Suora

  • Urheiluruutu

Päreensä polttajia, persoonallisuuksia ja pahuksen kovia kuljettajia – kaikkia heitä mahtuu rallin MM-sarjaan myös tällä kaudella

Rallin MM-sarja alkaa ensi viikolla Ylen kanavilla. Yle Urheilu esittelee kaikki WRC-autolla kilpailevat tehdaskuljettajat.

Rallin MM-sarja
Sebastien Ogier.
Sebastien OgierGetty Images

Yle näyttää tällä kaudella rallin MM-sarjaa. Kausi alkaa ensi viikolla Monte Carlossa. Ennakkolähetys nähdään TV2:ssa torstaina 24.1. kello 19.

Yle Urheilu analysoi jokaista rallin MM-sarjan WRC-autolla kilpailevaa tehdaskuljettajaa.

Citroen

Sebastien Ogier
Syntynyt: 17.12. 1983
Tiimi: Citroen Total WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2008

Ranskalainen supermies. ”Kuus mestaruut, hei”, sanoi Hannu Jortikkakin aikanaan, ja samalla tavalla voisi Ogierkin paukutella henkseleitään. Ei ole sattumaa, että Ogier on MM-tittelin tavoittelijoista jälleen kerran ainut maailmanmestari sarjassa. Tilanteet voivat mennä tiukaksi, kuten viime kaudella, mutta sama mies tulee juhlittuna sankarina maaliin.

Ogierilla ei varsinaisia heikkouksia ole lainkaan, joten mies on äärimmäisen paha lyötäväksi, jos hänen autonsa vain antaa siihen mahdollisuuden. Fordin ratissa Ogier joutui pinnistämään itsensä äärirajoille, mutta Citroenin nykyisillä resursseilla hän saattaa olla heti elementissään, eikä venymiskykyä tarvita aivan niin paljon. Pala kakkua mestaruustaistelu ei siitä huolimatta tule Ogierille olemaan, mutta kiistattomat kyvyt ja taktinen älykkyys antavat jälleen tälläkin kaudella hänelle oikeutuksen kantaa ennakkosuosikin viittaa.

Esapekka Lappi
Syntynyt: 17.1.1991
Tiimi: Citroen Total WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2015

Sanavalmis rattitaituri. Ajanjakso Toyotalla oli Lapille opettavainen. Puhdas vauhti on yksi osa-alue koko suoritusta, mutta yhtälö vaatii muutakin antaakseen halutun lopputuloksen. Huippuvauhti ja säännölliset voittotaistelut ovat vielä antaneet odottaa itseään, vaikka Lapin potentiaali onkin yleisesti tiedossa oleva fakta. Hyvinä päivinä onnistuminen kuultaa välittömästi Lapin kommenteista erikoiskokeiden maalissa – samoin epäonnistumiset ja huonot hetket. Lappi on ennen kaikkea tunnekuljettaja.

Citroenilla Lapin rooli on varsin tiukasti raamitettu. Ogierin miekkaillessa Don Quijotena haastajiaan vastaan, saa Lappi armoitetun Sancho Panzan osan Citroenin kokonaisuudessa. Käytännössä Lappi pääsee tuikkaamaan säilällään vain, jos Ogierilla on väliaikainen laskusuhdanne päällä. Mutta koska Lappi haluaa olla viekas ja maalaisjärkeä käyttävä aseenkantaja, on hänen pysyttävä ykkösmiehen iholla ja korjattava ne päänahat, jotka vain mahdollista on.

Toyota

Ott Tänak
Syntynyt: 15.10.1987
Tiimi: Toyota Gazoo Racing WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2010

Tuulennopea virolainen. Palkkatappajan vakavuus ja kaasupolkimen päälle lukittunut oikea jalka ovat taattuja Ott Tänakin tunnusmerkkejä. Kaksi asiaa nousi Tänakista ylitse muiden viime kaudella: hurja vauhti ja taisteluhalu toivottamalta tuntuneessa sarjatilanteessa. Toisin sanoen, ominaisuudet, jotka ovat omiaan tiukassa mestaruustaistelussa. Mies ei luovuttanut, vaikka oli keväällä vielä toivottaman matkan päässä pistekärjestä. Ote ei herpaantunut hetkeksikään, eikä Tänak luopunut taistelusta missään vaiheessa. Kaikilta kuljettajilta tämä ei lainkaan onnistu, joten piirteen voi luokitella ehdottomasti isoksi plussaksi Tänakille.

