Suora

  • Urheiluruutu

Siirtymä Ruotsin lumiränneistä Meksikon helteeseen on insinöörin painajainen – rallin MM-sarja tarjoaa häkellyttävän matkan maailman ympäri, lue kattava esittely kaikista osakilpailuista

Rallin MM-sarja alkaa varsin koleissa tunnelmissa, mutta keskimääräisesti kilpailut ajetaan varsin lämpöisissä olosuhteissa.

ralliautoilu
Monte Carlo
Rallin MM-sarja alkaa legendaarisesta Monte Carlon rallista.Nikos Mitsouras / AOP

Yle välittää rallin MM-sarjan kanavillaan. Katso Monte Carlon rallin lähetystiedot täältä.

Rallin MM-sarja alkaa ensi viikolla. Yle Urheilu esittelee kaikki kauden osakilpailut.

Monte Carlo 24.–27.1.

Legendaarinen ralli Ranskan Merialpeilla ei voisi olla parempi aloitus MM-sarjalle. Osakilpailu, jonka useimmat kuljettajat haluavat itsekin leimata ”kuljettajan ralliksi”, onnistuu yllättämään joka vuosi. Sään ennustaminen on monesti vaikeaa, mutta Montessa kyseinen määritelmä on paha aliarviointi. Etenkin yön pimeydessä erikoiskokeet vetävät nopeasti jäähän vedestä, joka muodostuu lumen sulamisesta tien reunoilla tai pinnassa, jolloin paikkansa pitäviä ennustuksia on lähes mahdoton tehdä. On jo ajatuksena kammottavaa, millaisia riskejä kuljettajat juuri näissä tilanteissa ottavat.

Mutta eipä ralli toki heikkohermoisten puuhaa ole yleisesti ottaenkaan. Kisasyke on Montessa monestakin syystä tavallista korkeammalla – onhan kyseessä kauden avausralli, joka voisi periaatteessa olla vähän helpompikin koitos. Säälipisteitä ei kuitenkaan ole jaossa, joten Montessa palkitaan rohkeudesta. On vain toivottava, että tie riittää, eikä auto ota menosta nokkiinsa. Tien reunan yli ei kannata kurkia, sillä huimausefekti on varma, vaikkei korkean paikan kammoa olisikaan.

Ruotsi 14.–17.2.

Sarjan ainoa oikea talviralli puolustaa paikkaansa kalenterissa vuodesta toiseen. Arktinen seikkailu kapeissa, mutta sitäkin vauhdikkaammissa lumiränneissä on kuljettajien ja – voisi sanoa – myös autojen mieleen. Siitä pitää huolen kylmä pakkasilma, joka mahdollistaa maksimaalisen tehon irti ottamista turbomoottoreista. Kuljettajille Ruotsi tarjoaa hyvinä talvina mahdollisuuden pieniin hullutteluihin. Lumipenkat eivät ole suinkaan hidaste, vaan mahdollisuus ottaa tukea mutkien jätöissä, auton perän viistäessä nätisti kinosta.

Vähälumiset talvet eivät ole Ruotsissa olleet niinkään mukavia kuljettajille, sillä nastat häviävät soran pilkistäessä hyvin nopeasti. Vähälumisina talvina keskinopeus kuitenkin nousee huomattavasti, kun mutkia pääsee oikomaan, ja voi huomata, kuinka nopeilla teillä Ruotsissa todellisuudessa ajetaankaan. Piikkirenkaat tarjoavat suotuisimmissa olosuhteissa enemmän pitoa kuin rallirenkaat kesäkelillä, joten uskalias ajotyyli on tässäkin kilpailussa menestyksen avainehtoja.

Jari-Matti Latvala Meksiko
Jari-Matti Latvala viime kaudella Meksikon MM-rallissa.AOP

Meksiko 7.–10.3.

Kauden ensimmäinen soraralli, joka ajetaan varsin lämpöisissä olosuhteissa. Insinööreille muutos ei juuri suurempi voisi olla, kuin Ruotsista Meksikoon siirtyminen. Hapekas ilma vaihtuu kertaheitolla olosuhteiksi, jossa huohottavat sekä miehet että autot. Kun erikoiskokeet kiemurtelevat reilusti yli kahden kilometrin korkeudessa, alkaa hapen puute olla todellinen. Maaliskuu Meksikossa on useimmiten varsin lämmin ja kuiva, joten myös ohjaamossa tarkenee hyvin paksuissa ajohaalareissa.

