Suora

  • Urheiluruutu
  • Dota 2: The International

Valtaosa jääkiekkoliigan aiheuttamista kasvihuonepäästöistä syntyy katsojien autoilusta halleille – "Jokainen voi pohtia, onko mahdollista mennä peliin muulla tavoin"

Jääkiekon SM-liiga selvitytti hiilijalanjälkensä.

Jääkiekon miesten SM-liiga
Isku Areenan parkkipaikka Lahdessa tammikuu 2019
Mika Halme/Yle

Suomen miesten jääkiekkoliiga tuottaa kauden aikana ilmastokuorman, joka vastaa runsaan 540 suomalaisen vuotuista hiilijalanjälkeä.

Hiilijalanjäljellä tarkoitetaan tuotteen, palvelun tai prosessin koko elinkaaren aikaisia hiilidioksidipäästöjä. Päästöihin puuttumalla voi vähentää ilmastovaikutusta ja ympäristökuormitusta.

Liiga on selvityttänyt toimintansa aiheuttamia kasvihuonepäästöjä ja niiden suurimpia lähteitä Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopiston (LUT) kestävyysmuutoksen tutkimusryhmässä Lahdessa.

– Ilmastonmuutos ja siihen vaikuttaminen suotuisasti on meidän kaikkien tehtävä. Liiga ja seurat haluavat olla vastuullisia toimijoita ja oli selvää noin vuosi sitten, että tämän asian kanssa on alettava toimia, Jääkiekon SM-Liiga Oy:n toimitusjohtaja Riku Kallioniemi sanoi.

Kallioniemi kertoo, että esimerkiksi Pohjois-Amerikassa pelattava ammattilaissarja NHL on ympäristöohjelmassaan kohtuullisen pitkällä. NHL:n ympäristöohjelma (siirryt toiseen palveluun) tavoittelee muun muassa kasvihuonekaasujen vähentämistä ja jätetuotannon karsimista.

– Ollaan keskusteltu NHL:nkin kanssa ja saatu ideoita. Pohjois-Amerikassa esimerkiksi pitkät etäisyydet ottelukaupunkien välillä ja lentomatkat aiheuttavat sen, että NHL:n hiilijalanjälki on moninkertainen Liigaan verrattuna.

Liikennepäästöissä eniten työtä

Liigan hiilijalanjäljestä ei ole ollut luotettavaa arviota ennen LUT:in marraskuussa 2018 julkaisemaa tutkimusta.

Ympäristötekniikan opiskelija Lotta Hepo-Oja keräsi diplomityötään (siirryt toiseen palveluun) varten tietoja jääkiekon liigakaudelta 2017–2018.

Liigaseuroilta kysyttiin tietoa pelaajien ja joukkueen muiden toimijoiden matkustamisesta, jäähallien käyttöasteesta ja otteluiden katsojien liikkumisesta.

Nettikyselyyn vastasi 12 liigaseuraa 15:stä. Lopuille laskettiin vastausten perusteella keskiarvot, joita käytettiin kokonaiskuormituksen laskennassa.

Seuroilta saatujen tietojen lisäksi tutkimus hyödynsi VTT:n Jäähalliportaalia, johon on kerätty kaikkien jäähallien sähkön, lämmön ja veden vuosittaiset kulutustiedot. Myös jätehuollon ja jäänhoidon päästöt otettiin mukaan hiilijalanjälkilaskelmaan.

Jokainen katsoja voi pohtia, että onko mahdollista mennä sinne peliin julkisella liikenteellä, kävellen tai pyörällä.

Ville Uusitalo

Liigan vuotuiset päästöt ovat hiilidioksidiksi muutettuna vähän yli 6 500 tonnia (CO2-ekv).

Liigan toiminnan suurimmat kasvihuonekaasupäästöjen lähteet ovat liikkuminen ja energiankulutus. Noin 63 prosenttia päästöistä syntyy otteluihin tulevien katsojen liikkumisesta halleille ja sieltä pois.