Auton toimiessa Tänak lienee melko pitelemätön tälläkin kaudella – ainakin joissain osakilpailuissa. Toyota-kuljettaja kykenee nostamaan vauhtinsa huippuun, ilman että riskitaso nousee liian korkeaksi. Tänakin kasvu sarjan todelliseksi huippukuljettajaksi vei vuosia, mutta löydettyään täydellisesti itselleen sopivan auton, ja saatuaan itseluottamuksensa lyömättömäksi, ovat tulokset seuranneet perässä. Erittäin vahva mestariehdokas.

Jari-Matti Latvala
Syntynyt: 3.4.1985
Tiimi: Toyota Gazoo Racing WRT

MM-sarjassa: Vuodesta 2003

Sitkeä sisupussi. Kuten Latvalan oma, sosiaaliseen mediaan luotu hashtag #SISU kertoo, löytyy häneltä sitä pohjalaisellakin mitalla tarkasteltuna yllin kyllin. Unelma maailmanmestaruudesta ei ole haihtunut lukuisten yritysten jälkeenkään, vaikka miehen kirves on kalahtanut kiveen kerta toisensa jälkeen. Ainekset mestaruuden saavuttamiseen ovat yhä miehen repussa, eikä MM-sarja tarjoa enää minkäänlaisia yllätyksiä Latvalalle. Hän on nähnyt kaiken, ja vieläpä moneen kertaan.

Jos kesti Tänakilla pitkään löytää menestyksen aakkoset, löysi Latvala ne jo hyvin varhain. Hän on yhä 22-vuotiaana nuorin MM-osakilpailun voittaja – ainoastaan täysosuma on jäänyt saavuttamatta. Eikä Latvalalla luonnollisesti mitään muuta tavoitetta enää jäljellä olekaan. Himmeämmät mitalit koristavat jo palkintokaappia, johon todellinen kruunu olisi maailmanmestaruus. Yhtään vähättelemättä koko rallikauden merkitystä, on painotus Latvalan mestaruusunelman osalta selkeästi siinä, että hän pystyy vetäisemään maton haastajiensa alta heti kättelyssä.

Kris Meeke
Syntynyt: 2.7.1979

Tiimi: Toyota Gazoo Racing WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2003 (kausia jäänyt väliin)

Huimapäinen riskinottaja. Esikuvaansa ja mentoriaan kunnioittaen Meeke on kolunnut ojan pohjia luvattoman paljon. Keskimäärin rallikansaan kuitenkin uppoaa eniten juuri yritteliäs ja riskejä kaihtamaton ajotapa. Suurimmat aplodit penkalla raikuvat juuri kuljettajalle, joka osoittaa ajollaan olevansa pelkäämätön ja menestyksen nälkäinen. Onnistumisprosentti ei näillä lähtökohdilla kasva tavallisesti järin isoksi, mutta väliäkö tuolla, MM-osakilpailuvoitot jäävät joka tapauksessa historiaan, ja niitä Meekellä on jo viisi.

Miehen ajotaidot ovat kiistattomat, mutta jatkuva nuorallatanssi tekee hänen menostaan myös vaikeasti ennustettavaa. Jokaisella kuljettajalla on oma ammatillinen DNA:nsa, eikä sitä muuksi muuta. Meeken vahvuus on puhtaassa nopeudessa, ja varmuuden suhteen voi vain toivoa parasta. Jos mies säilyy ongelmitta koko rallin ajan, ei tuloksessa tavallisesti ole hävettävää. Sarjan väriläiskä ja useimpien katsojien suosikki.

Hyundai

Thierry Neuville
Syntynyt: 16.6.1988
Tiimi: Hyundai Shell Mobis WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2012

Ailahteleva mestaruustaistelija. Erittäin kaksijakoinen kuljettaja, joka tuntuu kuitenkin menettävän pelin syystä tai toisesta paineiden kasvaessa. Vahvimmillaan Neuville on juuri alkukaudesta, kun paineita sarjatilanteesta ei vielä ole. Kahtena aiempana vuonna belgialainen on keikkunut sarjakärjessä vielä keskikesällä, mutta laskenut syksyä kohti vääjäämättä alaspäin tuloksissa. Miksi? Hyvä kysymys, eikä siihen ole taatusti oikeaa vastausta.