Kuten kaikissa soraralleissa, tien pinta puhdistuu takaa tuleville. Tämän lisäksi Meksikossa saa olla tarkkana ajolinjojen kanssa, sillä irtokiviä ja ahtaita paikkoja mahtuu reitille. Useat paikat houkuttavat ajamaan todella kovaa, mutta erehdyksen hinta on kova. Rikkoutunut jousitus päättää matkan teon nopeasti. Useimmat kuljettajat nauttivat Meksikon ilmapiiristä, sillä erikoiskokeet ovat rallissa varsin ajettavia, eivätkä lainkaan keinotekoisen tuntuisia.

Korsika 27.–30.3.

Ralli, jota on kutsuttu lempinimellä "10 000 mutkan ralli", käsittää todellisuudessa vain noin 4 800 mutkaa, mikäli Hayden Paddonia on uskominen. Uusiseelantilainen nimittäin laski muutama vuosi sitten mutkien määrät kyseisen vuoden rallireitillä, ja pääsi kaikesta huolimatta varsin kunnioitettavaan lukuun. Pitkiä suoria Korsikalta ei löydy, mikä ei silti tarkoita, että ralli olisi pienillä vaihteilla nyhräämistä. Kyllä Korsikallakin mennä saa, ja olla rohkea, sillä rotkot ovat Monte Carlon tapaan erittäin syvät.

Hyvän ajorytmin merkitys on huipussaan Korsikalla, sillä kuljettajan kädet käyvät jatkuvasti, ja vaihteiden vaihtoakin tapahtuu paljon enemmän kuin MM-rallissa keskimäärin. Korsikalle tunnusomaista ovat myös astetta pidemmät erikoiskokeet, mikä saa hien irtoamaan kovakuntoisemmaltakin kuljettajalta. Se asettaa myös oman haasteensa renkaiden ja jarrujen kestämiseen, sillä jatkuva kiihdyttely ja jarruttelu kuumentaa koko auton nopeasti hohkaamaan lämpöä, joka olisi saatava ohjattua tehokkaasti ulos myös moottoritilasta.

Argentiinan MM-ralli
Komeita maisemia Argentiinan MM-rallissa.AOP

Argentiina 25.–28.4.

Etelä-Amerikan turneen ensimmäinen pysäkki on tuttu ralli pampalla. Argentiinan rallissa posotetaan varsin avoimessa maisemassa. Ohjaavaa puustolinjaa ei juuri ole, joten kiintopisteet on haettava muulla tavoin. Erikoiskokeiden pohjat ovat melko kovia, mutta päällä on usein paksu kerros irtosoraa. Parhaiten WRC-auto etenee, kun laittaa ison vaihteen pesään ja antaa vääntävän moottorin tehdä työn. Vauhti nousee Argentiinassa kuin varkain, mutta tarkkana saa olla.

Kalle Rovanperän huimat voltit viime kaudella olivat yksi osoitus siitä, mitä Argentiinassa voi pahimmillaan tapahtua, kun asiat menevät pieleen. Virheet välttääkseen, on kuljettajan ja kartanlukijan oltava aistit valppaina heti nuotituksessa, ja arvioitava mutkat mahdollisimman tarkasti. Näyttävät vesihaudat, joita Argentiinassa riittää, roiskuttavat komean pisarapilven fanaattisten katsojien iloksi. Juuri tässä kilpailussa katsojat käyvät todella kierroksilla, ja fanittavat täysin estottomasti omia suosikkejaan.

Chile 9.–12.5.

MM-rallikalenterin täysin uusi osakilpailu, josta mitään pätevää arviota ei pysty vielä esittämään. Vaikka maantieteellistä etäisyyttä Argentiinan rallin keskuspaikkaan tulee vain noin tuhat kilometriä, ovat erikoiskokeet Chilessä varsin toisenlaiset. Tuomarina rallissa vieraillut Timo Rautiainen kuvailee teitä lähinnä Uuden-Seelannin rallin kaltaisiksi, voimakkaasti kallistetuiksi teiksi, joissa auto on hyvä saada tanssimaan mutkasta toiseen.