Kestävyystutkimuksen apulaisprofessori Ville Uusitalo Lappeenrannan-Lahden teknillisestä yliopistosta kertoo, että selvityksen mukaan suurin osa katsojista saapuu henkilöautolla paikalle.

– Monessakaan autossa ei ole kuskin lisäksi muita matkustajia. Jokainen katsoja voi pohtia, että onko mahdollista mennä sinne peliin julkisella liikenteellä, kävellen tai pyörällä. Jos oma auto on ainoa järkevän tuntuinen vaihtoehto, niin sitten ainakin kannattaa miettiä kimppakyytiä.

Ihmiset jonottavat Pelicansin otteluun Lahdessa jäähallin ulkopuolella tammikuussa 2019
Mika Halme/Yle

Fani valitsee auton usein aikataulusyiden vuoksi

Lahtelaisen liigaseura Pelicansin kotimatsi kuopiolaista KalPaa vastaan houkuttelee perjantai-iltana paikalle runsaat 4 100 katsojaa.

Harri Laine on tullut hallille omalla autollaan tyttärenpoikansa kanssa.

– Voi olla, että olisin tullutkin paikallisbussilla, mutta kävin hakemassa tämän pikkumiehen ensin kotoa. Saan hänet autolla nopeammin myös ottelun jälkeen kotiin. Meiltä kulkee kyllä hyvin busseja: niitä tulee muun muassa tuohon torille eli suhteellisen lähelle hallia.

Pia Lahti jätti tällä kertaa polkupyörän kotiin.

– Tulin autolla, kun tyttö lähti mukaan. Oli vähän kiire aikataulu. Yleensä olen tullut pyörällä, mutta ilmakin oli nyt sellainen, että pyörällä ei pääse.

Lihamukin evääksi ostanut Marita Lehto oli liikkeellä myös autolla.

– Tultiin yhteisellä autolla, jossa oli neljä ihmistä kyydissä.

Apulaisprofessori Ville Uusitalo myöntää, että liigapaikkakunnat ovat erilaisia, ja kulkuyhteydet hallille vaihtelevat.

Tultiin yhteisellä autolla, jossa oli neljä ihmistä kyydissä. 

Marita Lehto

Selvityksen mukaan Lahdessa fanin matka oli keskimäärin 5 kilometriä, mutta esimerkiksi Oulun Kärppien pelejä tullaan katsomaan keskimäärin 40 kilometrin päästä.

– Monet liigaseurat ovat järjestäneet kimppabussikyytejä vähän kauempaa peleihin.

Liigalta tietoa päästövähennyskeinoista helmikuussa

Liiga on pyrkinyt minimoimaan joukkueiden bussimatkat otteluihin järkeistämällä otteluohjelmaa. Pelaajien liikkuminen otteluihin ja harjoituksiin tuo kasvihuonepäästökakusta 9 prosenttia.

Selvityksen mukaan Oulun Kärpät matkusti otteluihin pääsääntöisesti lentokoneella. Muut joukkueet menivät otteluihin lähinnä linja-autoilla. Muutama joukkue lensi vieraspeleihinsä Ouluun.

Liiga on kerännyt seuroilta keinoja, joilla päästöjä on jo vähennetty. Vanhat ja uudet toimintaideat julkaistaan muutaman viikon päästä kaikkien toimijoiden käyttöön.

– Ongelman suuruus on nyt tiedossa. Seuraavaksi pohdimme, mitä on vielä tehtävissä päästöille. Lopuksi on mietittävä, miten me voimme kompensoida ne päästöt, jotka jäävät jäljelle, toimitusjohtaja Riku Kallioniemi sanoo.

Ilmastonmuutos puhuttaa myös Jääkiekkoliitossa. SJL:n jäähalliasiamies Jukka Tenhunen kertoo Jatkoaika.com (siirryt toiseen palveluun) -sivustolla, että liitto on mukana muun muassa hallien energiansäästöhankkeissa.

Apulaisprofessori Ville Uusitalon haastattelu Yle Areenassa.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat