Suora

  • Katowice Major CS:GO, The new legends' stage
  • Yhdistetty ja Parude
  • Hiihdon MM, Urheilustudio, Seefeld 20.2.
  • Hiihdon MM, avajaiset, Seefeld
  • Mr. Seefeld - jäljet lumessa

Kymiring kaipaa vielä yksityistä rahoitusta, mutta suunnitelma ensi vuoden MotoGP-kilpailusta on aikataulussa: “Valtavan iso tapahtuma millä tahansa mittapuulla"

Iitin Tillolaan rakenteilla olevalla radalla on tarkoitus ajaa testiajot elo-syyskuussa. Yksityinen rahoitus pyritään saamaan kasaan rakennusoikeuksia kauppaamalla.

MotoGP
Kymi Ringin moottoriurheilurata talvella, lumen peittämänä.
Rakennustyöt Kymiringillä jatkuvat kevään aikana kovalla tohinalla, ja testiajot on tarkoitus järjestää elo-syyskuussa.Kari Saastamoinen / Yle

Kymenlaakson Iitin Tillolaan valmistuvalla Kymiring-moottoriradalla on tarkoitus ajaa ratamoottoripyöräilyn eli MotoGP:n MM-osakilpailu ensi vuonna. 4,5 kilometriä pitkä rata on 80-prosenttisesti valmis, ja tammikuun tauon jälkeen kevään työt käynnistyvät helmikuussa.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n vaatimukset täyttävällä radalla rakennetaan kevään aikana sisääntulotiet ja viimeistellään räjäytystyöt. Asvaltointi on tarkoitus tehdä touko-kesäkuun aikana, ja testiajot suoritetaan tämän tiedon mukaan elo-syyskuussa.

Suomen osakilpailun tarkka ajankohta selviää syksyllä, mutta Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala arvioi, että kisa tulee ajoittumaan todennäköisesti Tshekin Brnon ja Saksan Sachsenringin osakilpailujen aikoihin. Nuo kilpailut ajetaan tänä vuonna heinä-elokuussa.

Vuoden alussa ratayhtiön toimitusjohtajana aloittanut Markku Pietilä korostaa radan tärkeyttä monella tasolla.

– Suomella on pitkät perinteet olla menestyksekkäitä moottoriurheilussa, mutta meiltä on puuttunut kansainväliset mitat täyttävä harjoittelupaikka. Näin saamme säilytettyä mahdollisuudet menestykseen jatkossakin. Toissijaisesti tämä on tärkeä myös isojen moottoriurheilutapahtumien ja myös muiden tapahtumien järjestämisen kannalta.

Kymiringillä on sopimus MotoGP:n promoottoriyhtiön Dorna Sportsin kanssa viidestä kisavuodesta 2020–2024. Kilpailu oli alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoitus ajaa jo tänä vuonna, mutta hanke on viivästynyt ja avausta siirrettiin ensi vuodelle.

Radan kokonaisbudjetti on yli 20 miljoonaa euroa, ja tällä hetkellä projektiin on käytetty kaikkiaan noin 14 miljoonaa euroa. Lisäksi valtatie 12:n parantamiseen ja uusiin liikennejärjestelyihin käytetään noin 17 miljoonaa euroa.

MotoGP-kilpailuja käy vuosittain katsomassa yli 2,5 miljoonaa ihmistä. Nevala sanoo, että Iittiin tavoitellaan 100 000–150 000 katsojaa ja alueelle toivotaan tapahtumasta miljoonia euroja.

Markku Pietilä
Kymiring Oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä.Solteq

Valtionapua hanke on saanut seitsemän miljoonaa euroa, josta on käytetty 2,4 miljoonaa. Pietilä kertoo, että lopuista 4,6 miljoonasta 4,1 käytetään radan rakentamiseen. Iitin kunta on tehnyt myös päätöksen puolen miljoonan pääomasijoituksesta, mutta sen laillisuutta käsitellään vielä hallinto-oikeudessa.

Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho (sin.) ei ole huolissaan, vaikka hanke onkin viivästynyt.