Uusien rallien suola on juuri siinä, kuka saa kahdella tutustumiskerralla parhaat nuotit tehtyä uppo-oudoille teille. Se avaa aina pienen mahdollisuuden yllätysnimien menestymiselle, vaikka sarjan vakituiset huippunimet osaavat hekin homman erinomaisesti. Reitin lisäksi arvoitukseksi jää myös järjestäjien osaaminen. MM-osakilpailun jalkeille saaminen on rankkaa puuhaa, jossa muun muassa Turkin osakilpailuun lennätettiin parin ensimmäisen vuoden ajan kisaorganisaatiota Suomesta.

Portugalin MM-ralli
Portugalin MM-ralli kuuluu sarjan klassikoihin.AOP

Portugali 30.5.–2.6.

Yksi sarjan klassikkokisoista, josta kuljettajienkaan keskuudessa ei ole enää pahaa sanottavaa. Toista oli B-ryhmän aikaan, jolloin erikoiskokeita ajettiin aivan pääkaupunki Lissabonin tuntumassa, ja arkipäivästä huolimatta, ihmisiä pakkautui pienelle alueelle aivan liikaa. Nykyisellä turvallisuusajattelulla kaikki on kuitenkin reilassa myös Portugalissa. Fanit osaavat katsoa kilpailua kunnioittavan kaukaa, eikä miehisyyden mitta ole enää ohikiitävän auton koskettaminen.

Kuljettajalle ralli tarjoaa perinteisen sorarallin haasteen. Erikoiskokeet ovat pääosin varsin hyväpintaisia, ja puhdistuvat auto toisensa jälkeen. Vauhdillisesti edetään keskinopeaa tiestöä – huippuvauhdikkaat, mutta toisaalta myös ärsyttävän hitaat, osuudet puuttuvat kokonaan. Jokaisessa rallissa on omat ikoniset paikkansa, ja Portugalissa se on tavallisesti viimeisenä kisapäivänä ajetun Fafen ympäristön erikoiskokeet ja erityisesti yksi näyttävä hyppy, jota ihmiset saapuvat seuraamaan. Vauhtia hyppyrin laella ei ole julmetusti, mutta autojen lentoradat ovat hyvinkin erilaisia keskenään.

Sardinia 13.–16.6.

Toinen sarjan saariralleista Korsikan ohella. Sardinian osakilpailu tasapainottaa kauden muita osakilpailuja sillä, että kyseessä on yksi kalenterin hitaimpia kisoja, jossa tarkat ajolinjat ovat enemmän kuin tarpeen. Ralli suosii teknisesti taitavaa ja kurinalaista kuljettajaa, joka malttaa olla liu´uttamatta autoaan liiaksi mutkissa. Paksun irtosoran peitossa olevilla erikoiskokeilla auton renkaat lyövät helposti tyhjää, mikäli kaasun annostelu ja ratin asento eivät tue nopean ajon pyrkimyksiä.

Valtaosa kuljettajista nauttii eniten kovasta vauhdista, mutta väriä sarjaan tuovat toki myös osakilpailut, joissa punnitaan eri ominaisuuksia. Sardinia on yksi eniten kestävyysominaisuuksia vaativa kilpailu Euroopassa, sillä siellä saa WRC-autonkin rikki, kun sitä oikein säälimättä röykyttää. On myös psykologisesti tärkeää onnistua Sardiniassa, sillä rallin jälkeen koittaa kuuden viikon kesätauko, jolle kaikki haluavat rynnistää mahdollisimman hyvistä asetelmista ennen syksyn kisarypistystä.

Suomen MM-ralli
Ouninpohjan erikoiskoe kuuluu Jyväskylän MM-rallin tunnetuimpiin.Vesa Pöppönen / AOP

Suomi 1.–4.8.

Ralli, joka ei esittelyjä kaipaa edes ulkomaalaisille. Meno Jyväskylässä on vuosittain niin railakasta, että monet katsojat tulevat kauempaakin katsomaan, miltä meno sorateiden GP:ssä näyttää. Harvassa rallissa pärjää ilman hyviä ennakkotestejä, mutta Suomessa siihen ei ole pienintäkään mahdollisuutta. Tähän ralliin jokaisen kuljettajan on löydettävä tismalleen oikeat, itselle mieluisat säädöt. Muutoin on samantekevää, vaikka kääntäisi kotiin saman tien.