Jälkikäteen asioita pohtiessa ei voi päätyä kuin miehen psyykeeseen. Neuville on yksi harvoja, joka ei käytä urheilupsykologin tai henkisen valmentajan palveluita. Siihen olisi mahdollisesti kuitenkin aihetta, sillä ajotaidot Neuvillella riittäisivät paljon tasaväkisempäänkin taisteluun. Mikäli mies ei ole löytänyt jotain selkeästi uutta omaan kokonaisuuteensa, on suuntaus väistämättä jotain edelliskausien kaltaista; hyvää vauhtia, selittämättömiä puutumisia ja lopulta otteen kirpoamista mestaruuskannusta.

Andreas Mikkelsen
Syntynyt: 22.6.1989
Tiimi: Hyundai Shell Mobis WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2012

Yllätyksellinen tehotykki. Mikkelsen ei ole Hyundailla kyennyt saamaan sellaista virettä päälle, jota häneltä selkeästi odotettiin. Tiimi palkkasi norjalaisen aiempien näyttöjen perusteella, jotka vahvistivat Mikkelsenin olevan kelpo kuljettaja. Kenties uusi automerkki ei sittenkään sopinut miehelle hansikkaan tavoin, vaan vauhtia on joutunut etsimään puolittain pakottamalla, jolloin virheet ja väärät valinnat näkyvät heti kellossa.

Osakseen Mikkelseniä hidastivat myös tekniset ongelmat, joita Hyundailla tuntui riittävän juuri hänen autossaan. Kyseiset tilanteet ovat omiaan syömään myös kuljettajan itseluottamusta, eikä paketti tunnu pysyvän kasassa suunnitellusti. Testaustaidot ovat yksi osa menestystä, eikä Mikkelsen ole tällä saralla vielä päässyt loistamaan. Aiemmissa tiimeissä apua on kenties ollut enemmän tarjolla, eikä Hyundailla tilannetta tunnu auttavan edes se, että Mikkelsen ja Neuville ovat parhaat kaverukset keskenään.

Dani Sordo
Syntynyt: 2.5.1983
TiimI: Hyundai Shell Mobis WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2005

Maailman nopein kakkoskuljettaja. Ei mikään mairittelevin titteli, mutta tähän Sordo on tyytynyt. Vielä kymmenen vuotta sitten Sordo oli matkalla hyvin toisenlaiseen tulevaisuuteen. Mies tuli vahvasti mukaan MM-sarjaan, mutta aluksi hän ei saanut ajaa voitoista Sebastien Loebin tallikaverina, ja Hyundailla seinä tuli vastaan henkisellä puolen. Vaikuttaa kuin Sordolle riittäisi hetken mukana olo voittotaistelussa ja kykyjen osoitus sillä tavoin. Viimeisen ”löylykisaan” ja voittajan ratkaisemiseen kammottavin riskein espanjalainen ei ole käytännössä koskaan Citroen-vuosiensa jälkeen ollut halukas lähtemään.

Sordo ajaa tällä kaudella viimeistä vuottaan MM-sarjassa, ja halunnee lopettaa uransa varsin todennäköisesti puhtain suorituksin, työnantajaansa mahdollisimman paljon auttaen. Rajut ulosajot eivät ole olleet milloinkaan Sordon merkki, kuten varmalle pistemiehelle kuuluu. Monelta saattoi jäädä huomaamatta, mutta Hyundain parhaat pistekuljettajat olivat juuri kolmosautossa vuorotelleet Sordo ja Hayden Paddon. Se kertoo omiaan Sordon kyvyistä olla ammattimainen ja kuuliainen kuljettaja.

