vuonna 2010 Rosberg vetäytyi julkisuudesta. Hän päätti siirtyä sivuun huomattuaan olevansa varikolla kameroiden edessä enemmän kuin vaikeasti tavoiteltavissa olevat aktiivikuskit.

– Olin julkisuudessa paljon enemmän kuin minun olisi pitänyt olla omien saavutusteni perusteella. Kommentoin koko ajan Nicon tekemisiä. Ajattelin, etten voi jatkaa niin.

Historiaan Rosberg jää paitsi ensimmäisenä suomalaisena F1-mestarina, myös lajin uranuurtajana Suomessa. Hän kilpaili aikakautena, jolloin moottoriurheilun asema huippu-urheiluna kyseenalaistettiin.

Lue myös:

Elävä arkisto: Suomi juhli lehdistön piikittelemän Keken F1-mestaruutta

Suosittelemme

Tuoreimmat