Kilpailun erikoisuus ei yksistään ole raju vauhti, vaan hypyt, joiden läpi ei näe, ja joista lennetään seuraavaan mutkaan poikittain. Tämänkaltaiset kanttipaikat saavat aikaan isojakin eroja eri kuljettajien välille. Useat mutkat tulevat vauhdin vuoksi silmille, joten kuljettajalla on oltava hyvä ennakkokäsitys ja informaatio nuoteissa siitä, mitä on tulossa, jotta hän osaa rytmittää ajonsa pari, kolme mutkaa eteenpäin. Erikoiskokeet houkuttavat todella ajamaan, ja kokeilemaan josko riskikynnyksessä sittenkin olisi pieni venymisvara.

Saksa 22.–25.8.

Toinen kauden kolmesta asfalttirallista ei varsinaisesti ole puhdas asfalttiralli perimmäisessä merkityksessään, sillä Saksassa ajetaan jokaisena kisapäivänä täysin erilaisia teitä. Eikä renkaiden alla aina ole edes asfalttia, vaan betonia, ja autoja pysäyttämässä panssarivaununkin menohalut kuivaavia reunuskiviä, Hinkelsteineja. Vauhtia rallissa riittää, eikä rytminvaihdokset salli tee kuljettajan elämästä tylsää.

Viinitarhoissa tiet ovat kapeita, paikoin hieman luonteettomiakin suoranpätkiä, jotka johtavat aina seuraavaan 90-asteen tai neulansilmämutkaan. Kuljettajakaksikon selät joutuvat koville vauhtipaikoissa olevissa ojien ylityksissä, joissa on vain pakko pitää kaasu pohjassa. Arviointivirheiden mahdollisuus on suuri niin viinitarhoissa kuin armeijan alueella ajettavilla erikoiskokeillakin, sillä silmää hämääviä paikkoja riittää runsaasti.

Jari-Matti Latvala Turkin MM-rallissa
Jari-Matti Latvala Turkin MM-rallissa viime kaudella.Nikos Mitsouras / AOP

Turkki 12.–15.9.

Sarjaan viime vuonna palannut osakilpailu, joka nostatti ihokarvat taivasta kohden jo nuotitusjaksolla ja joka tällä kertaa ajetaan Marmariksen aurinkolomakohteen ympäristössä. Sarjan selkeästi kivikkoisin ralli, jossa keskeytysprosenttikin nousi heti varsin suureksi – kahden auton palaessa poroksi. Viime vuonna lähes jokainen kuljettaja oli ongelmissa vuorollaan, kun auton säästämisestä ei yksinkertaisesti tullut mitään, vaikka kuinka varovasti koetti ajaa.

Ralli jakoi heti voimakkaasti mielipiteitä, sillä Sardinian rinnalla kyse on pienimuotoisesta selviytymistaistelusta. Sitä mitä tiimit puolsivat monipuolisuuden saamisena sarjaan, oli kuljettajien mielessä jotain aivan muuta. Maltti on yksi vaikeimpia asioita saada kypärän sisään silloin kun menohalut painavat kaasujalkaa oikoiseksi. Turkissa sopiva nostelu kuitenkin on hyväksi, ja tänä vuonna lähtöviivalla onkin varmasti lukuisia vahingosta viisastuneita kuljettajakaksikoita.

Wales 3.–6.10.

Vanha kunnon RAC-ralli, vaikkakin nykyisin toisella nimellä tunnettu. Ralli on tarkoitettu mutapainin ystäville, sillä täysin kuivissa olosuhteissa kisassa harvoin päästään etenemään. Ja mikä tuntuu liukkaalta, on myös sitä. Kisan tunnusmerkkinä voinee pitää pidon nopeasta vaihtelusta johtuvaa, oikeiden jarrutuspaikkojen vaikeaa löytämistä. Kyse on jossain mielessä Monte Carlo -rallista soralla; koskaan ei voi olla varma, mikä pito seuraavassa mutkassa on.