– Suurissa hankkeissa on aina mutkia matkassa. Julkiselta puolelta kaikki on mennyt suunnitellusti, ja meillä on ollut päätökset asiasta jo hyvän aikaa. Ensi vuonna ajetaan MotoGP-kilpailu, joka on valtavan iso tapahtuma millä tahansa mittapuulla.

– Se, että radan valmistuessa on viiden gp-kilpailun sarja valmiina on todellinen herkkupala moottoriurheilun ystäville, Terho iloitsee.

Terhon mukaan valtion on ollut tärkeää tukea hanketta sen ainutlaatuisuuden ja urheilullisten perusteiden vuoksi.

– Kymiringistä tulee Pohjoismaiden ainoa moottoriurheilun monitoimiareena, jossa voidaan järjestää käytännössä mitkä tahansa kilpailut. Siitä tulee myös erittäin hyvä harjoituspaikka, jollainen tänne tarvitaan.

Rahaa tarvitaan vielä

Julkisen rahan lisäksi hanke on kerännyt myös yksityistä rahoitusta, jota on saatu toistaiseksi Suomesta. Pietilä ei suostu puhumaan puuttuvista summista, mutta luottamus siihen, että kokonaisuus saadaan kasaan on korkealla.

– Uskon, että se tullaan saamaan. Tämä on vähän sellainen hanke, joka herättää mielenkiintoa sitä enemmän, mitä pidemmälle projektissa päästään.

– Rahaa on kerätty vähän laskentatavasta riippuen aika paljonkin, mutta kyllä sitä vielä tarvitaan. Olemme esittäneet rahoitusmallin, jossa rakennusoikeuksien myyminen alueelta tulee olemaan keskeinen yksityisen rahan hankintatapa. Maahan on jo yhtiön omistuksessa, Pietilä muotoilee.

Autourheilun kansallisessa kattojärjestössäkään ei olla huolissaan radan tilanteesta.

– Ei enää tarvitse taittaa peistä siitä, tuleeko rata vai eikö tule. Rata varmistuu varmasti, ja katsotaan sitten, millaisen kuorrutuksen se saa vuosien saatossa. Enemmän kyse on tämän kokoluokan hankkeen etenemisen hankaluuksista tai hyvistä puolista, mitä näissä yleensä on, AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio sanoo.

Marc Marquez
Marc Marquez ja muut MotoGP-tähdet ovat saapumassa ensi vuonna Suomeen ajamaan.AOP

MotoGP-osakilpailun lisäksi 180 hehtaarin alueella on tarkoitus järjestää esimerkiksi konsertteja ja festivaaleja. Lisäksi alueelle kaavaillaan muun muassa ajoharjoittelukeskusta, mahdollisuuksia motocrossin ja kartingin ajamiseen sekä lomakylää vapaa-ajan asuntoineen.

– Ratayhtiö ylläpitää rataa ympärivuotisesti. Näemme, että testausmahdollisuuksilla ja ajoharjoittelulla tulee olemaan iso merkitys. Alueella voi järjestää moottoriurheilutapahtumien lisäksi myös muita suuria yleisötapahtumia, mitä infra pystyy tukemaan, Pietilä toteaa.

Lehmuskallio sanoo, että MotoGP:n lisäksi myös mahdollisen Formula 1 -osakilpailuhaun vaatimukset halutaan selvittää. F1-kilpailu ei juuri nyt ole ajankohtainen asia, mutta sitä ei haluta sulkea poiskaan, sillä rata tulee täyttämään vaaditut standardit.

– Emme pakonomaisesti aja kisan saamista, vaan selvitämme, onko Suomella intressiä, mahdollisuuksia ja perusteltua syytä hakea osakilpailua tulevaisuudessa.

Lue myös:

Suomen mahdollisesta F1-osakilpailusta virallinen selvitys – "Emme pakonomaisesti aja kisan saamista"

Kymi Ring sai ensimmäisen toimitusjohtajan – työnä esimerkiksi rahoitusneuvottelujen käyminen

Kymi Ringin luksusasuntojen kysyntä nihkeää Iitissä – tavoitteena aloittaa rakentaminen ensi kesänä

KymiRingillä ei ajeta vielä ensi vuonna – MotoGP -kalenteri julki

Suosittelemme

Tuoreimmat