Suora

  • Tukholman Dota 2 -major: Pudotuspelit
  • Jääkiekkokierros
  • Urheilustudio
  • Quebec, miesten 15 km
  • Urheilustudio
  • Urheiluruutu
  • Oslo, miesten takaa-ajokilpailu
  • Taitoluistelun MM, jäätanssin vapaatanssi
  • Thaikureita ja urheilujohtamista
  • Urheiluruutu
  • Jalkapallon EM-karsinnat: Italia - Suomi
  • Urheiluruutu
  • Thaikureita ja urheilujohtamista

Kahta maailmanmestaruutta jahtaava Tommi Mäkinen arvioi tiiminsä kuljettajat – haasteena pitää hurjapäät ruodussa ja tiellä

Ott Tänak oli vuonna 2018 selkeästi MM-sarjan nopein kuljettaja. Virolainen on alkavan kauden suuri voittajasuosikki, sanoo Tommi Mäkinen.

ralliautoilu
Ott Tänak
Vesa Pöppönen / AOP

TALLINNA.

Tommi Mäkinen johdatti Toyotan MM-sarjan merkkimestaruuteen viime kaudella. Tälle vuodelle Toyota Gazoo Racing saa tiimiin uuden kuljettajan, britti Kris Meeken. Tiimin muut kuljettajat vuonna 2019 ovat virolainen Ott Tänak sekä Jari-Matti Latvala.

Mäkisen luotsaama, Toyota Yarista käskevä kuljettajakolmikko on nopea ja mielenkiintoinen. Mutta myös räjähdysherkkä. Sen myöntää myös 54-vuotias tallipäällikkö.

– Kaikkiaan meillä on hyvä miehitys, mutta minulla saattaa olla haasteita saada heidät pysymään tiellä. Myös se on haaste, ettei keskinäisestä kilpailusta tule liian kovaa. Kokonaisuutena meidän on helpompi lähteä vuoteen 2019. Meillä on enemmän kokemusta. Me tiedämme myös, miten asioita tehdään eri tavalla ja fiksummin, Mäkinen sanoo.

Tommi Mäkinen
Tommi MäkinenVesa Pöppönen / AOP

Mäkinen johdatti Toyotan merkkimestaruuteen jo toisella kaudella sen jälkeen, kun japanilainen autojätti palasi MM-sarjaan. Nopeaa menestystä on avittanut ronski budjetti, mutta asioita pitää tehdä myös tallin johdossa oikein. Mäkinen on ensimmäinen henkilö, joka on voittanut rallin maailmanmestaruudet sekä kuljettajana että tallipäällikkönä. Puuppolan miehen vatsa ei ole vielä täynnä.

– Ei minulla ole oman tulevaisuuteni suhteen enempää suunnitelmia. Tilanne on jo nyt se, että meillä on erittäin osaava henkilökunta, meillä on 150 ihmistä töissä kaikkiaan. Pyrin antamaan heille vastuuta ja luottamaan heidän tekemisiinsä mahdollisimman paljon. Haaveeni on siinä, että katson vaan päältä ja seuraan tilanteita.

Vuonna 2002 ajouransa lopettanut nelinkertainen maailmanmestari ja lajilegenda ei ota stressiä työasioista.

– Olen tottunut tähän. Ehkä rasittavinta on ollut matkustaminen ja aikavyöhykkeeltä toiseen siirtyminen. Se ei ole kovin miellyttävää, Mäkinen sanoo.

Mestaruus tavoitteena

Viime kauden kuljettajien maailmanmestaruuden voitti Sebastien Ogier ennen Thierry Neuvilleä. Tänak oli kolmas ja Latvala neljäs.

Rallin MM-sarja käynnistyy Monte Carlon tarunhohtoisella kisalla 24.–27.tammikuuta. Kausi päättyy marraskuun puolivälissä Australiaan. Toyota hamuaa kaudelta kuljettajien- sekä merkkimestaruutta.

– Siellä on kaikki muutkin varmaan samoilla tavoitteilla. Usein puhutaan ihan extreme-olosuhteista, useasti mennään siellä ihan täysillä ja silloin kaikki on mahdollista. Myös tuloksenteon suhteen kaikki on mahdollista. Mutta ei ole missään tapauksessa itsestäänselvyys, että meillä on voitto taskussa.

Timo Kunnari

Rallin MM-sarja alkaa torstaina 24. tammikuuta. MM-osakilpailut nähdään Ylen kanavilla.

Lue myös:

Toyota kasvattaa nuoren japanilaiskuljettajansa MM-osakilpailujen määrää – mukana myös SM-ralleissa

Mäkisen johtama Toyota joutuu opettelemaan uudet testipykälät – valtava testialue rajataan 10 kilometrin sisälle

MM-ralli palaa Ylelle pitkällä sopimuksella

Tommi Mäkisellä ja Toyotan pääjohtajalla hervotonta mestarusjuhlintaa Australiassa – Puuppolassa soitettiin samaan aikaan torvia säkkipimeässä

"Kuin luopuisi rakkaasta tyttöystävästään" - Maailmanmestari Ogier jättää M-Sportin tiimin haikein mielin

Suosittelemme

Tuoreimmat