Varaa katseluun ja varomiseen ei silti kuitenkaan ole, sillä muilta osin tiet ovat siinä kunnossa, että huippuvauhdin pitäminen on mahdollista. On vain luotettava omiin vaistoihinsa, ja annettava mennä. Joku kuitenkin onnistuu aina riskin otossaan, ja vie sekunnit kotiin, joten voittotaisteluihin ei Walesissa varovainen yllä. Lisää pitoa mudasta saisi renkaita leikkaamalla, mutta sitä säännöt eivät ole sallineet enää pitkään aikaan. On vain pärjättävä niillä eväillä, jotka matkassa ovat.

Wales MM-ralli
Walesin MM-rallissa ollaan välillä nokkaa myöten mutavellissä.AOP

Katalonia 24.–27.10.

Tämän lähemmäksi rata-ajoa ei rallissa pääse. Kun syksyn viimeiset auringonsäteet lämmittävät tiet Kataloniassa, on se suoranainen kutsuhuuto kestopäällysteestä pitäville kuljettajille. Näillä erikoiskokeilla saa päästellä sydämensä kyllyydestä, eikä yllätyksiä tarvitse pelätä. Terävät tien reunat toki pilasivat joidenkin kuljettajien kisan viime vuonna rengasrikkojen myötä, mutta pääsääntöisesti asfalttitiet ovat sopivan leveitä ja nautinnollisia, jotta mahdollisuus on hakea hieman ratamaista ajolinjaa mutkiin.

Kyse on sarjan ainoasta sekakilpailusta, sillä ralli alkaa soralla, ja vasta kaksi viimeistä kisapäivää on asfaltilla. Soraerikoiskokeet tarjoavat teitä, jotka muistuttavat paljolti Sardinian vastaavia. Irtokiviä ja teräviä kohoumia riittää, joten näilläkin erikoiskokeilla vaaditaan auton jousitukselta vahvaa tukea. Sarjan kannalta on myös maukasta se, että tässä vaiheessa kautta, kun jäljellä on enää kaksi osakilpailua, on MM-taistelukin usein kuumimmillaan. Ja se jos mikä laittaa kuljettajat yrittämään vähän tavallista rajummin.

Australia 14.–17.11.

Pitkä 14 osakilpailun kausi huipentuu maapallon toiselle laidalle. Australian itärannikon soratiet ovat pinnaltaan aavistuksen pehmeitä, mutta silti erittäin ajettavia. Kuljettajille nautinnon takaa se, että reitille mahtuu joitakin huimia, rohkeutta mittaavia osuuksia. Paljon on myös pieniä ja teräviä pomppuja, jotka saattavat muuttaa auton ajolinjaa yllättäen juuri ennen mutkaa, kuten viimekin vuonna nähtiin. Puhdistumista tapahtuu keskimääräistä enemmän, joten täällä lähtöpaikka letkan hännillä on enemmän kuin tarpeen.

Lohduttava ajatus kuljettajien mielessä on tässä vaiheessa kautta jo se, että kun nämä erikoiskokeet ajaa kunnialla läpi, voi kautta katsoa taaksepäin toivottavasti hyvillä mielin. Mestaruuden ratkaisemiseenkin tiet sopivat mainiosti, kuten viime vuonna nähtiin. Hienoinen poikkeus rallissa taitaa olla yleisöerikoiskokeiden suuri määrä, sillä viimekin vuonna niitä mahtui rallireitille peräti kuusi – yksi vähemmän kuin Meksikon osakilpailussa. Mukava idea sinänsä, mutta kuljettajat harvoin syttyvät lyhyistä yleisöviihdykkeistä.

Lue myös:

Grönholm päästeli yhdeksän vuoden tauon jälkeen ennakkotestissä kuin Tänak – samaa vauhtia konkari ei Ruotsiin lupaa: "Toivottavasti muiden ei tarvitse odottaa"

Marcus Grönholm ajaa vielä kerran Ruotsin rallissa – lisää mielenkiintoa rallin MM-sarjaan Ylen kanavilla

Tommi Mäkinen paljasti: Fernando Alonso halusi Toyotan WRC-auton rattiin Jyväskylän MM-ralliin – "Tutkimme nyt, mikä olisi paras ratkaisu"

Kahta maailmanmestaruutta jahtaava Tommi Mäkinen arvioi tiiminsä kuljettajat – haasteena pitää hurjapäät ruodussa ja tiellä

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat