Suora

  • PUBG Global Summit: Lontoo, pudotuspelit
  • Futsal-liiga, Miesten 2. loppuottelu Leijona Futsal - KaDy
  • Jääkiekon Nordic cup, Suomi - Norja
  • SM-liigan pronssiottelu Tappara - HIFK
  • Sandra Eriksson ja kadonneet tunteet
  • Jääkiekon U18 MM: BLR - FIN
  • Jääkiekon U18 MM, Valko-Venäjä - Suomi
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Grönholm päästeli yhdeksän vuoden tauon jälkeen ennakkotestissä kuin Tänak – samaa vauhtia konkari ei Ruotsiin lupaa: "Toivottavasti muiden ei tarvitse odottaa"

Markus Grönholm otti tuntumaa ennakkotesteissä kilpa-autoonsa Keski-Suomessa. Kaksinkertainen rallin maailmanmestari joutui pyörtämään perheelle tehdyn päätöksen siitä, ettei enää aja kilpaa.

ralliautoilu
Marcus Grönholm.
Marcus Grönholm.AOP

Jos hymyn leveydestä kuljettajan kasvoilla on luettavissa jotain, nauttii Marcus Grönholm WRC-autolla ajamisesta yhä todella paljon. Keskiviikkona mies pääsi tutustumaan Keski-Suomessa ajetussa ennakkotestissä autoon, jolla hän ajaa vielä kerran Ruotsin MM-rallin.

Voittaja-autosta huolimatta Grönholm, 50, ei aio lähteä ralliin hulluttelemaan. Kaikista ikävintä olisi matkan päättyminen kesken, joten juhlakisa on syytä suorittaa taidolla loppuun asti.

Viritys jäähyväiskisaa varten alkoi jo kauan sitten. Suurimpana apuna taustalla hääri Toyotan rallitiimin päällikkö Tommi Mäkinen, joka ymmärsi vanhan kilpakumppaninsa yskän ja järjesti Ruotsin lähtöviivalle neljännen auton.

– Projekti alkoi yli vuosi sitten. Tommi ei ajanut 50-vuotisjuhlakisaa Jyväskylässä, mutta moni muu on ajanut, ja sitä varten itsekin kysyin autoa. En halunnut ajaa Jyväskylää, mutta täytin Ruotsin rallin alla 50 vuotta viime vuonna. Silloin se ei vielä onnistunut, mutta nyt asia tuli uudestaan esiin ja tässä ollaan, kertaa Grönholm Yle Urheilulle.

Marcus Grönholm Harjulla.
Marcus Grönholm Harjulla.Tomi Hänninen.

Testissä meno oli varsin lennokasta. Ulospäin ei osannut kertoa, oliko ratissa Grönholm, vai esimerkiksi Yaris WRC:n viime kaudella rajuun vauhtiin rypistänyt Ott Tänak. Tuntuman löydyttyä Grönholm antoi mennä kuin parhaina päivinään.

– Kyllä se paikka paikoin jo tuntui vähän samalta kuin ennen. Hieman varovaista ajaminen oli, jarruttaminen ja mutkiin meno. Pari vetoa oli kuitenkin jo kuin rallista.

Saman vauhdin ylläpito itse rallissa olisi selkeä riski. Edellisen kerran Grönholm kisaili MM-rallissa yhdeksän vuotta sitten, tuolloinkin Ruotsissa.

– Ei todellakaan, lapiohommat eivät ole suunnitteilla. Se on helppo sanoa nyt, mutta pieni arviointivirhe ja auto on penkassa. Ajetaan sen mukaan.

Loeb saa mennä menojaan

Ennakkoasetelmissa innoikkaimmat muodostavat jo selkeän vision siitä, että useita vuosia MM-tittelistä tosissaan kamppailleet Sebastien Loeb ja Grönholm ottaisivat vielä kerran tosissaan yhteen.

Sitä ei inkoolaisen mukaan kuitenkaan tule tapahtumaan. Luottokartturi Timo Rautiainen pitää nuottien luvun ohella huolen siitä, ettei into ala liiaksi viedä tuttua työparia.

– Loeb saa mennä, ei ole järkeä vertailla häneen. Ei minulla ole mitään sijoitustavoitetta mielessä. Rautiainenkin toppuuttelee vieressä, joten otetaan iisisti. Toivottavasti ei jäädä puolta tuntia, ettei muiden tarvitse odottaa meitä. Tullaan sen mitä pystytään.

Marcus Grönholm
Tomi Hänninen

Vaikeinta projektissa oli sittenkin kertoa, ettei kesän 2012, USA:ssa sattuneen rallicrossonnettomuuden jälkeen tehty päätös ajohanskojen lopullisesta hyllyttämisestä ollutkaan pitävä.

Tuolloin Grönholm törmäsi autollaan betoniesteeseen rajusti, ja oli useita päiviä sairaalahoidossa.

– Lupasin kotona, etten aja enää kilpaa, rallia tai rallicrossia sen ikävän jutun jälkeen Jenkeissä. Mutta näin kävi, laji houkutteli vielä mukaan.

Eikä edes miehen käyttämät nuotit tule antamaan mahdollisuutta kilpailukykyistä vauhtia ajamiseen, vaan niissäkin pidetään turvamarginaali.

– Silloin aktiiviaikana meillä oli nuoteissa kaikkia "ehkä, ehkä" -merkintöjä. Nyt ei tule sellaisia, vaan pidetään homma selkeänä, Grönholm nyökkää.

Lue myös:

Marcus Grönholm ajaa vielä kerran Ruotsin rallissa – lisää mielenkiintoa rallin MM-sarjaan Ylen kanavilla

Tommi Mäkinen paljasti: Fernando Alonso halusi Toyotan WRC-auton rattiin Jyväskylän MM-ralliin – "Tutkimme nyt, mikä olisi paras ratkaisu"

Kahta maailmanmestaruutta jahtaava Tommi Mäkinen arvioi tiiminsä kuljettajat – haasteena pitää hurjapäät ruodussa ja tiellä

Kalle Rovanperä ja kartturinsa olivat yleisön suosikkeja, mutta Räikkösestä tuli vuoden autourheilija 2018 – ”Luotan että saatte juhlat pystyyn siellä ilman minuakin”

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat