Suora

  • Sykähdyttävin urheiluhetki
  • Sykähdyttävin urheiluhetki

Totta se on! – Rallikunkku Loeb vaihtaa tiimiä ja antaa nuorille haastajilleen kiriapua MM-sarjassa myös ensi kaudella

Sebastien Loeb ja Citroen. Ei enää, sillä täydellinen yhtälö rikkoutuu ensi kaudella, kun Loeb osallistuu valikoituihin MM-ralleihin Hyundain i20 WRC -autolla.

ralliautoilu
Vanha kettu Sebastien Loeb on yhä kirkkaasti menestyksekkäin kuljettaja kautta aikojen.
Vanha kettu Sebastien Loeb on yhä kirkkaasti menestyksekkäin kuljettaja kautta aikojen.Miika Wuorela.

Mikään ei kestä ikuisesti. Ei edes Sebastien Loebin ja Citroenin unelmaliitto, joka päättyy 18 vuoden jälkeen varsin äkisti kuin seinään.

Ranskalaisässä palveli Citroenia rallissa 79 MM-osakilpailuvoiton ja yhdeksän maailmanmestaruuden ajan, ja ajoi samaisen konsernin Peugeotilla Dakar-rallia sekä rallicrossin MM-sarjaa.

Nyt soppa kuitenkin sekoittuu, kun Hyundai tiedotti Loebin siirtyvän tiimin vahvuuteen kuuden rallin ajaksi kaudella 2019 alkaen heti Monte Carlo -rallista.

Viimeksi Loeb vieraili MM-tasolla lokakuussa ajetussa Katalonian rallissa, ja voitti. Se oli melkoinen temppu 44-vuotiaalta kuljettajalta, ja hämmästeltävää siinä riitti myös kaiken lajissa nähneellä rallimanageri Timo Jouhkillakin.

– En olisi ikinä uskonut. Vauhdillisesti hän oli yli sen, mitä odotin, mutta onhan hän toisaalta ajanut koko ajan rataa ja rallicrossia, Jouhki pohjustaa Yle Urheilulle.

Loebin vauhti riitti kärkitaisteluihin kaikissa kolmessa osakilpailussa, jotka mies ajoi kuluneella kaudella. Kaksi ensimmäistä päättyi ongelmien sävyttämänä heikommin, mutta kolmannessa napsahti niin, että sarjan vakikasvoilla helähti takahampaissa asti.

– Kyllä siinä hieman on toisilla peiliin katsomista, että miten tuo jätkä pystyy yhä tuollaisiin suorituksiin. Muutkin mestarit ovat yrittäneet aiemmin, mutta eivät he ole mihinkään vastaavaan ehtineet sitten enää, jos kisoja on jäänyt väliin.

"Fiksu veto"

Sen verran haastajat voivat huokaista helpotuksesta, että kuljettajien MM-sarjaan Loebilla on varsin vähän sanottavaa. Kuusi rallia eivät riitä kuin Hyundain avittamiseen merkkimestaruustaistelussa, mutta kuljettajien paremmuudesta sarjassa mittelevät samat kasvot kuin aiemminkin.

Jouhkin papereissa kyseisen vuoden mestaruustaistelun ratkaisi Sebastien Ogierin eduksi lopulta miehen kova psyyke

– Ogier ei ole enää millään tavalla ylivoimainen, mutta pää hänellä kestää yhä parhaiten. Kausi 2018 ratkesi puhtaasti juuri siihen.

Suurimmaksi kompastuskiveksi Jouhki näkee Hyundain epävarmuudesta kielivän toiminnan. Kuljettajakatraasta ainoastaan Thierry Neuville saa ajettavakseen täyden 14 osakilpailun sarjan, muiden kuljettajien jakaessa ajotehtävät vuoden aikana.

Teknisesti tiimin käyttämällä i20 WRC:lla ehtii mainiosti kilpakumppanien vauhtiin - ainakin hyvänä päivänä.

– Autosta ei oikein tiedä. Alkuvuodesta he ovat aina pärjänneet hyvin, mutta sitten säädöt menevät jotenkin pieleen. Tiimillä on vähän pakka sekaisin välillä. Neuvillekin on itsevarma kuljettaja, mutta välillä hänelläkin on ote hakusessa.

Kaiken kaikkiaan ratkaisu saattaa kuitenkin olla omiaan ryhdittämään Hyundain MM-ralliprojektia, joka ei viiden viime vuoden aikana ole vielä toistaiseksi päässyt maaliin. Tiimin autolla on voitettu tuona aikana 10 osakilpailua, mutta mestaruudet ovat antaneet odottaa itseään.

– Hyundain puolesta tämä oli fiksu veto. Loeb on todella varma kuljettaja, ja paras tuosta joukosta, joka on vapaana, Jouhki naulaa.

Lue myös:

Autosport: Kaikkien aikojen menestynein rallikuski Loeb loikkaa Hyundaille – kisaako myös Marcus Grönholmin tiimissä?

MM-ralli palaa Ylelle pitkällä sopimuksella

Valtteri Bottas ensi kertaa WRC-ralliauton rattiin Suomessa ajettavassa Tunturirallissa – "Aina mennään täysillä, oli laite mikä tahansa"

Suosittelemme

Tuoreimmat