Sebastien Loeb
Syntynyt: 26.2.1974
Tiimi: Hyundai Shell Mobis WRT
MM-sarjassa: Vuodet 2001 – 13 aktiivisena

Rallihistorian kovin luu. Loebista puhuttaessa superlatiivit tuntuvat aina loppuvan käsiin. Miehen aktiiviura on kerrattu niin moneen otteeseen, että tulosten luettelemiseen tuskin on nytkään tarvetta. Omana ajanjaksonaan voi sen sijaan käsitellä vuosia 2013 - 2018, jolloin Loeb teki harvakseltaan vierailuja MM-ralleihin. Joka kerta, tauosta huolimatta hän pystyi yhä ajamaan voitosta, mitä voi pitää erittäin poikkeuksellisena suorituksena. Edes iän mukanaan tuomat tasoitukset eivät ole kyenneet horjuttamaan Loebin iskukykyä.

Mielenkiintoista sen sijaan on nähdä, osuuko myös Hyundai heittämällä miehen käteen. Taitojen puolesta ehdottomasti kyllä, ja siinä tapauksessa kilpakumppanit voivatkin alkaa nähdä öisiä painajaisunia siitä, kuinka Loeb tulee ja kuivaa toisten voittohaaveet yhä uudelleen. Kenties ralliautolla ajaminen on sittenkin yhtä helppoa kuin polkupyörällä kurvailu. Radalla tai rallicrossissa mies ei lainkaan ollut elementissään, vaikka autourheilusta niissäkin oli kyse. Sen sijaan rallissa, kahtasataa puiden välissä ajaen Loeb on yhä herra ja hidalgo.

Ford

Teemu Suninen
Syntynyt: 1.2.1994
Tiimi: M-Sport Ford WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2015 lähtien

Nuori lahjakkuus. Ensimmäiseen täyteen MM-kauteensa starttaava Suninen on houkuttelevan haasteen edessä. M-Sportin iskukyky ei oletettavasti ole samaa tasoa kuin tehdastiimien, jotka syytävät rahaa ralliaktiviteetteihin aivan toisenlaisella kauhalla. Se antaa Suniselle mahdollisuuden oppivuoteen, jonka aikana myös näyttöjä on annettava. Mies itse on asettanut kiilan lyömisen kuuden parhaan joukkoon, mikä lieneekin täyttä realismia, kun ottaa auto-mies –yhtälön panoksen huomioon.

Merkille pantavaa Sunisessa on ollut hänen kykynsä oppia asioita nopeasti ja tottua uusiin tilanteisiin. Uuden kartanlukijan kanssa rallikauteen starttaava Suninen on menestyksen suhteen nälkäinen, mikä tulee varmuudella näkymään tuloksissa. Kova itsekriittisyys takaa usein kehittymisen jatkumisen, eikä Sunisen päätä palella kovissakaan taistelutilanteissa. Kyseinen kausi olisi oiva tilaisuus lopulliseen läpimurtoon, mikä myös takaisi työpaikan tehdastiimissä vielä vuosiksi eteenpäin.

Elfyn Evans
Syntynyt: 28.12.1988
Tiimi: M-Sport Ford WRT
MM-sarjassa: Vuodesta 2012 lähtien

Nopeaksi tiedetty. Yhden osakilpailun (Wales 2017) voittanut Evans on todellinen M-Sportin työjuhta. Isänsä jalanjäljillä tarpova walesilainen on ollut tiimissä sisällä jo useita vuosia – ajaen ensin WRC-autojen shakedowneja lentokentällä, ja myöhemmin kilpaillen paljon vuorotellen WRC- ja R5-autolla MM-ralleissa. Myös Evans lähtee kauteen uuden kartturin kanssa. Kaiken osuessa kohdalleen, on Evans Sunisen ohella varsin korkealla tuloslistoilla.

Kenties tasaisuuden puute on ollut suurin syy siihen, miksei Evans ole kyennyt kasvamaan suuremmaksi nimeksi ralliympyröissä. Arvostettu kuljettaja hän silti toki on, ja ollessaan yksi harvoista täysammattilaisista, on paikkansa huipulla ansainnut. Aivan säännölliseksi voittajaksi Evansista ei aivan ole, mutta tiimit tarvitsevat paljon kuljettajia eri profiileihin, kuten laji itsessäänkin, joten myös Evansille voi ennustaa hyvää uraa MM-sarjassa.

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat